کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اقدامات تعجیلی انصارالله برای پاسخ به حملات نظامی عربستان علیه یمن مدنظر آنان نیست ولی آنها می‌کوشند از طریق تجهیز سیستم دفاع هوایی مانع از اقدام بعدی سعودی‌ها علیه یمن شوند.
سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در واکنش به حمله مداخله‌جویانه عربستان سعودی به یمن و ضربه به انقلاب مردمی این کشور گفت: اقدام عربستان سعودی علیه مردم یمن اقدامی جنایتکارانه و فاقد هر گونه وجاهت حقوقی است.

وی افزود: مردم یمن هیچ گاه اقدامی را علیه همسایه خود انجام نداده بودند که حق پاسخ و مداخله نظامی برای عربستان وجود داشته باشد ضمن اینکه عربستان سعودی در ماه‌های گذشته تلاش زیادی کرده بود که در فرایند سیاسی ایجاد شده توسط مردم یمن برای تغییرات اساسی در کشورشان را خلل ایجاد کند.

زارعی به دخالت‌های آشکار سیاسی عربستان در یمن اشاره و اظهار داشت: در سال ۱۳۹۰ عربستان با ارائه طرحی تحت عنوان ابتکار خلیجی انقلاب یمن را عقیم گذاشت و تلاش کرد با تحمیل و جایگزینی منصور هادی به جای علی عبدالله صالح اجازه ندهد که فرایند سیاسی شکل گرفته در یمن به نتیجه مطلوب برسد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: عربستان در هفته‌های گذشته با ترغیب منصور هادی به عزیمت از صنعا به عدن و تشکیل حکومت جدید تلاش کرد فرایند داخلی شکل گرفته توسط مردم یمن را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

وی گفت: روز گذشته آخرین سنگرهای عربستان در یمن با حمله انصارالله به شهر تعز به عنوان کانون اصلی حمایت طرفداران عربستان سعودی فرو پاشید ضمن اینکه انقلابیون یمن نیز بر شهر عدن تسلط پیدا کرده بودند.

زارعی به اقدام نظامی هوایی عربستان علیه یمن اشاره کرد و گفت: سعودی‌ها می‌کوشند با حمله نظامی هوایی به صنعا و صعده روند پیشرفت‌های انقلابیون و  انصارالله را متوقف کنند تا شرایط امنیتی ویژه‌ای مبتنی بر دیدگاه عربستان و آمریکا در یمن ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: حمله نظامی عربستان به یمن نتیجه‌ای را در بر نخواهد داشت زیرا سابقه نشان داده که هیچ نتیجه‌ای علیه انقلاب‌های مردمی هیچ کشوری با حملات هوایی وجود ندارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: ریختن گلوله بر سر مردم یمن هیچ منافعی را برای مردم عربستان در بر نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: اقدام نظامی عربستان علیه یمن حرکتی انتقام‌جویانه و فاقد تدبیر و درایت سیاسی است.

زارعی درباره واکنش انصارالله به مداخله نظامی عربستان علیه یمن نیز افزود: تمام قوانین بین‌المللی حق واکنش متقابل را برای مردم یمن مجاز شمرده‌اند و این امکان برای ارتش، انصارالله و کمیته‌های مردمی برای پاسخ شدید وجود دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: واکنش یمن باید توام با جمع‌بندی کلی از اوضاع و احوال و همراه با سیاست‌های ارتش و انصارالله باشد.

وی گفت: اقدامات تعجیلی انصارالله برای پاسخ به حملات نظامی عربستان علیه یمن مدنظر آنان نیست و آنها می‌کوشند در طی فرایند سیاسی و امنیتی طولانی مدت قدرت خود را افزایش داده و از طریق تجهیز سیستم دفاع هوایی مانع از اقدام بعدی سعودی‌ها علیه یمن شوند.

زارعی اظهار داشت: احتمال حمله انصارالله و ارتش یمن به عربستان خصوصاً حمله زمینی به مناطق غربی این کشور که متصل به یمن است وجود دارد.

وی تصریح کرد: بهترین راه‌حل این است که عربستان اجازه دهد تا فرایند سیاسی در یمن به صورت طبیعی پیش رود و اگر این فرایند طبق خواست مردم یمن باشد برای عربستان نیز مفید خواهد بود.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: امنیت و آسایش در یمن حتما باعث قوی‌تر شدن پایه‌های امنیت در عربستان خواهد شد ولی اگر عربستان با نگاه سیاسی به این جمع‌بندی رسیده باشد که باید مانع حرکت انقلاب مردمی یمن شود حتما تشدید وضعیت سیاسی، امنیتی و نظامی منطقه را باعث خواهد شد زیرا انصارالله خواهد کوشید که دست‌های تجاوزگران را از آسمان و زمین یمن قطع کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.