دروازه بان پیشین تیم ملی فوتسال ایران، معتقد است ملی پوشان ایرانی در جام جهانی علی رغم موفقیت در کارهای تهاجمی، در کارهای تدافعی سختگیری لازم را ندارند و بر ضرورت کسب سکوی جهانی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتسال ایران در رقابت های جام جهانی ۲۰۲۴ و در گروه F موفق شده است تیم های ونزوئلا و گواتمالا را از پیش رو بردارد و جواز صعود به مرحله یک هشتم نهایی را کسب کند و در دیدار سوم باید به مصاف تیم ملی فوتسال فرانسه برود تا تکلیف سرگروه مشخص شود.

مصطفی نظری، کارشناس فوتسال و دروازه بان پیشین تیم ملی، در گفت و گو با خبرنگار مهر به بررسی شرایط تیم ملی پرداخت و رقیبان ایران در ادامه مسابقات را مورد ارزیابی قرار کرد.

در کارهای دفاعی مشکل داریم

مصطفی نظری در خصوص دیدار تیم ملی ایران برابر گواتمالا گفت: گواتمالا تیم چهلم رنکینگ فیفا بود و انتظار داشتیم در نیمه اول بازیکنان ما منسجم تر باشند و بازی بهتری به نمایش بگذارند. هرچقدر تیم ما در بازی رو به جلو خوب و بدون اشتباه و قدرتمند است در کارهای دفاعی و هماهنگی بین دفاع و دروازه بان هنوز مشکل داریم و نمی دانم چرا چنین مشکلی برای ما پیش آمده است. اما فکر می کند بازی به بازی شرایط بهتر می شود.

وی گفت: به هر حال با بازی تدارکاتی زیادی هم نداشتیم و از این بازی ها به عنوان بازی تدارکاتی استفاده کردیم. برابر گواتمالا هم به لحاظ نتیجه قابل قبول بود و نتیجه خوبی گرفتیم اما نقاط ضعفی داریم که باید برای بازی با فرانسه آنها را مرتفع کنیم.

دروازه بان پیشین تیم ملی ایران در خصوص عملکرد دو دروزاه بان تیم ملی در این بازی گفت: موضوع مهمی که در دنیای فوتسال وجود دارد این است که همه با هم گل می زنند و همه با هم گل می خورند. اینطور نیست که اگر گلی به ثمر می رسد دروازه بان یا بازیکن «پیووت» مقصر باشد بلکه همه تیم نقش دارند. معتقدم مشکل دفاعی ما عدم هماهنگی بین دروازه بان و خط دفاعی است. مدافعان در ضد حملات به بازیکنان حریف سخت نمی گرفتند و سختگیری کمی در یک سوم دفاعی داشتیم.

دروازه بان های تیم ملی مکمل یکدیگر هستند

وی ادامه داد: اینکه آقای شمسایی به هر دو دروازه بان ما بازی می دهد اتفاق خیلی خوبی است. سعید مومنی در کار با پا بی نظیر عمل می کند و فقط باید تمرکز بیشتری داشته باشد. باقر محمدی هم برعکس مومنی، هرچه در دفاع از دروازه تمرکز بالایی دارد اما باید کار با پا را تقویت کند. ولی در مجموع ما دو دروازه بان داریم که مکمل هم هستند.

این کارشناس فوتسال در خصوص تیم ملی فوتسال فرانسه که حریف بعدی ایران در مرحله گروهی است و بازی با این تیم برای تعیین صدرنشین خواهد بود گفت: وقتی شما در رده چهارم دنیا قرار دارید و تیم فوتسال ایران باشید نباید از هیچ تیمی بهراسد. تیم هایی مثل فرانسه، گواتمالا و ونزوئلا تیم هایی نیستند که بتوانند فوتسال ما را اذیت کنند.

