بازیکن پیشین تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس خاطراتی جالب از حضور در دربی تهران بیان کرد، از خروج پرویز برومند از ورزشگاه تا تصمیم‌گیری برای ایستادن فراز فاطمی درون دروازه آبی‌پوشان.

بازیکن پیشین تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس خاطراتی جالب از حضور در دربی تهران بیان کرد، از خروج پرویز برومند از ورزشگاه تا تصمیم‌گیری برای ایستادن فراز فاطمی درون دروازه آبی‌پوشان. داود سیدعباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره دربی رفت بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر که شنبه هفته آینده برگزار می‌شود، اظهار داشت: بهتر است صحبت‌های کلیشه‌ای مثل «این بازی سه امتیاز دارد و با بقیه دیدارها فرقی ندارد» را، کنار بگذاریم. دربی یک بازی خاص است و می‌توانم بگویم برنده این بازی تا پایان نیم‌فصل بیمه می‌شود. دربی برای هواداران استقلال و پرسپولیس متفاوت‌ترین بازی فصل است.

وی افزود: دربی مثل هندوانه در بسته است و خیلی از مواقع اتفاقاتی می‌افتد که کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند. پیش آمده که تیمی که جایگاه خوبی در جدول نداشته است، برنده دربی شده و تیمی که شرایط بهتری پیش از دربی داشته، بازنده بوده است. امسال استقلال و پرسپولیس بالای جدول هستند و در کورس قهرمانی قرار دارند و همین مسئله باعث شده است که دربی حساس شود. البته اگر به هر دو تیم بگویید بازی صفر - صفر می‌شود، قانع می‌شوند، چون ابتدا برای نباختن وارد زمین می‌شوند و سپس دنبال پیروزی هستند.

بازیکن پیشین تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس در مورد اینکه دوست دارد چه تیمی برنده دربی باشد، گفت: همه می‌دانند استقلالی‌ام، اما دوست ندارم صحبتی انجام دهم که هواداران پرسپولیس ناراحت شوند. من یک بار هم به عنوان کارشناس برای بازی‌های پرسپولیس به تلویزیون نرفتم. البته در چند دربی که به‌عنوان بازیکن استقلال یا پرسپولیس بازی کردم، باختی نداشتم.

سیدعباسی با اشاره به فضایی که در دربی‌ها وجود دارد، تصریح کرد: واقعیتش را بخواهید وقتی وارد زمین می‌شوید، هیچ چیزی را به خاطر نمی‌آورید. به خاطر دارم در پنج شش دربی که حضور داشتم بالای صد هزار نفر در ورزشگاه حضور داشتند. باید در دربی تمرکز داشته باشید، چون ممکن است ساده‌ترین اتفاقات علیه شما اتفاق بیفتد. حتی اوت دستی ساده هم احتمال دارد تعیین‌کننده کل بازی باشد. آنهایی که در دربی به میدان رفتند، متوجه می‌شوند چه چیزی می‌گویم.

وی درباره اینکه زمانی که به‌عنوان بازیکن پرسپولیس مقابل استقلال بازی کرد، چه حس و حالی داشت، گفت: در دربی رفت همان سال مصدوم بودم و بازی نکردم. در دربی برگشت آری هان، سرمربی پرسپولیس بود و بازی بدون گل به پایان رسید. قبل از بازی می‌گفتند استقلال راحت برنده می‌شود، ولی ما بهتر بازی کردیم. وقتی برای گرم کردن وارد زمین شدم، چشمم به سکوهای استقلالی‌ها خورد و پیش خودم گفتم اینجا چیکار می‌کنم. هواداران استقلال به من بی‌احترامی نکردند و فقط شعار «داود بی‌معرفت» دادند. آنها اخلاق من را می‌دانستند و بی‌احترامی از آنها ندیدم، ولی وقتی وارد زمین شدم شعار «داود بی‌معرفت» دادند. رفتنم از استقلال ناخواسته بود و پیوستنم به پرسپولیس داستانی داشت که آن را تعریف کرده‌ام. هنوز هم وقتی به آن دربی فکر می‌کنم حالم طور دیگری می‌شود. به خاطر دارم موقع گرم کردن یکی از بازیکنان استقلال به من گفت آنجا چه کار می‌کنی، تو استقلالی هستی! وقتی هواداران پرسپولیس تشویقم کردند به خودم آمدم و اتفاقاً یکی از بهترین بازی‌هایم را انجام دادم.

