کارشناس فوتبال با اشاره به راه ندادن بانوان به ورزشگاه در دیدار ایران و لبنان گفت: از این اتفاق خجالت کشیدم و دلم می‌خواست یکی از مسئولان فوتبالی استعفا کند.

کارشناس فوتبال با اشاره به راه ندادن بانوان به ورزشگاه در دیدار ایران و لبنان گفت: از این اتفاق خجالت کشیدم و دلم می‌خواست یکی از مسئولان فوتبالی استعفا کند. امیر حاج‌رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم درخصوص عملکرد تیم ملی در دو بازی آخر مرحله نهایی انتخابی جام جهانی اظهار داشت: دیدار با کره‌جنوبی بازی خیلی بدی بود نه صرفا به خاطر شکست، بلکه به دلیل نوع نمایش تیم. مدیریت و مسائل فنی تیم کلا فضای ناامیدکننده‎‌ای ایجاد کرده بود.

وی افزود: بخشی از این مسائل از توانمندی اسکوچیچ خارج شد مثل اینکه چند بازیکن کلیدی ایران دچار کرونا شدند و ما یکی دو نفر مصدوم و محروم داشتیم. این موارد از توانمندی کلی تیم می‌کاست اما اینها دلیل نمی‌شود نقدی به اسکوچیچ نداشته باشیم. او خوب مسابقه را مدیریت نکرد و عدم مدیریت در چینش بازیکنان، در تعویض‌ها و انتخاب تاکتیک مناسب مقابل کره کاملا مشهود بود.

*کی‌روش یک چیز را در مورد کره‌جنوبی خوب می‌دانست

وی ادامه داد: وقتی تیمی مقابل کره جنوبی باز بازی می‌کند این تیم از فضاها خیلی خوب‌ بهره می‌برد. قصد مقایسه ندارم اما کی‌روش این را می‌دانست که آنقدر بسته مقابل کره بازی می‌کرد و صدای همه را درمی‌آورد و کره‌ای‌ها تیم ایران را به ضد فوتبال و کاملا دفاعی متهم می‌کردند.

حاج‌رضایی عنوان کرد: در عین حال نباید صرفا با یک نتیجه عملکرد اسکوچیچ و تمام زحماتش را نادیده بگیریم. این مونتاژ غیرمنصفانه‌ای در مورد سرمربی تیم ملی فوتبال ا‌ست. در این مسابقه تیم خوب مدیریت نشد. نحوه بازی ایران باید همیشه کلاسی داشته باشد که نشان دهد تیم اول رنکینگ آسیا هستیم. انتخاب دفاع راست یک مقدار خود اسکوچیچ را زیر سوال برد چون اینها الفبای فوتبال است.

حاج‌رضایی صحبت‌های اسکوچیچ بعد از مسابقه را اشتباه دانست و گفت: اشتباه بعدی، مصاحبه او بود که کاملا عصبی به نظر می‌رسید و گفت خیلی‌ها دو سال منتظر بودند که ما ببازیم و با یک بازی ما را زیر سوال ببرند. اگر کسانی صرفا با یک بازی او را زیر سوال ببرند، راه را به اشتباه رفته‌اند ولی در مورد خود مسابقه به صورت مجزا، همیشه خروجی یک مربی را در مجموعه کارهایش باید دید.

* عملکرد اسکوچیچ و یک ضرب‌المثل آلمانی

این کارشناس فوتبال یادآور شد: در آلمان ضرب‌المثلی هست که می‌گوید «کارنامه یک مربی جدول مسابقاتش است». مثل این می‌ماند که کسی در دبیرستان درس می‎خواند و ممکن است دو نمره بد هم در کارنامه‌اش باشد ولی معدلش مهم است. اگر اینگونه به ماجرا نگاه کنیم، این ضرب‌المثل درباره اسکوچیچ صدق می‌کند و معدل این مربی خوب است؛ صرف نظر از ضعف‌های بازی با کره که مسئله کرونا و مصدومیت و محرومیت بازیکنان را هم در نظر می‌گیرم اما باز هم مربی تحلیل درستی حتی از نیمه اول تیمش نداشت که در نیمه دوم تعویض‌های اشتباهی انجام داد. درحالی که خیلی ساده و راحت در گروه می‌توانستیم اول شویم اما درنهایت در آخرین شب بازی‌ها همه دیدارها به نفع ما رقم خورد و ما به عنوان تیم اول به جام جهانی راه پیدا کردیم.

