تیم ملی فوتسال فرانسه هرچند در جام جهانی ۲۰۲۴ به عنوان یکی از تیم های سید ۲ در گروه ایران قرار گرفت اما در چند سال اخیر توانسته است به عنوان یکی از قدرت های برتر فوتسال اروپا عرض اندام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتسال ایران در مرحله گروهی رقابت های جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان با تیم های ملی فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا همگروه شده است. تیم‌هایی که تجربه و سابقه زیادی در فوتسال دنیا ندارند اما با سرمایه گذاری و برنامه ریزی هایی که در سال های اخیر انجام دادند توانستند خود را به جام جهانی برسانند.

فرانسه؛ تیمی با سابقه کم در دنیای فوتسال

تیم ملی فوتسال فرانسه نخستین بار در سال ۱۹۹۷ تشکیل شد و در حدفاصل سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ به آرامی مراحل پیشرفت را طی کرد و به موفقیت خاصی هم دست نیافت. این تیم در رقابت های انتخابی یورو ۲۰۰۳ شرکت کرد اما با کسب ۲ شکست و یک تساوی در مرحله گروهی چهارم شد و از راهیابی به یورو بازماند و در ادامه هم تا سال ۲۰۰۴ غالباً از بازیکنان فوتبال در این تیم استفاده می شد.

نکته قابل توجه این است که این تیم از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ حدود ۶۰ بازی رسمی انجام داد که از این تعداد فقط در ۶ بازی به برتری رسید.

فوتسال فرانسه از سال ۲۰۱۰ سیر تحولات خود را آغاز کرد و آمدن نسل جدیدی از بازیکنان نوید روزهای خوبی برای این تیم بود و تا آستانه حضور در جام جهانی ۲۰۱۲ هم پیش رفت اما در نهایت از راهیابی به این بازی ها ناکام ماند. این تیم در سال های بعد هم برای حضور در مسابقات یورو تلاش کرد اما هربار از راهیابی به این بازی ها باز ماند و در همان مرحله انتخابی از گردونه بازی ها کنار می رفت.

این تیم از سال ۲۰۱۷ به مرور توانست خود را به عنوان یک قدرت نوظهور در فوتسال اروپا معرفی کند و در سال ۲۰۱۸ موفق شد به مرحله نهایی مسابقات یورو ۱۸ راه پیدا کند. فرانسه در مرحله گروهی با تیم های اسپانیا و آذربایجان هم گروه بود و با یک باخت برابر آذربایجان و تساوی برابر اسپانیا در انتهای جدول قرار گرفت و از صعود بازماند.

خروس ها می توانستند در سال ۲۰۲۰ راهی جام جهانی شوند و در حالی که توانسته بودند خود را به جمع ۱۶ تیم برتر اروپا برسانند اما در نهایت به دنبال شکست برابر اسپانیا و صربستان از راهیابی به جام جهانی بازمانند.

یک قدرت نوظهور

هدایت تیم ملی فرانسه را از سال ۲۰۲۱ «رافائل رینو» برعهده گرفت و این دوره آغاز تبدیل شدن فرانسه به یک قدرت برتر بود و با برتری برابر تیم ملی ایتالیا برای نخستین بار برابر یکی از ۱۰ تیم برتر رده بندی جهانی به پیروزی برسد و در ادامه هم با شکست دادن تیم هایی مانند هلند و کرواسی توانست به جمع ۲۰ تیم برتر جهان برسد. این تیم یک بار هم در آن سال به مصاف برزیل رفت و با نتیجه نزدیک ۳ بر ۲ شکست خورد که دستاورد بزرگی محسوب می شد.

فرانسه در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ در مرحله گروهی با تیم های صربستان و نروژ هم گروه بود و با ۳ برد (۹ بر یک و ۳ بر یک برابر نروژ و ۲ بر صفر برابر صربستان) و یک تساوی (صفر به صفر برابر صربستان) به عنوان صدرنشین به مرحله بعد صعود کرد.

فرانسه در دور بعد با کرواسی، اسلواکی و آلمان هم‌گروه شد و با ۵ برد و یک تساوی به عنوان صدرنشین جواز حضور در جام جهانی را کسب کرد. درخشش های فرانسه باعث شد این تیم در آخرین رده بندی فیفا در جایگاه دهم قرار بگیرد.

