تیم فوتبال استقلال در حالی قهرمان لیگ برتر ایران شد که نظم، ثبات و همدلی در این تیم حرف اول را زد و فرهاد مجیدی با استفاده از این شرایط جام را برای آبی‌ها به ارمغان آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، فصل بیست و یکم لیگ برتر ایران قبل از اتمام رسمی قهرمان خود را شناخت. استقلال، تیمی که سال‌ها از آخرین قهرمانی‌اش می‌گذشت با سپری کردن یک فصل بسیار خوب در حالی قهرمانی‌اش در این فصل را تثبیت کرد که هنوز ۳ هفته به پایان فصل باقی است. مجیدی و شاگردانش نه تنها توانستند یک قهرمانی زودهنگام را به دست آورند که بسیاری از رکوردهای فوتبال ایران را هم جابجا کردند تا اقتدار آنها در این فصل بیش از پیش به چشم آید.

بدون تغییر در مدیریت

از جمله عواملی که در سالهای اخیر تبدیل به عادتی غلط در ساختار باشگاه استقلال شده بود و از اصلی ترین عوامل در عدم نتیجه‌گیری این تیم بود، تغییر در مدیریت و کادر فنی بود.

در همه سالهای اخیر هرگز پیش نیامد استقلالی‌ها فصل را با یک مدیر و مربی آغاز و با همان مدیر و مربی به پایان برسانند. گویی این تغییرات اجباری جزئی از برنامه برنامه ریزان و تصمیم سازان در این باشگاه بود.

بی ثباتی در عرصه مدیریت باشگاه استقلال درست بعد از آخرین قهرمانی آنها در سال ۹۲ و با کنار رفتن علی فتح الله زاده آغاز شد و تا سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد؛ به گونه‌ای که در ۸ سال اخیر جمعاً ۹ نفر به عنوان مدیرعامل در این باشگاه حضور یافتند.

با اینکه از حضور مصطفی آجورلو در استقلال به عنوان مدیرعامل تنها ۸ ماه می‌گذرد و هنوز این مدت به یکسال هم نرسیده، اما همین که این باشگاه از ابتدا تا انتهای فصل یک مدیرعامل داشت، اتفاقی نو در سالهای اخیر برای آنها به حساب می‌آید.

بهرام افشارزاده، رضا حسنی خو، رضا افتخاری، امیر حسین فتحی، اسماعیل خلیل زاده، علی فتح الله زاده، احمد سعادتمند، احمد مددی و مصطفی آجورلو افرادی هستند که از سال ۹۳ تاکنون در مقاطع مختلف سکان مدیریت باشگاه استقلال را در دست داشته و دارند.

استقلال برای اولین بار در یک دهه اخیر فصل را با همان مدیر و مربی به پایان رساند که فصل را با آنها آغاز کرده بود

ثبات در کادر فنی

بی ثباتی استقلال در سالهای اخیر به مدیریت خلاصه نمی‌شد و آنها در کادر فنی هم تغییرات زیادی در سالهای اخیر داشتند و کمتر دیده می‌شد که فصل را با یک مربی آغاز و با همان مربی به اتمام برسانند.

بعد از جدایی امیر قلعه نویی در سال ۹۴ از استقلال، بیش از ۱۰ بار نیمکت این تیم دستخوش تغییر شد که بیش از ۱۰ تغییر در یک مقطع زمانی ۷ ساله برای تیمی که یکی از قطب‌های فوتبال ایران است بسیار زیاد می‌باشد.

بعد از جدایی امیر قلعه نویی در پایان فصل ۹۴-۹۳ از استقلال، پرویز مظلومی برای یک فصل و علیرضا منصوریان برای یک فصل و ۷ هفته هدایت استقلال را بر عهده داشتند و منصوریان آخرین مربی بود که فرصت یک فصل کامل حضور در استقلال را پیدا کرد.

وینفرد شفر، فرهاد مجیدی، استراماچونی، (مجدداً) فرهاد مجیدی، مجید نامجو مطلق (و مجدداً) فرهاد مجیدی نفراتی بودند که در این مدت سرمربی آبی‌های پایتخت بودند و این را اضافه کنید به مربیگری موقت میک مک درموت و مقطعی که استقلال بدون سرمربی و با هدایت وریا غفوری در مسابقات شرکت می‌کرد.

در آغاز فصل بیست و یکم لیگ برتر فرهاد مجیدی که از نیم فصل دوم لیگ بیستم جانشین محمود فکری شده بود کارش را در استقلال آغاز و این فرصت را پیدا کرد تا یک فصل تمام این وظیفه را بر عهده داشته باشد.

فصل بیست و یکم لیگ برتر اولین فصل در یک دهه اخیر بود که آبی پوشان آن را با یک مدیر و مربی آغاز و با همان مدیر و مربی به پایان رساندند.

مدیریت فنی و میدانی مجیدی

فرهاد مجیدی سرمربی آبی پوشان که نامش را به عنوان اولین فردی که به عنوان بازیکن و مربی استقلال را در لیگ برتر به قهرمانی رسانده، نقشی پررنگ در قهرمانی بی حرف و حدیث آبی پوشان داشت و توانست بر پایه همین مدیریت فنی و میدانی نظم و ثبات را بر تیمش حاکم گرداند.

مجیدی علاوه بر مسائل فنی، مدیریت خوبی در حیطه تیمش داشت و برای برقراری نظم بین اعضای تیم به هیچ وجه تبعیض قائل نشد. سرمربی استقلال حتی در مقطعی از فصل با کاپیتان پر آوازه تیمش برخورد کرد و از آن مهم‌تر اینکه نظم تیمی را فدای روابط خانوادگی‌اش هم نکرد و زمانی که صلاح دید حتی از برادر خودش هم عبور کرد تا نظم تیمی را بر هم نزند.

هنر مجیدی این بود زمانی که لازم بود با برخوردهای قهریه اعضای تیمش را تنبیه و زمانی که لازم بود با عطوفت و مهربانی آنها را جذب می‌کرد. شواهد نشان از محبوبیت مجیدی در بین بازیکنان و اعضای کادر فنی دارد. فرایند این اتفاقات ایجاد نظم، ثبات و همدلی بین همه اعضای این تیم بود.

استفاده بهینه مجیدی از «پین»

استفاده بهینه از دستیاران قوی و تشکیل کادر فنی متفکر و مفید یکی از هنرهای سرمربیان موفق است و اگر امروز یکی مثل گابریل پین مربی ایتالیایی با تجربه گرانبها نقشی پررنگ در تحولات فنی استقلال دارد، این را هم باید به پای مجیدی نوشت.

سرمربی جوان آبی پوشان با تشخیص اینکه در کادر فنی حضور یکی مثل پین می‌تواند چقدر تاثیر گذار باشد، در فضایی دوستانه به بهترین شکل ممکن از تجربیات این مرد ایتالیایی استفاده کرد و اگر امروز آبی‌ها به سختی گل می‌خورند و تبدیل به تیمی نباز شده‌اند، قطعاً حضور گابریل پین برای این منظور بی تاثیر نبوده است.

تفکرات این مرد باتجربه ایتالیایی در ساختار خط دفاعی آبی‌ها به حدی تاثیر گذار بود که امروز آنها در آستانه جابجایی رکورد بهترین خط دفاعی همه ادوار لیگ برتر که در اختیار خودشان است قرار دارند. آبی پوشان در حالی سخت و کم گل می‌خورند که حتی تغییرات عمده در نفرات خط دفاعی هم نتوانست در این انسجام خلل وارد کند.

گابریل پین از مردان تاثیر گذار در سرنوشت قهرمانی استقلال است که فرهاد مجیدی به شکلی بهینه از وی استفاده کرد

همراهی هواداران و فضا مجازی

هواداران و رسانه‌های هواداری استقلال به خصوص در سطح شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم در موفقیت این فصل استقلال نقش مهم و پررنگی داشتند و این معطوف به حمایت همه جانبه از مجموعه این باشگاه با محوریت مدیریت و کادر فنی بود.

هواداران استقلال از اولین روز لیگ تا روز تثبیت قهرمانی هرگز عرصه را بر مجموعه تیم شان تنگ نکرده تا تمرکز از آنها گرفته نشود و در فضایی آرام و به دور از تنش بتوانند بهترین تصمیمات را برای تیم گرفته و این تصمیمات را اجرایی نمایند.

آرامش مالی

به جز عوامل مهمی که در بالا ذکر شد، عوامل مهم دیگری هم در موفقیت این فصل آبی پوشان دخیل بود که شاید یکی از مهم‌ترین آنها آرامش مالی حاکم بر تیم بود.

فصل بیست و یکم یکی از معدود فصل‌هایی بود که بازیکنان و اعضای کادر فنی استقلال دغدغه‌های مالی کمتری داشتند و با اینکه از نظر مالی در شرایط آرمانی قرار نداشتند، مسائل مالی در اولویت اول آنها قرار نگرفت.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۵ )