استارت بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال امروز با برگزاری پنج دیدار زده می‌شود و در مهمترین بازی استقلال در ورزشگاه آزادی میزبان سپاهان خواهد بود.

استارت بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال امروز با برگزاری پنج دیدار زده می‌شود و در مهمترین بازی استقلال در ورزشگاه آزادی میزبان سپاهان خواهد بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور امروز (جمعه) با برگزاری پنج دیدار وارد فصل بیست‌ودوم خود می‌شود، لیگی که علاقه‌‌مندان به آن انتظار دارند با توجه به در پیش بودن جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، بازی‌های باکیفیت و جذاب‌تری را ببینند و کمتر به حواشی آن دامن زده شود. امسال تیم‌های زیاد سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا بهترین نتایج را بگیرند و لیگ هم متأثر از تورم حاکم بر جامعه گران‌تر شده است و صفرهای قراردادها بیشتر.

امروز در مهم‌ترین بازی این هفته استقلال در ورزشگاه آزادی میزبان سپاهان خواهد بود، دیداری که می‌توانست با حضور تماشاگران جذاب‌تر شود، ولی به دلیل آنچه که اختلال در سامانه بلیت‌فروشی‌ها عنوان شد، بدون تماشاگر برگزار می‌شود. هواداران دوست دارند برخلاف ساختار غیرحرفه‌ای فوتبال ایران، حداقل تیم‌ها به جای مسائل حاشیه‌ای کیفیت بازی‌های‌شان بالا باشد و به نوعی آنها را سورپرایز کنند، انتظاری که خیلی هم بجاست.

پیکان - ملوان انزلی‌چی‌ها پس از چند سال دوری به لیگ برتر بازگشته‌اند، آن هم با دو یار قدیمی که به خوبی توانستند این تیم را جمع و جور کنند. پژمان نوری در فاز مدیریتی و مازیار زارع به‌عنوان سرمربی، ملوان را فصل گذشته قهرمان لیگ دسته اول کردند تا بار دیگر تیم‌شان لیگ برتری شود. بار دیگر مردم در بازارچه‌های نزدیک مرداب یا مغازه‌های شهر ساحلی انزلی با شور و حرارت پیگیر نتایج و عملکرد تیم‌شان خواهند بود، این بار اما در لیگ برتر. البته فعلاً با این نگرانی که مبادا ورزشگاه خانگی‌شان آماده میزبانی نشود و نتوانند اتمسفر بازی در لیگ برتر را احساس کنند.

با این مقدمه سراغ بازی می‌رویم. ملوانی‌ها با توجه به داشتن سهمیه سرباز، بازیکنانی چون اکبر ایمانی را جذب کرده‌اند و نمی‌خواهند صرفاً برای ماندن در لیگ بجنگند. ایمان صادقی، عبدالله حسینی، میلاد جهانی، مجید عیدی، محمد قادری، محمود مطلق‌زاده، مسعود کاظمینی، مصطفی نائیج‌پور و مهدی خلج نفرات دیگری هستند که راهی ملوان شده‌اند. آنها سیاوش یزدانی مدافع فصل گذشته استقلال را هم چند روزی در اختیار داشتند که ظاهراً زارع اعلام کرده است نیازی به این بازیکن ندارد. پیکان هم برای دومین فصل پیاپی همکاری‌اش را با مجتبی حسینی ادامه داد تا بلکه نتایج نسبتاً خوب فصل قبل را تکرار کند. آنها به مانند سال گذشته خیلی فعالیتی در نقل‌وانتقالات نداشتند و بیشتر سرمایه‌گذاری‌شان روی بازیکنان جوانی مثل محمد بلبلی بوده است.

