سعید مظفری زاده می گوید بعضی از مسئولان فدراسیون خودشان را کنار کشیده اند و مسئولیت داوران را برعهده نمی گیرند.

آریا صالحی-خبرگزاری خبرآنلاین؛ سعید مظفری زاده داوری که خداحافظی کرده، حقایقی را درباره چرایی اشتباهات بزرگ داوران به زبان می آورد. او در این گفت و گو سعی می کند با آسیب شناسی، به خیلی از سوالات پاسخ دهد. 

چه اتفاقاتی باعث شده این همه اشتباهات داوری در لیگ برتر ببینیم؟

این اتفاق محصول امسال و پارسال نیست؛ روندی که فدراسیون فوتبال در ارتباط باداوری پی گرفت و نوع نگرش مدیران فدراسیون و مسئولان کمیته داوران در این چند سالهو همینطور رفتار تیم ها و بازیکن ها و همینطور عدم برخورد درست از طرف کمیتهانضباطی باعث شد که رفته رفته فشار به داورها زیاد شود، تا جایی که شاید خیلی ازداوران ما انگیزه داوری را از دست بدهند و همینطور استرس ناشی از این فشار باعث شدکه ضریب اشتباهات داوری روز به روز بالاتر برود. مطمئن باشید که این روند از اینکه هست بدتر خواهد شد. با فشار و هجمه بیشتر و استرس بیشتر ضریب اشتباهات بالاترمی رود و اگر همینطور بخواهد ادامه پیدا کند فکر نمی کنم بتوانند از وجود داورهادر این لیگ دیگر استفاده کنند و مجبور خواهند شد فکر دیگری کنند.

از طرف دیگر ضعف آموزش و سیستم داوری در این مدت خیلی به وضعیت داوران ما ضربهزده و همینطور نوع انتخاب ها از دلایل عمده وضعیت موجود در داوری است.

البته نباید فراموش کنیم که دعواهای مدیریتی داخل فدراسیون هم چندان بی تاثیرنبوده؛ کمااینکه اتفاقاتی که الان می افتد شاید فشار را روی بعضی قسمت ها زیاد میکند؛ اما از طرف دیگر قسمت های دیگر فدراسیون با شانه خالی کردن از این مسئولیت میخواهند بار سنگین این اشتباهات را به دوش قسمت های دیگر بیاندازند.  مصاحبه ها نشان می دهد که چندان هم از این اشتباهات داوری ناراحت نیستند و خودشانرا کنار می کشند و حتی در قبال مسئولیت هایی که در سال های گذشته هم می پذیرفتند،نظری ندارند و سعی می کنند این سیستم را تضعیف کنند تا بگویند حالا که ما نیستیموضعیت موجود وضعیت خوبی نیست.

با این وضعیتی که داوری ها دارند به نظر شما تداوم فشار بازی ها نمی تواندبحران ساز شود؟

من فکر می کنم همین الان هم شرایط بحرانی است واقعا اشتباهات ما و ضریباشتباهات ما بسیار بالاست و متاسفانه این اشتباهات را داورانی انجام می دهند که ازداوران بزرگ ما هستند و این نشان می دهد بسیار فشار روانی بر روی آنها زیاد است وهمانطور که در ابتدا گفتم و اگر به صحبت های سالیان قبل هم مراجعه کنید گفته ام کهاین روند کار را به بن بست می رساند و شاید داورهای ما نتوانند دیگر در میدان هایداخلی قضاوت کنند و مجبور شویم از بیرون داور بیاوریم تا یک بازی ساده لیگ ما راقضاوت کنند. به شخصه چنین روزهایی را برای داوری می دیدم و شاید یکی از دلایلی که خودمتصمیم گرفتم از داوری خداحافظی کنم، چنین روزهایی بود که فکر می کردم در انتظارداوری باشد و همه حیثیت داوری را زیر سوال ببرد و به هر حال این یک مشکلی است کهبقیه دوستان ما را هم تهدید می کند و اگر فکری درباره آن نشود شاید اثرات خیلی بدیداشته باشد.

با این شرایط چه باید کرد؟ آیا استفاده از داور خارجی می تواند بحران ها راکم کند؟

شاید با آمدن داور خارجی و قضاوت او یک مقدار از حاشیه ها برداشته شود، ولیواقعا این راه حل مشکل نیست. ما به دست خودمان داریم همه سرمایه های کشور خودمانرا از بین می بریم. داورهایی که بسیار توانمند هستند و در بالاترین عرصه های بینالمللی توانایی های خودشان را نشان دادند. فرض کنید ما برای یک بازی، دو بازی، چندبازی به داور خارجی متوسل شویم، مثل زمانی که کشورهای عربی این کار را می کردند.ولی آنها با حرکت های برنامه ریزی شده این کار را می کردند و پیشرفت کردند. اما اینحرکت برای ما رو به عقب است. ما به جای این که به این مساله فکر کنیم، باید به فکربسترسازی باشیم. چون توانایی داورهای ما از آن داورهایی که از بیرون قرار استبیایند، بیشتر است و مطمئنا اگر شرایط عادی باشد، ضریب اشتباه کمتری هم خواهندداشت. همانطور که داورهایی که ایرانی بودند و بعد از داورهای خارجی دربی را قضاوتکردند، بسیار کم اشتباه ظاهر شدند. به هر حال این مشکل باید برای ما ریشه ای حلشود  و این راه حل درست نیست و جز سرمایهسوزی چیز دیگری نیست.

مشکل داوری ما هم یک قسمتی از بدنه ورزش ماست. الان فکر می کنم در کل سیستمورزش دچار مشکل هستیم، نتایج والیبال، فوتبال، کشتی، تیم های باشگاهی و ... نشانمی دهد که مشکل ما فقط داوری نیست و همه قسمت های ورزش است و باید یک بازنگری جدیدر این رابطه داشته باشیم. آیا اگر تیم کشتی ما جواب نداد، ما باید به فکر کشتیگیر خارجی باشیم یا نه باید با فکر و برنامه ریزی درست مشکلات خودمان را حل کنیم؟

یکی دیگر از دلایل مشکلاتی که برای داوری به وجود آمده دخالت بی مورد مسئولینیاست که سررشته ای از کار داوری ندارند و برای کم کردن فشار از دوش خودشان به سمتداوری می آیند و هجمه علیه داوری درست می کنند. خصوصا حضور سیاسیون و اظهار نظرهایآنها در این مدت اخیر مشکل را دوچندان کرده و خیلی به کار داوران ما لطمه زده است.الان با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس خیلی از نماینده ها شاید بخواهند برایاین که خودشان را دلسوز شهر و فوتبال شهر خودشان نشان بدهند، اظهار نظرهای متفاوتیانجام بدهند و حالا که تیمی برای نقل و انتقال وجود ندارد، فوتبال هم ابزار خوبیبرای ابراز وجود است، این هجمه شاید فشار را بیشتر کند و در کنار حساسیت بازی ها،سختی کار را دوچندان کند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۶ )