«آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که تکرار ادبیات «بگم؟ بگم؟» هیچ کمکی به قطع دست باندهای مافیایی از فوتبال نخواهد کرد و تنها کاربردش ساکت کردن رقیب خواهد بود. انگار که یک جنگ اطلاعاتی بین اهالی فوتبال در جریان است؛ چیزی شبیه به دوران جنگ سرد!»

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «مدت زیادی از زمانی که جواد نکونام و فرهاد مجیدی سر بازوبند کاپیتانی تیم استقلال با هم به مشکل خوردند، گذشته است. همان موقعی که امیر قلعه‌نویی در مصاحبه‌ای گفت یک تکه پارچه نباید محل دعوا در تیم بزرگی مثل استقلال باشد. اما امروز دوباره دو ستاره سابق آبی‌پوشان رو در روی هم قرار گرفته‌اند و شمشیر را از رو بسته‌اند. مجیدی در صفحه اینستاگرامش به نکو حمله کرده و نکونام نیز در برنامه شب‌های فوتبالی از طریق آنتن زنده تلویزیون مجیدی را تحت فشار گذاشته است. این دعوا از یک جهت چیز خیلی مهمی نیست؛ همان طور که چند سال قبل هم نبود. گر چه اسامی طرفین درگیر اسامی بزرگی هست ولی سوژه‌اش که همان کدورت‌های سابق برای رسیدن به این پاسخ که «کی بزرگ‌تره؟» است، چندان جذابیتی ندارد. از طرف دیگر اما جر و بحث مجیدی یک سوی تاریک دارد. سویه‌ای که فرهاد مجیدی در اینستاگرام در مورد آن نوشته و سرپرست باشگاه استقلال در نامه‌ای که به کمیته انضباطی نوشته به آن اشاره کرده است. همان سویه‌ای که البته داور بازی هم در گزارشش لحاظ کرده.

هایکوی فرهاد

ویلای امیردشت...!

کار در شهرداری به کمک فامیل...!

عضو رایگان مدرسه فوتبال...!

معرف ویزای اسپانیا...!

شام و ناهار در رستوران تهرانسر...!

تک و تنها هستم، اما هرگز مقابل بی‌عدالتی سکوت نمی‌کنم. مردم خیلی زود متوجه حقیقت خواهند شد.

این متن که در نگاه اول شبیه به هایکوهای ژاپنی است را فرهاد مجیدی در واکنش به اتفاقات بازی فولاد و استقلال منتشر کرده است. متنی رمزی که باید با نگاهی نشانه‌شناسانه آن را رمزگشایی کنیم. اول از همه ویلای امیردشت است که به گفته برخی برمی‌گردد به ویلایی که جواد نکونام هنگام هدایت نساجی از آن استفاده می‌کرده و گفته می‌شود در همان ویلا از سیدعلی داور بازی فولاد و استقلال پذیرایی کرده بوده. یکی از مواردی که داور بازی در گزارشش علیه مجیدی نوشته ذکر این نکته است که سرمربی استقلال بعد از اخراج علی کریمی به داور گفته: «من ویلا ندارم که در اختیارت قرار دهم.» کار در شهرداری هم برمی‌گردد به استخدام سیدعلی در شهرداری با کمک بهنام ابوالقاسم‌پور که با نکو نسبت فامیلی دارد. مدرسه فوتبال هم احتمالا همان آکادمی متعلق به نکونام در غرب تهران است و ویزای اسپانیا را نیز صرفا از روی کلمه اسپانیا می‌توان به سرمربی فولاد نسبت داد. چون نکونام مدتی در اسپانیا بازی می‌کرده. شام و ناهار رستوران تهرانسر هم آن قدر کلی است که تقریبا تمام مردم آن مناطق را می‌تواند شامل شود! فرهاد مجیدی با انتشار این پست در واقع اتهاماتی جدی علیه سرمربی فولاد و داور بازی مطرح کرده است. یکی از چیزهایی که به استناد آن مجیدی چنین پستی را مطرح کرده پیامکی است که قبل از بازی به گوشی کادر فنی باشگاه استقلال ارسال شده و رمضانی سرپرست استقلال آن را پیامی مشکوک می‌خواند. آنها پیامک را ضمیمه پرونده شکایت‌شان از داور کرده‌اند. برخی از منابع ادعا کرده‌اند آن پیامک از طرف فرزاد مجیدی، برادر سرمربی استقلال بوده که زمانی با نکونام در تیم نساجی همکاری می‌کرده. گفته می‌شود فرزاد در آن پیامک از برادرش خواسته مراقب داور بازی باشند و اگر می‌توانند قبل از بازی درخواست تغییر داور را بدهند.