*بخشی از جامعه فوتبال روی خوش به اسکوچیچ نشان نداد

پیشکسوت فوتبال در خصوص اینکه همچنان عده زیادی معتقدند اسکوچیچ در حد تیم ملی ایران نیست و باید مربی بزرگتری در جام‌جهانی جایگزین او شود، خاطرنشان کرد: از زمانی که اسکوچیچ در این منصب قرار گرفته، زمزمه‌هایی همیشه بوده که او پرآوازه نیست و وزن بین المللی ندارد.

حاج‌رضایی اضافه کرد: در آن مقطع که این انتخاب صورت گرفت، فدراسیون ما اصلا رئیس نداشت، کسانی که او را انتخاب کردند باتوجه به قرارداد شرم‌آوری که با ویلموتس بسته شده بود مدعی بودند که پولی دیگر وجود ندارد. حالا یا واقعا پولی نبود یا بود، معلوم نشد به کجا رسید، اما ریسک کرده و اسکوچیچ را انتخاب کردند. ما با ویلموتس دو شکست بد مقابل بحرین و عراق داشتیم و در آستانه حذف فاجعه انگیز بودیم اما به بحرین رفتیم و دو حریف سنتی که همیشه آزارمان می‌دادند را شکست داده و به مرحله بعد صعود کردیم.

وی اظهار داشت: بعد از بازی با کره جنوبی فلش بک زدیم به گذشته و بار دیگر زمزمه کردیم که او در حد تیم ملی ایران نیست. پیروزی‌ها باعث فراموشی ما شد و هرگز بخشی از جامعه فوتبال روی خوش به او نشان نداد. قصد توجیه و حمایت از او را ندارم اما از چیزی که اسمش انصاف است، دفاع می‌کنم، چیزی که اسمش وجدان و حقیقت است.

* از کره ضعیف‌تر هستیم

حاج‌رضایی گفت: از بین آدم‌های اکتیو و فعال در فوتبال‌مان یک عده با او موافقند و یک عده مخالف اما چیزهایی که من در این دوران خواندم و شنیدم بیشتر در جهت تحقیر اسکوچیچ بود. اینکه گفته می‌شود او مربی خونه به خونه بوده و حالا مربی تیم ملی شده است یا اینکه لژیونرها بودند که تیم ملی را به جام جهانی بردند. من هم قبول دارم که نسل طلایی فوتبال را در اختیار داریم اما نقش مربی چه می‌شود؟ آن چیزی که مشاهداتم می‌گوید این است که تغییر اسکوچیچ به صلاح فوتبال ایران نیست. ما به ثبات نیاز داریم.

مربی پیشین تیم ملی تصریح کرد: اسکوچیچ دو سال بوده و از فوتبال ما شناخت دارد و مشکلاتی ایجاد نکرده و توانستیم برای ششمین بار به جام جهانی راه پیدا کنیم. من مدافع او نیستم، هر شخصی عملکرد خودش معرفش هست. همیشه هم در فوتبال سوژه‌هایی هست که به آن بپردازیم و حالا القای این نکته که باید به دور دوم راه پیدا کنیم مسئله‌ای است که خیلی به آن پرداخته می‌شود. تقریبا ۸۰ درصد بازی‌های ملی خارجی را دیده‌ام. بازی مصر – سنگال، پرتغال و مقدونیه، ایتالیا را دیدم و نگاه می‌کنم همه اینها از ما بهترند حتی در همین آسیا ما از کره جنوبی ضعیف‌تریم.

* به عزیزی ‌خادم گفتم فوتبال ما فرهنگ دارد که مشاور بخواهد؟!

وی با تاکید بر اینکه باید واقعیت‌ها را عنوان کرد، به تسنیم گفت: نمی‌خواهم تیم ملی کشورم را تضعیف کنم اما می‌خواهم به واقعیت موجود بپردازم. آنها همان ساختاری که همه دوستان در موردش صحبت می‌کنند را دارند و ما نداریم. نداشتن ساختار شاید ما را به پیروزی‌های مقطعی برساند اما هرگز به پیروزی پایدار نخواهیم رسید. یک چیز ساده و پیش پا افتاده این است که ما از سیستم VAR محروم هستیم آن‌هم در عصر تکنولوژی و جهان الکترونیک. یک چیزی را با ۱۰ چسب به گوش داوران می‌چسبانیم و حتی یک هدست نمی‌توانیم برای اینها تهیه کنیم.

