اسامی بازیکنان شاغل در لیگ برتر برای حضور در اردوی تیم ملی در شرایطی از سوی سرمربی پرتغالی این تیم اعلام شده که وی در چهار سال گذشته ارتباطی با فوتبال ایران نداشته است!

به گزارش خبرنگار مهر، کارلوس کی روش پس از انتخاب به عنوان جانشین دراگان اسکوچیچ لیست منتخب بازیکنان شاغل در لیگ برتر ایران را اعلام کرد تا قبل از ورود خودش تکلیف داخلی‌ها را مشخص کرده و وضعیت آنها را در فاصله ۷۰ روز مانده به جام جهانی ۲۰۲۲ بررسی کند.

او که در جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ هدایت تیم ملی ایران را عهده دار بود برای سومین حضور متوالی در همین مقام، فعلا وارد کشور نشده است تا ابهاماتی درباره چگونگی انتخاب بازیکنان داخلی را به همراه داشته باشد.

تکرار راه رفته مهدی تاج

تیم ملی ایران با دراگان اسکوچیچ توانست مسیر کوتاهی را برای موفقیت در جام جهانی ۲۰۲۲ طی کند اما مهدی تاج بلافاصله پس از بازگشت به اتاق ریاست فدراسیون فوتبال تصمیم به برکناری او گرفت تا با تیم قدیمی خود برای مهم‌ترین تورنمنت فوتبال ملی در ۲۰۲۲ آماده شود. تاج که به بازیکنان قدیمی تیم ملی قول داده بود کارلوس کی روش را باز می‌گرداند آن را عملیاتی کرد تا با این مربی به تفاهم کامل برسد.

قدیمی‌ها صمیمی شدند

کی روش که پرونده حضور هشت ساله‌اش در فوتبال ایران با شکست سه بر صفر مقابل ژاپن در هشتم بهمن ماه ۱۳۹۷ در نیمه نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۹ بسته شد به کلمبیا رفت اما مدت کوتاهی در آنجا حضور داشت تا نتایج ضعیفی که گرفت حکم اخراج راه به دست او بدهد. پیرمرد پرتغالی سپس هدایت تیم ملی مصر را بر عهده گرفت اما نتوانست این تیم را نیز به قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا برساند تا پس از اتمام قراردادش تصمیم به قطع همکاری با آنها بگیرد. او در بازگشت قریب‌الوقوع به فوتبال ملی ایران سراغ بازیکنان وفادار قدیمی خود رفت. رامین رضائیان پس از سال‌ها دوباره به اردوی تیم ملی ایران دعوت شد.

موضوعی مشابه برای مرتضی پورعلی گنجی که به دلیل مصدومیت‌های متوالی و طولانی مدت در دو سال اخیر کمترین حضور در مستطیل سبز را داشت اما چهار بازی با پیراهن پرسپولیس در فصل جاری کافی بود که کی روش او را دعوت کند.

سورپرایز با امیدها

لیست کی روش نه تنها با بازیکنان قدیمی پر شده است بلکه در لابلای اسامی بزرگ می‌توان ستاره‌های آینده دار را نیز تماشا کرد. سامان فلاح و محمد خدابنده‌لو دو بازیکن تیم امید ایران هرگز تصور نمی‌کردند بتوانند در کمترین فاصله ممکن تا جام جهانی ۲۰۲۲ فرصتی برای خودنمایی در جمع بزرگان پیدا کنند اما کی روش به آنها این فرصت را داده است تا توانایی‌های خود را نشان دهند.

متر کی روش دست چه کسی است؟

بر هیچ یک از علاقمندان به فوتبال پوشیده نیست انتخاب بازیکن از سوی کی روش همواره با ابهامات فراوان روبرو بوده است. او در دوران بدون تیم بودن اشکان دژاگه او را به اردوهای تیم ملی ایران دعوت می‌کرد اما عملکرد درخشان این بازیکن نشان داد هیچ کس بی دلیل در جمع ملی‌پوشان قرار نمی‌گیرد.

بسیاری از هواداران پرسپولیس حالا بر این باورند که جای دانیال اسماعیلی فر در جمع ملی‌پوشان خالی است اما او تصمیم گرفت برای این پست صالح حردانی، مهدی شیری و سامان فلاح را دعوت کند تا دلیل نبودن اسماعیلی فر با وجود عملکرد ایده آل در ۶ هفته ابتدایی لیگ برتر نامشخص باشد.

بدون شک انتخاب بازیکن در حیطه اختیارات کادر فنی هر تیمی است. سابقه هشت ساله کی روش نیز نشان می‌دهد او بدون توجه به اسم و رسم بازیکنان از آنها دعوت می‌کند. حتی بازی کردن یا نکردن آنها، تحت قرارداد بودن با باشگاه‌ها یا مازاد بودن آنها نیز تأثیری در انتخاب‌های پیرمرد پرتغالی ندارد اما انتخاب چنین لیستی از سوی کی روش مشخص نیست امضای او را در زیر برگه معرفی افراد به همراه داشته یا آدم‌های مورد اطمینانش خواستار دعوت از آنها به تیم ملی شده‌اند.

چه کسی فهرست را به کی روش داد؟

پرسش در مورد فهرست جدید تیم ملی این است که «چه کسی اسامی بازیکنان» را به کارلوس کی روش داد؟ او که در ایران حضور نداشته و طبیعتا لیگ داخلی را هم پیگیری نکرده است. دوری چهار ساله از فوتبال ایران هم مزید بر علت شده است تا شناخت او از فوتبالیست های شاغل در لیگ برتر در حداقل ترین حد ممکن باشد. با این شرایطی چه کسی به او مشورت داده است تا این بازیکنان را دعوت کند؟ آیا براساس فهرست اسکوچیچ انتخاب کرده است؟ آیا یک سرمربی لیگ برتری مورد اطمینان این فهرست را به کی روش داده است؟

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۲۲ )