در جلسه مجمع عمومی فدراسیون فوتبال ایران اساسنامه این فدراسیون با ۷۰ رأی موافق به تایید و تصویب اعضای مجمع رسید.

در جلسه مجمع عمومی فدراسیون فوتبال ایران اساسنامه این فدراسیون با ۷۰ رأی موافق به تایید و تصویب اعضای مجمع رسید. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجمع فدراسیون فوتبال ایران برای تایید اساسنامه، از ساعت ۱۰:۱۲ امروز (شنبه، ۸ آذر) در محل هتل آکادمی به صورت آنلاین آغاز شد.

افراد اولیه حاضر در مجمع فدراسیون فوتبال ۶۶ نفر از ۷۵ نفر ممکن بودند که به صورت آنلاین در این مجمع حضور پیدا کردند. در بخش انتخاب ناظران مجمع، غفاری، عباسی و ابختی سنجابی به عنوان ناظران مجمع و نوتاش، جواهری و محمدی به عنوان شمارش کننده آرا انتخاب شدند.

برنامه مجمع

در ابتدای کار، مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال صحبت‌هایی را در خصوص روند مجمع انجام داد که طبق آن ابتدا گزارش عملکرد فدراسیون فوتبال، سخنرانی سرپرست فدراسیون، حسابرس مستقل فدراسیون و همچنین وزیر ورزش و جوانان در برنامه گنجانده شده بود.

تایید حداکثری

در ادامه عملکرد فدراسیون فوتبال با ۶۶ رای موافق به تایید مجمع رسید.

بهاروند: برخی کارشکنی کردند اما فیفا اساسنامه را تایید کرد

پس از گزارش عملکرد فدراسیون فوتبال، حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال صحبت‌هایی را انجام داد و گفت: با درایت وزارت ورزش و کمک‌هایی که صورت گرفت، اساسنامه به تایید رسید و ما در همه فدراسیون‌ها شاهد بودیم که وزیر ورزش عضو مجمع است اما وزیر محترم ورزش برای حل مشکل اساسنامه شخصاً کمک کردند و پس از خروج وزیر از مجمع، این مشکل با فیفا حل شد.

وی افزود: از طرفی برخی سعی داشتند کارشکنی کنند تا اساسنامه به تایید نرسد که با وجود این کارشکنی‌ها اساسنامه به تایید فیفا رسید. پیش از مجمع نیز آماری از اعضای مجمع در خصوص تایید اساسنامه گرفتیم که نظرها مثبت است و آمار بی نظیری در این خصوص کسب کردیم. با تایید اساسنامه یک اتفاق ماندگار در فوتبال کشور رقم خواهد خورد.

دیگر بخش‌های صحبت بهاروند درباره برگزاری مسابقات لیگ، پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری اردوهای تیم ملی، تلاش برای وصول مطالبات فدراسیون فوتبال از فیفا و AFC و همچنین برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال بود‌.

سلطانی‌فر: این روز، تاریخی است

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان نیز در شروع صحبت‌هایش به شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و محکوم کردن جنایت صورت گرفته اشاره کرد و گفت: امروز می‌تواند روز تاریخی برای ورزش کشور باشد و با تایید اساسنامه که بدون تاییدیه بود، این روز تاریخی ثبت شود. بالاخره پس از مدت‌ها کار کارشناسی و اصلاح اساسنامه ضمن حفظ استاندارهای فیفا سند محکمی خواهیم داشت که ان‌شاالله فدراسیون فوتبال با این اساسنامه بتواند کارهای خود را به خوبی پیش ببرد.

وی سپس با تقدیر از عملکرد فدراسیون فوتبال در پنج سال گذشته، اشاره به سالگرد تاریخی ۸ آذر و صعود تیم ملی به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، تشریح عملکرد تیم ملی و صعود به جام‌های جهانی بعدی و تقدیر از عملکرد تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ و همچنین اشاره به عملکرد تیم ملی در جام ملت‌ها گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در اساسنامه رخ داده و این اساسنامه چند ویژگی دارد که ابتدا حضور نفرات بیشتر در مجمع است که اهالی فوتبال حضور پررنگ‌تری خواهند داشت‌. همچنین برای کاندیداتوری در انتخابات فدراسیون فوتبال تسهیلات بیشتری پیش‌بینی شده تا نفرات بیشتری بتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند. شرایط بسیار خوبی در اساسنامه پیش‌بینی شده که با تصویب آن آینده بهتری در انتظار فدراسیون فوتبال است.

وزیر ورزش و جوانان گفت: در بحث استقلال فدراسیون فوتبال که فیفا آن را دنبال می‌کرد با نگاهی اجمالی به گذشته می‌بینید که پیش بردن این بحث چقدر سخت بود و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر بخواهیم با مسئولان جهانی فوتبال این مشکل را حل کنیم، باید راهکاری بیندیشیم. از طرفی بحث حضور مسئولان وزارت ورزش در مجمع مطرح بود که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند می‌توان با پافشاری بیشتر این حضور را رقم زد اما بررسی دقیقی در این خصوص انجام دادم که مشخص شد اگر بخواهیم پافشاری بیشتری کنیم، فدراسیون دچار مشکل خواهد شد، در بلاتکلیفی مواجه خواهیم شد و از همین‌رو در این خصوص پافشاری نکردیم. حالا اعلام می‌کنم برای شادی هر چه بیشتر فوتبال و شور و شعف میان جوانان، حمایت خود را از فوتبال ادامه خواهیم داد.

افزایش تعداد حاضران و حضور نمایندگان فیفا و AFC

در ادامه روند برگزاری مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، تعداد اعضای حاضر در این مجمع به ۷۳ نفر از ۷۵ نفر ممکن رسید و همچنین باید خاطرنشان کرد که نمایندگان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به عنوان ناظران مجمع حضور داشتند.

بررسی ابهامات مالی توسط حسابرس

در بخش بعدی صالح صفار، حسابرس مستقل فدراسیون فوتبال برای ارائه گزارش آماده شد که به عدم وصول مطالبات فدراسیون فوتبال، عدم ارائه اسناد ۵.۵ میلیارد اقلام راکد فدراسیون، عدم تصدیق صورت‌های مالی سازمان لیگ، عدم ارائه اسناد و صورت‌های مالی فدراسیون فوتبال به موسسه حسابرس مستقل فدراسیون فوتبال، عدم ذخیره منابع مالی برای پرداخت پاداش سومی جام ملت‌های به کارلوس کی‌روش پس از انعقاد قرارداد، عدم ذخیره منابع مالی برای پرداخت دستمزد مارک ویلموتس و ... اشاره کرد. حسابرس مستقل سپس به گزارش‌های مالی سال‌های گذشته و عدم توجیه انحرافات مالی با بودجه فدراسیون اشاره کرد که به ابهاماتی در خصوص صورت‌های مالی اشاره داشت.

وی همچنین درباره مسائل پولشویی و بررسی این موارد اشاره کرد و گفت که در بررسی‌های صورت گرفته با چنین مواردی برخورد نداشته‌اند. سپس مهدی محمدنبی اعلام کرد که صورت‌های مالی سال ۹۸-۹۷ با ۶۴ رای موافق به تایید رسیده است.

نکته حائز اهمیت این بود که اعلام شد در خصوص صورت‌های مالی رای‌گیری صورت گرفته است اما این سوال به وجود آمد که چگونه پیش از ارائه گزارش از سوی حسابرس مستقل صورت‌های مالی به تایید ۶۴ عضو مجمع رسیده است؟

انتقاد خزانه‌دار از فیفا و AFC

در ادامه علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال برای پاسخگویی به حسابرس مستقل پشت میکروفن رفت و اعلام کرد که عدم وصول برخی مطالبات مربوط به حق عضویت باشگاه‌هایی است که منحل شده‌اند، اما پرونده‌های آنها بسته نشده و ۵.۵ میلیارد اقلام راکد فدراسیون فوتبال در اختیار تیم‌های ملی قرار گرفته است. وی سپس به مسائل مالی فدراسیون فوتبال اشاره کرد و پرونده کارلوس کی‌روش را مختومه دانست. خزانه‌دار فدراسیون فوتبال همچنین عدم ارائه گزارش درباره دستمزد مارک ویلموتس را به دلیل یک ماه کارکرد او در سال مالی مورد اشاره ارتباط داد و اعلام کرد این گزارش در صورت‌های مالی سال جدید آمده است. خزانه‌دار فدراسیون فوتبال عدم وصول برخی مطالبات را با عدم ارائه گزارش به حسابرس مستقل مرتبط دانست و این مسئله را رد کرد. خزانه‌دار فدراسیون فوتبال هرگونه پاسخگویی به اعضای مجمع در خصوص گزارش حسابرس مستقل را به آینده موکول کرد و از اعضای مجمع خواست در صورت سوال به صورت تلفنی و حضوری در این باره از او سوال کنند. وی همچنین انتقادی از فیفا و AFC درباره عدم همکاری با فدراسیون فوتبال درباره وصول مطالبات داشت.