حاج‌رضایی افزود: مجموعه اینها به فوتبال ما لطمه می‌زند و نهایتا روی صندلی ورزشگاه ملی نتوانستیم شماره بچسبانیم و یک بلیت اینترنتی بفروشیم. در دوره‌ای که عزیزی خادم در راس فدراسیون بود، از من خواست که به عنوان مشاور فرهنگی کنارشان باشم؛ به او گفتم فوتبال ما اصلا فرهنگ دارد که مشاور بخواهد؟ این دید من است.

* کی‌روش این تیم مصر را نساخته است

حاج‌رضایی در مورد ناکامی مصر با هدایت کارلوس کی‌روش از رسیدن به جام‌جهانی تصریح کرد: همیشه کی‌روش را در دو بخش ارزیابی کرده‌ام، یکی بخش فنی که او یک مربی بین‌المللی است و اگر جزو ۱۰ نفر اول نباشد اما قطعا مربی شناخته شده‌ای هست و در کشور ما هم ۸ سال ماند. من اما شخصیت اجتماعی او را هیچ وقت دوست نداشتم به خاطر موضع گیری‌ها و کارهایی که در ایران انجام داد.

این کارشناس فوتبال گفت: تیم ملی مصر را خیلی خوب دیدم، سه بازی از این تیم را تماشا کردم هم در فینال جام ملت‌های آفریقا که در پنالتی به سنگال باختند و هم بازی رفت که یک بر صفر در قاهره بردند و هم در داکار که باختند. مصر تیم خیلی خوبی بود، کی‌روش در آن سهیم است اما او این تیم را نساحته و این ساختار فوتبال مصر است.

حاج‌رضایی خاطرنشان کرد: فوتبال آفریقا از آسیا خیلی جلوتر است، وقتی سرنوشت به پنالتی کشیده می‌شود، بازی به دل حوادث می‌رود و عجیب این بود که از ۱۰ ضربه پنالتی، ۴ تاگل شد و محمد صلاح و کولیبالی هم بیرون زدند. این یک بازی دراماتیک بود و نشد که مصر به جام‌جهانی برود. کمااینکه در دو باری که کی‌روش در تیم ملی ما بود در جام ملت‌های آسیا توفیقی نداشت ولی به هرحال در مصر خوب کار کرده و تیم مصر تیم خیلی خوبی بود. اگر این نتیجه را ناکامی تلقی کنیم، در واقع آنها از رسیدن به عنوان قهرمانی ناکام بودند.

* از اتفاقات مشهد خجالت کشیدم و منتظر استعفا بودم

حاج‌رضایی با ابراز تاسف از موضو‌عی که در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه ایجاد شد و کام مردم را بعد از شیرینی برد تیم ملی مقابل لبنان تلخ کرد، به تسنیم گفت: اینقدر حواس‌مان پرت است که معضل بزرگ را نمی‌بینیم. وقتی آن تصاویر را دیدم و فیلم‌ها را نگاه کردم واقعا برای فوتبال‌مان خیلی افسوس خوردم و دیگر مشکلاتی که در ابتدای صحبتم از آنها حرف زدم را فراموش کردم. این چه رفتار و وضعیت نابسامانی است؟

وی ادامه داد: به عنوان عضوی از خانواده فوتبال واقعا خجالت کشیدم و از طرف خودم از خانم‌های علاقمند به فوتبال عذرخواهی می‌کنم. دلم می‌خواست از بین آقایان فوتبالی یک نفر استعفا می‌کرد. همه این اتفاقات در شرایطی رخ داد که نمایندگان فیفا و AFC در استادیوم حضور داشتند و از نزدیک نظاره‌گر این اتفاقات بودند. درواقع تهدیدهایی هم می‌شود که ممکن است برای تیم ملی ایران مشکلاتی درست کنند. این یک بخش است و بخش بزرگتر درمورد خانم‌هاست که خیلی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند. این مورد آخر واقعا شاهکار بود.

وی تاکید کرد: دلم می‌خواست به عنوان آدمی که با این فوتبال زندگی کرده، واکنشی از سوی مسئولان فوتبالی کشور به موضوع نشان داده شود و آنها در این وجدان عمومی سهیم می‌شدند ولی متاسفانه طبق سیاق گذشته یا پاسخ نمی‌دهند یا به پاسخ دم‌دستی و کلیشه ای و تکراری اکتفا می‌کنند. من از این ماجرا حسرت خوردم و می‌گویم اینکه راجع به نوع ترکیب تیم صحبت کنم، اینکه فلان آقا بماند یا برود و ما در سید چندم قرار بگیریم، برایم بسیار بی‌رنگ شد وقتی که آن تصاویر را دیدم.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱۷ )