سرمربی تیم ملی گفت: در ایران مثل یک گروگان با من برخورد می‌شود و من گروگان اداره مالیات و فدراسیون فوتبال شدم.
به گزارش خبرگزاری فارس، کارلوس کی‌روش در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: احساس می‌کنم باید یکسری مسائل را توضیح دهم. به احترام کفاشیان و حسنی‌خو پس از جلسه‌ای که با آنها داشتم، مصاحبه‌ای نکردم.

وی ادامه داد: اما به خاطر هواداران گفتم که باید در مورد یکسری مسایل شفاف سازی کنیم. کفاشیان در روز پایانی سال سال گذشته در جلسه‌ای به من اعلام کرد که بعد از بازی با سوئد قراردادمان تمام است. در آن جلسه طبق  روابط دوستانه و مثل دو طرف با شخصیت قرار شد که قراردادمان بعد از بازی با سوئد به پایان برسد.البته این تصمیم یک دفعه گرفته نشد و این‌طور نبود که ما در آن روز به یک‌باره این تصمیم را گرفته باشیم.

کی‌روش تصریح کرد: به این دلیل این تصمیم را گرفتیم چون متوجه شدیم که به خاطر مشکلات مالی، اداری و مدیریتی ادامه همکاری غیرممکن است.البته دو طرف هم ناراحت بودند چون آن چیزی نبود که برای آینده فوتبال ایران در نظر داشتیم.

سرمربی تیم ملی یادآور شد: پس از اتفاقاتی که در فرودگاه رخ داد به این نتیجه رسیدم که مشکلات عمیق است. در حالی‌که قول داده بودند این مشکلات حل شود اما بار دیگر مشکل ضبط گذرنامه‌ام حل نشد.

وی افزود: پس از بازگشت تیم ملی از اروپا و این اتفاقات، کفاشیان با هیات رئیسه جلسه گذاشت و موضوع استعفای مرا مطرح کرد، اما هیأت رئیسه با استعفای من که توافقی بود نیز مخالفت کرد.

سرمربی تیم ملی گفت: فکر می‌‌کردم امروز در جلسه با کفاشیان او در خصوص مشکلاتی که در جلسه آخر در ۲۹ اسفند داشتیم به ما راه حل می‌دهد اما او هیچ صحبتی در این زمینه نکرد و به همین دلیل ادامه همکاری مقدور نیست.

وی تصریح کرد: نمی‌دانم که چطور وظایفم را انجام دهم و این مقدور نیست که بازی به بازی و اردو به اردو پیش برویم. من تحت قرارداد فدراسیون هستم اما فراموش نکنید که برای موفقیت باید حمایت هم باشد و نباید این طور باشد که در دقایق پایانی و لحظه آخری تصمیمی بگیریم. در ۴ سال گذشته شرایط همواره این‌گونه بوده است.

کی‌روش گفت: در اردوی پرتغال به خاطر همین مسائل ۶۰ هزار یورو هزینه کردم. الان هم در فاصله ۳۷ روز مانده به مسابقات هنوز مشخص نیست از کجا حمایت می‌شویم.

وی افزود: کسانی هستند که در کار فوتبال و مسائل فنی دخالت می‌کنند. بنابراین چه انتظاری دارید وقتی افرادی تحت نام من، تصمیماتی می‌گیرند که هیچ اطلاعی از فوتبال ندارند.

سرمربی تیم ملی گفت: این حق را دارم که پس از ۳۳ سال کار در فوتبال این تقاضا را انجام دهم که افرادی با من کار کنند که به من احترام بگذارند و اگر نمی‌خواهند احترام بگذارند به روی سکو ها بروند چون نمی‌توانم با آنها کار کنم.

وی افزود: من نگفتم تحت شرایط فعلی نمی‌توانم ادامه دهم، اما با نبود حمایت‌ها کار مقدور نیست. استعفایم هنوز مورد قبول قرار نگرفته، اما گذشته‌ها گذشته است و زمانی که هیأت رئیسه استعفای من را قبول نکرده، من همچنان تحت قراردادم هستم.

کی‌روش در خصوص حضور نکونام در تیم ملی گفت: نمی‌توانیم منکر برخی مسائل شویم اما برنامه ما این بود که به کادر تیم ملی علی کریمی و نکونام اضافه شوند. من کریمی و نکونام را می‌خواستم، البته مردادماه این تصمیم را گرفتم، اما معلوم نیست با این اتفاقات در آینده چه رخ خواهد داد.