استقلال - سپاهان به مهمترین بازی این هفته رسیدیم. شاید کسی تصور نمی‌کرد این دو تیم که سرمایه‌گذاری زیادی برای قهرمانی در لیگ کرده‌اند در هفته اول با هم تقابل داشته باشند. موضوع صرفاً بازی این دو تیم نیست و می‌توان به خیلی چیزها اشاره کرد. به مانند سال‌های اخیر بازیکنان زیادی بین استقلال و سپاهان جابه‌جا شده‌اند. محمد دانشگر که سمبل تعصب نزد هواداران استقلال بود با تصمیمی غیرمنتظره راهی سپاهان شد. سجاد شهباززاده و رضا میرزایی هم از جمع زردپوشان جدا شدند و به استقلال آمدند. روی نیمکت دو تیم یک وجه تشابه هم وجود دارد، چرا که مربیان‌‌شان را از کشور پرتغال انتخاب کرده‌اند. ریکاردو ساپینتو جانشین فرهاد مجیدی در استقلالی شد که فصل گذشته را بدون باخت سپری کرد. محرم نویدکیا نیز تصمیم به جدایی گرفت تا مورایس هدایت سپاهان را برعهده بگیرد.

بدون تماشاگر شدن بازی‌های هفته اول، جلوی برخی برخوردهای احتمالی و جالب را گرفت، مثل برخورد محمد دانشگر و امید نورافکن با هواداران استقلال یا حضور رامین رضاییان در ترکیب سپاهان و ملاقاتش با استقلالی‌ها با لباسی غیر از پیراهن سرخ پرسپولیس. مسعود ریگی و میلاد زکی‌پور دیگر بازیکنان سپاهان هستند که امروز با تیم سابق‌شان روبه‌رو می‌شوند. ساپینتو هم که در صفحه شخصی‌اش انتظار برگزاری بازی با حضور هواداران را می‌کشید، باید فعلاً صبر کند. اگر چه بازی بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود، اما رقابت مربیان پرتغالی برای اثبات خودشان و آغاز کورس رقابت قهرمانی بیشتر علاقه‌مندان به فوتبال را ساعت ۱۹ به پای تلویزیون می‌‌کشاند.

استقلال برای دفاع از عنوان قهرمانی نمی‌خواهد همین اول کار قافیه را ببازد و دنبال برتری و حفظ رکورد و تداوم نباختن خود است. سپاهان هم با جذب بازیکنان خارجی مثل الویس کامسوبا، رناتو داسیلویرا و مانوئل فرناندز خودش را مسلح کرده است. استقلال نیز با وجود از دست دادن دانشگر و حسین‌زاده چهره‌هایی مثل کاوه رضایی را جذب کرده و محمد محبی نیز در آستانه پیوستن به این تیم است.

آلومینیوم - هوادار قرعه‌کشی مسابقات لیگ برتر که برگزار شد نگاه‌ها معطوف به این بازی شد. رویارویی دوباره الهامی با آلومینیوم اراک و کادر فنی‌اش که سال گذشته تقابل او در جامه سرمربیگری نساجی با آنها در فینال جام حذفی حسابی سر و صدا به پا کرد. رحمتی بعد از احیای دوباره آلومینیوم و رساندن آن به فینال جام حذفی در فصل پیش رو با تیمی جوان شده، دنبال اثبات بیشتر توانایی خود و البته ارتقای جایگاه نماینده استان مرکزی در لیگ برتر است. برای ساکت الهامی و کادر غالباً استقلالی‌اش هم پیش‌فرض، بقای تیم نوپای هوادار در لیگ برتر است و در ادامه ارتقای چند پله‌ای این تیم و البته چندتایی شگفتی‌سازی که برای تیمِ الهامی دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

