کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال تأکید کرد، هر نتیجه‌ای در مجمع انتخابات فدراسیون فوتبال رقم بخورد، شکرگزار خدا خواهد بود.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال تأکید کرد، هر نتیجه‌ای در مجمع انتخابات فدراسیون فوتبال رقم بخورد، شکرگزار خدا خواهد بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال با حضور در برنامه «فوتبال برتر» درباره برنامه انتخاباتی خود اظهار داشت: قبل از اینکه وارد فضای برنامه و موضوع انتخابات شویم، من شکرگزار خدا هستم و هر نتیجه‌ای که در مجمع بگیرم شکرگزار خداوند خواهم بود. در مباحثی که باید به آن بپردازیم برنامه‌ای را تدوین کردم و به صورت مبسوط منتشر کردم. برنامه‌ای که با تیم مطالعاتی من و با محوریتی من با یک کار میدانی و تحقیقاتی انجام شده است. امیدوارم که ان‌شاءالله بتوانیم اگر خدا یاری کرد در این ریل کار کنیم. ان‌شاءالله همه با هم با یک برنامه‌ریزی و با برنامه‌محوری در راستای اهداف مجمع فدراسیون فوتبال بتوانیم یک رابطه متقابلی با مجمع داشته باشیم و یک خدمتی هم به مردم عزیز ایران داشته باشیم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال درباره موضوع اقتصاد فوتبال عنوان کرد: مبحث مناسبی را اشاره کردید. خود فیفا وقتی مسائل مختلف را تعریف می‌کند فوتبال را یک تجارت می‌نامد. وقتی می‌خواهیم به بحث فدراسیون فوتبال ورود کنیم باید بگویم که مدیران گذشته زحمات زیادی در فدراسیون کشیدند. سه چهار مورد را آسیب‌شناسی وضع موجود کردیم. یکی این بحث است که استراتژی و یک سیاست واحد برای بازاریابی و درآمدزایی نداریم. ما باید شناسایی و بتوانیم اعتبارسنجی کنیم که چه خدماتی‌ می‌خواهیم ارائه کنیم. پروژه تجاری‌سازی در بحث باشگاهی کاملاً ناموفق بوده است. تراز منفی در فدراسیون وجود دارد. بنده در همین برنامه خودم راهبردهای مناسب را ارائه کردم.

وی ادامه داد: تدوین یک برنامه و استراتژیک و بازاریابی مدون را در برنامه‌ام دارم. حامیان مالی و تولید منابع غیرنقدی یا همان هواپیمایی آسمان که در دوره قبلی هم بود و همین‌طور می‌توانیم از برندینگ فدراسیون فوتبال استفاده کنیم. ما باید پاسخگو باشیم و آسیب‌شناسی کنیم. یک شبکه تلویزیونی اینترنتی که در راستای برنامه‌های بنده است، در یک تعامل مثبت با سازمان صداوسیما را می‌توانیم ایجاد کنیم. راه‌اندازی لیگ فوتبال مجازی هم یکی از راه‌هاست. مضاف بر این مسائل برای رسیدن به این موارد باید بگویم که با استفاده از نیروی انسانی با کیفیت هم می‌توانیم برنامه تولید ‌کنیم و اجرای مناسب هم داشته باشیم. هر جایی که سیستمی تولید شد برنامه و اجرای برنامه وجود داشته است. ما اگر نیروی انسانی باکیفیت را وارد کنیم و صلاحیت‌سنجی کنیم می‌توانیم برنامه‌مان را به اجرا درآوریم. غیر از این کارها ما چاره‌ای نداریم. وقتی پول داریم و شرایط را مهیا می‌کنیم و در یک فضای برد - برد قرار می‌گیریم. من در برنامه‌ام به طور مبسوط به همه این موارد اشاره کردم. باید یاد بگیریم که به سمت برنامه برویم و یاد بگیریم آموزش دهیم و آموزش بگیریم. من سال‌های عمرم را در حوزه صنعت گذراندم و فوتبال را یک بنگاه اقتصادی می‌دانم. نیروهای باکیفیت باید بیایند. من اعتقاد دارم اگر نیروی باکیفیت پیدا نکردیم باید فراخوان بدهیم تا در حوزه‌های مختلف نیروهای سرآمد را پیدا کنیم. باید بگویم که وقتی فوتبال خوب است حال همه خوب است.

