کارشناس فوتبال کشورمان تأکید کرد، شرایط حاکم بر فوتبال ما اصلاً در اندازه‌ای نیست که به یک مربی ۴۰ میلیارد و به یک بازیکن ۲۰ میلیارد تومان پرداخت شود.

کارشناس فوتبال کشورمان تأکید کرد، شرایط حاکم بر فوتبال ما اصلاً در اندازه‌ای نیست که به یک مربی ۴۰ میلیارد و به یک بازیکن ۲۰ میلیارد تومان پرداخت شود. مسعود اقبالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره موضوع نقل‌و‌انتقالات فوتبال ایران و رقم بالای قرارداد برخی بازیکنان اظهار داشت: سطح کیفی لیگ را باید در وضعیت کیفی تیم ملی ببینیم. در تیم ملی تعداد زیادی از بچه‌ها لژیونر هستند و این نشان‌دهنده آن است که ما کار بنیادی نکردیم و لیگ‌مان سطح ثابتی دارد. این چرخش باطل و جابه‌جایی بازیکنان در تیم‌ها هم چیزی را عوض نمی‌کند، چون سطح کیفی فوتبال ما در تمام نقاط مشکل دارد. ما باید کار بنیادی کنیم و بعد از ۱۰ سال ثمره آن را ببینیم، اما کاری در بحث آکادمی باشگاه‌ها انجام نمی‌دهیم و به همین دلیل هم خروجی خوبی در فوتبال‌مان نداریم.

وی با اشاره به قیمت بالای بازیکنان در نقل‌و‌انتقالات تصریح کرد: الان یک شبکه مافیایی بسیار قدرتمند سعی می‌کند قراردادها را براساس ارز‌های خارجی در نظر بگیرد و به همین دلیل هم رقم قراردادها هر سال بالاتر می‌رود. بازیکنی که به خارج رفته طبیعی است ارز بگیرد، اما می‌بینیم وقتی به ایران بازمی‌گردند باز هم دنبال قرارداد ارزی هستند. به خاطر همین هم است که بازیکنی که سطح کیفی خوبی هم ندارد مدعی است و قراردادش چند برابر می‌شود. الان بازیکنانی داریم که در تیم‌های خودشان چند گل و پاس گل دادند و حالا که جابه‌جا می‌شوند به یکباره قراردادشان ۱۰ برابر می‌شود. قطعاً این حرکت از طریق دلالیسم حاکم بر فوتبال ما و مثلثی که بین مربی، مدیریت و دلال وجود دارد، اتفاق می‌افتد.

کارشناس فوتبال کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه «آیا به نظرش رقم واقعی ارزش بازیکنان داخلی با قراردادهای نجومی همخوانی دارد؟»، گفت: مطلقاً همخوانی ندارد. فوتبال ما در اندازه‌ای نیست که به یک مربی ۴۰ میلیارد تومان و به یک بازیکن ۲۰ میلیارد تومان بدهیم. در این وضعیت که مردم با مشکلات اقتصادی زیادی دست به گریبان هستند، پول همین مردم به باشگاه‌ها تزریق و قراردادهای نجومی بسته می‌شود. متأسفانه تمام باشگاه‌های ما دولتی هستند و هر باشگاهی هم که می‌گوید، خصوصی است درست نیست. آنها هم به طریقی از بودجه دولتی استفاده می‌کنند.

اقبالی در مورد اینکه سازمان لیگ قصد دارد برای قراردادها سقف تعیین کند، خاطر نشان کرد: چنین چیزی امکان ندارد. قبلاً هم این مسائل را مطرح کردند. از یک طرف سقف قرارداد می‌گذارند و از طرف دیگر با بازیکن کنار می‌آیند و پول زیرمیزی می‌دهند! در داوری و مربیگری هم این مشکلات هست. متأسفانه شنیده می‌شود برخی بازیکنان شرط‌بندی می‌کند. قبل از انقلاب هم این مسائل را داشتیم، اما الان کمی پیچیده‌تر شده و شکل مافیایی پیدا کرده است. اجرای قانون سقف قرارداد شدنی نیست، چون راه‌هایی پیدا می‌کنند و پول را می‌دهند. مثلاً به بازیکن می‌گویند قراردادت را پنج میلیارد امضا کن و از آن طرف ماشین به او می‌دهند. همه اینها دست مافیاست!

وی راجع به یارگیری و عملکرد تیم‌ها در نقل‌و‌انتقالات یادآور شد: نفرات مهم نیستند؛ مهم این است ببینیم بازیکنی که از یک تیم به تیم دیگر می‌رود چقدر می‌تواند در روند رو به رشد آن تیم تأثیر مثبت بگذارد. به نظرم جابه‌جایی‌ها هیچ تأثیری ندارد، چون همین بازیکنان نفراتی هستند که سال‌های قبل هم در لیگ ما بازی می‌کردند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.