رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان گفت: ورزش فقط رشته‌های پارالمپیکی نیست و باید سایر رشته‌ها را نیز راه‌اندازی کرده و تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم ، نشست خبری جلیل کوهپایه‌زاده رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان به همراه مسئولان انجمن‌های مختلف این فدراسیون برگزار شد.

کوهپایه‌زاده در ابتدای این نشست اظهار داشت: ما در پارالمپیک پاریس اتفاقات تلخ و شیرین زیادی را دیدیم و نتایج ارزشمندی هم رقم خورد و مدال‌هایی کسب شد و ویترین این حوزه با ۲۵ مدال دیگر مزین شد و به بیش از ۱۸۰ مدال در ادوار مختلف پارالمپیک رسید. از این ۲۵ مدال نیز سهم فدراسیون ۱۶ مدال بود و این پیام را دیدیم که ما می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگتری در سطح بین‌المللی و ادوار آینده برسیم.

وی افزود: در طول این سال‌ها مدیران مختلفی فعالیت داشته‌اند تا امروز به این دستاوردها برسیم، اما معتقدم که هنوز فرصت‌های بالقوه وجود دارد که باید بالفعل شوند. در واقع نباید پشت این مدال‌ها و شادی‌ها بمانیم و خودمان را محدود و متوقف کنیم. ما بضاعت زیادی در حوزه‌های ورزشکاران و مربیان و ... داریم که می‌توانند با توسعه زیرساخت‌ها و بالا بردن سطح علمی و انگیزه دادن به آنها پرافتخار باشند و این حرکت و پویش را تقویت کنند.

وی ادامه داد: ما سال آینده بازی‌های پاراآسیایی جوانان و سپس بازی‌های پاراآسیایی ژاپن و پس از آن بازی‌های پارالمپیک لس‌آنجلس را داریم. با نتایج اخیر در پاریس، بر آن شدیم که رشته‌های مختلف را توسعه بدهیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری هم گفتند که روی رشته‌های پر مدال و پر مخاطب سرمایه‌گذاری شود. به همین دلیل در برخی رشته‌ها مثل تنیس روی میز باید سرمایه‌گذاری شود تا تنوع رشته‌ها در سطح کشور بالا برود و کیفیت آنها نیز افزایش پیدا کند.

کوهپایه‌زاده عنوان کرد: رشته‌های شمشیربازی، مچ اندازی، سنگ‌نوردی، سه‌گانه، کارشان را آغاز کرده یا آغاز خواهند کرد و تفاهم‌نامه امضا شده است. حتماً باید روی کم توانان ذهنی هم سرمایه گذاری کنیم تا در آنها در پارالمپیک ورزشکار داشته باشیم. باید رشته‌های پارالمپیکی و غیر پارالمپیکی را تقویت کنیم. ورزش فقط رشته‌های پارالمپیکی نیست و باید سایر رشته‌ها را نیز راه‌اندازی کرده و تقویت کنیم. پیام من این است که علاوه بر سرمایه‌گذاری روز رشته‌های پارالمپیکی، باید روی سایر رشته‌ها نیز انرژی بگذاریم و حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در پارالمپیک پاریس رکوردها افزایش یافت، بطوری که ۴۲۷ رکورد شکسته شد. قطعاً در دوره بعدی رکوردهای بیشتری شکسته خواهند شد. اگر می‌خواهیم اقتدار ملی در جوامع بین‌المللی داشته باشیم ،این کار بدون تقویت دانش فنی و علم ورزشی ممکن نخواهد بود. ما اگر نتوانیم بهتر ابزار و تکنولوژی‌ها را در کنار دانش فنی قرار بدهیم، چگونه می‌توانیم به جلو برویم؟

وی تصریح کرد: ورزش برای افراد جانباز و معلول ده‌ها برابر نسبت به افراد عادی لازم و ضروری است، بنابراین باید باورها را در مردم و مسئولان تغییر بدهیم. اگر این کار صورت نگیرد، هزاران سرمایه‌گذاری نتیجه لازم را نخواهد داشت. ما باید ورزش آماتور و غیر حرفه‌ای را هم افزایش بدهیم که لازمه آن سرمایه‌گذاری درست روی ورزش و تغییر باورهاست.