عزیزی‌خادم درباره موضوع تحول در نظام باشگاهداری خاطرنشان کرد: این کار وظیفه فدارسیون فوتبال نیست. این موضوع یک چندضلعی است که فدراسیون فوتبال یک ضلع آن است. یک بخش آن حاکمیتی و دولت است. یک لایحه است که سال‌ها متوقف شده است و در بین دولت و مجلس این وضعیت وجود دارد. تنها کاری که فدراسیون آینده می‌تواند انجام دهد این است که این موضوع را پیگیری کند که البته نافی این نیست که نظرات نخبگان و بازیگران این عرصه را نگیرد. در این حوزه باید از ظرفیت مجلس و فراکسیون‌های مربوطه و دولت استفاده شود. اما شاید این سؤال مطرح شود که این لایحه چیست؟ یک بخشی از این لایحه کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه باشگاه‌داری است. تقویت بنیان‌های مالی باشگاه‌ها و شفاف‌سازی است که برای منابع و مصارف باشگاه‌ها وجود دارد. به اعتقاد من با توجه به اینکه ۱۰ سال از این موضوع گذشته است باید بازنگری و به روز شود. مسئله مهمتر این است که کار ویژه فدراسیون فوتبال همان صدور مجوز حرفه‌ای است.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال در همین زمینه افزود: فدراسیون فوتبال یکی از گرفتاری‌هایی که دارد در امر توسعه همه‌جانبه است، چون این موضوع به مؤلفه‌های دیگر هم ربط دارد. آنچه که برای کشور گرفتاری درست می‌کند نگاه موقتی مدیران آن کشور است. فدراسیون آتی من کاملاً تعاملی است و قطعاً غیرسیاسی خواهد بود. الان درباره اقتصاد فوتبال صحبت می‌کنیم، من باید تصمیم بگیرم که فوتبال دنیا در دوران کرونا ۱۵ میلیارد دلار آسیب دیده است، الان با همین باشگاه‌های نیمه ورشکسته‌ای که داریم فدراسیون فوتبال باید نقش مهم خود را ایفا کند. باید به سمت نگاه پایدار برویم، نگاه موقت نگاه ویرانگری است. فدراسیون فوتبال نتوانسته نقش نظارتی و استانداردسازی خودش را در حوزه‌های دیگر اجرا کند. مباحث پساکرونا از سیستم آموزش، پزشکی، ورزش و ... همه دنیا را تحت‌الشعاع قرار داده است که فدراسیون به چه سمتی باید حرکت کند. ابرباشگاه‌های دنیا از این مضوع آسیب دیدند. ما باید در یک پلن قدرتمند اقتصادی بتوانیم فوتبال را توسعه دهیم تا هم در بخش باشگاهی و هم در بخش استانی و هیئت‌های استانی پیشرفت کنیم. هزینه اجرایی این موارد را باید فدراسیون فوتبال تقبل کند تا بتوانیم در مناطق کم برخوردار هم توسعه داشته باشیم.

