دبیر کل فدراسیون فوتبال ایران توضیحاتی را درباره جلسه روز گذشته با AFC و مباحث مطرح شده درباره تعلیق این فدراسیون ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، مهدی محمدنبی درباره پروتکل‌های مربوط به برگزاری مسابقات در شرایط شیوع و مبارزه با ویروس کرونا عنوان کرد: به صورت کلی، آغاز مسابقات فوتبال در هر کشوری باید با تصمیم و سیاست‌ دولت‌ها باشد و این موضوع به عینه در تمامی کشورهایی که مجوز برگزاری مسابقاتشان داده شد، انجام شده است. بیان ساده تر این موضوع این است که اگر وزارت بهداشت به نمایندگی از دولت اجازه آغاز مسابقات را بدهد، متولیان برگزاری فوتبال در هر کشور باید با نهادهای بهداشتی هماهنگی داشته باشند و قدم به قدم با رعایت پروتکل‌ها پیش بروند.

دبیر کل فدراسیون فوتبال ادامه داد: از طرفی فیفا جدیدترین پروتکل‌های آغاز مسابقات را اعلام کرده است.این پروتکل در یک سند ۱۹ صفحه ای جهت اطلاع همه - و نه فقط ۲۱۱ کشور عضو فیفا - در سایت فیفا منتشر شد.

وی درباره روند مربوط به برگزاری مسابقات تصریح کرد: هرگونه تصمیمی در این باره باید از سوی فدراسیون و سازمان لیگ اعلام شود و اینکه باشگاه‌ها به صورت تک تک و از طریق رسانه‌ها مطالب را بازگو کنند در پروتکل های بین المللی وجود ندارد و می تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

نبی افزود: نکته مهمی که می خواهم اینجا مطرح کنم این است که بازگویی این مسائل از سوی اعضای باشگاه ها بازتاب رسانه‌ای بین‌المللی و حتی تبعات سنگینی برای کل ساختار فوتبال ایران خواهد داشت و لذا شایسته است مسولان باشگاه ها در این قسمت دقت نظر بیشتری داشته باشند.در دنیای امروز مباحث به صورت کامل رصد می شود و همه ما در اتاق شیشه ای در حال فعالیت هستیم. بنابراین بیان دیدگاه ها می بایست در مسیری انجام شود که به کلیت فوتبال کشور و اقتدار فوتبال ما در سطح جهان آسیبی وارد نکند.

دبیرکل فدراسیون فوتبال یادآور شد: فدراسیون‌های عضو فیفا در نهایت نقطه تماس میان فوتبال آن کشور با فدراسیون بین المللی فوتبال هستند و در واقع فیفا فدراسیون فوتبال آن کشور را به رسمیت می شناسد. لذا اگر قرار بر این باشد تصمیمی در کلیت فوتبال و برای مثال برگزاری مسابقات باشگاهی در هنگام شیوع و مبارزه با ویروس کرونا گرفته شود فیفا با مسولان باشگاه ها جلسه نمی گذارد بلکه این فدراسیون فوتبال است که محل ارتباط میان دو نهاد است.

نبی تصریح کرد: بار دیگر از کلیه مسولان محترم باشگاه ها درخواست می کنم با عنایت به موارد ذکر شده همچون همیشه به اظهارات و مصاحبه های خود دقت نظر ویژه ای داشته باشند و در درون مجموعه و ساختار باشگاه، طرح مشخص و ساز و کار معینی را برای انتقال پیام هایشان به فضای افکار عمومی و رسانه ها در نظر بگیرند. بدون شک، تاوان سخنان حاشیه برانگیز و احساسی را نه اقلیتی خاص بلکه کل فوتبال ایران خواهد داد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان لیگ با استناد به پروتکل مصوبه ستاد مبارزه با کرونا در ورزش که مورد تایید وزارت بهداشت هم بوده برنامه تمرینات و شروع مسابقات لیگ برتر، لیگ یک، لیگ دو و لیگ سه را در نامه مورخ ۳۰ اردیبهشت به باشگاه ها ابلاغ کرد. بر این اساس تیم های لیگ برتر، لیگ یک، دو و سه تمرینات خود را از خرداد آغاز کردند و فدراسیون و سازمان لیگ مطابق مصوبات قانونی و لازم الاجرا برنامه های تمرینات و مسابقات را اجرا می کنند.

دبیرکل فدراسیون فوتبال همچنین درباره نشست ویدئو کنفرانس AFC با نمایندگان فدراسیون ها و لیگ های حاضر در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب آسیا عنوان کرد: این جلسه روز چهارشنبه از ساعت ۱۵ به وقت محلی مالزی برگزار شد.اعضای دپارتمان مسابقات، بخش تجاری و همچنین نمایندگان لاگارد اسپورت هم در این نشست حضور داشتند. قبلا AFC از همه فدراسیون ها استعلامی گرفته بود که تصمیم شان درباره لیگ های داخلی خود بر اساس پروتکل های ابلاغی دولتشان به چه صورت است. در نهایت مشخص شد تا اول تیر کشورهای غرب آسیا که در لیگ قهرمانان حضور دارند یا لیگ های داخلی شان آغاز شده یا در شرف آغاز است. کنفدراسیون از آغاز دوباره لیگ های داخلی ابراز خوشحالی کرد. مسولان کنفدراسیون همچنین اعلام کردند که مسابقات تحت نظر AFC براساس پروتکل های اجرایی در هنگام شیوع کرونا سه روز قبل و یک روز پس از بازی ها می بایست توسط فدراسیون ها به انجام برسد.

وی درباره وضعیت رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تصریح کرد: کنفدراسیون در این باره با فیفا مذاکراتی داشته است. در نهایت پیشنهاد برگزاری ۴ مسابقه باقیمانده این مرحله در فیفادی اکتبر و نوامبر است. بدین ترتیب که ۸ و ۱۳ اکتبر و ۱۲ و ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰ این مسابقات به انجام برسد. این پیشنهاد از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام گرفته و قرار است فیفا در این باره اطلاع رسانی نهایی را انجام دهد. همچنین قرعه کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی هم مقرر گردید در ژانویه ۲۰۲۱ صورت پذیرد و آغاز این مسابقات از مارچ ۲۰۲۱ خواهد بود.

نبی درباره ادامه مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و همچنین مرحله یک شانزدهم این مسابقات گفت: ای.اف.سی پیشنهادات کشورهای مختلف را در این باره دریافت کرده و ارزیابی های لازم را انجام داده است. قرار است با توجه به مکاتبات قبلی درباره چگونگی برگزاری مسابقات تصمیم گیری شود. دو بازه زمانی یا از ۱۴ تا ۲۹ سپتامبر و یا از ۲۱ اکتبر تا ۴ نوامبر ۲۰۲۰ در این خصوص در نظر گرفته شده است و پس از بررسی نهایی کمیته مسابقات تصمیم نهایی را می گیرد.

دبیرکل فدراسیون فوتبال همچنین درباره خبرهای مطرح شده پیرامون خطر تعلیق فوتبال ایران گفت: همانطور که بارها در روزهای اخیر از سوی فدراسیون فوتبال شفاف سازی صورت گرفت، روز ۹ خرداد ماه نامه‌ای از سوی فیفا به ایران رسید که در آن، به تعداد بسیار محدودی از مواردی که مد نظر فیفا بود، اشاره شده بود. در این نامه‌ای مطلقاً به چنین مسئله‌ای اشاره نشده است. در حال حاضر به واقع مشکلی برای فدراسیون وجود ندارد. در این مسیر لازم است با همدلی، حمایت و همراهی به تکمیل این فرایند کمک کنیم. متاسفانه گاهی اوقات به برخی شایعات علیه فوتبال ملی دامن زده می شود که باعث تعجب و تاسف است و نباید تحت هیچ عنوان تکرار شود.

نبی در خاتمه گفت: پیرو اطلاعیه قبلی انتشار مدارک و اسناد مرتبط با فدراسیون از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی بدون داشتن مجوز رسمی از سوی فدراسیون فوتبال به منزله دخالت شخص ثالث در امور فدراسیون تلقی شده و می بایست در مراجع قانونی پاسخگویی صورت پذیرد. به ویژه در بخش موضوعات مطروحه علیه فوتبال ملی به هیچ وجه گذشت نخواهیم کرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.