کاهش عرضه مرغ گرم و افزایش قیمت آن را باید در احساس ناامنی مرغداران و بی نظمی در تامین نهاده های دامی جستجو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با تیتر امشب با بیان اینکه تولید و تنظیم بازار مرغ بر عهده وزارت جهادکشاورزی گذاشته شده است، گفت: قیمت گذاری کالاهای اساسی گروه اول مانند لبنیات، گوشت و مرغ در سازمان حمایت کارشناسی شده و بر اساس مؤلفه‌های تمام شده نظارت می‌شود.

سید داود موسوی در بحث روند افزایش قیمت مرغ در هفته اخیر گفت: از مبدا تأمین، قیمت مرغ زنده حدود ۱۴ هزار تومان مصوب شد و با احتساب هزینه فرایند تولید مرغ زنده به مرغ گرم در نهایت قیمت مرغ باید ۲۰ هزار ۴۰۰ تومان باشد.

او قیمت مرغ را متناسب با روند تولید دانست و گفت: اکنون مرغ زنده در مرغداری ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود و با همین تناسب طبیعی است قیمت مرغ گرم در بازار و میادین ۳۵ هزار تومان باشد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه تولید جوجه یکروزه ابزار تولید مرغ گرم است، گفت: کاهش ناگهانی قیمت جوجه یکروزه در هفته دوم مهرماه امسال از ۲ هزار ۹۰۰ تومان به زیر ۹۰۰ تومان رسید، همین امر باعث کاهش تولید جوجه یکروزه شد.

"محمدرضا طلایی" گفت: توزیع نهاده‌ها بر عهده ماست، اما در بحث کنجاله، نهایت ۵۵ درصد از نیاز مرغداران تأمین شده و یک میلیون تن کمتر وارد کشور شده است.

او علت گرانی امروز قیمت مرغ را ناشی از کمبود جوجه یکروزه و کاهش تولید آن در مهر گذشته اعلام کرد و افزود: قرار شد دولت خسارات وارده را جبران کند. نتیجه‌ی خلل یک هفته‌ای که در تولید جوجه یکروزه افتاد؛ گرانی امروز مرغ را سبب شده است.

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور هم دلایل مختلفی را در گرانی گوشت مرغ امروز (دوشنبه) در بازار و کاهش عرضه مرغ اعلام کرد.

"محمدعلی کمالی سروستانی" افزود: تأمین نشدن به موقع و منظم نهاده‌ها باعث کاهش ثبات و امنیت تولید شده است.

او گفت: کاهش وزن مرغ بعلت کاهش نگهداری نهاده‌ها در انبار از ۵۰ روز به ۴۰ روز، کاهش کیفیت سویا و نهاده‌های مرغ به علت رسوب نهاده‌های وارداتی در گمرک همچنین کاهش تولید جوجه از ۱۱۰ میلیون به ۸۷ میلیون جوجه از جمله عواملی است که کاهش تولید مرغ را باعث شده است.

کمالی سروستانی افزود: احساس ناامنی سرمایه از سوی مرغداران و تولید کنندگان و گرانی دارو از دیگر عوامل کاهش مرغ گرم در میدان بهمن است.

"محمدعلی اسفنانی" مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران هم گفت: قیمت مرغ بالاتر از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان گرانفروشی و تخلف است. درحال رسیدگی به عرضه مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب هستیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.