فدراسیون اسکواش که به تازگی به جرگه فدراسیون‌های المپیکی پیوسته، برای ادامه راه باید جوانگرایی را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم با پایان المپیک پاریس ۲۰۲۴ برنامه ریزی کمیته بین المللی المپیک و کمیته برگزاری بازی‌های دوره بعدی در لس آنجلس ۲۰۲۸ به صورت رسمی آغاز شد. در نخستین گام کمیته برگزاری بازی‌ها، رشته‌های المپیک ۲۰۲۸ را اعلام کرد و طبق یک رسم قدیمی چند رشته از این بازی‌ها حذف و چند رشته جدید به دوره بعدی اضافه شد.

فوتبال آمریکایی رشته محبوب امریکایی ها یکی از رشته‌هایی است که نخستین حضور خود را در المپیک تجربه خواهد کرد. اسکواش در بخش انفرادی و دوبل، کریکت هم در المپیک لس‌آنجلس هستند. بیسبال-سافتبال که سابقه حضور در المپیک را دارد، در لس‌آنجلس هم شرکت می‌کند. رشته لاکراس هم ۱۲۰ سال پیش در المپیک بوده و حالا قرار است در لس‌آنجلس ۲۰۲۸ شرکت کند.

در میان رشته‌های اضافه شده به المپیک، اسکواش به عنوان یک رشته مولتی جلب نظر می‌کند. سایر رشته‌های اضافه شده جملگی در راستای نفوذ میزبان و علاقه آمریکایی‌ها به المپیک لس آنجلس اضافه شده و تنها اسکواش است که به عنوان یک رشته مهم و اصلی به بازی‌ها اضافه خواهد شد.

این بدان معناست که یک ماموریت جدید به شرح وظایف فدراسیون اسکواش اضافه شده و این فدراسیون از این پس المپیکی محسوب می‌شود و باید برای حضور در مهمترین فستیوال ورزشی جهان برنامه ریزی و هدفگذاری کند. فدراسیونی که باید از همین امروز المپیکی فکر کرده و المپیکی رفتار کند. آنچه در مجمع عمومی فدراسیون، معاون ورزش قهرمانی نیز به آن اشاره صریحی داشت.

با توجه به این ماموریت تازه، مهمترین گام در فدراسیون اسکواش باید تشکیل و سازماندهی یک تیم ملی قدرتمند باشد که بتواند در ۴ سال آینده به این ماموریت و هدف جامه عمل پوشانده و المپیکی شود. آنچه لزوم تزریق یک خون تازه و جدید به رگ‌های تیم ملی را الزامی کرده است.

المپیک لس انجلس ۲۰۲۸ درست ۴ سال آینده در آمریکا برگزار خواهد شد و این بدان معناست که باید تیمی تشکیل شود که اعضای آن تا ۴ سال آینده به بلوغ فنی و تاکتیکی رسیده باشند تا بتوانند به سهمیه المپیک برسند. تیم ملی اسکواش فعلی متشکل از بازیکنان باتجربه است که سالیان متمادی عضو تیم ملی بوده‌ و در رویدادهای متعددی شرکت کرده و به افتخاری نرسیده‌اند.

نفراتی که جملگی بهترین‌های ایران محسوب می‌شوند اما این بهترین بودن تنها به بازه زمانی حال محدود می‌شود و باعث شده با خودبزرگ بینی حتی تصمیم به پشت کردن به پیراهن مقدس تیم ملی بگیرند. میانگین سنی تیم ملی اسکواش در حال حاضر بالای ۳۰ سال است و تقریبا بیش از ۹۰ درصد اعضای آن حدود ۳۳ سال هستند. سنی که در ورزش حرفه‌ای مترادف با پیرانه سری و نزدیک شدن به خط پایان است. این تیم با این نفرات و این میانگین سنی قطعا برای ۴ سال آینده و المپیک لس آنجلس بازنشسته می‌شود و شانسی برای رقابت در مسیر کسب سهمیه المپیک نخواهد داشت.

از همین رو به نظر می‌رسد که تیم ملی اسکواش نیازمند یک خانه تکانی اساسی در بدنه تیم های ملی است و باید نفراتی جوان و آینده‌دار روی کار بیایند که برای ۴ سال آینده اسکواش فرصت رقابت برای حضور در المپیک را دارا باشد.

اسکواش ایران نیازمند چهره‌های جدید، جوان، باطراوت و باانگیزه است و باید هوایی تازه در کورت تیم های ملی جریان پیدا کند. آنچه تنها راه موجود برای حضور در عرصه رقابت در مسیر المپیک خواهد بود که اتفاقاً فدراسیون در تصمیمی درست چهار بازیکن رده سنی جوانان را برای حضور در انتخابی به اردو تیم ملی دعوت کرده است.

فارغ از این مسائل اکنون زمان این است که مسئولان فدراسیون اسکواش مانند والیبالی‌ها با کسانی که برای پوشیدن پیراهن مقدس تیم ملی شرط گذاشته‌اند به جدی‌ترین شکل ممکن برخورد کنند آن هم در شرایطی که بازیکنان تیم ملی اسکواش برای نخستین بار به صورت رسمی حقوق دریافت می‌کنند.

قهوه‌خانه مش‌مراد
← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.