سایت Coup du monde در گزارشی با عنوان جانشینی که خلیفه شد به معرفی سوابق مربیگری سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران پرداخت.
به گزارش خبرگزاری فارس، «Coup du monde» در گزارشی با عنوان کی‌روش، جانشینی که خلیفه شد؛ نوشت: کارلوس کی‌روش فرد با احتیاطی است. او در سال ۱۹۵۲ در موزامبیک متولد شد و مربیگری را با تیم زیر ۲۰ سال پرتغال، نسل طلایی فیگو، روی کاستا، فرناندو کوتو، پینتو، سوسا و ویتور بایا شروع کرد و آنها را به قهرمانی جهان در سال ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱ رساند. این موج موفقیت در سال ۱۹۹۱ وی را به سرمربیگری تیم ملی پرتغال رساند اما نتوانست تیم را راهی جام‌جهانی ۱۹۹۴ کند. وی در سال ۱۹۹۳ هدایت اسپورتینگ لیسبون را بر عهده گرفت. فصل ۱۹۹۴-۱۹۹۵ برای وی بسیار موفقیت‌آمیز بود و او توانست عنوان قهرمانی در جام حذفی و دومی در لیگ پرتغال را برای این تیم به دست آورد.

وی در سال ۱۹۹۶ نیویورک رد بولز آمریکا را ترک کرد. کی‌روش همچنین هدایت ناگویا گرامپوس ژاپن را از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ بر عهده داشت و سپس هدایت تیم‌های امارات (۱۹۹۸-۱۹۹۹) و آفریقای جنوبی (۲۰۰۰-۲۰۰۲) را بر عهده گرفت.

وی در اروپا توانست در سال ۲۰۰۲ در منچستریونایتد فعالیت کند. نقش وی در این تیم کمک به سر الکس فرگوسن اسطوره‌ای بود و موفقیت‌های وی اهمیت نقش او را به عنوان دستیار مربی نشان داد. کارلوس کی‌روش قلمروی قدرتش را پنج فصل در شیاطین سرخ حفظ کرد.

وی در بهترین فصل تاریخ این باشگاه در ۲۰۰۸ که منچستر به عنوان قهرمانی لیگ برتر و قهرمانی جام حذفی رسید، روی نیمکت این بود و سرمربی اسکاتلندی منچستر در زندگینامه خود به شدت به تمجید از این مربی پرتغالی پرداخته است: کی‌روش همیشه مرا تحت تأثیر قرار می‌داد. بعد از من او نزدیکترین فردی است که می‌تواند و باید سرمربی منچستریونایتد شود. او مسئولیتش را انجام می‌دهد و در تمام مسائل مربوط به باشگاه شرکت می‌کند. کی‌روش بسیار احساساتی و صادق است. کی‌روش باعث بهتر شدن عملکرد من شد. وقتی چیزی اشتباه باشد یا باید تغییر کند، او هرگز تردید نمی‌کرد که به دفتر من بیاید و رو در رو در این خصوص با من صحبت کند.

رایان گیگز، کاپیتان اسطوره‌ای منچستریونایتد نیز در این باره اظهار داشت: کی‌روش ما را برای مسابقات آماده می‌کرد؛ تیم را سازمان‌دهی می‌کرد و تصمیم می‌گرفت که باید روی چه نقطه‌ای کار کنیم.

کارلوس کی‌روش دانشش درباره دفاع و سختگیری را به منچستر آورد. شیاطین سرخ به طور متوسط ۲۵ گل در هر فصل دریافت کردند.

پس از اینکه وی در حضورش در انگلیس عملکرد خوبی داشت، رئال مادرید تلاش کرد تا وی را به عنوان سرمربی این باشگاه افسانه‌ای جذب کند اما تیم وی در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا توسط موناکو حذف شد. سرمربی پرتغالی در سال ۲۰۰۴ به منچستر بازگشت و این باعث شد تا در سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ فرصت مجددی برای هدایت تیم ملی پرتغال به او داده شود.

متأسفانه او دوباره شکست خورد. رکورد ۱۵ پیروزی، ۹ تساوی و سه شکست هیچ کس را راضی نکرد. پرتغال در آفریقای جنوبی با شکست یک بر صفر مقابل اسپانیا در مرحله یک‌هشتم حذف شد. کی‌روش پس از این مسابقه به دلیل مخالفت با حضور سرزده مقامات کمیته ضد دوپینگ پرتغال از سوی فدراسیون فوتبال این کشور محروم شد تا این سرمربی خاطرات خوشی از خود به جا نگذارد.

وی در سال ۲۰۱۱ به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد. ایرانی‌ها که پس از ژاپن به رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل راه یافتند، تنها دو گل در هشت مسابقه رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی دریافت کردند. شاگردان کی‌روش با پیروزی در چهار مسابقه خود جواز حضور در برزیل را کسب کردند. این سرمربی از سیستم بسیار دفاعی  ۴-۲-۳-۱ برای ایران استقاده کرد.

چهار بازیکن بسیار دفاعی در مقابل دروازه‌ ایران به کار گرفته شدند. خط دفاعی ایران اقدام به حمله غیرضروری نمی‌کند و در مقابل مهاجمان حریف در منطقه دفاع دچار اشتباهات احمقانه نمی‌شود. هافبک‌های میانی قصد دارند با تحت فشار قراردادن بی‌رحمانه حریف و ریسک ارسال پاس‌های بلند، رقیبان را به ستوه آورند. شیوه هجومی که کی‌روش برای تیم ملی ایران به کار گرفته بسیار کلیشه‌ای است. راهکار ایران بر اساس پاس‌های کوتاهی است که سعی می‌کند از جناحین اقدام به باز کردن دروازه حریف کنند. سرمربی پرتغالی برای رساندن توپ به رضا قوچان‌نژاد که به شکارچی فرصت‌ها معروف شده است، سیستم تیم را مرتب از ۴-۴-۱-۱ به ۴-۱-۴-۱ تغییر می‌دهد تا حریف را به زانو درآورد. همه بازیکنان در سیستم کارلوس کی‌روش به دفاع و حمله مشغول هستند.

برای دیدن تمام اخبار جام‌جهانی اینجا را کلیک کنید.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۵ )