جایی برای حرف‌های غیرفوتبالی!

در نوشته‌های قبل گفتیم که چطور ماجرای کامنت‌ها در فوتبالی‌ترین برایمان چالش‌برانگیز شده بود. از طرفی مثل هر وب‌سایت دیگر امکان ثبت‌نام وجود داشت و دوست داشتیم کاربران بیشتری به جمع مجازی ما وارد شوند، از طرف دیگر تعداد کمی از کاربران به‌هیچ‌وجه به احترام متقابل اعتقاد نداشتند و استفاده از هر نوع ادبیاتی را برای خود مجاز می‌دانستند و موج انتقادها را به سوی ما روانه می‌کردند. تعداد کامنت‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شد و سیستم «گزارش خطا» هم قربانی فضای دوقطبی موجود شده بود و عملاً هیچ تأثیری در بهبود فضای کامنت‌ها نداشت.

از چند سال پیش و بعد از اینکه تمام تیرهایمان به سنگ خورد، ناچار شدیم تغییراتی بوجود بیاوریم که خودمان با هیچکدام‌شان موافق نبوده و نیستیم. تلخ‌ترین تغییر توقف ثبت‌نام کاربران جدید بود. ظاهراً تا وقتی می‌شود با یک ایمیل ثبت‌نام کرد و پشت یک آی‌دی پنهان شد، «احترام متقابل» یعنی کشک! از سوی دیگر شروع به استفاده از سیستم نیمه‌خودکاری کردیم که لغاتی همچون «لنگ» و «کیسه» (یا کلمات مشابه‌شان، یا سایر کلمات حمامی، نژادپرستانه، زن‌ستیز، یا مشابهین‌شان و القاب زننده برای فوتبالیست‌های زنده و مرده!) را در متن کامنت پیدا می‌کرد و کامنت‌ها را برای بازبینی نگه می‌داشت. در نتیجه این تغییرات، چند سالی است که کمتر فحش می‌خوریم، ولی کماکان خیلی مواقع حرص می‌خوریم و فکر می‌کنیم شاید راه‌حل بهتری وجود داشته باشد.

سیستم نیمه‌خودکار مدیریت نظرات چندین مشکل اجرایی و مفهومی دارد. نخست آنکه علیرغم سعی در بهبود این سیستم، گاهی بعضی از کامنت‌ها بی‌دلیل فیلتر می‌شوند و گاهی هم لنگ و کیسه‌ها فیلتر نمی‌شوند! همچنین با اینکه اکثر کامنت‌ها بلافاصله پس از فرستاده‌شدن انتشار می‌یابند، برخی از آنها باید منتظر بازبینی بمانند. این بازبینی می‌تواند برای ما بسیار وقت‌گیر باشد و در برخی مواقع به علت ترافیک بالا، یا اختلاف ساعت ممکن است انتشار کامنت‌ها به طول بیانجامد. در چنین مواقعی فرستنده کامنت معمولاً ما را در بیات‌شدن کامنت مقصر می‌داند! از دیدگاه مفهومی هم این سوال وجود دارد که اصولاً خط قرمزی باید وجود داشته باشد یا نه؟ در صورت وجود، این خط قرمز کجاست؟ کدام کامنت‌ها کُرکُری است و کدام فراتر از کُرکُری؟ کدام کامنت‌ها شوخی است و کدام توهین؟ مرز بین مجاز و غیرمجاز کجاست؟ تفاوت بین سانسور (که از آن متنفریم) و مدیریت محتوا (که به آن ناچاریم) چیست؟

آنچه می‌دانیم این است که هیچگاه در فوتبالی‌ترین کامنتی به دلیل «ابراز عقیده» سانسور نشده و نمی‌شود. همیشه اعتقاد داشته‌ایم که هر عقیده‌ای چنانچه از ادبیات مبتنی بر احترام متقابل استفاده‌کند باید امکان نشر داشته باشد و آنچه می‌تواند فوتبالی‌ترین را به یک پاتوق مجازی تبدیل‌کند، کامنت‌ها و آرای شماست.

پی‌نوشت (یک): برای کامنت‌گذاشتن زیر این نوشته نیاز به ثبت‌نام نیست.

پی‌نوشت (دو): اگر راه‌حل بهتری به ذهن‌تان می‌رسد، زیر این نوشته بنویسید یا پیام بفرستید.

پی‌نوشت (سه): پای این نوشته مثل بقیه ویدیوها و عکس‌ها و خبرهای این سایت لنگ و کیسه بی‌احترامی به دوتا از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین تیم‌های آسیا محسوب می‌شود و مجاز نمی‌باشد.


از وبلاگ فوتبالی‌ترین:

کامنت‌ها (صفر)؛ وقتی وبلاگ‌ها پل یک‌طرفه بود!

کامنت‌ها (یک)؛ وقتی لنگ و کیسه آزاد بود!

کامنت‌ها (دو)؛ سانسور یا مدیریت محتوا؟


این مطلب حدود ۶ سال پیش فرستاده شده است.
نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۲۶۷ )
← لطفاً «فراتر از کرکری» نروید. ارسال نظرات توهین‌آمیز، استفاده از کلمات رکیک، دشنام و یا ناسزا برخلاف قوانین سایت است.
← لطفاً «فینگیلیش» ننویسید. اگر صفحه‌کلید فارسی ندارید، به اینجا بروید. همچنین می‌توانید اینجا یا اینجا «فینگیلیش» را به «فارسی» تبدیل کنید.