بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران با بیان اینکه باخت به ژاپن حاصل اشتباهات ملی پوشان کشورمان بود، گفت: اگر قرار است کی‌روش برود باید یک مربی بزرگتر به جای او بیاید.

امیر هاشمی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص شکست ۳ بر صفر ایران بر ژاپن و حذف از رقابت های جام ملت های آسیا گفت: بازی های تیم ملی را از نزدیک تماشا کردم. شرایط تیم ایده آل بود و توانست در بازی های اول نمایش قابل قبولی از خود ارائه کند. در دیدار مقابل ژاپن ۲۰ دقیقه اول خوب بودیم. سردار آزمون می توانست با موقعیتی که در نیمه اول به دست آورد، شرایط را برای ما تغییر دهد اما توپ به گل تبدیل نشد. در نیمه دوم بازی را خوب آغاز کردیم و یکی دو موقعیت هم داشتیم اما متأسفانه یک اشتباه زنجیره ای صورت گرفت و گلی را دریافت کردیم که هرگز فکر نمی کردیم چنین اتفاقی برای ملی پوشان باتجربه ما رخ دهد.

بازیکن پیشین تیم ملی تأکید کرد: مقابل ژاپن به خودمان باختیم و حریف نقشی در شکست ما نداشت. متأسفانه بعد از دریافت گل از لحاظ روحی و روانی و فنی به هم ریختیم. به قول هلندی ها که یک ضرب المثل دارند که می گویند همه چیز تمام شد برای تیم ما هم جام ملت های آسیا دیگر تمام شده بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می کردید مقابل ژاپن تن به شکست دهیم؟ گفت: صادقانه بگویم فکر نمی کردم که شکست بخوریم اما اشتباه فاحشی که بازیکنان ما انجام دادند و بعد بازی احساسی ای که در دستور کار قرار دادند باعث شد که دقیقه به دقیقه شرایط تیم ما بدتر شود. بازیکنان ما با قلبشان بازی می کردند اما تنها قلب کافی نیست و نمی تواند ضامن پیروزی باشد.

هاشمی مقدم تصریح کرد: یک لحظه اشتباه باعث شد تا همه چیز به هم بخورد. در لحظاتی که ۶ نفر تنها به توپ نگاه می کردند حریف از این موقعیت استفاده کرد و توانست به گل دست پیدا کند. برای من عجیب بود که ما در مقابل عمان، عراق و چین بازی های تحت فشاری را انجام دادیم و از همین حربه استفاده و به پیروزی دست پیدا کردیم اما مقابل ژاپن نتوانستیم این کار را انجام دهیم، دچار اشتباه شدیم و بازی را به حریف واگذار کردیم.

بازیکن پیشین تیم ملی در پاسخ به این پرسش که بعد از گل اول کی روش چقدر می توانست برای برگرداندن بازی تأثیر گذار باشد؟ اظهار داشت: به اعتقاد من در آن شرایط بحث و موضوع فنی ای وجود نداشت. اصل موضوع انگیزه بود که ما از لحاظ روحی و روانی آسیب دیدیم و اعتقاد دارم چه کی روش و چه هر کس دیگری بود نمی توانست کار خاصی انجام دهد. بچه های ما از جان مایه گذاشتند هرچه در توان داشتند برای موفقیت تیم گذاشتند اما متأسفانه پیروزی ۱۱ روح بزرگ می خواست که بازیکنان ما در چنین شرایطی نبودند.

وی تأکید کرد: برای من عجیب بود که تمام تیم ما از ۱۰۰ به ۱۵ رسید. این دیگر کار مربی نیست که بتواند بازیکنان را برگرداند. البته بعد از بازی حرف زدن خیلی راحت است. به عنوان مثال زمانی که فن خال سرمربی هلند بود بازی دو بر هیچ برده را مقابل پرتغال با تساوی دو به دو به پایان رساند و حذف شد. او زمانی که از حریف پیش بود یک مهاجم وارد زمین کرد اما همین بازیکن دو توپ صد درصد گل را به راحتی از دست داد و هلند از رسیدن به جام جهانی حذف شد. آن زمان همه از او انتقاد کردند که چرا این تعویض را انجام داده. آیا اگر آن مهاجم دو گل را به ثمر می رساند، فن خال مورد انتقاد قرار می گرفت؟ تیم ما یک شکنندگی روحی گرفت و نتوانست به بازی برگردد و این بزرگترین مشکل ما در دیدار برابر ژاپن بود. بازیکنانی که با تجربه بودند، در لیگ های معتبر بازی می کنند اما به یک باره بعد از یک گل به هم ریختند و نتوانستند دوباره به بازی برگردند.

