سایت رسمی AFC به پنج نکته قابل توجه فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ اشاره کرد؛ از بازگشت کاپیتان پرسپولیس تا فرصت سیامک نعمتی برای جبران اتفاقات ۲۰۱۸.

سایت رسمی AFC به پنج نکته قابل توجه فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ اشاره کرد؛ از بازگشت کاپیتان پرسپولیس تا فرصت سیامک نعمتی برای جبران اتفاقات ۲۰۱۸. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در آستانه دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا میان پرسپولیس و اولسان هیوندای که از ساعت ۱۵:۳۰ امروز (شنبه) برگزار می‌شود، به پنج نکته قابل توجه این مسابقه اشاره کرد که به شرح زیر است:

۱- کاپیتان برمی‌گردد؟

کاپیتان پرسپولیس یعنی سیدجلال حسینی با حدود ۳۹ سال سن، در گرگ و میش دوران فوتبال خود (اواخر دوره بازیگری) قرار دارد. این بازیکن که بیشتر دقایق لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ را روی نیمکت گذرانده است، می‌تواند مقابل اولسان به ترکیب اصلی تیمش بازگردد. غول‌های تهرانی محمدحسین کنعانی‌زادگان را به‌عنوان جایگزین طولانی‌مدت حسینی به خدمت گرفتند و این مدافع ۲۶ ساله، در دیدارهای حذفی کنار شجاع خلیل‌زاده بازی می‌کرد. انتقال خلیل‌زاده به الریان اما می‌تواند درهای بازگشت را به روی مدافع باتجربه پرسپولیس باز کند.

حسینی بازیکنی الهام‌بخش در صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ بود و در دقایق پایانی برابر الجزیره گلزنی کرد. او همچنین با زدن گل اول تیمش مقابل الدحیل، جرقه بازگشت پرسپولیس و برتری ۳ بر ۲ را زد. پس از اینکه این رؤیا با شکست برابر کاشیما آنتلرز مقابل ۱۰۰ هزار هوادار ورزشگاه آزادی بر باد رفت، این کاپیتان بود که بازیکنان غمگین پرسپولیس را برای تشکر از هواداران از زمین بلند کرد و تا لحظه پایان، کیفیت خوب رهبری خود را نشان داد. درحالی که سن و سال شاید برای او مهم نباشد و کنترل خط حمله اولسان سخت است، منصفانه است بگوییم کمتر هوادار پرسپولیس با بازگشت او به ترکیب اصلی تیم نگران می‌شود.

۲- حمله در مقابل دفاع

بدون شک صعود پرسپولیس و اولسان هیوندای به فینال به خاطر قدرت در دو خط متقابل بود. پرسپولیس در خط دفاع عالی بود و اولسان هم بهترین گلزنان مسابقات را دارد. پرسپولیس از هفته سوم مرحله گروهی در جریان بازی گل نخورده و این آمار تا بازی هفتم ادامه یافت. دروازه حامد لک فقط با پنالتی‌های المعز علی و عبدالرزاق حمدالله باز شده و خط دفاعی پرسپولیس ثابت کرده به خوبی مستحکم است.

در مقابل اولسان در خط دفاع ضعیف بوده، اما در خط حمله توقف‌ناپذیر نشان داده است. قهرمان آسیا در سال ۲۰۱۲، ۲۱ گل در ۹ بازی زده و سه بازیکن این تیم بیشتر از چهار گل به ثمر رسانده‌اند. جونیور نگرائو و بیورن یانسون هر کدام پنج گل و بیت‌گارام چهار گل زده‌اند. فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ جدال تیم‌هایی با شیوه‌های متفاوت و بهترین دفاع و بهترین خط حمله مسابقات محسوب می‌شود. قهرمانان ایرانی مطمئن هستند که می‌توانند با دفاع مستحکم و به ثمر رساندن یک گل قهرمان شوند. در مقابل، اولسان معتقد است می‌تواند با خط حمله آتشین خود، خیلی زود به گل برسد و گل‌های بعدی را به ثمر رساند.

۳- تقابل دروازه‌بانان جایگزین

وقتی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ مجدداً آغاز شد، پرسپولیس به داشتن یکی از بهترین دروازه‌بانان آسیا و شماره یک تیم ملی ایران یعنی علیرضا بیرانوند افتخار می‌کرد. اولسان هم می‌توانست ادعا کند یکی از بهترین دروازه‌بانان آسیا یعنی جو هیون‌وو را در چارچوب دروازه دارد. دروازه‌بانانی که در جام جهانی ۲۰۱۸ ستاره شدند.

