تیم ملی کرواسی با اقتدار به مرحله یک هشتم یورو ۲۰۱۶ رسیده و راه نسبتا آسانی برای فینالیست شدن هم دارد.

احسان خراسانی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ شاید نه درست همان لحظه که لوکا مدریچ با یک شوت روی پای دیدنی دروازه ترکیهرا باز کرد، بلکه از همان ابتدای مسابقه شاگردان آنته کاکیچ یک نمایش قدرتمندانهرا شروع کردند. درست از وقتی که پشت سر هم توپ های بازیکنان کرواسی به تیر دروازهحریف می خورد و کم کم یکی از هجومی ترین بازی های جام در حال شکل گرفتن بود. ۴۱دقیقه طول کشید تا بالاخره دروازه ترکیه توسط مدریچ باز شد. اما نقطه عطف این تیمکرواسی، گل مدریچ نبود. چرا که عملکرد آنها قبل و اتفاقا بعد از گل خیلی ها را بهوجد آورد. نه فقط مردم این کشور، بلکه خیلی ها منتظر چنین عملکردی از یکی از تیمها بودند تا جام را به تب و تاب بیندازد و از آن سکون موجود رهایی ببخشد. اما شایدهیچکس انتظار نداشت که این تیم کرواسی باشد. شروع قدرتمندانه کرواسی نه در خط حملهطوفانی این تیم و نه در برد ۱-۰ مقابل ترکیه در بازی اول، در هیچکدام خلاصه نمیشود. این سبک بازی کرواسی است که طرفداران را به خودش جذب می کند. قبل از شروع جامبا حضور اسپانیا در این گروه، خیلی ها این دو تیم را شانس اصلی صعود به مرحله بعدمی دانستند. اما کروات ها جوری لاروخا را نابود کردند که نه تنها همه پیش بینی هابلکه جدول دور حذفی جام هم حسابی به هم بریزد! برد ۲-۱ مقابل اسپانیا که اگر جزقهرمانی حتی به چیزی فکر کند مورد انتقاد قرار می گیرد، یکی از اصلی ترین دلایلیاست که می شود با استناد به آن به ادامه دار بودن شگفتی سازی کروات ها فکر کرد.

آخرین تصویری که از تیم ملی کرواسی در قامت یک مدعی به یاد داریم، مربوط بهجام جهانی ۱۹۹۸ است. جایی که کروات ها با هدایت میروسلاو بلاژویچ به مقام سومرسیدند. بلاژ که سابقه هدایت تیم ملی ایران را هم دارد، تیمی ساخته بود که دراولین حضورش در جام جهانی موفق به ثبت چنین عملکرد شگفت انگیزی شد. فراموش نشدنیترین تصویر کرواسی آن زمان مربوط به داور شوکر است. مهاجمی که در دیدار نیمه نهاییمقابل میزبان یعنی فرانسه برای تیمش گل زد، اما دو گل لیلیان تورام آنها را بهدیدار رده بندی فرستاد. کرواسی در دیدار رده بندی پس از پیروزی برابر هلند، درمیان بهت همگان سوم شد. کرواسی در یورو ۲۰۰۸ هم عملکردی بسیار خوب از خود به جاگذشت. اول شدن در گروهی که آلمان را در خود می دید، یک شگفتی تلقی می شد. به خصوصبعد از اینکه آلمان به فینال رسید و بزرگی کار شاگردان اسلاوان بیلیچ بیشتر مشخصشد. اگر همین راکیتیچ و مدریچ که این روز ها در فرانسه برای کرواسی آقایی می کنندسال ۲۰۰۸ دو پنالتی این تیم مقابل ترکیه در مرحله یک چهارم نهایی را از دست نمیدادند، الان تصویری که از کرواسی در یورو مانده بود، دست کمی از عملکرد آنها درجام جهانی ۹۸ نداشت.

صعود کرواسی به یورو ۲۰۱۶ انقدر امیدوار کننده بود که همه انتظار چنین عملکردیرا از آنها داشته باشند. اگر چه بردن اسپانیا هنوز هم یکی از شگفتی های جام بهحساب می آید. ولی تیمی که با ۲۰ امتیاز پشت سر ایتالیا ۲۴ امتیازی به فرانسه رسید،نگاه های زیادی را به سمت خودش جذب کرده است. کروات ها با اول شدن در گروه ۴،اسپانیا را به جهنم فرستادند و با ترسیم یک مسیر هموار برای خودش، حالا راحت تربرای رسیدن به رویاهایشان تلاش می کنند. بدون شک کرواسی یکی از آن تیم هایی است کهاز این جدول تعجب برانگیز یوفا برای دور حذفی سود زیادی برده است. نمایش شاگردانکاکیچ در دور گروهی باعث شده تا الان از کرواسی به عنوان اصلی ترین مدعی برایفینالیست شدن از بین تیم های آن طرف جدول نام ببریم. مثلث سرنا، راکیتیچ و مدریچنقش عمده ای در درخشش این تیم داشته اند. در کنار آنها ایوان پریسیچ علاوه براینکه با ۲ گل یکی از بهترین گلزنان جام است، کمک زیادی به دیده شدن این مثلث باتجربه کرده است. نمایش قدرتمندانه کرواسی در دور گروهی یورو ۲۰۱۶ نشان داد که اینتیم به معنای واقعی « تیم » است و شاگردان کاکیچ در این جام می توانند دست به کاریبزرگ بزنند. کاری که شاید باعث شود در آینده به جای اینکه با اسم داور شوکر از نسلرویایی کرواسی یاد کنیم، تیم سال ۲۰۱۶ آنها را به خاطر بیاوریم که در بین همه غولهای فوتبال اروپا در حال حماسه سازی است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.