فرانسه فوتسال را «محلی» بازی می کند

وی ادامه داد: بازیکنان تیم فرانسه بازیکنانی به شدت با تکنیک هستند و به قول فوتسالی ها «محلی بازیکن» هستند و فوتسال روز دنیا را بلد نیستند. ولی تیمی به شدت زهرداری است و قد و قامت بلندی دارند. در فوتسال به نوع تیم ها تیم های محلی می گویند ولی در عین حال خیلی خطرناک هستند. بازیکنان ما در ضد حمله ها مراقب باشند. دروازه بان این تیم هم دروازه بان خوبی به نظر می رسید و توپ های زیادی گرفت. ولی تیم فرانسه تیمی نیست که بتواند تیم ملی جمهوری اسلامی ایران را اذیت کند.

دروازه‌بان پیشین تیم ملی فوتسال گفت: ممکن است در این بازی سختی در پیش داشته باشیم که آن هم به خاطر استرسی است که بخواهیم سرگروه باشیم یا به عنوان تیم دوم صعود کنیم. فرانسه تیم خیلی قدرتمندی نیست و جا دارد به جمع تیم های برتر دنیا برسد.

وی گفت: اینکه بخواهیم تیم اول یا دوم بشویم صلاحدید کادر فنی است و قطعاً آنها هم به این مساله فکر می کنند. اما اگر من نوعی در کادر فنی سمتی داشتم قطعاً مسیر خودم را می رفتم و به تیم اول شدن یا دوم شدن فکر نمی کردم. ما تیم ملی ایران هستیم. ما سوم جام جهانی و چهارم رنکینگ هستیم و تیم های دیگر باید برای اینکه به ما نخورند مسیر خود را عوض کنند.

مصطفی نظری گفت: سه تا از ستاره های ما در یک بازی رسمی می توانند فرانسه را شکست دهند. من فکر نمی کنم این نوع مسائل مطرح باشد اما باز هم نظر کادر فنی است. می دانم تمرکز کادر فنی بر این موضوع است که بازی به بازی پیش بروند و برد به دست بیاورند و غیر از این هم از ستاره های تیم انتظار نداریم.

وی ادامه داد: خط دفاعی تیم قطعاً درست می شود و ما بازی تدارکاتی خوبی نداشتیم. اذعان دارم مشکل دفاعی داریم. مشکل هارمونی دروازه بان و دفاع داریم. به خصوص در ضدحملات فشار لازم را نمی گذاریم. ولی بازیکنان بزرگ و با تجربه ای داریم که بازی به بازی بهتر می شوند. کادر فنی با توجه با بازی که برابر گواتمالا انجام دادیم نقاط ضعف تیم را شناسایی کرده و برای بازی با فرانسه آنها را مرتفع می کند.

باید به سکوی جهانی فکر کنیم

این کارشناس فوتسال در خصوص نتایج تیم های آسیایی در این مسابقات گفت: تیم ملی ازبکستان در بازی های آسیایی بی نظیر بود. با توجه به اینکه میزبان هستند و مربی بزرگی دارد نتایج این تیم دور از تصور بود. فوتسال آسیا خیلی وقت است که در حال پیشرفت است و این زنگ خطر برای ما وجود دارد. ما آقای فوتسال آسیا هستیم و خواهیم بود اما آیا باید به سکوی جهانی برسیم و سطح خود را بالا ببریم؟

وی ادامه داد: اگر قرار باشد فقط به قهرمانی آسیا بسنده کنیم در سال های آینده این تیم ها به ما اجازه نمی دهند به راحتی به عنوان برسیم. باید در تورنمنت های بین المللی مقام کسب کنیم و شایسته سکوهای جهانی هستیم. ما در هر دوره نسل های طلایی داریم و تیم کنونی ما هم شایستگی ایستادگی روی سکو را دارد.

مصطفی نظری در خصوص مدعیان کسب عنوان قهرمانی در این دوره از مسابقات گفت: تیم های بزرگ دنیا در تورنمنت های بزرگ در قالب کار های بدنی سعی می کنند آرام آرام تیم خود را به اوج برسانند. این تیم ها بدنسازی سنگین می کنند که ممکن است در شروع مسابقات کمی سنگین به نظر برسند اما به مرور بهتر می شوند. تیم های پاراگوئه و مراکش عملکرد خوبی داشته اند. اما انتظار دارم به غیر از ایران، تیم های پرتغال، آرژانتین و برزیل را در بین چهار تیم برتر دنیا ببینم.

قهوه‌خانه مش‌مراد
← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.