پدیده ایرانی شاغل در فوتبال دانمارک گفت: باعث افتخار است که بتوانم روزی خودم را با پیراهن سرزمین‌ پدری‌ام به دنیای فوتبال بیشتر از گذشته معرفی کنم.

به گزارش خبرگزاری فارس، فوتبال ایران پر از ستاره‌هایی است که هر کدام از آنها در گوشه‌ای از دنیا سوسو می‌کنند و هر از گاهی نیز نام یکی از آنها برای پوشیدن پیراهن مقدس تیم ملی فوتبال ایران مطرح می‌شود.

گذشته‌های نه‌چندان دور را هنوز به خاطر داریم؛ آن زمانی که فریدون زندی، دورگه ایرانی - آلمانی با هزار سلام و صلوات از بین تیم‌های ملی فوتبال آلمان و ایران، ترجیح داد یوزهای ایرانی را انتخاب و همراهی کند. بعد از آن هم بازیکنانی مانند شاپورزاده، دژاگه، داوری، قوچان‌نژاد و برادران نظری راهی ایران شدند و هر کدام در مقطعی پیراهن تیم ملی را برتن کردند، هرچند که در این بین بازیکنانی مانند گوچی و دژاگه که البته بازیکنان تاثیرگذاری نیز در تاریخ فوتبال ایران به شمار می‌روند همچنان تیم ملی را همراهی می‌کنند.

از سوی دیگر در این سال‌ها بازیکنان ایرانی دورگه‌ زیادی نامشان برای حضور در تیم ملی مطرح شد؛ از ویلیام آتشکده و سامان قدوس تا دنیل نوروزی و آریا جسورو هاسگاوا که پروژه ایرانی شدن آنها در برهه‌های زمانی مختلف در حد همان حرف و حدیث باقی ماند.

در این بین حالا نام دنیل قره‌باغی اشتوکلا شنیده می‌شود. پسری دورگه و اصالتاً آریایی که از پدری ایرانی و مادری اتریشی در ۱۳ آپریل سال ۱۹۹۷ متولد شده و هم اکنون با ۲۰ سال سن در فوتبال دانمارک نشان از فوتبالیستی بزرگ در آینده‌ای نه چندان دور می‌دهد. دنیل علاوه بر حضور در یکی از تیم‌های مطرح دانمارک یعنی بروندبی، در تیم‌های ملی رده‌های سنی مختلف از زیر ۱۶ تا زیر ۱۹ سال دانمارک نیز به میدان رفته و گل‌های حساسی را هم برای این تیم‌ها به ثمر رسانده است.

در زیر گفت و گوی خبرنگار فارس با دنیل قره‌باغ اشتوکلا را در زیر می‌خوانید:

فارس: در مورد آخرین وضعیت خودت در فوتبال دانمارک صحبت کن. گویا به تمام تیم‌های رده های سنی تیم ملی دانمارک دعوت شده‌ای و سابقه پوشیدن پیراهن بروندبی را هم در کارنامه داری؟

من در همه تیم‌های جوانان زیر ۱۶ تا ۱۹ سال دانمارک بازی کرده‌ام، هرچند که سطح رقابت در این تیم‌ها متفاوت است. در این بین من جوان‌ترین بازیکنی در دانمارک هستم که در تیم ملی جوانان زیر ۱۹ سال در سطحی بسیار بالا بازی کرده‌ام. در این سال‌ها مقابل حریفانی بازی کرده‌ام که بازیکنان تیم‌های فوق به تیم‌های مطرح دنیا از جمله بارسا و شالکه راه پیدا کرده‌اند. بازیکنان بزرگی مانند مونیر حدادی یا مکس مایر. از سوی دیگر تنها بازیکن ۱۷ ساله‌ای بودم که همراه با تیم ملی جوانان زیر ۱۹ ساله‌های دانمارک به میدان رفتم و در آخرین بازی هم در مقابل تیم جوانان زیر ۱۹ سال بلژیک به تساوی یک بر یک دست پیدا کردیم.