وی درباره موضوع ارتقا و پیشرفت تیم‌های ملی خاطرنشان کرد: این موضوع مبحث مناسبی است. با گرفتاری‌هایی که در فوتبال به وجود آمده است، فدراسیون آتی قطعاً ارث خواهد برد. در فوتبال ما یک فرد حضور ندارد که بتواند در یک ریل کار کند و نفر بعد از آن کار را در همان مسیر ادامه دهد. ما دنبال یک برنامه مدون با قابلیت اجرا هستیم. من برمی‌گردم به صحبت ابتدایی خودم. قطعاً در فدراسیون بنده سعی و تلاش من این است که از بهترین افراد و متخصص‌ترین افراد استفاده کنم، ولو اینکه عضو مجمع باشد و به من رأی هم نداده باشد. وقتی قرار است هویت‌سازی ملی کنیم باید نگاه ملی داشته باشیم. نتایج تیم ملی و همینطور عدم صعود تیم امید به المپیک یک فضایی بر تیم‌های ملی حاکم کرده و فوتبال ما را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. تیم ملی بزرگسالان هم در لبه تیغ حرکت می‌کند، امیدوارم همه ما هر کسی که هر امکاناتی دارد و با هر ظرفیتی که دارد، دولت، مجلس و ... همه بسیج شویم تا تیم ملی راهی جام جهانی شود.

عزیزی خادم خاطرنشان کرد: با رکود بسیار خطرناکی مواجه هستیم که باعث ریزش سرمایه اجتماعی شده است و مردم از فوتبال گریزان شده‌اند. فدراسیون آتی من دنبال این است که اعتبار و اعتماد را به فوتبال برگرداند. منابع مالی نباید نادیده گرفته شود. ما حداقل ۱۵-۱۶ میلیون دلار از تیم ملی و فدراسیون فوتبال منتفع شویم. تیم ملی بزرگسالان اهمیت و مسئولیت ویژه‌ای دارد و بسان لوکوموتیوی است که بقیه تیم‌ها را پیشران است. بسیار برهه‌ خطرناکی است که می‌تواند برای فوتبال ملی خطرناک باشد. باید امکانات‌مان را بسیج کنیم وبه لطف خدا امیدوارم که تیم ملی را راهی جام جهانی کنیم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال تصریح کرد: در خصوص تیم‌های پایه هم باید بگویم که یک آرزوی دیرینه داریم که تیم امیدمان به المپیک صعود کند و انشالله بتوانیم این تیم را تجهیز کنیم و تیم امید را راهی المپیک ۲۰۲۴ پاریس کنیم. در حوزه بانوان هم باید بگویم که این موضوع نباید نادیده گرفته شود. در بحث لایحه باشگاه‌داری باید نظارت کنیم که بتوانیم فوتبال بانوان را متکثر کنیم. توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی را باید سرعت دهیم، در این دو حوزه راحت‌تر هستیم چون امکانات کمتری می‌خواهیم. با تمام قدرت از فوتبال بانوان دفاع خواهم کرد و قطعا باشگاه‌ها را باید الزام کنیم که به سمت توسعه در بخش فوتسال و فوتبال بانوان پیش بروند و خودم و فدراسیون خودم را ملزم به این کار خواهم کرد. وقتی ما یک پلن نداریم و نیروی انسانی نداریم به بحران می‌خوریم و یک کشور را دچار مشکل می‌کنیم. ما الان به یک بحران خوردیم که همه چیز آن به صعود تیم ملی فوتبال گره خورده است. امیدوارم که بتوانیم با تیم همکاری خودم و با برنامه‌هایی که تدوین کردیم بتوانیم این فضا و نقشه راه را به سرانجام مقصود برسانیم.

