فدراسیون جهانی فوتبال مشغول بررسی طرحی است که به موجب آن بازیکنان با وجود انجام بازی رسمی برای یک کشور، مجوز بازی برای یک تیم ملی دیگر را پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از رویترز، فیفا طرحی را برای تغییر قوانین بازی‌های ملی در دست بررسی دارد که به موجب آن ملی‌پوشان یک کشور با وجود انجام بازی رسمی برای آن کشور، با شروطی خاص مجوز تغییر ملیت کسب می‌کنند.

طبق قوانین فعلی فیفا، یک بازیکن تنها در شرایطی می‌تواند تیم ملی‌اش را تغییر دهد که برای آن تیم حتی یک بازی رسمی هم انجام نداده باشد مگر اینکه مقصدش کشورهای تازه استقلال یافته مانند کوزوو باشد؛ اتفاقی که برای سمیر اوکانی، درواز‌ه‌بان تیم ملی آلبانی رخ داد که پس از استقلال کوزوو و عضویت آن در فیفا، پیراهن این تیم را به تن کرد. همچنین انجام بازی‌های دوستانه در یک تیم ملی به هر تعداد، برای یک بازیکن محدودیتی جهت تغییر تیم ملی‌اش ایجاد نمی‌کند با این حال طبق اعلام رویترز فیفا مشغول بررسی طرحی است که به موجب آن یک بازیکن با وجود انجام بازی رسمی برای یک کشور می‌تواند تیم ملی‌اش را تغییر دهد به شرط اینکه تعداد بازی‌های ملی او بیش از یک یا دو بازی نبوده و اینکه او دیگر هیچ شانسی برای فرخوانده شدن مجدد به اردوی آن تیم را نداشته باشد.

ویکتور مونتالیانی، یکی از نواب رئیس فیفا و رئیس کنفدراسیون آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب (کونکاکاف) در این حصوص به خبرنگاران گفت: در طول سال‌های اخیر مسائل فراوانی در خصوص امکان تغییر ملیت بازیکنان فوتبال مطرح شده چرا که دنیا در حال تغییر است و قوانین مربوط به مهاجرت هم عوض شده است. در تمام دنیا مسائل مربوط به ملیت بازیکنان وجود دارد؛ در آفریقا، در آسیا و در کونکاکاف. بنابراین فکر می‌کنیم که الان زمان خوبی است که نگاهی به این موضوع داشته باشیم و ببینیم که آیا راه حل‌هایی برای برطرف کردن این مسائل وجود دارد یا نه، البته به شرط آنکه به تمامیت فوتبال لطمه‌ای وارد نشود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.