یک جدال چرک در روزهای قرنطینه فضای فوتبال ایران را آلوده کرده است. رسانه ملی مسبب این ماجراست و مثل همیشه خودش را از معرکه کنار کشیده.

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «کرونا مسابقه‌های فوتبال را معلق کرده و تیم‌ها بلاتکلیف هستند اما این بیماری هولناک هم نتوانست فضای آلوده هواداری در فوتبال ایران را مهار کند. پخش یک آیتم جانبدارانه از یک برنامه تلویزیونی علیه مدیر پیش از انقلاب آبی‌ها جرقه این ماجرا بود؛ ادعای این که خسروانی عامل انحلال باشگاه شاهین بوده یا او فیلم داربی ۶تایی را سوزانده. فوتبال ایران پیش از تعطیلی کرونایی به قدر کفایت درگیر بحث‌های حکومتی و دولتی و حمایت‌های خاص و مهندسی بود؛ فضایی عاری از منطق و سرشار از هیجان که مرزهای وجدانی و اخلاقی را می‌شکند.

پخش همین برنامه کافی بود تا هواداران استقلال دست به‌کار شوند و پرونده‌ها و سوابق علی عبده را بیرون بکشند. پیشکسوت‌های آبی هم آتش بیار معرکه شدند. داستان ساواک و قرمزهایی را که کارمند سازمان اطلاعات و امنیت رژیم سابق بوده‌اند، وسط کشیدند و نام یک اسطوره سرخ ورد زبان‌های مجازی و بهانه توهین‌های متقابل شد.

این که در روزهای تعطیلی مسابقه‌ها چنین مجادله زشت و بیهوده‌ای حاشیه فوتبال ما را فرا‌می‌گیرد هم به نوع خود جالب است و جالب‌تر اینجاست که مسبب اصلی این چالش خودش را از معرکه کنار کشیده و نظاره‌گر رواج بی‌حرمتی و شعله‌ور شدن این آتش است. پیشکسوت‌ها به هم حمله می‌کنند و باشگاه‌ها به جای دعوت هواداران به آرامش و احترام، با بیانیه‌های تحریک‌آمیز و صفحه یک بستن‌های حیرت برانگیز اجازه نمی‌دهند بحران فروکش کند.

روشن شر به پا کرد

حسن روشن، پیشکسوت آبی‌ها به اظهار نظرهای عجیب و جنجالی مشهور است. او خیلی سریع و به بهانه واکنش به آیتم جنجالی رسانه ملی وارد صحنه شد. روشن مدعی شد که پرسپولیس هم در زمان گذشته تیمی دولتی بوده و چند بازیکن این تیم کارمند ساواک بوده‌اند. علی جباری، کاپیتان اسطوره‌ای تاج سابق هم دنبال داستان را گرفت. او در صحبت‌هایش طوری آدرس داد که همه به نام مرحوم همایون بهزادی، پیشکسوت پرسپولیس رسیدند: «همه می‌دانند علی عبده، مالک وقت باشگاه پرسپولیس در دهه ۵۰ خودش ساواکی بود و نفوذ فراوانی در کشور داشت. حسن اصلا اهل دروغ گفتن نیست و بحث‌هایی را هم که در مورد ساواکی بودن چند بازیکن پرسپولیس قبل از انقلاب مطرح کرد، کاملا درست است. تعدادی از بازیکنان پرسپولیس کارمند ساواک بودند و ما دقیقا این مسئله را می‌دانیم. برخی از این افراد به رحمت خدا رفته‌اند و عده‌ای از آنها نیز همچنان زنده هستند. اگر لازم باشد اسم بازیکنان ساواکی پرسپولیس را فاش می‌کنم و به مردم می‌گویم آنها چه کسانی بودند.»

صحبت‌های این دو پیشکسوت آبی بیانیه باشگاه پرسپولیس و پست‌های اینستاگرامی تند و تیز سرمربی و بازیکنان حال این تیم را به‌ دنبال داشت تا دعوا بالا بگیرد. فرزند همایون بهزادی اما از همه عصبانی‌تر بود: «عمو روشن! از هر کسی توقع می‌رفت، اما از شما نه! چطور می‌توانید درباره رفیق قدیمی و هم‌سفره خودتان این طور حرف بزنید؟ پدر من یک کارمند ساده اداره هشتم ضدجاسوسی بود که در سن ۱۷ سالگی او را استخدام کردند. یعنی زور پدر من به‌ عنوان یک کارمند ساده به تیمسار خسروانی، مالک تاج سابق می‌رسید؟ اگر پدر من ساواکی بود، من هم می‌توانم با سند و مدرک ثابت کنم ۵، ۶ بازیکن استقلال هم توده‌ای و چریک فدایی بودند و اسامی آنها را اعلام کنم. در یک برنامه تلویزیونی علیه استقلال حرف می‌زنند، آن‌ وقت شما می‌آیید پدر مرا تخریب می‌کنید؟»

فتح‌الله‌زاده؛ همان همیشگی

سرپرست مستعفی آبی‌ها مطابق انتظار آتش‌بیار معرکه شد. صفحه یک اینترنتی روزنامه باشگاه با عکس قدیمی از تیم تاج بسته شد و صحبت‌های روشن و جباری را با فونت درشت و رنگ قرمز کار کرد. در کنار آن سرمقاله‌ای هم علیه علی عبده، مالک سابق پرسپولیس نوشت و اتهام مرگ مشکوک غلامرضا تختی و ارتباط این ماجرا با عبده را پیش کشید. در فضای مجازی آبی‌ها صفحه‌ای از یک کتاب را دست به‌دست می‌کردند. در فضای مجازی، استقلالی‌ها اقدام به انتشار بخشی از کتاب ساواک نوشته کریستین دلانو و ترجمه عبدالحسین نیک‌گوهر کرده‌اند که به صراحت از یک فوتبالیست معروف سرخ به‌ عنوان دستیار شکنجه دکتر مصطفوی در ساواک نام می‌برد!

کلانی: توهین را تمام کنید

حسین کلانی، پیشکسوت شهیر سرخ‌ها به خوبی وارد ماجرا شد. او موضعی گرفت که از هر بزرگ‌تر و موسفید‌کرده‌ای انتظار می‌رود. کلانی از اقدامات خسروانی تقدیر کرد. او ادعای انحلال شاهین از سوی خسروانی را رد کرد و گفت که او با ساخت ورزشگاه آزادی و پایه‌گذاری باشگاه تاج سابق به فوتبال ایران خدمت کرده است. کلانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: «همه می‌گویند تیمسار خسروانی زد و بست و خورد و رفت اما وقتی او از ایران رفت، چیزی همراهش نبود. هر چیزی هم که داشت به جوانان مملکت داد. اینها واقعیت تاریخی است.»

او درباره حمله‌ها به بهزادی هم گفت: «بهزادی شخصیتی تأثیرگذار در فوتبال ما بود. همه ما یک شغلی داشتیم. هر کسی باید در یک شغلی حضور می‌داشت و به مملکت خود خدمت می‌کرد. ایشان هم اگر شغلی داشتند، شخصی بودند که بسیار به مردم کمک می‌کردند و ایران را دوست داشتند. نمی‌شود بگوییم کسی که یک جایی کار می‌کند، آدم خوبی نیست. نخیر! در هر شغل و سازمانی آدم‌های خوب و بد حضور دارند. آدم‌هایی هستند که به مردم و کشور خدمت می‌کنند. این واقعیتی است که کسی درباره همایون بهزادی هم نمی‌تواند آن را زیر سؤال ببرد. چرا باید به این افراد توهین شود؟ مهم نیست کدام طرف این توهین را شروع کنند، ما باید همبستگی ملی خودمان را حفظ کنیم.»

مصطفوی: نمک‌شناس نیستیم

داریوش مصطفوی، پیشکسوت فوتبال که سابقه بازی در هر دو تیم استقلال و پرسپولیس را دارد درباره این مجادله معتقد است: «این مباحث که در مورد مرحوم تیمسار خسروانی و عبده مطرح می‌شود چه اثری در جامعه فعلی کشورمان می‌گذارد؟ دردی را دوا می‌کند؟ باید قبول کرد این بحث‌ها خشونت را بالا می‌برد. همه اینها ایرانی هستند. خسروانی منهای سیاست به فوتبال این مملکت خدمت کرد؛ حتی اثرگذاری زیادی روی باشگاه‌های فوتبال ما داشت. او ارث پدری‌اش را در اختیار باشگاه تاج و دولت قرار داد. در سوی مقابل عبده‌ها، برومندها هم در شاهین یا همان پرسپولیس خدمت کردند تا در نهایت فوتبال کشور در ریل پیشرفت باشد. کسانی که پشت سر همایون بهزادی صحبت می‌کنند به‌ خودشان ظلم می‌کنند. کسانی هم که به مدیران سابق فوتبال اهانت می‌کنند واقعا به‌ خودشان توهین کرده‌اند. اینها همگی به فکر خدمت بودند. درست نیست همایون بهزادی را به گروه خاصی ربط دهند. ضمن این که ما نباید سنت دینی خود را فراموش کنیم که همواره می‌گویند نباید پشت مرده صحبت کرد.»