وی درباره موضوع روابط بین‌الملل در فدراسیون فوتبال که در مقاطعی از این ارتباط به طور شخصی استفاده شد و در مواردی هم نتوانستیم از ارتباط‌مان در بحث میزبانی‌ها در AFC و فیفا استفاده کنیم، فدراسیون آینده او چه برنامه‌ای دارد که در روابط بین‌الملل قدرت داشته باشد، خاطرنشان کرد: مطلب بسیار به جایی است. من یک بخش زیادی از تحصیلاتم در این بخش بوده است. وقتی می‌گوییم قدرت، قدرت مولفه‌های مختلف دارد. یک بخشی از قدرت هم، همین نگاه دیپلماسی است که در قلب آن و هسته اصلی آن چانه‌زنی در فضای بین‌الملل است. ما پذیرفتیم که فوتبال یک بیزینس و یک علم است، قطعا فدراسیون من رویکردی مبتنی بر تعامل خواهد داشت. وقتی از دیپلماسی صحبت می‌کنیم فی‌النفسه وزارت خارجه مسئول آن نیست. ما می‌توانیم در حوزه‌های مختلف از دیپلماسی استفاده کنیم. حوزه ورزش به تنهایی یکی از بال‌های مهم دیپلماسی است.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال ادامه داد: ورزش در خیلی از بخش‌ها به کمک دیپلماسی آمده است. فوتبال یک ابرپدیده است و با قرابت‌هایی که در منطقه داریم قطعاً فدراسیون می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. در بخش فوتسال ما به طور مثال می‌توانیم از دیپلماسی وحید شمسایی استفاده کنیم. یا آقای فغانی و خانم مظفر. باید از فضای آنها استفاده کنیم. فدراسیون فوتبال نیازمند این تعامل گسترده است. من اعتقاد دارم که در فدراسیون فوتبال باید یک کارگروه گسترده تشکیل دهیم حتی فراتر از یک کمیته و این موضوع نیازمند نیروی انسانی کارآمد است. کرسی‌های اثرگذاری که دوستان اشاره کردند، استفاده از همین ظرفیت است. اگر سالی یک نفر یک کرسی اثرگذار داشتیم، امسال باید ۲۰ تا ۳۰ نفر در AFC و فیفا داشتیم. باید ببینیم فدراسیون فوتبال ما در این چند سال، چند تفاهم‌نامه امضا کرده است. ما در بحث میزبانی‌هایی که داریم و تنش‌هایی که با عربستان داشته‌ایم، چه کاری انجام داده‌ایم؟ چقدر باشگاه‌های ما در این خصوص هزینه دادند و ما برای حل این مشکلات چه کاری کردیم؟ درباره پول‌های بلوکه شده‌مان در فیفا باید بگویم که این پول‌ها در خزانه‌داری آمریکا بلوکه شده است. سفارت سوییس حامی منافع آمریکا در کشور ماست و می‌توانیم با آنها مذاکره کنیم و پول‌های‌مان را بگیریم، همانطور که سازمان غذا و دارو در این خصوص تعامل دارد و مشکلاتش را حل کرده است.

عزیزی‌خادم درباره رشد و پیشرفت در فوتبال پایه خاطرنشان کرد: توسعه پیشرفت فوتبال پایه نیازمند مربیان باتجربه است. ما در این بخش یک پکیج داریم، همانطور که توسعه یک امر همه‌جانبه است و نیازمند فاکتورهای فراوان. مربی که می‌خواهد آموزش دهد، نوع رفتار و کرامت انسانی‌اش مهم است که در برنامه من مبسوط اشاره شده است. من با سابقه‌ای که در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال دارم و در شورای راهبردی فدراسیون فوتبال مسئولیتش با بنده بود ما در آنجا به دنبال یک بانک اطلاعاتی بودیم. ما وقتی می‌خواستیم تصمیم بگیریم هیچ داده‌ای نداشتیم. برای مثال اگر درباره فوتبال استان خراسان جنوبی بخواهیم صحبت کنیم هیچ اطلاعاتی از این منطقه نداریم. فوتبال باید برای همه ایران باشد. الان ۲۶-۲۷ استان ایران از حوزه استفاده نمی‌کنند و نمی‌توانیم فوتبال را برای چهار پنج استان داشته باشیم.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های قلبی من این است و به دنبال این موضوع خواهم رفت تا راهکارش را پیدا کنم. چارت فدراسیون فوتبال یک چارت استاندارد است، برنامه‌ریزی کردیم و بحث فنی و توسعه فوتبال را که فیفا روی آن دست گذاشته است، پیگیری خواهیم کرد. قطعاً دنبال آن هستیم که از متخصص‌ترین افراد استفاده کنیم. ما نیازمند این هستیم که چارت کارمان را کوچک کنیم. فدراسیون من شفاف و پاسخگو خواهد بود. ما یک تیم فنی داریم که تمام کار را طراحی می‌کند و مسائل فنی مدیریت خواهد شد، این اتفاق قطعاً نقطه عطف تاریخی در فوتبال ما خواهد بود.