در ادامه گزارش مالی، مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال اعلام کرد که موسسه حسابرسی رازدار با تعداد ۶۵ رای به عنوان حسابرس مستقل سال ۹۹-۹۸ انتخاب شد.

براتی: فدراسیون یک سال فرصت دارد به تعریف «نهاد مستقل» برسد

احمدرضا براتی رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون در ادامه مجمع فدراسیون فوتبال پشت میکروفون قرار گرفت و توضیحاتی را در خصوص اساسنامه جدید ارائه داد. وی گفت: مهمترین مورد در این اساسنامه درباره ماهیت حقوقی فدراسیون بود و ما ماه‌ها تلاش کردیم تا به نقطه‌ای برسیم که فعلا فدراسیون به عنوان یک شخصیت حقوقی تعریف شود و بعد فدراسیون یک سال فرصت خواهد داشت تا به نقطه‌ای برسد که به عنوان یک نهاد مستقل تعیین شود.

وی افزود: حتما باید این تغییر به شیوه‌ای باشد که با همکاری مجلس، وزارت ورزش و AFC انجام شود. جدا از شکل حقوقی، به اعضایی مجمع می رسیم که تعداد آن از ۷۵ به ۸۹ نفر رسیده که افزایش چشمگیری نسبت به اساسنامه قبل داشتیم. همچنین اینکه ما بگوییم وزیر از مجمع حذف شده است، درست نیست، فقط وضعیت حضور وزیر در مجمع تغییر کرده و از عضو صاحب رأی به عضو افتخاری تبدیل شده است.

رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون تصریح کرد: همچنین بحث بعدی افزایش اختیارات مجمع است، قبل از این تمام کمیته‌ها براساس هیئت رئیسه انتخاب می‌شدند اما براساس اساسنامه جدید کمیته‌های حقوقی و ارکان قضایی با پیشنهاد هیئت رئیسه و توسط مجمع انتخاب می‌شوند. همین اتفاقی که در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام می‌شود. بعد از آن هم تعداد اعضای هیئت رئیسه هم افزایش پیدا کردند. یک عضو به نماینده هیئت‌ها و یک عضو به باشگاه‌ها اضافه شده است و تعداد اعضای مجمع از ۹ نفر به ۱۱ نفر افزایش پیدا کرده است. همچنین محدودیت حضور رئیس، نواب رئیس و اعضای هیئت رئیسه به سه دوره رسیده است و امکان حضور بیش از سه دوره برای هیچکس در هیئت رئیسه وجود ندارد.

براتی در پایان گفت: یک نکته دیگر بحث سرپرستی بود که باعث چالش می‌شد. در اساس نامه جدید هرگاه پست دبیرکل یا پست های دیگر به دلیل برکناری یا هر دلیلی خالی شود، رئیس فدراسیون می‌تواند حداکثر سه ماه برای آن پست سرپرست تعیین کند.

تایید اساسنامه

در بخش بعدی مجمع عمومی فدراسیون فوتبال اساسنامه این فدراسیون به رأی گذاشته شد که با اعلام مهدی محمدنبی، دبیرکل، اساسنامه با ۷۰ رای موافق به تصویب رسید.

اسامی کمیته انتخاباتی فدراسیون فوتبال

علی فلاحتی شهاب الدینی، رئیس کمیته بدوی انتخابات، مهدی کردانی، معاون کمیته بدوی و غلامرضا شاه‌کرمی به عنوان عضو کمیته بدوی انتخاب شدند. همچنین حبیب الله حبیبی و تقی سیاری امینی به عنوان عضو علی البدل این کمیته انتخاب شدند.

روزبه وثوق احمدی نیز به عنوان رئیس کمیته استیناف انتخابات، مهدی پیروزرام، معاون کمیته و احمد مومن، عضو کمیته استیناف انتخابات معرفی شدند‌. حسین تقی‌پور و فریدون صادقی نیز عضو علی البدل کمیته استیناف انتخابات خواهند بود‌.

در پایان کلیپی برای نامزدی فدراسیون فوتبال جهت اخذ میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ پخش شد و مجمع فدراسیون فوتبال به پایان رسید.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.