رئیس سابق کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد با توجه به اینکه تست دوپینگ حدود ۵ ماه پیش از هافبک تیم ملی عراق گرفته شده باید تا به امروز رای قطعی در مورد او صادر شده باشد.
احمد هاشمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در رابطه با موضوع دوپینگ علا‌ عبدالزهرا بازیکن تیم ملی عراق گفت: نمونه‌ای که از این بازیکن گرفته شده توسط آن دسته از تست‌هایی که ستاد مبارزه با دوپینگ کشور انجام می‌شود. پس از اینکه آنها تست‌ها را می‌گیرند رسیدگی‌های لازم انجام می‌شود و نتیجه برای همکاران ما در ستاد مبارزه با دوپینگ ارسال می‌شود. اینکه در رابطه با عبدالزهرا چه برخوردی انجام شده و پرونده به کجا رسیده است را بنده نمی‌دانم اما دوستان در صحبت‌هایشان اعلام کردند نتیجه را به فیفا گفته‌اند که به هیچ وجه این روند را درک نمی‌کنم.

وی افزود: در مقطع فعلی مهم این است که اجازه بدهیم که دوستان‌مان پیگیری‌های لازم را انجام دهند و ببینیم در پایان چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود. اگر این ادعایی که مطرح شده اتفاق افتاده باشد موضوع قابل بررسی و رسیدگی است اما من از شرایط پرونده اطلاع چندانی ندارم.

رئیس سابق کمیسیون پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: بازیکنی که در ایران آزمایش او مثبت شده باید طبق آئین‌نامه فیفا رای او توسط نهادی که نمونه‌گیری‌ای را انجام داده صادر شود. ستاد کنترل دوپینگ مسئول است تا پایان فرآیند صدور رای پیگیری‌های لازم را انجام دهد کمااینکه ما بارها با ستاد مبارزه با دوپینگ ایران مکاتبه کردیم تا از اقدامات انجام شده باخبر شویم اما تا زمانی که بنده مسئولیت داشتم هیچ جوابی داده نشد و نمی‌دانم آیا این اتفاق بعد از رفتن من افتاده یا نه اما اینطور که دوستان اعلام کردند گفته‌اند در مورد این پرونده توضیحاتی را به کفاشیان ارائه داده‌اند.

هاشمیان در پاسخ به این سوال که اگر ستاد مبارزه با دوپینگ حکم را صادر کرده باشد این بازیکن چطور توانسته به میدان برود اظهار داشت: اگر ستاد مبارزه به دوپینگ حکم را صادر کرده هیچ منعی برای انتشار حکم وجود ندارد. آنها می‌توانند همین حالا حکم صادره را منتشر کنند با توجه به اینکه مثبت شدن تست دوپینگ مربوط به ۵ ماه قبل است رای قطعی در این رابطه باید صادر شده باشد پس می‌توان آن را منتشر کرد حتی باید این رای به فدراسیون و باشگاهی که در آن فعالیت می‌کرده را هم می‌دادند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است رای به فیفا ارسال شده باشد تصریح کرد: فیفا تنها خواهان دریافت رای است. آنها در چندین نوبت از کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال درخواست کردند که نتیجه تستی که مثبت اعلام شده بیان شود تا زمانی که بنده مسئولیت داشتم در این مورد سوال می‌شد و ما این مسئله را به دوستان‌مان در ستاد مبارزه با دوپینگ اعلام می‌کردیم. مسئولان فیفا کد تست را به ما اعلام می‌کردند و می‌گفتند رای و حکم صادره همراه با نام صاحب این کد که تست او مثبت شده را اعلام کنیم خود من هم تا دیروز نمی‌دانستم این نمونه برای علا عبدالزهرا  بوده است. 

رئیس سابق کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در مورد اینکه نحوه اعلام رای به بازیکن متخلف چگونه است و به چه شکلی می‌توان ثابت کرد تخلف صورت گرفته است گفت: اگر بازیکنی تخلف کرده ابلاغ رای و تخلف ابتدا به باشگاهی که او در زمان نمونه‌گیری عضو آن بوده اعلام می‌شود. باشگاه تراکتور‌سازی مسئول ابالغ حکم بوده است. بازیکن با اتمام قرارداد و فسخ آن تمامی روابط بازیکن با باشگاه به پایان نمی‌رسد و با قطع قرارداد روابط قراردادی نادیده گرفته نمی‌شود. بنابراین وظیفه باشگاهی که بازیکن زمان دادن تست عضو آن بوده این است که حکم را به بازیکن ابلاغ کنند. اگر این کار بر اساس اساسنامه فیفا صورت گرفته باشد بازیکن مرتکب تخلف شده و می‌توان به صورت قانونی با آن برخورد کرد اما اگر چنین نشده باشد بازیکن می‌تواند ادعا کند که حکم به او ابلاغ نشده و او بی‌خبر بوده است.

هاشمیان در رابطه با اینکه رای باید به چه شکلی ابلاغ شود گفت: طبق آئین‌نامه فیفا تمام ابلاغ‌ها مستند می‌شود ما مستندات را در سه نسخه تهیه می‌کنیم که یکی را برای فیفا می‌فرستیم حتی شماره فکسی که داده می‌شود همراه با رسید آن باید پیوست شود. در آئین‌نامه فیفا به قدری روی این مسائل حساسیت به خرج داده شده که اگر طبق آن عمل شود کسی نمی‌تواند بگوید از این موضوع بی‌خبر بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است رایی صادر  اما رسانه‌ای نشود خاطرنشان کرد: خیلی بعید است چنین اتفاقی بیفتد. به خاطر حکم تاثیر جهانی محرومیت معمولا رای‌ها رسانه‌ای می‌شود تا تاثیر جهانی خود را بگذارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، تیم ملی فوتبال ایران با قبول شکست در ضربات پنالتی مقابل تیم ملی عراق در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا از این مسابقات حذف شد.

پس از پایان این مسابقه مسئولان ایران نسبت به حضور علا عبدالزهرا  در ترکیب عراق اعتراض داشتند و معتقد هستند که این بازیکن به صورت غیرقانونی و با وجود اینکه به خاطر دوپینگ محروم بوده به میدان رفته است.

علا عبدالزهرا در ابتدای فصل جاری زمانی که عضو تراکتور‌سازی بود تست دوپینگ داده و نمونه آزمایش او مثبت بوده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.