وی با اشاره به بودجه ورزش در مقابل بودجه وزارت بهداشت گفت: چه راهی بهتر از ورزش برتر درمان بیماری‌ها وجود دارد؟ بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری نظام سلامت باید روی ورزش باشد. امیدواریم در بودجه سال آینده مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. باید ورزش را در سطح ملی نهادینه کنیم و شرایط بهتری را به وجود بیاوریم و آن رسالت اصلی را به درستی انجام بدهیم و شرایط فعلی را بهتر کنیم. بیش از ۶۰ درصد جامعه بی‌تحرکی دارند که این در بانوان بیشتر است. قطعاً این آمار در بخش معلولان بیشتر است و آنها آن کارکرد لازم را ندارند.

کوهپایه زاده درباره عدم تیم داری باشگاه ذوب‌آهن در والیبال نشسته و مطالبات بازیکنان تیم‌های مردان و بانوان از این باشگاه گفت: صحبتی با نیما نکیسا داشتیم که تیم بانوان در باشگاه‌های آسیا شرکت کند. او ابراز تمایل کرد و گفت که ثبت‌نام کنیم، اما ظاهراً در ادامه حمایت لازم از طرف باشگاه نشد و فقط تیم سپاهان در باشگاه‌های آسیا شرکت می‌کند.

در همین باره آشوری رئیس انجمن والیبال نشسته عنوان کرد: گفت: در تیر ماه بود که ذوب‌آهن اعلام آمادگی کرد، اما در ادامه بحث عدم حضورشان مطرح شد. پیگیری‌های زیادی کردیم، مدیرعامل باشگاه گفت که فقط در فوتبال تیم داری می‌کنند، اما شنیدیم در بسکتبال هم تیم داری می‌کنند. حالا باید رایزنی کنیم که به والیبال نشسته هم بازگردند. قرار شد با کمک اسپانسرها در بخش بانوان شرکت کنند. دو سه نفر از بازیکنان تماس گرفتند و گفتند که قرارداد دارند و ما گفتیم که قراردادها را بیاورند و رسیدگی می‌کنیم.

کوهپایه‌زاده درباره وضعیت پاراتیروکمان گفت: طی صحبتی که من، کمیته پارالمپیک و فدراسیون تیراندازی با کمان با دنیامالی وزیر ورزش داشتیم، بر این موضوع تاکید شد که کارهای این رشته به شکل قبل، در فدراسیون ما انجام شود؛ موضوعی که در هیئت اجرایی هم تصویب و ابلاغ شد. امیدواریم در تعامل با فدراسیون تیروکمان، مدیریت این بخش که از سال‌های قبل در فدراسیون ما راه‌اندازی شده، به کمک فدراسیون مربوطه شرایط را برای توسعه این رشته ایجاد کنیم و با همراهی و همدلی با مدیریتی که به ما سپرده شد، شاهد پیشرفت بیشتر باشیم.

کوهپایه زاده درباره خداحافظی رسمی و غیر رسمی برخی ورزشکاران از جمله ساره جوانمردی ، زهرا نعمتی و مجید لشکری گفت: نعمتی در دوره اخیر حضور نداشت، اما این به معنای خداحافظی نیست. ساره جوانمردی هم به عنوان یک بانوی پرافتخار صحبت داشتیم که مدتی او استراحت کند. ورزشکاران ما نیاز دارند که کمی به خودشان و زندگیشان برسند. من از او خواستم که نظر قطعی روی خداحافظی نداشته باشد، چون هنوز می‌تواند در دوره‌های بعدی شرکت کند و کشور هم از این ثروت بزرگ به راحتی عبور نمی‌کند. در عین حال باید به شرایط ورزشکاران احترام بگذاریم، اما از این جهت که کاملاً کنار برود، اینگونه نیست و همه باید تلاش کنیم که او دوره ریکاوری را بهتر طی کند و بتوانیم بعد از مدتی او را داشته باشیم. درخصوص مجید لشکری هم اگر تصمیمش قطعی باشد، حتماً سعی می‌کنیم از قابلیت‌هایش در بخش‌های مختلف استفاده کنیم. در مجموع تعامل بین فدراسیون، ورزشکاران و انجمن‌ها در خداحافظی ورزشکاران وجود دارد و امیدواریم تصمیمات درست گرفته شود. در ورزش جانبازان موضوع سن و سال خیلی مطرح نیست. برای مثال همین تیم والیبال نشسته ایران جوانترین تیم در پارالمپیک بود و اینگونه نیست که سن بالا باشد، باید خداحافظی صورت بگیرد. البته معتقدیم که اگر جوانان با قابلیت بالا خودشان را تحمیل کنند، می‌توانند وارد شوند. در واقع هر کسی که کیفیت بالاتر داشته باشد، می‌تواند وارد تیم ملی شود.