عزیزی‌خادم خاطرنشان کرد: نگاه بنده و تیم مدیریتی من در فدراسیون آتی نگاه متوازن و توسعه‌محور است، بخش زیادی از استان‌های کم‌برخوردار در بخش پایه لیگ برتر و لیگ یک تیم ندارند و حتی دسترسی به فوتبال ندارند. در حوزه بانوان و استان‌ها با تمام قدرت و توان نگاه توازنی و تکثری قدم خواهیم برداشت. در بحث بکارگیری بازیکنان ملی باظرفیت هستیم. ما بازیکنان تحصیلکرده داریم و فضا را باید باز بگذاریم تا از آنها استفاده کنیم. ما شایسته‌گزینی خواهیم داشت.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال درباره مبارزه با فساد در فوتبال و پول‌هایی که در فوتبال رد و بدل می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در این موضوع رویکرد قاطعانه‌ای خواهیم داشتیم. ابتدا باید بگوییم چه کنیم و باید راهکار دهیم. ابتدا باید کالبدشکافی کنیم که منبع تولید فساد چیست. یک بحث، عدم شفافیت در بحث قراردادها و هزینه‌های خارج از ردیف است. وقتی ساختار نظام‌مندی نداریم به خاطر همین بودجه خارج از ردیف می‌دهیم. نظام‌های مالی‌ و آیین‌نامه‌های ما باید به روز شود. مبحث بعدی همین تشکیلات قانونی است. این همه حرف و حدیثی که در مزایده‌ها و مناقصه‌ها به وجود می‌آید، برای چیست؟ باید یک نظام شفاف به وجود بیاوریم و ترک تشریفات کنیم. در یک فضای عادلانه همه باید شرکت و خودشان را عرضه کنند. در بحث شرط‌بندی هم نهادهای نظارتی و امنیتی باید کنترل کنند، ما باید با یک نگاه کاملاً حرفه‌ای و نقادانه این موضوع را بررسی کنیم. تحمل ما در حوزه فساد صفر است. قطعاً من و تیم همراهم در این حوزه و مبارزه با آن قدم برخواهیم داشت.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال درباره اینکه در انتخابات گذشته که حضور داشت تنش‌هایی به وجود آمد، این انتخابات چه ویژگی‌ای داشت که شرکت کرده است، گفت: من خودم در دور قبل قربانی اساسنامه شدم. اتفاقی که در این دوره افتاد و جا دارد از تمام دست‌اندرکاران از وزارت ورزش، مجلس و فدراسیون موقت گرفته تشکر کنم، همه زحمت کشیدند یک اساسنامه جمع‌آوری کنند که یک قدم به جلو بود. چیزی که سال‌ها قربانیان زیادی گرفت. وقتی یک اساسنامه نداریم چطور می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم. بر این باور هستم که می‌توانیم برای فدراسیون آتی مؤثر باشیم و انگیزه لازم را داریم. من فرای نتیجه شکرگزار خدا هستم. چه مجمع به من رأی بدهد و چه ندهد.

وی در پاسخ به این پرسش که «خیلی از رؤسای هیئت‌ها با بهاروند هماهنگ بودند، آیا آنها به شما رای خواهند داد؟»، تصریح کرد: این موضوع را آقای بهاروند باید پاسخگو باشد. ایشان ۲۰ تا ۳۰ سال در هیئت‌ها بودند. من چهار سال در فدراسیون کار کرده‌ام و کار من رسالت تاریخی من بوده است. همان موقع هم در استان‌های کم‌برخوردار کار کرده‌ام و ایستاده‌ام. ما در آنجا ارتباط کاری و تاریخی با هیئت‌ها داشته‌ایم و سعی کردم توانم را بگذارم. من در دوره گذشته نگاه انتقادی هم داشته‌ام و جایی که لازم بود، انتقاد هم کردم.

