کاربر عزیز فوتبالی‌ترین، به کمک شما نیازمندیم!

ما برای یک پروژه‌ی مرتبط با فوتبال، شدیداً نیازمند کسب بازخورد از گروهی از کاربران فوتبال‌دوست می‌باشیم. چنانچه تمایل دارید چند دقیقه‌ای از وقت‌تان را در اختیار ما قرار دهید، لطفاً از طریف «واتساپ» یا «تلگرام» برای شماره‌ی زیر یک پیام کوتاه ارسال‌کنید تا یکی از اعضای تیم فوتبالی‌ترین در اولین فرصت با شما تماس بگیرد. لطفاً همچنین کشور محل اقامت‌تان را به همراه زمان مناسب برای پاسخگویی برای‌مان بفرستید. پیشاپیش از همراهی و محبت شما سپاسگزاریم.

شماره‌ی تماس (واتساپ و تلگرام): 00447512109091

در حالی که تیم بایرلورکوزن با اعتماد به سرمربی کم‌سابقه خود توانست طلسم ۱۲۰ ساله قهرمانی در بوندس‌لیگا را بشکند، در لیگ برتر فوتبال ایران تنها چهار مربی خارج از چرخه فرصت کار پیدا کردند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، عبرت از تاریخ، چراغی است که فرق راه و چاه را برای انسان مشخص می‌کند. خوشبختانه یا متأسفانه، تاریخ همیشه تکرار می‌شود و این تجربه‌ها و تکرارها در ورزش و به ویژه فوتبال هم قابل استفاده است. یک سال و نیم قبل (در ۱۳ مهر ۱۴۰۱) ژابی آلونسو به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال بایرلورکوزن انتخاب شد. این انتخاب در حالی انجام شد که تیم آلمانی در رده هفدهم بوندس‌لیگا جای داشت و مأموریت سرمربی جدید «نجات از قعر جدول» عنوان شده بود.

سرمربی اسپانیایی پیش از این در سطح اول فوتبال سابقه مربیگری نداشت و تنها در تیم ۱۴ ساله‌های رئال مادرید و تیم دوم رئال سوسیداد به‌عنوان مرد اول کادر فنی فعالیت کرده بود، اما تیم تحت هدایت آلونسو بعد از ۴۳ بازی متوالی بدون شکست، در ۲۶ فروردین ماه سال جاری، پنج هفته پیش از پایان فصل، نخستین قهرمانی خود را تجربه کرد. به این ترتیب تیم لورکوزن که در سال ۱۹۰۴ تأسیس شده بود بعد از ۱۲۰ سال طعم قهرمانی را چشید و با این موفقیت به حکمفرمایی ۱۱ ساله بایرن مونیخ در فوتبال آلمان پایان داد.

این تجربه نشان می‌دهد ورود نفرات جدید به عرصه مربیگری حتی در لیگ‌هایی با ساختار و تجربه عالی جوابگوست، چه برسد به لیگ ایران که فاصله کیفی بازیکنان در آن بسیار کم است. بعضی کارشناسان فاصله فوتبالیست‌ها در لیگ ایران را چند ماه تمرین بیشتر و متمرکزتر می‌دانند. تجربه قهرمانی‌های متوالی برانکو در پرسپولیس که همواره تلاش بر شروع زودهنگام تمرینات و بدنسازی پیش‌فصل تأکید جدی داشت، ثابت می‌کند که فاصله کیفی و فنی بازیکنان زیاد نیست.

با این تفسیر تسنیم به چرخه مربیان لیگ برتری متمرکز شد و آمار تغییرات را بررسی کرد. طبق این بررسی تنها چهار مربی خارج از چرخه مربیان سابق انتخاب شدند که در دو مورد، به دلیل تغییر سرمربی در حین برگزاری بازی‌ها با توفیقی اجباری به مربیان جدید اعتماد شده است! در یکی از موارد سعید دقیقی به دلیل قهرمانی با شمس آذر در لیگ دسته اول فوتبال طبیعی بود که در فصل آتی هم به کار خود ادامه بدهد. با این نگاه انتخاب سه مربی از چهار مربی خارج از چرخه، ناگزیر بوده است.

تیم فوتبال تراکتور که با پاکو خمس قطع همکاری کرد، هنوز سرمربی جدید خود را مشخص نکرده است. باید دید آیا انتخاب پرشورها از همان چرخه قبلی صورت می‌گیرد یا شاهد حضور مربی جدیدی در لیگ برتر خواهیم بود.

نکته مهم دیگری که در این میان نباید از یاد برد، آمار مربیان شاغل در فصل بیست‌وسوم لیگ برتر است. از میان ۱۶ تیم لیگ برتری هشت تیم (نیمی از تیم‌های لیگ برتری) اقدام به تغییر سکاندار کادر فنی خود کردند. در مجموع تا پایان هفته بیست‌وسوم، ۲۸ مربی در استخدام تیم‌های لیگ برتری بودند. فولاد خوزستان با چهار مربی و صنعت نفت آبادان و نساجی مازندران با سه مربی دارای رکورد بیشترین استخدام مربی در فصل جاری بودند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.