او با اشاره به رواج بی‌اخلاقی در جامعه به همشهری می‌گوید: «ما نه‌تنها ورزش باید در همه حوزه‌ها مانند صنعت، سینما و سیاست، اخلاق را رعایت کنیم. مسئله اصلی این است که متأسفانه درک درستی از نمک‌شناسی نداریم. من سال ۴۷ با استقلال قهرمان نخستین دوره لیگ شدم و سال۵۰ هم با پرسپولیس این عنوان را کسب کردم. برای همین این جو را می‌شناسم و تأکید می‌کنم به تک‌تک پیشکسوتان و مؤسسان این دو باشگاه باید احترام گذاشت. بهزادی اگر هم کارمند جایی بود، تا ظهر می‌خوابید و بعد از ظهر هم سر تمرین حاضر می‌شد. من اینها را به چشم خودم دیدم. در آن زمان برخی سازمان‌های دولتی برای این که کمک‌هزینه‌ای به برخی ملی‌پوشان رشته‌های مختلف بدهند آنها را جذب می‌کردند اما این ورزشکاران کار خاصی آنجا نداشتند. همایون بهزادی سمبل فوتبال بود. وقتی در خیابان راه می‌رفت ۵هزار نفر دنبال او راه می‌رفتند. شما که پشت سر همایون بهزادی حرف می‌زنید، اگر جرأت دارید درباره کسی که زنده است صحبت کنید.»

وارث: فیلمی در کار نبود که سوزانده شود

مجید وارث، گزارشگر سابق تلویزیون ایران و نخستین تهیه‌کننده برنامه ورزش و مردم ادعای مطرح شده در آیتم جنجالی برنامه نوروز فوتبالی را رد می‌کند. او در گفت‌وگو با ورزش سه می‌گوید: «مرحوم مرتضی احمدی گفتند که این بازی از سوی صدا‌و‌سیما فیلمبرداری شده است اما این فیلم به تیمسار خسروانی تحویل داده شده و او این فیلم را مفقود کرده است. البته خدا آقای احمدی را رحمت کند اما این ادعا به هیچ عنوان صحت ندارد. بنده خودم در آن زمان گزارشگر رادیو بودم. همزمانی داربی (که البته ابعاد امروز را پیدا نکرده بود) با بازی‌های جهانی کشتی باعث شد واحد سیار آن زمان به ورزشگاه کشتی برود و آن بازی‌ها را پخش کند. این اتفاق باعث شد از بازی آن روز استقلال - پرسپولیس هیچ گزارشی، حتی یک دقیقه موجود نباشد. من این را به‌ عنوان یک کارمند سابق صدا‌و‌سیما و کسی که مسئول تهیه برنامه‌های تلویزیونی بوده عرض می‌کنم و به‌ عنوان کسی که این موضوع را از زبان افراد مختلف شنیده‌ام شهادت می‌دهم هرگز چنین اتفاقی که می‌گویند رخ نداده.»

سکوت رسانه ملی

صدا‌و‌سیما که با پخش یک آیتم همه را به جان هم انداخته مطابق معمول در این ماجرا ساکت و ناظر است. بدون شک وقت آن است همان‌ها که باعث و بانی این جنجال شده‌اند وظیفه‌شان را تشخیص بدهند و پا پیش بگذارند. اگر چه ممکن است رسانه ملی برای بیان حقایق درباره مباحث پیش از انقلاب محدودیت‌هایی داشته باشد اما حداقل می‌تواند پیشکسوت‌ها و هواداران دو تیم را به آرامش و احترام دعوت کند؛ نقشی که مطابق معمول از انجامش طفره می‌رود.»

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۲ )