بازیکن پیشین تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس درباره اینکه یک بار سابقه گلزنی به پرسپولیس در دربی را دارد، یادآور شد: آن بازی با گزارش مرحوم بهرام شفیع یک - یک تمام شد. بازی به خاطر پرتاب ترقه یک دقیقه و نیم متوقف شد و اگر این اتفاق نمی‌افتاد شاید گل من به جای اینکه دقیقه سوم ثبت شود زیر یک دقیقه ثبت می‌شد.

سیدعباسی خاطره جالبی از دربی اولین دوره لیگ برتر در سال ۱۳۸۰ تعریف کرد و گفت: زمانی که مرحوم منصور پورحیدری ترکیب تیم را اعلام کرد، هادی طباطبایی به جای پرویز برومند برای دروازه‌بانی انتخاب شده بود. آن زمان خیلی‌ها می‌گفتند که دربی‌بازها باید در دربی بازی کنند، به همین خاطر من با وجود اینکه در فجرسپاسی پنج سال فیکس بودم، قهرمان جام حذفی شده بودم، بازیکن تیم ملی بودم و با آن همه کبکبه و دبدبه جایی در ترکیب اصلی نداشتم و به مرور وارد ترکیب شدم. هافبک‌های خوبی مثل مجاهد خذیراوی، محمد نوازی، علیرضا نیکبخت واحدی، بهزاد داداش‌زاده، یدالله اکبری و ...در استقلال بازی می‌کردند که همگی مدعی حضور در تیم ملی بودند.

وی ادامه داد: وقتی وارد ورزشگاه شدیم برومند من را صدا زد و گفت ساک من را بگیر و به سهراب بختیاری‌زاده بده تا آخر بازی برای او بیاورد. برومند که خیلی عصبانی بود گفت صدایم در نیاید تا از ورزشگاه خارج شود. به پرویز گفتم دربی داریم، چرا می‌روی؟ او قاطی کرد و گفت نباید حرفی بزنم. من سن و سال کمی داشتم و احترام نگه می‌داشتم، به همین خاطر گفتم چشم! وقتی پرویز از ورزشگاه رفت پیش خودم گفتم صد هزار نفر در ورزشگاه هستند و دروازه‌بان ذخیره نداریم. به این فکر می‌کردم فردا روزی می‌گویند تو می‌دانستی که برومند قهر کرده بود، چرا چیزی نگفتی. جالب است که برومند ۱۰ دقیقه وقت گرفته بود که من چیزی نگویم تا از ورزشگاه برود.

بازیکن پیشین تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس خاطرنشان کرد: در آن بازی، سردار طلایی، رئیس پلیس تهران بود و در ورزشگاه حضور داشت. مرحوم پورحیدری و نصرالله عبداللهی در حال صحبت با سردار طلایی بودند. عمو نصی (عبداللهی) را صدا کردم تا ماجرای برومند را بگویم، ولی گفت در حال صحبت با سردار طلایی هستیم و صبر کنم. عمو نصی تصور کرده بود از نیمکت نشینی ناراحتم و می‌خواهم اعتراض کنم، ولی گفتم اعتراضی ندارم و می‌خواستم بگویم برومند از ورزشگاه خارج شده است. وقتی ماجرا را گفتم عصبانی شد و گفت چرا الان می‌گویی، گفتم یک ربع است صدای‌تان می‌کنم توجه نمی‌کنید. با برومند تماس گرفتیم، تلفنش خاموش بود. مسعود قاسمی، دیگر گلر ما هم از تهران خارج شده بود و در دسترس نبود. در ابتدا قرار شد به بازیکنان خودمان چیزی نگوییم. من به همراه مرحوم پورحیدری و عبداللهی جلسه‌ای را برگزار کردیم تا تکلیف دروازه‌بان دوم را مشخص کنیم. من گفتم فراز فاطمی والیبال خوب بازی می‌کند و اگر اتفاقی برای طباطبایی افتاد او می‌تواند درون دروازه گلری کند. فراز را صدا کردیم و داستان را برای او شرح دادیم. رنگ صورت فراز مثل گچ سفید شد. در طول ۹۰ دقیقه بازی، رنگ فراز مثل پژو ۲۰۶ سفید رنگ، سفید شده بود! آن بازی یک بر یک تمام شد و کسی متوجه این اتفاق نشده بود. بعدها یکی از بازیکنان پرسپولیس گفته بود اگر می‌فهمیدیم برومند نیست طباطبایی را دقیقه ۵ می‌زدیم که از زمین خارج شود!

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.