وی افزود: ما دو گزینه پیش روی خود داریم یا محبوب شویم و کار خود را انجام دهیم یا تعهد داشته باشیم و تصمیم‌گیری کنیم. در واقع باید قدم به قدم پیش برویم اما در حال حاضر نمی‌توان گفت که اردوهای پیش روی ما برگزار می‌شود یا خیر، در واقع با این طور رفتارها زندگی را به خود تلخ می‌کنیم چرا که بعد از چهار سال اردوهای ما مشخص نیست و نمی‌دانیم که مخارج هواپیما و هتل‌ها را چه کسی می‌دهد و تصمیم‌ها همواره لحظه آخر عوض می‌شود.

سرمربی تیم ملی گفت: در هر صورت این مسائل در برخورد و اخلاق ما تأثیر می‌گذارد و امروز هم در صحبت‌هایمان به این نتیجه رسیدیم که الان زمان قول دادن نیست و باید تعهد باشد چرا که ۳۷ روز تا آغاز مقدماتی جام جهانی مانده و باید به وعد و وعیدها عمل کرد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: مسیر صعودمان به جام جهانی سخت است، چرا که حریفانی مانند چین، ازبکستان، قطر، عربستان و ... داریم که عملکرد خوبی دارند. جایگاه تیم‌های استرالیا، ژاپن و کره جنوبی هم مشخص است و بقیه تیم‌ها باید برای سهمیه باقی‌مانده تلاش کنند.

وی ادامه داد: چهار سال این موضوعات را گفتم، اما در مدیریت مجموعه افرادی بودند که دوست دارند به جایگاه آدم‌ها لطمه بزنند و آبروی آنها را ببرند، کار کردن با آنها واقعاً مقدور نیست.

کی‌روش خاطرنشان کرد: ما روی پیراهن تیم ملی آرم یوزپلنگ ایرانی را حک کردیم که نشان از اعتراض به انقراض نسل این حیوان باشد و به نوعی حس انسان‌دوستانه خود را اعلام کردیم، اما اگر همین حیوان در قفس باشد و در کنارش مار و عقرب حضور داشته باشند مطمئن باشید نسلش به زودی منقرض می‌شود. به نظر من اینگونه نمی‌توان مدیریت کرد.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: با افرادی که نمی‌توان به آنها اعتماد کرد، همکاری هم نمی‌توان داشت، افرادی که همیشه دنبال منافع شخصی خود هستند و در این راه افراد دیگر را تحریک کرده و گزارشات انحرافی و اشتباه به مردم و مسئولان می‌دهند و به نوعی به آنها دروغ می‌گویند. این افراد می‌خواهند کار بقیه را زیر سؤال ببرند.

وی عنوان کرد: برخی مواقع مدیریت تصمیماتی می‌گیرد که به سود تیم ملی نیست. در چهار سال گذشته هم یاد نگرفته‌اند که چگونه برنامه‌ریزی کنند. نباید این نکته را فراموش کنیم که مار و عقرب، یوز را از بین می‌برد.

کی‌روش در ادامه خاطرنشان کرد: به خاطر عشق و علاقه‌ای که مردم به من دارند، حس می‌کنم به آنها بدهکارم، این حسم به همه مردم ایران است. صحبت من در این مورد است که تمامی تعهدات انجام شود و زمانی که این اتفاق می‌افتد، احساس می‌کنیم برای کارمان احترام قائل می‌شوند. متوجه باشید که وظیفه سنگینی دارم. باید پاسخگوی عشق و علاقه مردم باشم و ثابت کنیم راه درست را می‌رویم. شاید برخی دوست نداشته باشند این مسیر ادامه پیدا کند. باید ثابت کنیم که اتفاق درستی رخ می‌دهد.

سرمربی تیم ملی با اشاره به اینکه ۳۷ روز زمان تا شروع مسابقات مقدماتی جام جهانی زمان باقی مانده است، عنوان کرد: از اتفاقی که در فرودگاه افتاد خبر داریم،‌ این مسئله لطمه روحی به آبروی داخلی و بین‌المللی من زد و با آبرویم بازی شد. از این اتفاق خیلی ناراحت شدم. اتفاقی که روز اول فروردین افتاد بسیار بد بود و مسئولان به من قول دادند که در بازگشت، این موضوع تکرار نشود، ولی با وجود قولی که آنها دادند باز هم این اتفاق افتاد. حالا در ۲۵ فروردین شاهد این موضوع هستیم که هنوز این مسئله وجود دارد. فکر می‌کنم گروگان فدراسیون و اداره مالیات هستم.

کی‌روش در ادامه تأکید کرد: وسیله بازی اداره محترم مالیات و فدراسیون فوتبال شدم و این موضوع بسیار ناراحت‌کننده است. امروز قرعه‌کشی مرحله مقدماتی جام جهانی را داشتیم که اکثر سرمربیان تیم‌های قدرتمند و حداقل تیم‌های درجه یک آسیا در آن حضور داشتند، اما از کادر فنی تیم برتر آسیا کسی حضور نداشت، چرا که مثل یک گروگان با من برخورد می‌شود. متأسفانه این بازی رفت و برگشت و پینگ‌پنگی بین اداره مالیات و فدراسیون فوتبال بود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون من باید در محل قرعه‌کشی می‌بودم تا از منافع تیم ملی دفاع کنم و برنامه‌ریزی لازم را انجام بدهم. رقبای ایران در حال برگزاری بازی‌های خود هستند من هم باید در آنجا می‌بودم تا راه حل مناسبی را ارائه می‌دادم. تصور این بود که راه حل ارائه شود.

سرمربی تیم ملی تصریح کرد: زمانی نداریم که بخواهیم قول و وعده بدهیم باید مسائل عملی شود. در چهار سال گذشته همه این اتفاقات در لحظه‌های پایانی رخ می‌داد، باید تعهدات انجام شود. تمام هزینه‌ها از جمله اینکه تیم ملی در کجا مستقر شود و بازی کند و با چه وسیله‌ای برود، مشخص شود.

کی‌روش با اشاره به رابطه دوستانه‌اش با کفاشیان عنوان کرد: من و کفاشیان مثل دو دوست هستیم اگر قرار باشد که همکاری ما قطع شود دوستی ما ادامه خواهد داشت و در مورد این مسئله صحبت کردیم که اگر راهکاری وجود ندارد، جدایی را در نظر بگیریم. هیأت رئیسه با استعفایم موافقت نکرده‌، هم‌اکنون راه حل چیست که کارم را با این شرایط ادامه بدهم؟

سرمربی تیم ملی در مورد اینکه وزارت ورزش خواهان ادامه همکاری او بوده اما چرا شرایط مهیا نیست،‌گفت: من نمی‌توانم در مورد مطالب دیگران صحبت کنم هرکسی برای آمادگی تیم ملی تلاش می‌کند و راه حل می‌دهد اعتماد هم می‌کند هم‌اکنون چهار سال است که وعده و وعید و قول و قرار داده شده است. در جام جهانی و جام ملت‌ها هم این وعده‌ها تکرار شد برای بازی با شیلی و سوئد هم این وعده‌ها تکرار شد اما کاری صورت نمی‌گیرد، ما در بازی با شیلی و سوئد هم شرایط دشواری داشتیم.

کی‌روش تصریح کرد:‌با کمال احترام و تقاضای خاضعانه‌ای که دارم در ۳۷ روز مانده به آغاز مسابقات مقدماتی جام جهانی اگر می‌خواهیم صعود به جام جهانی را تکرار کنیم باید یک برنامه سطح بالا داشته باشیم و بازیکنان آماده شوند و سرابی که اقدامات لحظه آخری انجام داده بود را تکرار نشود. نباید آینده فوتبال ایران را بر مبنای تخیلات خودمان رقم بزنیم. عربستان بسیار قوی شده است. 

وی افزود: تیم المپیک عربستان ۲ بر یک تیم المپیک ما را در خانه شکست داد. بیدار شوید؛ تمام منابع لازم برای تیم امید فراهم بود. سرمربی، بازیکنان،‌ پاداش‌، سکه‌های طلا، تمرین در استادیوم ملی یعنی آزادی. مطمئن باشید عربستان قدرتمند بازی خواهد کرد چون برای جام جهانی ۲۰۱۸ تلاش می‌کند، چین و امارات هم از جمله رقبای من هستند، هزینه‌های زیادی برای فیفا انجام می‌دهند. مربیانی می‌آورند که بهترین عملکرد را داشته باشند. قطر را هم فراموش نکنید. این تیم میزبان جام جهانی ۲۲ است و می‌خواهد در جام جهانی ۲۰۱۸ موفق شود.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: من نمی‌توانم دخالت‌های مستقیم را قبول کنم و این صحبت‌ها را هم به خاطر هواداران می‌گویم. در واقع دیگر نمی‌دانم چگونه صحبت کنم و چه مسائلی را بیان کنم.

وی افزود: بعد از سی و چهار سال کار در فوتبال ایران نمی‌توانم بپذیرم که دستیار خودم را خودم انتخاب نکنم و برای هر مطلبی باید از کفاشیان اجازه بگیرم که البته همیشه این کار را انجام می‌دهم، اما مطلب دیگر این است که شخصی به کادر فنی اضافه شود که کارآمدی را نداشته باشد. مگر شک و شبهه‌ای هم باقی مانده است و من همه چیز را گفته‌ام.

کی‌روش در پاسخ به این سؤال که آیا کسی که در کار او دخالت می‌کند دبیر فدراسیون فوتبال است، گفت: من نمی‌گویم یک شخص بلکه صحبتم را به صورت کلی گفتم. من سعی می‌کنم وظایف خودم را انجام دهم و انتخاب بازیکنان و دستیار، تاکتیک تیم، آمادگی تیم از بعد تاکتیکی و... ؛ این دخالت‌ها مورد قبول نیست.