فارس: در کدام پست بازی می‌کنی؟

من در پست‌های هافبک هجومی و خط حمله بازی می‌کنم و در پست وینگر هم بازی کرده‌ام. البته با صلاحدید مربیانم در با توجه به شرایط مسابقات در پست‌های مختلف بازی کرده‌ام.

فارس: سطح فنی فوتبال دانمارک چطور است و از چه زمانی در این کشور بازی می‌کنی؟طی همه این سال‌ها همیشه در تیم‌های ملی رده‌های سنی مختلف در ترکیب ثابت به میدان رفته‌ام و در تیم باشگاهی‌ام یعنی تیم‌های بروندبی و اچ‌بی کوگه نیز گل‌های حساس و سرنوشت‌سازی را به ثمر رسانده‌ام. از سوی دیگر سطح تیم ملی دانمارک در فوتبال اروپا بالاست و این کشور از کشورهای قدرتمند اروپایی محسوب می‌شود ضمن اینکه بازیکنان خوبی نیز در لیگ‌های مطرح اروپایی دارند که از جمله آنها می‌توان به کریستین اریکسن دانمارکی اشاره کرد که در تیم تاتنهام انگلیس بازی می‌کند.

فارس: با توجه به اینکه پدری ایرانی داری از فوتبال کشورمان چقدر شناخت داری؟

نتایج فوتبال ایران را دنبال می‌کنم و بازی‌های باشگاهی و ملی ایران را تا جایی که زمان داشته باشم، تماشا کرده‌ام. بازیکنان ایرانی خیلی خوب بازی می‌کنند و واقعا سطح کیفی بازیکنان این تیم بسیار خوب است.

فارس: در مورد تیم ملی ایران نظرت چیست و اینکه تا چه اندازه صعود تیم ملی ایران به جام جهانی برایت مهم بود؟

از اینکه تیم ملی ایران با یک نتیجه عالی به جام جهانی صعود کرد خیلی خوشحال شدم. معتقدم تیم ملی ایران با یک کار خوب تیمی موفق شد یک بار دیگر به جام جهانی صعود کند. این تیم با سپری کردن دورانی پرفشار در اردوهایی که پشت سر گذاشت با عملکردی فوق‌العاده به عنوان دومین تیم جهان به جام جهانی رسید.

فارس: از کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران چقدر شناخت داری؟

به خوبی کی‌روش را می‌شناسم و عملکرد او را عالی می‌دانم. در واقع کی‌روش یکی از مربیان شگفت‌انگیز دنیا محسوب می‌شود که طی سال‌های مربیگری خود در دنیای فوتبال به دستاوردهای بزرگی رسیده است. او به خوبی تدابیر تاکتیکی را به بازیکنان ایرانی آموزش داده و همراه با تیم ملی ایران نتایج بسیار خوبی را کسب کرده است، به طوری که به شخصه تحت تاثیر نتایج و دستاوردهای کی‌روش هم با تیم ملی ایران و هم با تیم های دیگری که تحت آموزش او بوده‌اند قرار گرفتم. او یک مربی تاپ، بزرگ و یکی از بهترین مربیان جهان است.

فارس: آیا به آینده‌ای فکر می‌کنی که یک روز پیراهن تیم ملی ایران را بر تن کنی؟ در این مدت که کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال نشان داده به همه بازیکنان ایرانی در دنیا توجه می کند. اگر انتخابت پیراهن تیم ملی ایران باشد، چقدر این ارتباط و شناخت توسط کی‌روش می تواند برای تو مهم باشد؟

به نظرم تیم ملی ایران تحت هدایت می‌روش یک تیم شگفت انگیز هست و عملکرد این تیم نیز در سال‌ها شگفت‌انگیز بوده است. به طور حتم دوست دارم این افتخار نصیبم شود و البته در این مسیر بنده نهایت تلاشم را می‌کنم. وقتی که یک بازیکن می‌خواهد پیراهن تیم ملی یک کشور را بر تن کند، این یک حس خاص و یک تجربه جدید است و باعث افتخار است که بتوانم روزی خودم را با پیراهن سرزمین‌ پدری‌ام به دنیای فوتبال بیشتر از گذشته معرفی کنم.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۶ )