مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت: حالا که به تیم‌های فوتبال کمک مالی نمی‌شود، نباید در راه درآمدزایی آنها نیز مانع ایجاد کرد.

احمد سعادتمند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: منابع درآمدی در فوتبال ایران کاملاً مشخص است و متاسفانه ما در ایران امکان استفاده از برخی از این منابع درآمدی را نداریم. در فوتبال دنیا مهم‌ترین آیتم درآمدی هر باشگاه فوتبال حق پخش تلویزیونی است و پس از آن شاخص‌هایی مثل ترانسفر بازیکن، فروش محصولات اختصاصی، کپی رایت، بلیط فروشی و البته تبلیغات محیطی داریم. شرایط در کشور ما به گونه‌ای است که باشگاه‌ها به حق پخش دسترسی ندارند و به دلیل عدم رعایت قانون کپی رایت، درآمدی هم از این آیتم حاصل نمی‌شود. لذا یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی باشگاه‌ها، تبلیغات محیطی است.

کارشناس ورزش گفت: همانطور که بعد از دو نرخی شدن ارز دولتی دلار ۴۲۰۰ تومانی تبدیل به رانتی برای برخی سود جویان شد و هیچ نفعی را سر سفره مردم نیاورد، متاسفانه بحث تبلیغات محیطی هم امروز تبدیل به یک رانت شده و جای مردم را در این بحث باشگاه‌ها گرفته‌اند. کمترین درآمد از تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها می‌رسد.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال تاکید کرد: راهکارهای متعددی برای حل این معضل قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به اختیار دادن به اتحادیه فوتبال و تشکیل نظام جامع باشگاه داری است.

وی افزود: در حال حاضر اتحادیه فوتبال ایران را داریم اما این اتحادیه هیچ اختیاری یا ضمانتی برای کار ندارد. در حالی که اکثر لیگ‌های حرفه‌ای دنیا را اتحادیه فوتبال برگزار می‌کند. اگر فدراسیون ما هم اختیار لازم را به اتحادیه فوتبال بدهد، قطعاً برگزاری لیگ برتر از این طریق می‌تواند هم فدراسیون را راضی کند و هم باشگاه‌های حرفه‌ای را.

سعادتمند در ادامه بیان داشت: البته راه دوم، نظام جامع باشگاه داری است. من به عنوان کارشناس ورزش و کارمند وزارت ورزش می‌دانم سالهاست این طرح در وزارت ورزش پیگیری می‌شود اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. در صورتی که نظام جامع باشگاه داری شکل گیرد، قطعاً بسیاری از مشکلات باشگاه‌ها به خصوص باشگاه‌های خصوصی مرتفع خواهد شد. ضمن اینکه به صورت فوری هم می‌توان با تشکیل مجمع فوق‌العاده فدراسیون فوتبال، به صورت قانونی یک تصمیم آنی برای حل اختلاف بین باشگاه‌ها و سازمان لیگ گرفته شود.

کارشناس فوتبال گفت: مجمع فدراسیون فوتبال چند بار تشکیل می‌شود؟ آیا غیر از این است که هر چند سال یک بار آن هم برای انتخابات تشکیل جلسه می‌دهد؟ چرا امروز که بین باشگاه‌ها و سازمان لیگ اختلاف نظر پیش آمده مجمع فدراسیون ورود نمی‌کند تا مقطعی این مشکل را حل کند.

مدیرعامل پیشین استقلال گفت: دولت هیچ کمک مالی به باشگاهی مثل استقلال نمی‌کند، اما وقتی درآمدی با عبور از سدهای فراوان در این باشگاه احصاء می‌شود، نهادهای نظارتی ورود می‌کنند؛ که البته این کاملاً درست است. اما ای‌کاش همان قدر که روی درآمدهای حاصله باشگاهی مثل استقلال نظارت است، برای کسب درآمد از راه‌های متداول به این باشگاه کمک‌های لازم هم می‌شد؛ و یا لااقل از ایجاد درآمدهای این باشگاه و باشگاه‌های دیگر ممانعت به عمل نیاورند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.