سه خبرنگار سرشناس آسیایی به بررسی انتصاب کی‌روش به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال قطر پرداختند.

سه خبرنگار سرشناس آسیایی به بررسی انتصاب کی‌روش به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال قطر پرداختند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، اتحادیه فوتبال قطر شب گذشته (دوشنبه) به طور رسمی کارلوس کی‌روش را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال این کشور و جانشین فلیکس سانچس اسپانیایی معرفی کرد. کی‌روش که در دور دوره مختلف و در سه جام جهانی اخیر هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده داشت، هرگز نتوانست ایران را به قهرمانی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برساند و از رساندن این تیم به مرحله حذفی جام جهانی هم ناکام ماند. حالا پرسش برسر این است که آیا این سرمربی پرتغالی می‌تواند در تیم ملی قطر موفق باشد یا خیر، موضوعی که خبرنگاران سرشناس آسیایی به آن پرداخته‌اند.

مارتین لو خبرنگار استرالیایی که با شبکه تلویزیونی «الجزیره» همکاری‌هایی داشته، در این خصوص در حساب توئیتری‌اش نوشت: «انتصاب کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی قطر توسط اتحادیه فوتبال قطر تأیید شد. با توجه به اینکه ما مدتی بود که در جریان مذاکرات طرفین بودیم، آن‌قدر که باید این احتمالا معامله بزرگی به نظر نمی‌رسد، اما نشان‌دهنده یک تغییر متمایز، مثبت و منفی برای پیشرفت فوتبال قطر است.

اول اینکه این تغییری کاملاً مثبت است؛ سرمایه‌گذاری قطر بر روی یک مربی بزرگ نشان می‌دهد که تعهد خود را به تأمین مالی این ورزش نشان می‌دهد و این ربطی به نمایش آنها در جام جهانی ۲۰۲۲ ندارد. دوم اینکه کی‌روش مربی‌ای با تجربه فوتبال آسیایی است. مسابقات جام ملت‌های آسیا در پیش است و مهمتر از آن اینکه در ادامه مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ خواهد بود، برای همین موارد منفی احتمالی این انتصاب این است که این یک وضعیت نامبهم برای کی‌روش است، هم احساسی که اطراف تیم ملی قطر و عمق تیم دارد (نمی‌توانم ببینم که او مقابل اتحادیه فوتبال قطر قرار می‌گیرد؟)

این تیم (قطر) به زانو افتاده و نیاز به توسعه مجدد برای یک دهه آینده دارد. آیا کی‌روش مردی است که این کار را می‌کند؟ سبک بازی تیم نیز خود یک سؤال است. قطر نشان داده است که وقتی فوتبال هجومی بازی می‌کند فوق‌العاده است، اما وقتی از آنها خواسته می‌شود تا به دفاع بپردازد، از هم می‌پاشد. آنها فقط دیگر مثل سابق نیستند که بازیکنانی باتجربه و رهبر داشته باشند و سال‌هاست که به آنها دستور داده شده که سبک بازی مالکانه خاصی را بازی کنند.

بسیاری می‌گویند من مخالف کارلوس کی‌وش هستم چون عجله (فدراسیون فوتبال ایران) برای بازگرداندن او به ایران (سه ماه مانده به آغاز جام جهانی قطر به جای دراگان اسکوچیچ) را زیر سؤال بردم. اگر موفقیت در جام ملت‌های آسیا جاه‌طلبی است، پس انتخاب کی‌روش خوب است. من فکر می‌کنم او احتمالاً بهترین گزینه است که این تیم را احیا کند. با این حال، اگر هدف جام جهانی ۲۰۲۶ باشد، فکر می‌کنم کار او بسیار دشوارتر خواهد بود».

پل ویلیامز خبرنگار سرشناس استرالیایی که با رسانه‌هایی همچون «گاردین»، «فاکس اسپورت»، «الجزیزه» و «فور فور تو» همکاری دارد، در زیر توئیت مارتین لو نوشت: «از دید من، این تیم قطر نیاز به بازسازی دارد، اما چه مدرکی وجود دارد که نشان دهد کی‌روش مردی است که می‌تواند این کار را انجام دهد؟ او مربی‌ای است که تجربه و ثبات را دوست دارد. کی‌روش در قطر اما استعداد بسیار کمتری (نسبت به ایران) در اختیار خواهد داشت. این دوره‌ای تعیین‌کننده برای او و قطر خواهد بود».

استیو هان خبرنگار سرشناس کره‌ای هم که با رسانه‌های معتبری هچون «بی‌بی‌سی»، «گاردین»، «فور فور تو» و «گل» کار کرده، در پاسخ به نظر پل ویلیامز نوشت: « آیا اساساً بازسازی همان چیزی نیست که او در ایران به دست آورد؟ ایران تیمی کم‌توان بود که نتوانست به جام جهانی ۲۰۱۰ راه پیدا کند چون در گروه خود پشت سر کره‌شمالی به کار خود پایان داد. کی‌روش در نهایت آنها را به قویترین تیم آسیا به مدت بیش از یک دهه تبدیل کرد».

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.