نکونام رئالیست

بر خلاف مجیدی که در لفافه و با ایما و اشاره اتهاماتش را وارد کرده، نکونام در برنامه شب‌های فوتبالی خیلی واضح به اردوی رقیب و مخصوصا فرهاد مجیدی حمله کرد. نکونام گفت: «کار مربی تلاش کردن برای موفقیت تیمش است. ما باید تلاش کنیم. من به‌ دنبال فالوئر و فضای مجازی نیستم و تمام تمرکزم روی تیمم است. موفقیت و مربیگری نیاز به وقت گذاشتن و زحمت کشیدن دارد. استراماچونی وقتی آمد کسی فکرش را نمی‌کرد که ایشان محبوب شود. این زحماتی است که کشیده است. در فضای مجازی دنبال محبوبیت نبود و در زمین مربیگری کرد. مربیگری مثل بازیکنی نیست. در بازیکنی می‌شود همه ‌چیز را خرید اما در مربیگری این طور نیست. هواداران ما فوتبال می‌فهمند و متوجه می‌شوند.»

او همچنین در مورد آماده‌سازی تیم خودش و مصدومان حریف افزود: «همه بازیکنان ما در این مدت تحت کنترل بودند. ما مثل استقلال دو تا رباط صلیبی پاره نکردیم و مصدومیت از ناحیه همسترینگ نداشتیم. زحمت کشیدیم که بازیکن ما توانست در زمین بازی کند و دنبال امدادهای غیبی نبودیم. من خودم هوادار استقلال هستم ولی وقتی قراردادی با باشگاهی دارم همیشه سعی کرده‌ام بهترین عملکرد را مقابل هر کسی و هر تیمی داشته باشیم. هیچ ‌وقت فیک نبودم و همیشه خودم بودم. استقلال تیم باشخصیتی است و مخصوصا این که آقای استراماچونی سیستم مناسبی را پیاده کردند و هنوز هم با همان سیستم بازی می‌کنند.»

نکونام در بخش دیگری از صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که مربیگری بلد بودن می‌خواهد و این دلیل برد ما مقابل استقلال بوده است. نکونام با صراحت در صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که کادر فنی فعلی استقلال از سرمربی گرفته تا مربی و بدنساز نتوانسته‌اند تیم را آماده کنند. هفته قبل به واسطه پارگی رباط صلیبی مرتضی تبریزی و رضا آذری و مصدومیت زکی‌پور بین پزشک تیم یعنی دکتر ستوده و مربی بدنساز آبی‌ها یعنی علی ربانی یک جنگ رسانه‌ای شکل گرفت که در نهایت مجیدی با انتشار یک استوری طرف مربی بدنساز تیمش ایستاد.

بازخوانی یک پرونده قدیمی

اتفاقات بازی فولاد و استقلال و اظهارات سرمربی آبی‌ها به ‌شدت یادآور خاطره‌ای قدیمی از لیگ برتر است. ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ پرسپولیس در اصفهان مهمان این تیم بود. در آن زمان علی دایی هدایت سرخ‌ها را بر عهده داشت. بازی با قضاوت محسن قهرمانی آغاز شد و در همان ابتدای کار به شکل عجیبی یکی از بازیکنان پرسپولیس اخراج شد. پرسپولیس آن بازی را با دو گل باخت تا یکی از بزرگ‌ترین جنجال‌های فوتبال ایران شروع شود. بعد از بازی دایی که به ‌شدت عصبانی بود مستقیما گفت می‌دانسته داور سمت حریف «غش» می‌کند. اصطلاح غش کردن داور از همان زمان وارد ادبیات فوتبالی کشور شد. بعد از گذشت چند ماه و تهیه شدن برنامه‌های متعدد و پرداختن مطبوعات در نهایت کمیته انضباطی رای خود را در این پرونده صادر کرد و به موجب آن محسن قهرمانی ۸ ماه از فعالیت‌های فوتبالی محروم شد. نکته قابل توجه آن پرونده این بود که دایی نتوانست ثابت کند قهرمانی در بازی مذکور سمت حریف غش کرده بوده، بلکه کمیته انضباطی با بررسی همه مسائل مربوط به این داور متوجه شد او با سرپرست باشگاه راه‌آهن در آن زمان مراوده مالی داشته است. دقیقا زمانی که خود دایی هدایت این تیم را بر عهده داشت! عجیب‌تر آن که قهرمانی با وجود محکوم شدن به داشتن مراوده مالی غیر قانونی بعد از طی کردن دوران محرومیتش به لیگ برتر و قضاوت بازگشت. این نشان می‌دهد احتمالا همان طور که رسانه‌ها آن زمان عنوان کردند، این حکم صرفا برای جمع کردن داستان صادر شده و ارزش دیگری نداشته است. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا پرونده بازی فولاد و استقلال و قضاوت سیدعلی نیز چنین سرنوشتی پیدا خواهد کرد یا خیر؟