امیر هاشمی مقدم در خصوص جدایی کارلوس کی روش از تیم ملی خاطرنشان کرد: کارلوس کی روش زحمات زیادی برای تیم ملی کشید. او ۸ سال در ایران بود و یک شناسنامه و پاسپورت قشنگ برای فوتبال ایران بر جای گذاشت. دو دوره حضور در جام جهانی، چند سال تیم اول آسیا بودن ساده به دست نمی آید. او تلاش بسیاری کرد و ایران را به جایگاه واقعی اش در فوتبال رساند. بنابراین نباید از زحمات او به سادگی گذر کنیم.

بازیکن پیشین تیم ملی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود صحبت از مربیانی چون زیدان، مورینیو و کلینزمن برای جانشینی کی روش به میان آمده است؟ گفت: به اعتقاد من اسم ها کار خاصی انجام نمی دهند و مهم نیستند. کسی که قرار است بیاید باید با فرهنگ ما آشنا شود و اول روش و مدل تفکرات ایرانی را یاد بگیرد. او باید آماده این باشد که ۶ ماه حقوق نگیرد، زمین تمرین مناسب نداشته باشد، شرایط بد را تجربه کند. به اعتقاد من اگر یک مربی خوب بیاید می تواند سه تیم ملی خوب را در اختیار داشته باشد. چون ما بازیکنان بزرگی داریم که می توانند در فوتبال آسیا تأثیرگذار باشند.

وی افزود: اگر قرار است یک مربی به فوتبال ایران اضافه شود باید صاحب سبک باشد. باید دید سبک زیدان چیست. آیا کلینزمن که یک دوره در آمریکا و آلمان موفق بوده می تواند جانشین خوبی برای کی روش باشد. امیدوارم اگر قرار است مربی خارجی خوبی جانشین کی روش شود باید بهتر از او باشد نه کمتر از او.

هاشمی مقدم که مدیر برنامه علیرضا جهانبخش هم هست، در خصوص عملکرد این بازیکن تصریح کرد: او دو ماه و ۱۰ روز آسیب دیدگی داشته است و این در فوتبال انگلیس یعنی ۹ یا ۱۰ مسابقه را از دست داده است. جهانبخش در مقابل عمان عالی بود. گل زد و در پیروزی تیم تأثیرگذار بود و بعد از آن باز هم در دیدار برابر چین هم عملکرد خوبی داشت و بازی بدون توپ او بسیار خوب بود. اگر چه مردم عاشق بازیکنی هستند که دریبل زده و گل بزند. شخصا اعتقاد دارم علیرضا در دیدار برابر ژاپن هم فوق العاده بود. با توجه به اینکه از آسیب دیدگی همسترینگ رهایی پیدا کرده و این آسیب دیدگی به صورت شمشیر دو لبه می ماند اما در مجموع او تأثیرگذار بود و عملکرد خوبی در تیم ملی داشت.

بازیکن پیشین تیم ملی در پایان و در پاسخ به این پرسش که از بین امارات، قطر و ژاپن چه تیمی قهرمان خواهد شد؟ گفت: نظر شخصی من این است با توجه به اینکه قطر به دلیل مشکلات سیاسی که با امارات دارد، تماشاگری تا به امروز نداشته و اگر بتواند عصر امروز امارات را شکست دهد مطمئنا به قهرمانی در جام ملت های آسیا دست پیدا خواهد کرد. زیرا تیم یک دست و خوب در اختیار سرمربی این تیم وجود دارد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.