کارگروه نظارت بر قراردادها قانونی در دستورالعمل ابلاغی خود به باشگاه‌ها گنجانده که براساس آن تمام حق تبلیغات محیطی را در انحصار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، دستورالعمل نظارت بر قراردادها و سقف بودجه باشگاه‌ها امروز (یکشنبه) به طور رسمی از سوی فدراسیون فوتبال به باشگاه‌ها ابلاغ شد. دستورالعملی که در تاریخ ۲۱ خردادماه به تصویب هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال رسیده و تغییراتی در قوانین حاکم بر فوتبال ایران ایجاد کرده است.

در نگاه اجمالی به این دستورالعمل تغییراتی نسبت به دستورالعمل فصل گذشته دیده می‌شود که برخی از آنها جای بحث دارد. به طور مثال ماده ۴۱ این دستورالعمل که در آن آمده است: «مستند به ماده ۴ آئین نامه سازمان لیگ و بند یک و دو ماده ۲۲ آئین نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر و دسته اول فوتبال ایران، سازمان لیگ می تواند اقدام به عقد قراردادهای تجاری نماید و این قراردادها از سوی باشگاه‌ها لازم‌الاجرا است و تا زمانی که باشگاه ها در لیگ برتر حضور دارند باید آن را رعایت کنند. کلیه حقوق تبلیغات در استادیوم‌های مسابقات متعلق به سازمان لیگ است و با استناد به ماده ۲۲ آئین نامه برگزاری مسابقات کلیه باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر و دسته اول ملزم به رعایت قراردادهای مالی، تجاری، بازرگانی،‌ رادیو و تلویزیون، مخابراتی، دیجیتالی و سایر موارد مرتبط مالی و تجاری سازمان لیگ می‌باشند».

این ماده در حالی از سوی کارگروه نظارت بر قراردادها و سازمان لیگ در دستورالعمل ابلاغی گنجانده شده است که به نظر نمی‌رسد چندان با قانون تطبیق داشته باشد.

سازمان لیگ که در سالیان اخیر هیچ شفافیتی در خصوص تبلیغات محیطی مسابقات لیگ برتر نداشته و صورت‌های مالی خود در این خصوص را هم منتشر نکرده، براساس ماده ۴۱ آئین نامه ابلاغی،‌ حق تبلیغات محیطی را کاملاً به خود منحصر و باشگاه‌ها را ملزم به اجرای قراردادهای تجاری این سازمان کرده است.

این اتفاق در حالی رقم خورده که به نظر نمی‌رسد سازمان لیگ قانوناً چنین اجازه‌ای داشته باشد و برخی باشگاه‌های خصوصی می‌توانند شخصاً اقدام به تبلیغات محیطی در دیدارهای خانگی کنند. همانطور که دو فصل پیش استقلال و پرسپولیس در فصل بیست‌و‌یکم تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی را برعهده گرفتند و شنیده می‌شود برای فصل آینده نیز چند باشگاه لیگ برتری چنین خواسته‌ای دارند.

Euro Football Fantasy with Prizes
← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.