سرمربی اسبق تیم ملی و کارشناس فوتبال در تحلیل اتفاقات پیش روی این رشته پس از جدایی مرد پرتغالی گفت: فوتبال ایران و کی‌روش به انتهای خط رسیدند و امکان ادامه همکاری وجود نداشت.

جلال چراغپور در گفتگو با خبرنگار مهر، درخصوص شرایط فوتبال ایران برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی گفت: مشکل اساسی فوتبال ایران زیرساخت هاست. دغدغه ای که ساله های زیادی داشتیم و دیدید که همین موضوع کارلوس کی روش را هم فرسوده کرد.

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران با ذکر این نکته که نداشتن برنامه تدوین شده برای تربیت بازیکن یکی از مشکلات اساسی فوتبال ایران است افزود: مشکلات فراوانی در بالغ کردن بازیکن فوتبالیست داریم. بهتر از هرکسی می دانید برخی فسادها مانع از رشد و تربیت می شود.

وی درباره اینکه ایا با رفتن کارلوس کی روش سبک فوتبال ایران هم تغییر خواهد کرد افزود: فوتبال در دنیا به پنج سبک متفاوت اجرا می شود. البته بسیاری از مدیران ورزشی تلاش می کنند سبک های فوتبالی را برای تیم های باشگاهی و ملی مخلوط کنند. برای این ادعا هم می توان از مورینیو نام برد که سعی کرد در منچستریونایتد سبک متفاوتی را نسبت به بازی های گذشته این باشگاه اجرا کند. فوتبال در تمام دنیا سبک های متفاوتی دارد اما در ایران، سرمربی تیم ملی است که تعیین می کند بازیکنان چگونه عمل کنند.

چراغپور افزود: در واقع کی روش هشت سال ما را با سبک خودش هدایت کرد. پس از این هم هر مربی بیاید سبک و دیدگاه خاص خودش را به همراه خواهد آورد. بر فرض مثال اگر شخصی مثل برانکو از شرق اروپا بیاید تیم ملی همان سبکی که پرسپولیس در این ماه ها بازی می کند را اجرا می کند.

وی با اشاره به حضور کارلوس کی روش در راس کادرفنی تیم ملی کلمبیا اظهار داشت: کی روش می تواند در کلمبیا موفق شود. سبک فکری او با آمریکای لاتین بسیار نزدیک است. اگر می دیدیم مهدی ترابی را به تیم ملی فوتبال ایران دعوت می کند به خاطر دیدگاهش است. او در کلمبیا هم چنین بازیکنی را پیدا می کند تا در استراتژی خود از آن استفاده کند.

چراغپور با بیان اینکه سرمربی سابق تیم ملی دچار اصطکاک با مسئولان شده بود تصریح کرد: کی روش صراحتا اعلام کرد من برای به دست آوردن هر چیزی در ایران جنگیدم. او می توانست از کلمه لطیف تری استفاده کند اما واقعیت این است که ارکان فوتبال ما کی روش را کاملا خسته کرده بود. باید به صراحت بگوییم او کاربلد بود. در مسائل فنی روی هر آنچه که توانایی داشت استادانه نقشه هایش را به بازیکنان خود آموزش می داد.

کارشناس فوتبال ایران افزود: کی روش متفکر بود و نظم تیمی‌اش را کاملا حفظ می کرد. یادمان نرفته است که در گذشته ها دو بازیکن تیم ملی در یکی از ادوار جام ملت ها با هم کتک کاری کردند اما باز هم بازی کردند و عوض نشدند. ولی در برهه دیگری از زمان یکی از دفاع وسط هایمان تکل دوپا رفت و پنالتی داد تا سرمربی تیم ملی تصمیم بگیرد او را عوض کند. این موضوع تفکرات را نشان می دهد که چقدر با هم متفاوت هستند. فوتبال ما کی روش را خسته کرده بود. او به سایش عصبی رسیده بود و با کوچکترین مشکل واکنش نشان می داد. اگر قرار باشد واقعیت را بگوییم باید به حرف های کی روش توجه کرد.

چراغپور در پاسخ به این سوال که آیا با رفتن کی روش فوتبال ایران ضرر می کند تصریح کرد: کی روش بلافاصله نشان داد هیچ ضرری نکرد. او بلافاصله به کلمبیا رفت. با اینکه مشخص بود قبل از جام ملت ها با انها به توافقات اولیه رسیده است اما وجدانش اجازه نداد تا ذهن بازیکنان را در این تورنمنت درگیر رفتنش کند. منتظر ماند تا جام تمام شود و سپس به کلمبیا رفت و قرارداد بست.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اظهار داشت: برای هر دو طرف این همکاری تمام شده بود. کی روش در طول هشت سال واقعا تمام شد. واقعیت دیگر هم این است که کی روش چیزی برای ما نگذاشت چون زیرساخت نداشتیم. ما ضرر کردیم.

چراغپور درباره مشکلات سرمربی بعدی تیم ملی نیز صحبت کرد و گفت: کی روش در سال های اخیر به تیمش دست نزد تا با آنها در جام ملت ها ثمره بگیرد و جام به ارمغان بیاورد. او غریبه ای را راه نداد اما اتفاقات فوتبالی باعث شد تیم ملی در بازی با ژاپن شکست خورد. هرکس به جای کی روش بیاید بازهم باید از صفر شروع کند. کسی که بخواهد بیاید نزدیک به ده بازیکن تیم ملی فعلی دیگر نخواهند بود چون سن آنها به جام جهانی ۲۰۲۲ نمی خورد. تیمی که می آید اخلاق قبلی و تربیت قبلی را ندارد. پس از رفتن کی روش برگشت به عقب صد درصدی داریم.

وی در پایان درباره اینکه سرمربی بعدی تیم ملی ایرانی باشد یا خارجی خاطرنشان کرد: گزینه ایرانی را برای تیم ملی باید فراموش کنیم. اگر ایرانی بیاید در بهترین حالت ممکن حداقل شش گل از همین قطر که قهرمان شده است عقب هستیم. چون چیزی برای ارائه کردن ندارند. فوتبالی که در لگی می بینیم را باز هم اجرا می کنند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱۴ )