یوفا در بیانیه‌ای برخلاف کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهان به تعویق افتادن زمان برگزاری انتخابات ریاست فیفا است.

به گزارش خبرگزاری فارس، یوفا در واکنش به دستگیری‌ بیست نفر از اعضای ارشد فدراسیون بین المللی فوتبال و مطرح شدن اتهام رشوه‌خواری و تبانی در مورد این سازمان، درخواست به تعویق افتادن انتخابات ریاست فیفا را دارد.

قسمتی از بیانیه یوفا بدین‌ ترتیب است: اعضای کمیته اجرایی یوفا اعتقاد دارند که باید در هدایت و رهبری فیفا تغییری جدی و اساسی به وجود آید، همچنین اعضای این کمیته خواهان به تعویق افتادن کنگره سالانه فیفا و برگزاری انتخابات این سازمان در شش ماه آینده هستند. اعضای اتحادیه فوتبال اروپا فردا برای بررسی بیشتر اتفاقات مرتبط با فیفا و همچنین نگه‌داری از فوتبال، اجتماعی صورت خواهد داد.

از سوی دیگر کمیته اخلاقی فیفا با انتشار بیانیه‌ای ۱۱ نفر از اعضای فیفا را به طور موقت از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم کرد. هانس یواخیم اکرت، رئیس این کمیته در این ارتباط گفت: اتهام‌های این افراد به طور روشن با فوتبال ارتباط داشت و در نتیجه باید واکنشی جدی و در خور با آن صورت می‌گرفت. کمیته اخلاقی فیفا اقدامات لازم را بر اساس قوانین داخلی فیفا انجام خواهد داد.

بامداد دیروز هفت نفر از اعضای ارشد فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا توسط پلیس سوئیس در شهر زوریخ و در چند هتل تجملاتی بازداشت شده‌اند که در این میان، نام جفری وب، معاون فیفا و رئیس کونکاکاف یا کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب، وجود دارد.

هشت نفر دیگر که آن‌ها هم افراد شاخصی هستند از این قرار است: ادوواردو لی از کاستاریکا، عضو کمیته اجرایی فیفا، یوجینیو فیگوریدو، از اروگوئه رئیس کونمبول یا کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، خوزه ماریا مارین از برزیل عضو کمیته اجرایی فیفا، چارلز بلیزر نماینده آمریکا در فیفا و رئیس سابق کونکاکاف و ژوزه هاویا (موسس و مالک شرکتی ورزشی به اسم ترافیک گروپ)، رافائل اسکویول رئیس فدراسیون فوتبال ونزوئلا، جولیو روچا از نیکاراگوئه مسئول توسعه در فیفا و کوستاس تاکاس از بریتانیا، وابسته کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب در میان این افراد هستند.

البته غیر از افراد نام‌برده ۱۰ نفر دیگر هم بازداشت شده‌اند که از چشم خبرنگاران به دور مانده است.

گفته شده است که اتهامات گزارش شده مربوط به موارد گسترده فساد در این نهاد ورزشی بین‌المللی از جمله اتهام بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رشوه در مورد درخواست میزبانی جام‌جهانی و همچنین حق پخش بازیهای فوتبال در طول ۲۰ سال گذشته است.

اداره فدرال قضایی سوئیس، در بیانیه‌ای گفت: مقامات آمریکایی گمان بر آن دارند که متهمان از حدود ۲۵ سال پیش مشغول دریافت رشوه بودند. مطابق با بیانیه مزبور، دریافت رشوه در خاک آمریکا مورد توافق قرار گرفته و از طریق بانک انتقال پیدا کرده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.