معمار فوتسال فرانسه

«رافائل رینو» که هدایت آبی های فرانسه را برعهده دارد تئوریسین و معمار فوتسال این کشور است. او از سال ۲۰۱۱ هدایت تیم زیر ۲۱ سال فرانسه را برعهده گرفت و سپس هدایت تیم زیر ۱۹ سال به او سپرده شد تا اینکه در سال ۲۰۲۱ روی نیمکت بزرگسالان فرانسه نشست و توانست در عرض ۳ سال این تیم را به جمع ۱۰ تیم برتر جهان برساند.

این تیم در سال ۲۰۲۲ در ۸ دیدار رسمی توانست ۶ برد، یک تساوی و یک شکست کسب کند و در سال ۲۰۲۳ در رقابت های مختلف ۱۳ بار به مصاف حریفان رفت و ۸ برد (آلمان، کرواسی، اسلواکی، ژاپن، صربستان و نروژ)، ۲ تساوی (برابر اسلواکی و مراکش) و ۳ شکست (برابر پاراگوئه و کرواسی) به دست آورد.

در سال ۲۰۲۴ هم ۵ بازی انجام داده است که حاصل آن ۴ برد (برابر لیتوانی، برزیل، هلند و بلژیک) و یک تساوی (برابر اوکراین) بود.

معرفی بازیکنان تیم ملی فرانسه

در آخرین لیست تیم ملی فوتسال فرانسه ۱۷ بازیکن به این تیم دعوت شدند که اکثر آنها در لیگ برتر فرانسه شاغلند. نکته قابل توجه در خصوص فرانسه این است که بیشتر بازیکنان این تیم را بازیکنانی تشکیل می دهند که اصالتی فرانسوی ندارند و بیشتر آنها آفریقایی الاصل می باشند.

دروازه بان ها:

تیبو گروس، ۲۱ سال، تیم تولوز فرانسه، ۳ بازی ملی

فرانسیس لوکوکا، ۳۱ سال، تیم نانت متروپول فرانسه، ۲۰ بازی ملی

لویی مارکه، ۳۱ سال، تیم ستاره لاوال فرانسه، ۱۳ بازی ملی، یک گل زده

بازیکن ها:

یونس آسن، ۳۰ سال، تولوز، ۲۳ بازی ملی

سهیل موهودین، ۲۹ سال، ستاره لاوال فرانسه، ۹۱ بازی ملی، ۵۰ گل

محمد توره، ۲۶ سال، تیم نانت متروپل فرانسه، ۲۶ بازی ملی، ۸ گل

سید بلحاج، ۳۲ سال، اسپورتینگ کلوب فرانسه، ۱۲۵ بازی ملی، ۳۹ گل

امین بنسلاما، ۲۱ سال، تیم اجیدو اسپانیا، ۲۹ بازی ملی، ۳ گل

ایوب سعداوی، ۳۰ سال، تیم لوکرملن بیستر فرانسه، ۳۳ بازی ملی، ۹ گل

استیو بندالی، ۳۰ سال، تیم نانت متروپل فرانسه، ۴۴ بازی ملی، ۱۲ گل

نلسون لوتن، ۲۷ سال، ستاره لاوال فرانسه، ۴۸ بازی ملی، ۱۵ گل

یولا سومار، ۳۱ سال، تیم پاریس آکازا فرانسه، ۳۵ بازی ملی، ۴ گل

مامادو توره، ۲۳ سال، بارسلونا اسپانیا، ۲۷ بازی ملی، ۱۰ گل

نیکولا منندز، ۲۸ سال، تولوز فرانسه، ۲۰ بازی ملی، ۵ گل

عبدالصمد محمد، ۳۴ سال، ستاره لاوال فرانسه، ۹۹ بازی ملی، ۷۲ گل زده

آرتور چاپچه، ۲۹ سال، نانت فرانسه، ۱۲ بازی ملی، ۴ گل

رونی زاکهی، ۳۵ سال، کرملن بیستر فرانسه، ۳۸ بازی ملی، ۱۲ گل

نتایج دیدارهای اخیر تیم ملی فوتسال فرانسه در رقابت های مختلف:

* فرانسه ۴ - اوکراین ۴

* فرانسه ۵ - لیتوانی صفر

* فرانسه ۳ - برزیل ۲

* فرانسه ۶ - هلند ۳

* فرانسه ۶ - بلژیک ۴

* فرانسه ۳ - آلمان یک

* فرانسه ۷ - اسلواکی یک

* فرانسه ۲ - کرواسی یک

* فرانسه ۵ - کرواسی ۲

* فرانسه ۶ - آلمان ۲

* فرانسه ۴ - اسلواکی ۴

Euro Football Fantasy with Prizes
← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.