سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان با ابراز رضایت از آمادگی بازیکنانش پیش از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا، در ارزیابی‌اش از عملکرد تیم ملی در جام جهانی برزیل گفت: تیم ملی باید در هر سه بازی با استراتژی فوتبال تدافعی و بسته به میدان برود تا امید به صعود ۵۰ درصدی داشته باشد.

مصطفی قنبرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آخرین وضعیت آمادگی تیم ملی فوتبال نوجوانان پس از حضور در تورنمنت آذربایجان که در آن به مقام قهرمانی هم رسید، اظهار کرد: شرایط خوبی داریم و روز به روز از نظر آمادگی جسمی، فنی و ذهنی بهتر می‌شویم تا مهیای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند شویم. در این راستا بی‌شک هرچه مسابقات تدارکاتی بیشتری برگزار کنیم و در تورنمنت‌های متعدد شرکت کنیم، از نظر فنی و ذهنی ارتقا یافته و تجربه بازیکنان را برای حضور در یک تورنمت رسمی مهم بالا برده‌ایم.

** در باد قهرمانی نمی‌خوابیم

وی درباره تورنمنت آذربایجان تصریح کرد: بازی‌های خوبی بود و در شرایط میزبانی مناسبی هم برگزار شد. ما با سبک‌های مختلفی از فوتبال مواجه شدیم. شاید قرقیزستان چندان مدعی نبود ترکیه و آذربایجان تیم‌های فیزیکی قدرتمندی داشتند که لازم بود برابر چنین تیم‌هایی قرار بگیریم. در این مسابقات چندین بازیکن جدید را هم ارزیابی کردیم. قهرمانی در تورنمنت به منظور افزایش خودباوری تیمی برای ما خوب بود اما به هیچ وجه در باد این نتایج نمی‌خوابیم و معتقدیم باید روز به روز هماهنگ‌تر و منسجتر شویم.
** تیم ملی نوجوانان ۲ تیر در تورنمنت قزاقستان

سرمربی تیم ملی جوانان در تشریح برنامه‌های بعدی این تیم به ایسنا گفت: تمرینات تیم ملی از ۲۲ خرداد از سر گرفته شده و تا ۲۷ خرداد ادامه دارد. بعد از آن بازیکنان ۳ روز استراحت می‌کنند و سپس به اردو آمده و بعد از ۲ روز تمرین عازم تورنمنت قزاقستان خواهیم شد. این تورنمنت در سطح بالایی برگزار می‌شود و سال گذشته هم تیم ملی ما در آن شرکت کرده بود که با وجود روبرو شدن با تیم‌های مسن‌تر از خود،‌ توانست نایب‌قهرمان شود. امیدواریم به اهدافمان در این تورنمنت هم برسیم و نهایتا تیم شایسته ای را برای حضور در تایلند آماده کنیم.

** بیش از ۹۰ درصد تیم برای حضور در تایلند مشخص شدند

وی در پاسخ به اینکه حضور در تورنمنت قزاقستان اتمام برنامه‌های تیم نوجوانان تا پیش از مسابقات قهرمانی آسیا خواهد بود و اینکه تا چه اندازه اسکلت اصلی تیم برای حضور در این بازی‌ها مشخص شده است، تصریح کرد: با توجه به همگروهی ایران با تیم‌های عربستان، روسیه و قطر بهتر است بعد از تورنمنت قزاقستان بازی تدارکاتی با یکی از تیم‌های عربی مثلا اردن یا عمان داشته باشیم. همچنین به منظور تطبیق با شرایط آب و هوایی تایلند از فدراسیون درخواست برگزاری اردویی در مالزی یا یکی از کشورهای شرق آسیا داشته‌ایم. فدراسیون در حال تلاش و رایزنی‌های لازم در این باره است که امیدواریم این برنامه‌ها محقق شود. همینطور می‌توانم بگویم بیش از ۹۰ درصد ترکیب بازیکنان برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را پیدا کرده‌ایم اما چندین بازیکن جدید هستند که عملکرد خوبی در آذربایجان داشتند و احتمالا در ترکیب قرار بگیرند. ما در بازی‌های تدارکاتی بعدی هم بازیکنان جدید را آزمایش می‌کنیم.

