سومین دوره از رقابت‌های سوپرجام اسپانیا در حالی در آستانه برگزاری است که فدراسیون فوتبال این کشور امیدوار است از برگزاری این تورنمنت در عربستان سعودی درآمد خوبی کسب کند.

سومین دوره از رقابت‌های سوپرجام اسپانیا در حالی در آستانه برگزاری است که فدراسیون فوتبال این کشور امیدوار است از برگزاری این تورنمنت در عربستان سعودی درآمد خوبی کسب کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، چهارمین دوره از نسخه جدید رقابت‌های سوپرجام اسپانیا پس از چهارتیمی شدن این مسابقات در آستانه برگزاری است و این دوره از رقابت‌ها نیز به میزبان عربستان سعودی برگزار خواهد شد. دلیل اصلی و در واقع تنها دلیل برگزاری این تورنمنت درعربستان هم درآمد مالی هنگفتی است که به واسطه آن عاید فدراسیون فوتبال اسپانیا به عنوان نهاد برگزار کننده مسابقات و خود تیم‌ها می‌شود، البته این درآمد رقم ثابت و مشخصی نیست و در صورت تحقق یک‌سری شروط حداکثر به ۴۰ میلیون یورو در سال می‌رسد.

از این ۴۰ میلیون یورو، نیمی از آن به عنوان پاداش حضور میان همه تیم‌های شرکت کننده تقسیم می‌شود و این همان بخشی است که از نظر مادی کمک قابل توجهی به تیم‌های کوچک‌تر لالیگا می‌کند. توزیع ۲۰ میلیون یوروی باقیمانده اما سازوکار پیچیده‌تری دارد و سهم تیم‌ها از این ۲۰ میلیون دوم یکسان نیست. ضمن اینکه اصلاً امکان دارد که این رقم به ۲۰ میلیون یورو نرسد چرا که باید تمام شروط تعیین شده از سوی سعودی‌ها محقق شود تا مجموع پرداختی آنها به ۴۰ میلیون برسد. به عنوان مثال یکی از شروط آنها، جذاب بودن بازی‌ها برای مخاطب در حد یک سوپرلیگ و حضور حداقل یکی از دو تیم رئال مادرید و بارسلونا در فینال است اما در صورتی که هیچ یک از آنها در فینال نباشند، ۵ میلیون از رقم نهایی پرداختی کسر خواهد شد.

رئال مادرید و بارسلونا به عنوان دو غول پرطرفدار فوتبال اسپانیا هر کدام به صرف حضور در سوپرجام اسپانیا در عربستان ۳.۱ میلیون یورو درآمد خواهند داشت. در مرحله نیمه نهایی این دوره از رقابت‌ها رئال مادرید به مصاف والنسیا خواهد رفت و بارسلونا هم با بتیس روبرو خواهند شد. پس از این دو تیم، والنسیا با توجه به سوابق و افتخاراتی که در تاریخش دارد، ۲ میلیون یورو می‌گیرد و در نهایت رئال بتیس قهرمان فصل گذشته جام حذفی کمی بیش از یک میلیون یورو.

پاداش‌های اصلی اما از اینجا به بعد و بر اساس نتایجی که تیم‌ها کسب کنند به آنها اختصاص پیدا می‌کند. تیمی که قهرمان شود ۲ میلیون یوروی دیگر می‌گیرد و نایب قهرمان یک میلیون یورو. همانطور که اشاره شد، بندی در قرارداد اسپانیایی‌ها با سعودی‌ها وجود دارد که به موجب آن ناکامی رئال مادرید و بارسلونا در صعود به فینال، از رقم نهایی پرداختی توسط کشور میزبان خواهد کاست.

در کنار همه این ارقام، باید پولی که مؤسسه کاسموس – موسسه تحت تملک جرارد پیکه که در واقع واسطه میان عربستانی‌ها و اسپانیایی‌ها شد و سوپرجام اسپانیا را به خاور میانه ببرد – می‌گیرد را هم در نظر داشت. این مؤسسه به عنوان حق کمیسیون بابت هر سالی که سوپرجام اسپانیا در عربستان برگزار شود، ۴ میلیون یورو می‌گیرد. این داستان هم تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد داشت چرا که قرارداد سعودی‌ها و اسپانیایی‌ها بعد از پاندمی کرونا، تمدید شد.

در سه فصل گذشته، منهای سال ۲۰۲۱ که شیوع کرونا مانع شد، سوپرجام اسپانیا هر سال در عربستان سعودی برگزار شده است. سال ۲۰۲۰ اتلتیکومادرید با غلبه بر بارسلونا قهرمانی شد؛ اتفاقی که منجر به اخراج ارنستو والوده سرمربی وقت آبی‌و‌اناری‌ها شد. سال ۲۰۲۱ مسابقات در آندلس برگزار شد و بیلبائو با نتیجه ۳ بر ۲ بارسلونا را در فینال شکست داد. فصل گذشته سوپرجام دوباره به عربستان سعودی برگشت که در مرحله نیمه نهایی آن بارسلونا ۳-۲ به رئال مادرید باخت. در بازی دیگر هم بیلبائو، ۲ بر یک اتلتیکو را شکست داد تا حریف رئال در فینال شود. در نهایت در فینال کهکشانی‌ها حریف باسکی را با نتیجه ۲ بر صفر مغلوب کردند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.