با این وجود بیرانوند به بلژیک رفت و دیگری با مثبت شدن تست کرونای خود مجبور شد در کشورش قرنطینه شود، اما دروازه‌بانان جایگزین از این دو نفر عملکرد بهتری داشتند. حامد لک در سپتامبر به پرسپولیس آمد و با درخشش در آخرین بخش دفاع، هنوز گلی در جریان بازی دریافت نکرده است. او در نیمه‌نهایی با مهاری فوق‌العاده، پنالتی مایکون را گرفت تا علی شجاعی زننده گل صعود پرسپولیس به فینال باشد.

جو هیون وو در اولین دیدار اولسان مقابل FC توکیو حضور نداشت، اما در تمام بازی‌های K لیگ در ترکیب اصلی بود. جو سوهوک در مرحله گروهی دروازه خود را در سه بازی بسته نگه داشت و تنها یک گل دریافت کرد. لک و سوهوک چند ماه پیش تصور نمی‌کردند در فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ باشند، اما آنها مربیان خود را متقاعد و اعتماد آنها را جلب کردند.

۴- ستاره برجسته

قبل از لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ یون بیت‌گارام تنها یک بار تجربه بازی در این تورنمنت را داشت. او در آن زمان ۲۱ ساله بود و به سئونگنام برای صعود به مرحله حذفی، پیش از شکست برابر بنیادکار ازبکستان کمک کرد. برای بازیکنی که ۱۵ بازی ملی در کارنامه دارد و در کشورش بازیکنی باکیفیت به شمار می‌رود، شاید تعجب‌آور باشد که این بازیکن ۳۰ ساله بیش از این در بالاترین سطح قاره بازی نکرده است. اخیراً ساسا اوگننوفسکی گفته که این بازیکن پیشین سئونگنام، متخصص توپ‌های مُرده است.

یون اکنون با نشان دادن اینکه چرا در کره جنوبی به خوبی از او یاد می‌شود، در حال جبران زمان از دست رفته است. این هافبک باتجربه نه تنها سه پاس گل داده، بلکه چهار گل هم به ثمر رسانده و این گل‌ها را به تنها گل خود در سال ۲۰۱۲ اضافه کرده است. او پیوندی کلیدی میان دفاع و حمله اولسان است و می‌توان ادعا کرد که از زمان شروع مجدد مسابقات، بازیکنی فوق‌العاده بوده است. اگر یون عملکردی ارائه کند که باعث پیروزی تیمش شود، می‌تواند به جایزه ارزشمندترین بازیکن لیگ قهرمانان آسیا چشم داشته باشد.

۵- شانس نجات برای نعمتی

در مسیر بازی‌های پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ که لحظات جذابی از آغاز تا پایان داشت، شاید هیچ بازیکنی چون سیامک نعمتی لحظات شیرین و ناامیدی را به سرعت سپری نکرد. نعمتی در دو هفته، بالاترین و پایین‌ترین لحظات را تجربه کرد. در حالی که پرسپولیس در نیمه نهایی مقابل السد برابر چشمان صد هزار نفر عقب افتاده بود، نعمتی گل تساوی را به ثمر رساند تا پرسپولیس به فینال برسد، اما ۱۱ روز بعد در بازی رفت فینال مقابل کاشیما آنتلرز و زمانی که تیمش با دو گل عقب بود، در دقایق پایانی بازی اخراج شد و دیدار برگشت را از دست داد.

بعد از گذشت چند سال، نعمتی در قطر فوق‌العاده بود و با بازی به‌عنوان دفاع راست به جای مهدی شیری، رضایت یحیی گل‌محمدی را جلب کرد تا به‌عنوان مهره کلیدی خط دفاع پرسپولیس در دوحه شناخته شود. سخت است بگوییم کارت قرمز نعمتی در ژاپن در نتیجه کلی فینال آن دوره مؤثر بود، اما برای بازیکن ۲۶ ساله بدون شک از دست دادن بازی برگشت ناامیدی بزرگی بود، چون نتوانست به تیمش برای قهرمانی کمک کند. به همین خاطر او در این مسابقه می‌تواند با جبران این ناامیدی تلخ، به پرسپولیس برای کسب نخستین قهرمانی بزرگترین رقابت‌های آسیا کمک کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.