** معتقدم فوتبال شایسته‌ای در جام جهانی به نمایش می‌گذاریم

سرمربی تیم ملی نوجوانان در ادامه این گفت‌وگو در ارزیابی‌اش از حضور تیم ملی بزرگسالان در جام جهانی ۲۰۱۴ نیز اظهار کرد: ما باید با واقعیت‌ها زندگی کنیم. شاید روی کاغذ خیلی‌ها ایران را از بازنده هر سه بازی مرحله گروهی می‌دانند اما با شناختی که شرایط کلی تیم ملی داریم، معتقدم می‌توانیم فوتبال شایسته‌ای را به نمایش گذاشته و حریف دست و پا بسته‌ای برای هیچ کدام از آنها نباشیم.
** دفاع اتوبوسی می‌تواند تاکتیک مناسبی برای ایران در برزیل باشد

قنبرپور در پاسخ به اینکه آیا استراتژی فوتبال تدافعی و تاکتیک گل نخوردن را برنامه مناسبی برای تیم ایران در جام جهانی می‌دانید، به ایسنا گفت: به هر حال این رویکرد یک بینش و تاکتیک پذیرفته شده حتی در فوتبال دنیاست. اگرچه قابل قیاس نیست اما رئال مادرید در مواجهه با بایرن مونیخ با تاکتیک فوتبال تدافعی و بسته و صرفا استفاده از ضدحملات توانست در آلمان پیروز شود. یا مورینیو در چلسی همین شیوه را با کمی تفاوت و اصطلاح "دفاع اتوبوسی" اجرا کرد. کارلوس کی‌روش می‌داند که مقابل نیجریه که یک تیم کاملا فیزیکی و دونده بوده و یک فوتبال قدرتمند آفریقایی را اجرا می‌کند، نمی‌توانیم باز بازی کنیم. تیم ملی قطعا سعی می‌کند فضاها را پوشش دهد و بسته بازی کند تا آرام آرام با پاس‌های کوتاه به بازی تسلط یافته و شرایط کار را کنترل کند.

** تیم ملی باید در هر سه بازی بسته و تدافعی بازی کند

سرمربی تیم ملی نوجوانان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کند تیم ملی در هر سه بازی فوتبال بسته تدافعی به نمایش بگذارد، تصریح کرد: به عنوان یک مربی خودم هم این استراتژی را مناسب‌ترین تاکتیک برای هر سه بازی نیجریه، آرژانتین و بوسنی می‌دانم. کسانی که مخالف چنین رویکردی هستند بدانند اگر غیر از این باشیم احتمالا خراب شدن کار وجود دارد. حتی در اجرای فوتبال بسته هم صرفا در صورت دوندگی بیش از ۱۱ کیلومتر بازیکنان، شجاعت و اعتماد به نفس فوق‌العاده بالا و استقامت مدافعین می‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم. در آن صورت است که شاید بتوانیم روی ضربات ایستگاهی و کرنرها حتی به گل هم برسیم.

** ۵۰ درصد شانس صعود داریم

وی در واکنش به اینکه احتمال می‌دهید تیم ملی چند درصد شانس صعود به مرحله بعدی دارد، به ایسنا گفت: برای صعود تیم ملی شانس ۵۰ درصد قائل هستم اما منوط به اینکه برنامه‌های تدافعی با دوندگی و استقامت بازیکنان به خوبی اجرا شود. اینکه کی‌روش تاکنون چقدر توانسته این رویکرد و استراتژی را به صورت تئوری و عملی برای بازیکنان جا انداخته باشد اهمیت زیادی دارد. آمادگی روانی و ذهنی بازیکنان بسیار مهم است و باید با تمام وجود به میدان بروند. به طور مثال مقابل آرژانتین که قهرمانی جهان را هم در کارنامه دارد صرفا باید دوندگی فوق‌العاده بالا داشت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.