فرار رو به جلو؟

فرهاد مجیدی ید طولایی در نوشتن پست‌های عجیب و غریب دارد. پست‌هایی که هر کدام‌شان تا چند روز ذهن‌های هواداران و رسانه‌ها را به خودش مشغول کرده است. البته بیشتر این پست‌های جنجالی عمری طولانی ندارند و کافی است عبارت «مجیدی پست جنجالی‌اش را پاک کرد» را در گوگل سرچ کنیم تا متوجه شویم شماره هفت سابق آبی‌ها چه ید طولایی در نوشتن و پاک کردن دارد. شهریور ۹۷ که بحث آمدن مجیدی به استقلال داغ بود، او در پستی اینستاگرامی نوشت: «متاسفانه عوامل رسانه‌ای فردی که عمر حضورش در استقلال بیش از یک فصل نبوده، دیروز در یک روزنامه تیتر می‌زنند که «فرهاد مجیدی همراه کاناوارو در استقلال» با این خبر دروغ می‌خواهند به سرمربی استقلال القا کنند که اگر مجیدی بیاید، او قصد دارد کاناوارو را جایگزین شما کند! از سوی دیگر این خط را در داخل تیم هم یک نفر دنبال می‌کند. کسی که در زمین از کورس‌های سرعتی عقب می‌افتد اما در بیرون از زمین با دسیسه‌های مختلف سرعت به خرج داده و در انتقال و جدایی دو بازیکن مهم و کلیدی استقلال نقش مهمی داشته و حتی به جای آنها سفارش جذب یک بازیکن مصدوم را داده است! اگر این شیطنت‌ها ادامه یابد با جزییات بیشتری درباره این موارد صحبت خواهم کرد.» بعد از انتشار این پست رسانه‌ها و هواداران افتادند دنبال این که ببینند «دسیسه‌چین» چه کسی است؟

همین سال پیش نیز هنگامی که استقلال بعد از جدایی شفر دنبال سرمربی جدید بود و گفته می‌شد ممکن است مجیدی که دستیاری مرد آلمانی را در چند بازی بر عهده داشت هدایت این تیم را بر عهده بگیرد، مجیدی در اینستاگرامش نوشت: «استقلال قهرمان نشد و به همه آن چه می‌خواستند رسیدند، از فدراسیون گرفته تا معاون وزیر امور خارجه که در میان این‌ همه بحران خارجی و داخلی، گرانی و فروپاشی اقتصادی، اختلاس و فساد، آرزویش این است که پرسپولیس قهرمان شود. این ‌همه بدبختی گریبان‌مان را گرفته و فوتبال شادی و تسکین موقت دردهای همه ماست که آن را آلوده به ‌ناحق می‌کنند و از ما دریغ می‌کنند. گل سالم ما را مردود اعلام کردند و فقط حق بازیکنان و مربیان استقلال را تضییع نکردند، حق میلیون‌ها طرفدار استقلال را ضایع کردند. این اشتباه داوری نیست، فساد گسترده است که همه‌ جا ریشه دوانده است. از کارشناسی که در تلویزیون جلوی میلیون‌ها مخاطب به‌ راحتی دروغ می‌گوید و هیچ ابایی هم ندارد که نظرش، قوانین علم فیزیک را هم نقض کند تا آن پیشکسوتی که تا دیروز دلسوز و نگران من بود که مهر سوخته نشوم و امروز در برابر این حق‌خوری آشکار سکوت می‌کند. پشت به قدرت و رو به طرفداران استقلال حرف می‌زنم، در برابر بی‌عدالتی‌ها هرگز ساکت نخواهم بود.»