عزیزی خادم درباره اینکه نایب رئیس‌های معرفی شده از سوی او تأیید نشدند، عنوان کرد: آقای قنبرزاده کناره‌گیری کرد و رد صلاحیت نشد. کمپین انتخاباتی من کارش را انجام می‌دهد. ما آمده‌ایم که آینده را بسازیم. حتماً روزهای خوبی را متصور خواهیم بود. همین الان در صحبت‌هایم اشاره کرده‌ام که نگاه من این است که فوتبال را باید متکثر کرد و برای همه باشد. ما اعتقاد به توسعه داریم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که از استقلال رای‌ها نگرانی دارد یا خیر، یادآور شد: ‌من با دیدگاه خودم کار می‌کنم. من نگاهم تعاملی و سازنده است و سازوکارهای مناسبی را در ارتباط با مجمع دارم. اعتقاد دارم که فوتبال با ارکان کشور دنبال یک فوتبال تعاملی و غیرسیاسی است. من نگرانی ندارم و معتقدم مجمع مستقل است و مستقلاً رأی خواهد داد و در این فضایی که وجود دارد، فکر می‌کنم مجمع کارش را به درستی انجام خواهد داد.

وی در صحبت‌های پایانی خود اظهار کرد: مجمع فدراسیون فوتبال استقلال دارد. چه هیئت‌ها و چه باشگاه‌ها همه در یک آزمون تاریخی و بزرگ قرار دارند. سرنوشت چهار ساله فدراسیون فوتبال که مصائب و مشکلات خاص خودش را دارد، تعیین می‌شود. از پساکرونا تا پسااساسنامه جدید موضوعاتی است که باید به آن بپردازیم. خیلی از مسائل را در استان‌ها مطرح خواهیم کرد و اعتقاد قلبی من این است که می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. باید یک فدراسیون محلی ایجاد کنیم که بتواند فضای فوتبالی کشور را رشد و نمو دهد و کل فوتبال را برای همه استان‌ها داشته باشیم. ما باید پروژه تعریف کنیم. همین کاری که فیفا برای کشورهای عضوش انجام می‌دهد. ما چارت جدید، استاندارد، حرفه‌ای و به روز تشکیل دادیم. لیگ را می‌خواهیم کوچک کنیم و باشگاه‌ها خودشان قدم بردارند و اسپانسر بیاورند که کار سختی هم نیست.

عزیزی خادم تصریح کرد: باشگاه‌‌ها می‌آیند مستقل کار کنند تا بتوانیم فضا را درست کنیم. مبحث بعدی ما دستمزد داوران است. داوری ما جلوتر از فوتبال ماست. وقتی از فوتبال مدرن صحبت می‌کنیم، این فوتبال اِلمان و شاخص دارد و برمی‌گردد به نیروی انسانی باکیفیت. وقتی نیروی انسانی باکیفیت داریم برنامه تولید می‌کند، اعتماد عمومی برمی‌گردد و همه در یک سیکل مثبت قرار می‌گیرند. من اعتقاد دارم همین فضا را با این شرایط جلو ببریم. درباره لابی‌های انتخاباتی هم باید بگویم، انتخابات است و چانه‌زنی هم دارد، در همه دنیا این مسائل وجود دارد. من بر استقلال فدراسیون تأکید دارم و به اعتقاد من دوستان من شعور دارند و خودشان تصمیم می‌گیرند که به چه کسی رأی بدهند. امیدوارم که به برنامه،کارنامه و سابقه رأی دهند. من این را آموختم که با برنامه و نیروی انسانی کار کنم. امیدوارم که همه با هم در کنار هم کار کنیم و بتوانیم آینده فوتبال کشور را بسازیم. ان‌شاءالله با یک نگاه جمعی کار کنیم. هر کسی هم که رئیس شد، باید به او کمک کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.