قائم مقام پیشین باشگاه استقلال معتقد است در شأن استقلال و پرسپولیس نیست که بخواهند با سرپرست اداره شوند.

هاشم ساعدی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره عدم ثبات مدیریتی در باشگاه استقلال و همچنین دلایل نتیجه نگرفتن این تیم در لیگ برتر اظهار داشت: افرادی که دست‌اندرکار سازمان یا تشکیلاتی هستند، بهتر از هر فردی از درون خود خبر دارند. آنها محدودیت‌ها، توانمندی‌ها و ... را می‌دانند و بهتر می‌توانند اظهارنظر کنند. با توجه به اینکه ما نزدیک باشگاه نیستیم، ممکن است اظهارنظر ما از واقعیت‌ها دور باشد.

وی افزود: نظرات من براساس تغییراتی است که در باشگاه صورت می‌گیرد. پیش از آغاز لیگ، شاهد بودیم دو سه نفر برای عضویت در هیئت مدیره معرفی شدند و سپس آن افراد بنا به دلایلی استعفا دادند. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چرا افرادی انتخاب شده و سپس انصراف دادند؟ امیدواریم عزیزانی که در باشگاه فعالیت می‌کنند، این مشکل را حل کنند. کمی جلوتر که رفتیم، در مدت کوتاهی سه عزیز به نام سرپرست باشگاه منصوب شدند. در آکادمی هم چند جابه‌جایی صورت گرفت. همچنین سه مربی برای تیم امید استقلال انتخاب یا برکنار شدند. این مسئله نشان‌دهنده این است که یک جای کار اشکال دارد.

قائم مقام پیشین باشگاه استقلال تصریح کرد: پایه و اساس هر تیمی به آکادمی آن برمی‌گردد. اگر آکادمی درست باشد، حاصل آن را تیم بزرگسال می‌بیند. اگر همه چیز در باشگاه درست باشد، اما استقلال نتیجه نگیرد به این نتیجه می‌رسیم که تیم‌های دیگر بهتر کار کرده‌اند و قوی‌ترند. اگر ما مشکلی داشته باشم، باید مشکل‌مان را حل کنیم.

ساعدی ادامه داد: علیرضا منصوریان کاپیتان و جزو افتخارات باشگاه استقلال بوده که با تیم ملی در جام جهانی نیز حضور داشته است. او مربی خوش فکری است و کادر فنی‌اش زحمت می‌کشد. در این برهه، سرپرست تیم تغییر کرده و مدیرفنی انتخاب می‌کنند. از طرفی قرار است کمیته فنی تشکیل شود. این تغییرات پی‌درپی در استقلال درست نیست. البته امیدواریم از تجریبات بهتاش فریبا و نصرالله عبداللهی بهره‌مند شویم، اما اگر قرار بود کمیته فنی تشکیل شود، چرا پیش از آغاز لیگ این کمیته تشکیل نشد؟ مختصات مکانی و زمانی نشان می‌دهد کارها به درستی انجام نشده و بیشتر وصله و پینه شده است، مانند سیاست راه بنداز و جا بنداز. تغییرات پی در پی برآیند خوبی ندارد و باید همه چیز ثبات پیدا کند. بدون شک هدف‌گذاری با برنامه‌ریزی و استراتژی مناسب صورت می‌گیرد. سیاست راه بنداز، جا بنداز، نتیجه‌اش همین می‌شود که الان شاهد آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بالاترین رکن باشگاه، مجمع و سپس هیئت مدیره است. سیاست‌های کلی و اساسی در مجمع و سیاست‌های راهبردی در هیئت مدیره تعیین می‌شوند. مدیرعامل باید سیاست‌های اتخاذ شده را اجرا کند. امروز می‌بینیم باشگاه استقلال باز هم با سرپرست اداره می‌شود، در صورتی که سرپرستی خلاف قانون تجارت است. باشگاه استقلال با عنوان شرکت فرهنگی و ورزشی ثبت شده است و زمانی که شرکتی شامل ثبت قانون تجارت می‌شود، اعضای هیئت مدیره یک نفر را از بین خودشان به‌عنوان مدیرعامل معرفی کرده یا یک نفر را از بیرون می‌آورند. اینها باید در ثبت شرکت‌ها ثبت شده و در روزنامه رسمی اعلام عمومی شوند. متأسفانه این کار هنوز صورت نگرفته و باید دلیلش را اعلام کنند.

قائم مقام پیشین باشگاه استقلال افزود: اینکه اسم ببریم و بگوییم فلانی مدیرعامل است، اما عملاً اختیار مدیرعامل را ندارد، درست نیست. وقتی فردی به‌عنوان سکاندار اجرایی باشگاه استقلال باشد، می‌تواند چک‌ها، قراردادها، اسناد مالی و اوراق بهادار و تعهدآور را امضا کند. تا الان که با شما صحبت می‌کنم هیچ‌کدام از اعضای هیئت مدیره به ثبت شرکت‌ها معرفی نشده‌اند و آگهی روزنامه رسمی نشده‌اند. در شأن باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نیست که بخواهند با سرپرستی اداره شوند.

ساعدی با بیان اینکه یک سال است استقلال و پرسپولیس با سرپرستی اداره می‌شوند، گفت: مشخص نیست آنهایی که سرپرست انتخاب شده‌اند، واقعاً مدیرعامل هستند یا سرپرست. اگر مدیرعامل هستند، باید به ثبت شرکت‌‌ها برسند و قانون تجارت را رعایت کنند. سرپرست می‌خواهد قرارداد بازیکن و اسپانسر را امضا کند و باید نامش در ثبت شرکت‌ها باشد تا صلاحیت قانون تجارت را داشته باشد. اگر این‌گونه نباشد، فردا هر فردی می‌تواند زیر امضای خودش بزند و بگوید سرپرستی قانونی نبوده و موقتی است. شان استقلال و پرسپولیس بالاتر از این است که با سرپرست اداره شوند. کسی که اسمش به‌عنوان سرپرست معرفی می‌شود، معنایش موقتی بودن است. سرپرستی برای این دو باشگاه مشکل ایجاد می‌کند. کسی که به‌عنوان مدیرعامل انتخاب می‌شود، قدرت چانه‌زنی در قراردادها و فعالیت‌ها را خواهد داشت و به باشگاه قوام می‌بخشد. وقتی کسی سرپرست باشد، حتی یک کارمند باشگاه هم درون خود می‌گوید بی‌خیال او شویم، چرا که موقتی است.

وی ادامه داد: ما استقلالی هستیم و دل‌مان برای این باشگاه می‌سوزد و دوست داریم ارکان باشگاه درست باشد. وقتی بزرگ‌تر خانواده شکل حقوقی‌اش درست باشد، همه ارکان باشگاه قوام پیدا کرده و مستحکم می‌شوند. از وزارت ورزش و جوانان تشکر می‌کنم که تلاش می‌کند استقلال و پرسپولیس را به سرانجام خوبی برساند، اما خواهش ما این است که از مجمع باشگاه به هیئت مدیره تأکید کند تا مدیرعامل انتخاب شود. امیدوارم هر چه زودتر سیدرضا افتخاری را به‌عنوان مدیرعامل باشگاه منصوب کنند تا از تجریبات او استفاده شود و استقلال از این بلاتکلیفی بیرون بیاید. امیدوارم حکم افتخاری را بزنند که ثبات بر استقلال حاکم شود و تیم هم نتایج در خور شأن خود را کسب کند. عدم ثبات و آرامش می‌تواند تأثیر منفی در تیم داشته باشد. از هواداران هم می‌خواهم آرامش داشته باشند تا تیم نیز ثبات خود را به‌دست بیاورد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.