وی درباره یکسان سازی پاداش پای سکوی مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک گفت: به نظر ما اگر قرار است جایزه‌ای داده شود، المپیکی و پارالمپیکی ندارد. در جوایز وزارت ورزش که یکسان سازی شده بود، اما در جوایز پای سکو تفاوت وجود داشت. در کمیته پارالمپیک منابع مالی و امکانش فراهم نبود که با جایزه پای سکوی المپیک یکسان شود. صحبت شد که این تفاوت از بین برود و خوشبختانه این اتفاق صورت گرفت. این تبعیض قبول قبول نیست ، اما واقعیت این است که باید یکسری راه‌کارهای منطقی و دور از احساسات برای ورزشکاران خودمان ایجاد کنیم. از جمله این مسائل، شغل ورزشکاران است. قوانین در این بخش شامل خود ورزشکاران و مدال‌آوران معلول نمی‌شود. هیچ کسی بهتر از اینها نمی‌توانند ترویج کننده ورزش برای معلولان باشند. باید آنها را در چنین مسائلی توانمند کنیم تا به نوعی همان بحث اشتغال نیز فراهم شود. اگر قوانین در این باره اصلاح شود، قطعا بسیار اثربخش خواهد بود.

وی درباره پاداش صادق بیت سیاح گفت: درخصوص پاداش پای سکو هنوز هم در جریان نیستم که چگونه انجام خواهد شد، چون مربوط به کمیته پارالمپیک می‌شود. درخصوص جوایز ریاست جمهوری هم هنوز مشخص نشده است. ملاک برای تعلق گرفتن پاداش، مدال است، اما سعی می‌کنیم که تقدیر صورت بگیرد. با قوانین فعلی، کسی مشمول جوایز می‌شود که مدال گرفته باشد.

کوهپایه‌زاده درباره دوپینگ مصطفی ماریان پیش از رقابتش در پارالمپیک گفت: یک نفر قبل از اعزام تست دوپینگش مثبت شد. تست یک نفر دیگر هم در پاریس مثبت شد و اجازه مسابقه داده نشد و حذف شد. ما منتظر رأی قطعی برای هر دو نفر هستیم. دوپینگ یک پدیده شوم به ویژه برای جوانان است. نباید از این جوانان خیلی توقع ایجاد کرد، چون به آنها فشار وارد می‌شود. شاید اگر جوایز ما به سمت «ایجاد فرصت» برای ورزشکاران برود، به نظرم شرایط بهتر می‌شود. باید اخلاق ورزشی آموزش داده شود تا مورد رعایت قرار بگیرد. البته اینگونه اتفاقات را باید ریشه یابی کنیم و از تکرار آنها جلوگیری شود.

وی در پایان درباره پایان قرارداد هادی رضایی عنوان کرد: ارزیابی عملکرد رشته‌ها به پایان رسیده و جلساتی برای اقدامات آینده با حضور انجمن‌ها تشکیل می‌شود. این مسأله شامل رشته‌های پارالمپیکی هم می‌شود و در نهایت تصمیم‌گیری خواهد شد.

Iran News Hub
← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.