نساجی - مس کرمان حمید مطهری پس از سال‌ها کار کردن به‌عنوان دستیار، نتوانست از پیشنهاد جذاب نساجی مازندران بگذرد و از یحیی گل محمدی و پرسپولیس جدا شد و هدایت تیم قائمشهری را برعهده گرفت. فصل گذشته از مطهری این انتقاد می‌شد که بیشتر در گفتار جلب توجه می‌کند تا کار کردن، به همین دلیل او دنبال اثبات توانایی‌های فنی خود است و البته که انتظار هواداران نساجی از او بسیار بالاست، چرا که آنها این فصل «مدافع عنوان قهرمانی جام حذفی» هستند و باید در این اندازه ظاهر شوند. مس کرمان حریف امروز نساجی هم به مانند ملوان پس از چند سال دوری به لیگ برتر بازگشته است. آنها هم هدایت تیم‌شان را به فرزاد حسین‌خانی بازیکن سابق مسی‌ها سپردند و با او لیگ برتری شدند. تقابل این دو تیم یادآور بازی فصل گذشته‌شان در مرحله نیمه نهایی جام حذفی هم هست، جایی که نساجی به زحمت تیم جان سخت مس را برد و فینالیست شد.

نفت مسجد سلیمان - مس رفسنجان نفتی‌ها که فصل گذشته با حضور رضا مهاجری در لیگ ماندند امسال چندین بازیکن جدید گرفته‌اند تا وضعیت سال گذشته تکرار نشود. در لیگی که همه تا بن دندان مسلح هستند، قطعاً کار آنها سخت است و مأموریت بقا شاید به مراتب سخت‌تر از فصل گذشته باشد. مس برخلاف نفت اما، شرایط متفاوتی دارد، چرا که مدیران مس در سال سوم حضورشان در لیگ برتر دنبال کسب سهمیه آسیا هستند و با این هدف تیم خوب ربیعی تقویت شده است. این تیم چهره‌هایی مثل حامد لک، لوسیانو پریرا، رامتین سلیمان‌زاده و ... را گرفته است و به مانند سال گذشته قصد دارد چهره یک تیم مدعی را نشان دهد.

برنامه بازی‌های هفته اول به شرح زیر است:

جمعه ۲۱ مرداد

پیکان - ملوان بندرانزلی، ساعت ۱۹، ورزشگاه پاس قوامین داوران: امیرسامان سلطانی، علیرضا مرادی، حمیدرضا افشون و فرهاد امینی ناظر: حاتم بک پور

استقلال - سپاهان، ساعت ۱۹، ورزشگاه آزادی داوران: بیژن حیدری، علیرضا ایلدروم، مهدی عالیقدر و یاسر همرنگ ناظر: محمدرضا فلاح

آلومینیوم اراک - هوادار تهران، ساعت ۲۰، ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک داوران: سیدوحید کاظمی، دانیال باشنده، اسماعیل احمدی و مهرداد خسروی ناظر: اسماعیل صفیری

نساجی مازندران - مس رفسنجان، ساعت ۲۰:۳۰، ورزشگاه نقش جهان اصفهان داوران: حمید حاج ملک، عسگر محمدی، عباس پورحیدری و علی بای ناظر: فریدون اصفهانیان نفت مسجدسلیمان - مس کرمان، ساعت ۲۰:۳۰، ورزشگاه شهید بهنام محمدی داوران: حسین زیاری، هادی طوسی، مرتضی سلمان‌نژاد و امیر ایار ناظر: ایرج نظری

شنبه ۲۲ مرداد

ذوب‌آهن اصفهان - پرسپولیس، ساعت ۱۹، ورزشگاه فولاد شهر اصفهان داوران: موعود بنیادی فرد، آرمان اسعدی، قهرمان نجفی و وحید زمانی ناظر: محمود رفیعی

گل‌گهر سیرجان - تراکتور تبریز، ساعت ۲۰:۳۰، ورزشگاه امام علی (ع) سیرجان داوران: کوپال ناظمی، محمد عطایی، بهمن عبدالهی و ایمان کهیش ناظر: حیدرشکور

فولاد خوزستان - صنعت نفت آبادان، ساعت ۲۰:۳۰، ورزشگاه شهدای فولاد اهواز داوران: امیر عرب براقی، محمد جواد فلاح، وحید سیفی و عباس راکی ناظر: البرز حاجی پور

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )