پرسپولیس در سال ۱۴۰۰ با فراز و نشیب‌های زیادی دست و پنجه نرم کرد که تکرار قهرمانی این تیم در لیگ برتر فصل جاری را کمی سخت‌تر از همیشه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال پرسپولیس در حالی سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشت که همچون سال‌های گذشته توانست قهرمانی با لیگ برتر را در ویترین افتخارات خود تکرار کند و برای پنجمین بار متوالی جام زرین این مسابقات را به ارمغان آورد.

پرسپولیس با جام عکس تکراری گرفت

شاگردان یحیی گل محمدی پس از نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا عزم خود را در دیدارهای داخلی به کار بستند تا در رقابت تنگاتنگ و بسیار نزدیک با سپاهان اصفهان بتوانند برای پنجمین بار متوالی قهرمان لیگ برتر شوند.

شاگردان یحیی گل محمدی در حالی جشن قهرمانی را شامگاه هشتم مردادماه گرفتند که قبل از آن هیچکس در دایره‌المعارف فوتبال فارسی نمی‌دانست چه اسمی برای تیمی که پنج بار قهرمانی خود را تکرار می‌کند چه اسمی باید بگذارد تا اینکه واژه وارداتی «گلات» وارد فوتبال ایران شد.

پرسپولیس در پایان بیستمین دوره رقابت‌ها با کسب ۶۷ امتیاز توانست قهرمان شود تا سپاهان با محرم نویدکیا هرگز نتواند به گرد پای تیمی که قهرمانی را عادت کرده بود برسد.

دریغ از پول برای گلات!

قطعاً برخی واژه‌ها در فوتبال فارسی مدیون پرسپولیس هستند. رکوردهایی که این تیم در دوران مربیگری برانکو ایوانکوویچ و یحیی گل محمدی صحبت کردند سال‌ها طول خواهد کشید تا تیم و باشگاه دیگری از آن عبور کند. با این حال قهرمان پنج دوره متوالی لیگ برتر همواره با بی پولی دست و پنجه نرم می‌کرد. این تیم پرونده‌های خارجی متعددی را در فیفا داشت که هیچ مدیرعامل و سرپرستی چاره‌ای جز پرداخت طلب امثال کریستین اوساگونا نداشت.

شاه ماهی‌های پرسپولیس رفتند

تابستان پرسپولس در حالی رقم خورد که این تیم با بحران‌های مختلف مدیریتی و مالی روبرو شد. جعفر سمیعی پس از قهرمانی این تیم و در روزهای حساس نقل و انتقالاتی از پست مدیرعاملی استعفا کرد تا بازیکنان ملی پوش تأثیرگذار این تیم همچون فصل گذشته پیشنهاد متمول‌های عرب را بپذیرند.

احمد نورالهی به شباب الاهلی امارات پیوست و محمدحسین کنعانی زادگان نیز به لیگ ستارگان قطر رفت تا برای الاهلی بازی کند.

یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس بارها در مصاحبه‌های تکراری که هر چند روز یک‌بار تکرار می‌کرد از رفتن بازیکنان خود گلایه کرد و عنوان داشت هرگز با جدایی آنها موافق نبوده است اما دلارها کار خودشان را کردند تا در کنار ضعف مدیریتی سمیعی، بازیکنان تأثیرگذار بروند. آنها حتی شهریار مغانلو را نیز که برای نیم فصل از سانتاکلارا به پرسپولیس آمده بود نتوانستند حفظ کنند تا این بازیکن به سپاهان اصفهان بپیوندد و پرسپولیس در بازار نقل و انتقالاتی نتواند دوشادوش این تیم صنعتی حرکت کند.

خریدهای ضعیف

یحیی گل محمدی برای اینکه بتواند تیم خود را برای بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تقویت کند سراغ خریدهایی رفت که چندان ستاره نبودند.

علی نعمتی، فرشاد فرجی، علیرضا ابراهیمی و حامد پاکدل با پرسپولیس به توافق رسیدند اما هیچیک از آنها جزو بازیکنان اسم و رسم دار نبودند تا اینکه رضا اسدی پس از کش و قوس‌های فراوان و با رقمی نجومی به پرسپولیس آمد تا بتواند کمی از انتقاد هواداران بکاهد.

با این حال تازه واردهای پرسپولیس چندان نتوانستند نظر مثبت کارشناسان و منتقدان را جلب کنند اما یحیی چاره‌ای جز استفاده از آنها در ترکیب برخی از بازی‌های تیمش نداشت.

حضور ضعیف در آسیا

برنامه زمانبندی رقابت‌های لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ آسیا باعث شد تا سرخ‌ها قبل از شروع لیگ برتر مقابل استقلال تاجیکستان در مرحله حذفی قرار بگیرند. این دیدار که در شهر دوشنبه برگزار شد با برد یک بر صفر سرخپوشان ایران همراه بود اما عملکرد پرسپولیس چندان چنگی به دل هواداران تیم نزد تا همه را نگران از تقابل با تیم‌های عربستانی کند.

مرحله یک چهارم نهایی که با میزبانی عربستانی‌ها همراه بود شکست سه بر صفر پرسپولیس مقابل الهلال را به همراه داشت تا نایب قهرمان فصل گذشته خداحافظی تلخی با این مسابقات داشته باشد.

دلهره یحیی از گل خوردن‌های ساده

یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس از ابتدای فصل بارها از کمبود بازیکن در تیمش گلایه کرد. او با وجود جذب سه مدافع در تابستان باز هم از گل خوردن‌های پرسپولیس راضی نبود تا جایی که چند بار در مصاحبه‌های خود به آن اشاره کرد اما گل خوردن‌های ساده حامد لک تمامی نداشت تا یحیی در دو بازی مجبور به استفاده از پنج مدافع تخصصی در ترکیب خود شود.

کوه بدهیِ استوار!

مجید صدری سرپرست وقت پرسپولیس که با کوهی از بدهی‌های مالی بین‌المللی روبرو شده بود ابتدا سراغ پرداخت طلب گابریل کالدرون رفت تا پنجره نقل و انتقالاتی این تیم را باز کند. آنها به محض پرداخت پول این مربی با خروج قریب‌الوقوع بوژیدار رادوشوویچ دروازه‌بان کروات خود روبرو شدند تا سنگربان دوم ولی مطمئن پرسپولیس تهران را ترک کند و پرسپولیس با مشکل خیلی جدی در چارچوب دروازه روبرو شود.

رفتن رادو نه تنها اعتماد به نفس حامد لک را افزایش داد بلکه دروازه‌بان اول این تیم مسیر حاشیه را در پیش گرفت تا با مصاحبه‌های هر از چند گاه خود نشان دهد همچنان دوست دارد چهره جنجالی باشد.

خریدهای آسیایی

تاکتیک پرسپولیس در فصل بیست و یکم لیگ برتر بارها دچار مشکل شد تا این تیم در رقابت با استقلال برای گرفتن صدر جدول کم بیاورد. یحیی گل محمدی در همان هفته‌های ابتدایی خواستار جذب «منوچهر صفروف» و «وحدت هنانوف» شد تا دو بازیکن پیشین استقلال تاجیکستان پیراهن سرخ پایتخت را بر تن کنند. آنها دو ماه به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس نتوانستند برای این تیم بازی کنند.

بازگشت بزرگ رامین رضائیان و جذب جانشین رادو

رضا درویش با حکم حمید سجادی مدیرعامل پرسپولیس شد تا بتواند بر مشکلات پرسپولیس فائق شود. او در روزهای ابتدایی کاری توانست رامین رضائیان و احمد گوهر را جذب کند. سپس شیرزود تمیروف را طبق خواسته گل محمدی به خدمت گرفت تا نشان دهد تلاش‌های خود را برای رفع نیازهای کادر فنی می‌کند.

اعتراض، استعفا، تحریم!

درویش در ماه اول حضورش در جایگاه مدیرعاملی با رفتارهای عجیب اعضای تیم روبرو شد. بازیکنان و مربیان پرسپولیس که حمایت همه جانبه ای از مجید صدری داشتند برای دریافت طلب‌های فصل جاری خود صبور نبودند. آنها در اولین نشست با درویش اعتراض خود نسبت به بدهی‌ها را علنی کرده و ۱۰ روز پس از آن هم تحریم را تمرین کردند. تنها یک جلسه تمرین نکردن کاف بود تا یحیی گل محمدی از پست سرمربیگری پرسپولیس استعفا دهد تا بحران از واژه‌ای به واژه دیگر در پرسپولیس درآید!

دلارهایی که بی دلیل پای بازیکنان بی کیفیت خارجی خرج شد تا بازیکنان این تیم بارها بابت مشکلات جاری خود زبان اعتراض پیدا کنند.

مرد آرام دیگر آرامش ندارد

نگاهی گذرا به رفتارهای یحیی گل محمدی سرمربی آرام فوتبال ایران در سال ۱۴۰۰ نشان از اضطراب و استرس بالای او می‌دهد. گل محمدی به هیچ وجه آرامش قبلی را ندارد. او در مدیریت رفتار خود با مدیران عامل باشگاه و همچنین برخی نشست‌های خبری دیگر لبخند همیشگی را بر لب ندارد که نماد از بین رفتن آرامش این مربی را می‌توان در دربی ۹۸ پایتخت دید که به طرز باور نکردنی بر سینه داور مسابقه با دستان خود می‌زد تا نشان دهد استعفای اخیرش هم در فاصله چند روز مانده به نوروز چیزی جز عصبانیت‌های کشدار او نیست.

قدردانی از پرسپولیس فراموش شد

فوتبال ایران فارغ از گرایش‌های رنگی لازم بود به پرسپولیس احترام ویژه بگذارد. پنج قهرمانی در لیگ برتر، دو بار صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا، قهرمانی در جام حذفی و عکس‌های تکراری یادگاری با سوپر جام چیزی بود که پرسپولیس به ویترین خود اضافه کرد اما بر هیچکس پوشیده نیست کلاس بازی این تیم در سطح آسیا باعث شد تا هواداران فوتبال پس از سال‌ها به خود ببالند و تیمی از فوتبال ایران بتواند در سطح باشگاهی قاره کهن قد علم کند.

هیچ چیز تمام نشده است

پرسپولیس در سال ۱۴۰۰، ۴۹ بازی انجام داد که ۳۴ برد، ۹ مساوی و ۶ باخت سهم این تیم بود که سبب ثبت ۹۶ درصدی بردهای سرخپوشان در طی یک سال جاری بازی‌هایش شد. تیمی که از پنج جام ممکن دو بار توانست آنها را بالای سر ببرد.

رقابت‌های فصل جاری لیگ برتر در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نیز ادامه خواهد داشت تا تکلیف قهرمان بیست و یکمین دوره رقابت‌های لیگ برتر مشخص شود. اختلاف ۶ امتیازی پرسپولیس با استقلال به آن اندازه نیست که این تیم در ۹ بازی پیش رو نتواند آن را جبران کند اما باید دید چاله‌هایی که از مدیریت تا بازیکن خودی برای این تیم کنده شده است در بازی‌های پیش رو پر می‌شود یا اینکه سرخ‌ها کسب ششمین قهرمانی متوالی را از کف خواهند داد تا رقیب سنتی پس از سال‌ها جام زرین را در آغوش بگیرد.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )