در حالی که دیدار دوستانه ایران و کانادا در تاریخ ۱۵ خرداد نهایی شده اما برخی تلاش‌ها برای به هم زدن توافقات همچنان ادامه دارد.

در حالی که دیدار دوستانه ایران و کانادا در تاریخ ۱۵ خرداد نهایی شده اما برخی تلاش‌ها برای به هم زدن توافقات همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، اولین بازی دوستانه تیم ملی در راستای آماده‌سازی برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قطعی شد و ایران در ونکوور با کانادا دیدار خواهد کرد. دیداری که با تلاش‌های فدراسیون فوتبال به سرانجام رسید و طبق آنچه گفته شده، با درآمدزایی نیز همراه خواهد بود.

در خلال مذاکرات فدراسیون فوتبال برای هماهنگی کارها، تلاش‌هایی نیز برای برهم زدن بازی‌های دوستانه تیم ملی رقم خورد. میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال ۱۳ اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره اینکه فدراسیون با چه تیم‌هایی برای بازی دوستانه مذاکره کرده است، گفت: «نمی‌خواهم اعلام کنم چه تیم‌هایی هستند، چون هر تیمی را که اعلام کردیم، برخی از دوستان در داخل و خارج از کشور، کاری کردند که بازی‌ها انجام نشود. برخی قطعاً شیطنت می‌کنند و ما هم رصد می‌کنیم، اما خواستیم این مسئله پنهان بماند تا قرارداد نهایی انجام شود».

اشاره میرشاد ماجدی به برخی افراد داخلی برای برهم زدن بازی‌های تیم ملی، شاید فقط مربوط به زمان خاصی نبوده و حتی حالا که دیدار دوستانه با کانادا همراه با درآمدزایی برای فدراسیون فراهم شده، این شیطنت‌ها برای برهم زدن بازی ادامه دارد.

حمید استیلی، مدیر تیم ملی فوتبال نیز در این زمینه در گفت‌وگویی که با خبرگزاری تسنیم داشت با اشاره به کنار زدن واسطه‌ها برای هماهنگی بازی‌های دوستانه و اشاره به تلاش‌های میرشاد ماجدی، گفت: «شاید برخی دنبال منافع خودشان از هماهنگی این اردو و بازی بودند و واسطه‌های مختلفی هم به فدراسیون نامه زدند و قطعاً به درآمدهای این بازی چشم داشتند، اما با ارتباط مستقیم خودمان با فدراسیون کانادا و پیگیری‌های شبانه‌روزی بخش بین‌الملل توانستیم قراردادی با کانادا امضا کنیم که درآمد خوبی از این بازی داشته باشیم، در حالی که شاید اگر واسطه‌ها این بازی را هماهنگ می‌کردند، باید هزینه هم می‌کردیم».

ماجرا از این قرار است که برخی واسطه‌ها برای اینکه مقابل درآمدزایی فدراسیون فوتبال را بگیرند و درآمد حاصل از این بازی‌ها را تصاحب کنند، به دنبال هماهنگی بازی‌های دوستانه بودند. استیلی به همین موضوع اشاره کرد که برخی واسطه‌ها به فدراسیون نامه زده‌اند. در این زمینه حراست فدراسیون فوتبال برخی درخواست‌های ارسالی به فدراسیون برای هماهنگی بازی‌های دوستانه را بررسی کرده و در یکی از آنها، به مورد مشکوکی رسیده بود.

پیگیری‌های خبرگزاری تسنیم نشان می‌دهد یکی از واسطه‌هایی که برای هماهنگی بازی‌های دوستانه به فدراسیون نامه زده بود، فردی کامرونی به نام «جؤ کامگا» بوده است. یکی از مسئولان حراست فدراسیون فوتبال نیز بدون نام بردن از شرکت یا فردی، به خبرنگار تسنیم اعلام کرد «جلوی یک شرکت خارجی در این زمینه گرفته شد». حتی به این مسئله نیز اشاره شد که «هر ایجنت یا شرکت کارگزاری داخلی و خارجی تمایل به هماهنگی بازی‌های دوستانه تیم ملی داشته باشد، پیشنهاد خود را ارائه خواهد داد تا فدراسیون در کارگروهی این پیشنهاد را بررسی کند».

یک جستجوی ساده در خصوص این ایجنت کامرونی اطلاعات جالبی را در رابطه با او افشا می‌کند. این ایجنت کامرونی در شرکتی بلژیکی به نام «One goal pro» که بازی‌های دوستانه را برگزار می‌کند، فعالیت دارد. جؤ کامگا در سال ۲۰۱۹ که تیم ملی کنیا آماده حضور در جام ملت‌های آفریقا به میزبانی مصر می‌شد، اقدام به برگزاری اردوی آماده‌سازی برای این تیم در کشور فرانسه می‌کند. هدایت تیم ملی کنیا را در سال ۲۰۱۹ سباستین میگن فرانسوی برعهده داشت و جالب اینکه جؤ کامگا، ایجنت این مربی فرانسوی هم بود.

اردوی تیم ملی کنیا در فرانسه با اصرار سرمربی فرانسوی این تیم برگزار شد و امور هماهنگی آن به همان مدیر برنامه سرمربی فرانسوی، جؤ کامگا در شرکت «One goal pro» سپرده شد. اردویی که فدراسیون فوتبال کنیا ۱۰۶ میلیون شیلینگ (معادل ۹۱۵ هزار دلار آمریکا) به شرکت بلژیکی پرداخت کرد تا این اردو را برپا کند. همچنین این شرکت برای برگزاری دیدار دوستانه با توگو در فرانسه ۶۳ میلیون شیلینگ (معادل ۵۵۰ هزار دلار آمریکا) از فدراسیون کنیا دریافت کرد که در نهایت این بازی برگزار نشد.

طبق گزارش وب‌سایت «kenyapage» مبلغ یک میلیون و ۴۶۵ هزار دلار برای برگزاری اردوی تیم ملی کنیا در فرانسه و برگزاری بازی دوستانه با توگو از فدراسیون فوتبال این کشور گرفته شد، اما با وجود هماهنگی‌ها، دیدار دوستانه کنیا و توگو در اردوی فرانسه لغو شد و جؤ کامگا، ایجنت کامرونی این شرکت و مدیر برنامه‌های سرمربی تیم ملی کنیا، حاضر به بازگرداندن ۶۳ میلیون شیلینگ برای برگزاری بازی دوستانه با توگو نشد. دولت کنیا مبلغ ۲۴۴ میلیون شیلینگ (۲.۱ میلیون دلار آمریکا) برای آماده‌سازی تیم ملی این کشور و حضور در جام ملت‌های آفریقا به فدراسیون فوتبال کنیا پرداخت کرده بود، اما گویا فدراسیون فوتبال این کشور اقدامی برای پس گرفتن پول خود از شرکت بلژیکی و ایجنت کامرونی‌اش، جؤ کامگا نکرد.

پس از این اتفاقات، رسانه‌های کنیایی به «کلاهبرداری بزرگ» در فدراسیون این کشور با مشارکت جؤ کامگا، ایجنت کامرونی پرداختند و حتی وب‌سایت «kenyanbulletin» با تیتر «جؤ کامگا، کامرونی فریبکار در مرکز ثقل جنجال مالی فدراسیون فوتبال کنیا ناپدید شده» به این فساد رقم خورده در خصوص اردوی تدارکاتی و بازی دوستانه کنیا در سال ۲۰۱۹ پرداخت. در همین مقاله اشاره شده است، «افرادی در فدراسیون فوتبال کنیا ۲۴۴ میلیون شیلینگ (۲.۱ میلیون دلار) بودجه اختصاص یافته از سوی دولت کنیا برای آماده سازی تیم ملی این کشور برای حضور در جام ملت‌های آفریقا ۲۰۱۹ را بدون حسابرسی از بین برده‌اند». در این زمینه شائبه همکاری رئیس فدراسیون فوتبال کنیا، سرمربی فرانسوی و ایجنت کامرونی برای خارج کردن این پول در رسانه‌های کنیایی نیز مطرح شده است.

در میان صحبت‌های حمید استیلی با خبرنگار تسنیم به این موضوع اشاره شد که فدراسیون در مذاکره با فدراسیون کانادا به دنبال هماهنگی بازی در شهریورماه بوده است: «مذاکره ما با کانادا دقیقاً پیش از قرعه‌کشی جام جهانی آغاز شد. ما به‌دنبال بازی با کانادا در ماه سپتامبر (شهریور) بودیم». وی همچنین به مذاکره با نیوزیلند برای بازی در ماه ژوئن اشاره کرد و در ادامه گفت: «در این مقطع سرمربی تیم ملی حضور در کانادا را پیشنهاد کرد».

نکته جالب اینجاست یکی از واسطه‌هایی که به دنبال هماهنگی دیدار دوستانه ایران و کانادا بوده، همین جؤ کامگا بوده، آن هم در شرایطی که فدراسیون فوتبال به صورت مستقیم با کانادایی‌ها در حال مذاکره بود. جالب اینکه پیشنهاد این ایجنت هماهنگی بازی دوستانه در ماه ژوئن (خرداد) بود که طبق گفته استیلی، دراگان اسکوچیچ نیز پیشنهاد کرده بود دیدار دوستانه با کانادا در همین ماه هماهنگ شود، در حالی که رایزنی ابتدایی ایران با فدراسیون کانادا برای بازی در ماه سپتامبر (شهریور) بود. همزمانی درخواست اسکوچیچ برای بازی با کانادا در خرداد و پیشنهاد جؤ کامگا برای هماهنگی این بازی، از نکات عجیب و مبهم این ماجرا است.

صحبت‌های میرشاد ماجدی مبنی بر دخالت برخی عوامل داخلی و خارجی برای خراب کردن بازی‌های تیم ملی، صحبت‌های استیلی در خصوص ورود برخی واسطه‌ها برای از بین بردن درآمدهای فدراسیون فوتبال و تأیید حراست فدراسیون مبنی بر جلوگیری از دخالت یک شرکت خارجی شاید بتواند به این سؤال پاسخ بدهد، اما مسئله اینجاست چرا نام افرادی که به قول میرشاد ماجدی شیطنت می‌کردند، حتی در گفت‌وگوی ویژه خبری سرپرست فدراسیون فوتبال اعلام نشد؟ آیا این عوامل داخلی یا خارجی، می‌توانستند بدون داشتن اطلاعات مذاکرات ایران با فدراسیون‌های مختلف اقدام به خرابکاری کنند؟ اگر این عوامل در فدراسیون فوتبال یا تیم ملی حضور دارند، چرا برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد؟

جالب اینجاست، هنوز این خرابکاری‌ها به پایان نرسیده و با وجود اینکه قرارداد دیدار دوستانه ایران با کانادا امضا و درآمدی هم نصیب فدراسیون فوتبال خواهد شد، عده‌ای هنوز به دنبال خراب کردن این مسابقه هستند. عده‌ای که دست‌شان از رسیدن به درآمدهای حاصل از این بازی نرسیده و با مذاکره مستقیم فدراسیون فوتبال، این درآمد به جای واریز به حساب واسطه‌ها، به فوتبال ایران خواهد رسید. با این حال باید مشخص شود چه کسانی سعی داشتند پای واسطه‌هایی چون جؤ کامگا را به قراردادهای فدراسیون فوتبال برای بازی‌های دوستانه باز کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.