وی یادآور شد: شما در نظر بگیرید یک یوزپلنگ در قفس کوچکی با مار و عقرب باشد. طبیعتاً این یوز خواهد مرد. من هم دوستدار محیط زیست هستم، اما هم‌اکنون باید به دنبال عدم انقراض خودم باشم.

سرمربی تیم ملی در مورد اینکه آیا اختلاف او با فدراسیون بر سر انتخاب سرپرست برای تیم ملی توسط فدراسیون فوتبال است، گفت: خیر این مسئله نیست. این مطلب را یادآوری می‌کنم که فدراسیون این حق را دارد که بر فوتبال احاطه داشته باشد و هر شخصی که می‌تواند به تیم ملی کمک کند را انتخاب کند، اما مسئله‌ای که نمی‌توانم با آن کنار بیایم این است که آن شخص که انتخاب می‌شود کارایی و وفاداری لازم را نداشته باشد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: شخصی را داریم که تظاهر می‌کند سرپرست تیم ملی است و قدرت مدیریت دارد اما هم‌اکنون مسئله‌ای را می‌گویم و خودتان شرایط را قضاوت کنید. برای بازی اول ما در دور دوم مرحله مقدماتی جام جهانی (ایران-ازبکستان در تاشکند) پرواز ما برای یک روز گرفته شده بود در حالی که ویزای بازیکنان برای روز بعد از آن بود.

وی ادامه داد:‌ این شرایط در حالی رقم خورده بود که هتلی که برای ما رزرو کرده بودند برای دو روز بعد از پروازمان بود یعنی بین پرواز تا هتل دو روز فاصله بود و به همین دلیل مدت زیادی را در ازبکستان معطل بودیم چون ویزا نداشتیم و نمی‌توانستیم وارد این کشور شویم.

کی‌روش خاطرنشان کرد:‌ پس از اینکه مشکل‌مان حل شد نتوانستیم به هتل برویم و به ما اتاق نمی‌دادند. تمام این اتفاقات قبل از بازی با ازبکستان بود یعنی بازیکنان ۴۸ ساعت نخوابیدند.

سرمربی تیم ملی افزود: یک مثال دیگر می‌زنم؛ افرادی از پول فدراسیون استفاده می‌کنند و دوستان خود را به بهانه بازی‌های تیم ملی به کشورهای مختلف می‌برند آن وقت پول توجیبی و پاداش بازیکنان پرداخت نمی‌شود چون پول‌ها قبلاً برای دوستان آن آقا هزینه شده است.

کی‌روش با بیان اینکه با چنین افرادی نمی‌توان کار کرد، اظهار داشت: برای دیدار با اندونزی به کفش‌های مخصوصی نیاز داشتیم تا بتوانیم در شرایط بارندگی زیاد راحت‌تر بازی کنیم. پیش از رفتن به اندونزی مطمئن بودیم که باید از این کفش‌ها استفاده کنیم. چون ما با شرایط آنجا آشنا بودیم اما این کفش‌ها خریداری نشد چون پول‌ها جای دیگری خرج شده بود تا لیدرهایی بیایند تا اسم آن آقا را صدا بزنند.

کی‌روش افزود: در بحرین هم مشکلاتی پیدا کردیم و دو ساعت معطل شدیم، در لیست مان ۴۳ پاسپورت بود و بعد از دو ساعت معطلی در فرودگاه متوجه شدیم که کل کاروان ما ۴۲ نفر است. متأسفانه با این افراد نمی‌توان کار کرد.

وی ادامه داد: وقتی هم ناراحت می‌شوند به صورت آدم نگاه می‌کنند و مردم پرتغال را دزدان دریایی خطاب می‌کنند همه افرادی را  که کار می‌کنند را هم خائن و جاسوس می‌نامند.

وی ادامه داد:‌ سرپرستان بیش از یک سال پرونده قوچان‌نژاد و دژاگه را بایکوت کرده بودند. اگر من به عنوان سرمربی تیم ملی کار آنها را محکم پیگیری نکرده بودم امروز هم آنها نمی‌توانستند برای تیم ملی بازی کنند. سرپرستانی که تنها تجربه ۵ هفته حضور در فوتبال را دارند در صورت آدم نگاه می‌کنند و به من می‌گویند حداقل استانداردهای لازم را ندارم.

کی‌روش تصریح کرد: به صورت شفاف می‌گویم زمان آن رسیده که تصمیمات لازم گرفته شود. یا با من یا بدون من، فرقی نمی‌کند. باید تعهدات اجرایی شود. نمی‌توانم با سرپرستانی کار کنم که فقط به دنبال عکس گرفتن هستند و افرادی که فقط منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۲۷ )