مجیدی چند ساعت بعد این پست را پاک کرد. همان طور که تصاویر منتشر شده از چک‌های دریافتی‌اش از باشگاه استقلال را خیلی زود پاک کرد یا آن پستی که در آن به هیات‌مدیره استقلال حمله کرده بود و بعد از چند ساعت اثرش از آثارش در صفحه مجیدی به چشم نمی‌خورد. همین پیشینه است که باعث شده بسیاری از منتقدان مجیدی چنین اظهار نظرهایی را فرار رو به جلو بدانند. بسیاری معتقدند مجیدی می‌خواهد فشار وارد شده به خودش به خاطر اشتباهات تاکتیکی و عصبانیتش که موجب باخت استقلال شد را با این فرافکنی تعدیل کند. استقلال با باخت مقابل فولاد شرایط بدی در جدول پیدا کرده و حالا باید جنگ سختی را برای رسیدن به سهمیه آسیایی تجربه کند.

شکایت و شکایت‌کشی

روز شنبه در خبرها آمده بود که اصغر حاجیلو به دلیل شکایتی که مدتی قبل جواد نکونام از او کرده بود، بازداشت شده است. البته او ساعتی بعد به قید وثیقه آزاد شد. پیشینه داستان اما برمی‌گردد به مصاحبه‌ای که حاجیلو علیه نکونام انجام داده بود. با این که در آن مصاحبه سرپرست سابق استقلال اسمی از کاپیتان سابق تیم ملی نبرده بود اما شواهد و قرائن نشان می‌داد منظور چه کسی است. حاجیلو در آن مصاحبه کلیدواژه‌هایی نظیر «افرادی که برای یک مشت دلار استقلال را ترک کردند»، «جلسه مخفیانه در تیم ملی زمانی که افشین قطبی هدایت تیم ملی را بر عهده داشت»، «به مشکل خوردن با امیر قلعه‌نویی و مجید جلالی» و «اخراج شدن شبانه از اردوی تیم ملی توسط علی دایی» به کار برد که همگی به جواد نکونام اشاره داشت. یکی از کارشناسان حقوقی در این رابطه می‌گوید نیازی نیست برای شکایت به دلیل توهین و افترا حتما نامی از شخص برده شود و اگر شاکی بتواند ثابت کند که منظور او بوده، کفایت می‌کند. کما این که نکونام هم از همین طریق به نتیجه رسیده است. این کارشناس حقوقی تاکید می‌کند که در صورت شکایت خود بازپرس هم وظیفه دارد در این مورد تحقیق کند تا متوجه شود آیا اشاره‌ها به شخص شاکی منتهی می‌شود یا نه؟ در مورد پست فرهاد مجیدی هم با توجه به متن پست و استفاده از هشتگ فوتبال پاک شکی نیست که مخاطب جواد نکونام است و احتمالا در روزهای آینده کاپیتان نکو که دست به شکایتش هم بد نیست، پرونده‌ای علیه سرمربی استقلال به جریان خواهد انداخت. روز گذشته در خبرها آمده بود که سیدعلی داور بازی فولاد - استقلال از فرهاد مجیدی به کمیته اخلاق شکایت کرده است.

فوتبال یا جنگ سرد؟

مساله‌ای که فارغ از مجیدی و در سطحی بالاتر می‌توان به آن پرداخت، اظهارات رمزی برخی فوتبالی‌هاست. در سال‌های گذشته اصطلاح «دست‌های پشت پرده» به کرات توسط اهالی فوتبال مطرح شده است. بیشتر هم بعد از استعمال این اصطلاح تهدید به افشاگری کرده‌اند اما در عمل چیزی برملا نشده است. به نظر می‌رسد چنین تهدیدهایی در فضای فوتبال یک جور گروکشی است و هدفش از بین بردن فساد در فوتبال نیست. زیر پست اینستاگرامی فرهاد مجیدی نزدیک به ۴۲ هزار کامنت تا زمان نگارش این گزارش درج شده است که در بسیاری از آنها از مجیدی درخواست شده که حرفش را صریح و واضح بزند. البته ‌این مطالبه‌ای است که از اکثر اهالی فوتبال در چند سال اخیر درخواست شده. این که عده‌ای بیایند و بدون استفاده از استعاره و شعرواره حرف‌شان را مستقیم بزنند تا شاید ریشه فساد که همه می‌دانند در فوتبال وجود دارد خشکانده شود. آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که تکرار ادبیات «بگم؟ بگم؟» هیچ کمکی به قطع دست باندهای مافیایی از فوتبال نخواهد کرد و تنها کاربردش ساکت کردن رقیب خواهد بود. انگار که یک جنگ اطلاعاتی بین اهالی فوتبال در جریان است؛ چیزی شبیه به دوران جنگ سرد!»

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۳ )