وزیر ورزش و جوانان مدعی است طی ۲ تا ۳ ماه آینده پای باشگاه های استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه باز می شود.

به گزارش ایسنا، ۲۵ آذرماه سال ۱۳۹۷ بود که مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس - که به تایید رییس جمهور رسیده بود - بعد از طی کردن مراحل کارشناسی در کمیسیون اقتصادی هیات دولت به تصویب رسید و با توجه به این مصوبه هیات وزیران، سازمان خصوصی‌سازی وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی تمامی مراحل ارزیابی، قیمت‌گذاری، تعیین شرایط و نحوه واگذاری به متقاضیان را بر عهده خواهد داشت.

پارسال سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که این دو باشگاه توسط کارشناسان قیمت‌گذاری شده و قرار است در اولین فرصت در سال ۱۳۹۸ جلسه هیأت واگذاری برگزار و این قیمت در این جلسه تأیید یا رد شود اما اوایل تابستان پوری حسینی، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد که مقدمات واگذاری این دو باشگاه هنوز فراهم نشده است و مشغول آماده‌سازی این دو باشگاه برای واگذاری هستیم.

تمدید مهلت واگذاری تا پایان سال ۹۸

۱۱ شهریورماه سال ۹۸ بود که وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری نشست تخصصی با کمیسیون اصل ۴۴ درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، تاکید کرد که با توجه به فراهم نبودن شرایط و تفاهم با مجلس و نهادهای نظارتی، این واگذاری حداکثر تا پایان سال به تعویق افتاد.

سلطانی فر یادآور شد که مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب قانون بودجه سال ۹۸، حکمی را در بند (هـ) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۸ به تصویب رساند که واگذاری این دو باشگاه با کشف قیمت در فرابورس تا پایان شهریورماه سال ۹۸ انجام گیرد و پس از آن ۵۱ درصد از سهام دو باشگاه به صورت بلوکی و مابقی آن به صورت سهامی عام عرضه شود که پس از این مصوبه، جلسات بسیاری با سازمان بورس، فرابورس، سازمان خصوصی سازی و مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد که نظر همه دستگاه‌ها این بود که واگذاری دو باشگاه با شیوه و مدل قانونگذار یعنی براساس بند (هـ) تبصره ۲ قانون بودجه تا شهریور ماه امکان‌پذیر نیست.

۲۷ دی ماه سال گذشته بود که مدیرعامل فرابورس در مورد آخرین وضعیت واگذاری دو باشگاه ورزشی پرسپولیس و استقلال، با اشاره به اینکه ما پیش از این صورت‌های مالی از این دو باشگاه دریافت کرده‌ایم اما تاکنون درخواست رسمی برای ورود به فرابورس از سوی این باشگاه‌ها مطرح نشده است، گفت: در قانون بودجه، وزارت ورزش و جوانان مکلف شده است سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را از طریق بازار پایه فرابورس واگذار کند و سازمان بورس، بازار سرمایه و فرابورس ایران به طور کامل آمادگی بررسی شرایط این دو باشگاه برای ورود به فرابورس را دارند که به محض دریافت درخواست رسمی، شرایط آن‌ها برای ورود به فرابورس را بررسی می‌کنیم.

وعده سازمان خصوصی سازی در مورد واگذاری سرخابی ها

۱۳ بهمن ماه سال ۹۸ نیز علیرضا صالح، رییس سازمان خصوصی‌سازی در نشستی خبری چرا استقلال و پرسپولیس برخلاف وعده‌های داده شده امسال واگذار نمی‌شوند؟ عنوان کرد که در شرایطی می‌خواستیم این باشگاه‌ها را واگذار کنیم که زمین چمن و ورزشگاه نداشتند، دلیل این‌که این دو باشگاه امسال واگذار نمی‌شوند نیاز به آماده‌سازی آنها و شفاف‌سازی اطلاعاتشان بود. در این راستا جلسات زیادی با وزیر ورزش و جوانان داشتیم و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم تا ابهام در بدهی و سازوکار این دو باشگاه وجود دارد، نمی‌توان آنها را واگذار کرد.

وی با بیان اینکه در در نهایت قرار شد دو شرکت فرهنگی-ورزشی استقلال و پرسپولیس در بازار دوم فرابورس عرضه شوند، با اشاره به شرایط شرکت‌ها در فرابورس اظهار کرد که یک شرکت برای عرضه در فرابورس باید اصلاح ساختار مالی شود، این در حالی است که دو شرکت استقلال و پرسپولیس زیان انباشته دارند و قرار است از طریق اصلاح ساختار مالی از تجدید دارایی‌ها این زیان برطرف شود. رییس سازمان خصوصی سازی در بخش دیگری از اظهاراتش از واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ خبر داد و اعلام کرد که بعد از حسابرسی داخلی و تشکیل کمیته حسابرسی دو باشگاه در شش ماهه اول سال آینده پذیرش می‌شوند.

این در حالی است که ابوالقاسم شمس، عضو هیات عامل سازمان خصوصی سازی نیز ابراز امیدواری کرد تا تکلیف این موضوع تا نیمه اول سال ۹۹ مشخص شود. وی عنوان کرد که این دو شرکت فرهنگی-ورزشی در زمان انجام اقدامات لازم با مشکلاتی از قبیل تغییرات مدیریتی مواجه بودند که این موضوع باعث تاخیر در همکاری آن ها شد زیرا برخی از اقدامات را باید هیات مدیره تصویب کند تا به مرحله اجرا در آید، بنابراین امیدواریم تکلیف این موضوع تا نیمه اول سال ۹۹ مشخص شود و از طریق عرضه اولیه در فرابورس کشف قیمت صورت گرفته و عرضه‌های بلوکی در مراحل بعد صورت گیرد.

به گفته این عضو هیات عامل سازمان خصوصی سازی زمانی که بحث واگذاری دو باشگاه به صورت جدی مطرح و حتی آگهی شد، فقط بحث واگذاری برند همراه با دارایی بود و به هیچ عنوان مساله واگذاری هر یک از شرکت های فرهنگی و ورزشی استقلال و پرسپولیس از طریق بازار سرمایه مطرح نشد اما از مهر ماه سال ۹۸ نحوه واگذاری تغییر کرد و شرکت‌ها در حال واگذاری از طریق پذیرش در بازار سرمایه هستند.

تاکید بر واگذاری در ابتدای سال ۹۸ و ۹۹

سوم فروردین ماه سال جاری نیز مسعود سلطانی فر اعلام کرد که واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارت در سال جاری خواهد بود؛ این اقدام در راستای برنامه های توسعه‌ای این دو باشگاه صورت می گیرد و وزارت ورزش و جوانان در اجرای آن بسیار مصمم است.

این درحالی است که وزیر ورزش و جوانان ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ نیز گفته بود "بارها اعلام کرده‌ایم که صد درصد موافق خصوصی شدن این دو باشگاه هستیم و این موضوع نظر دولت و بنده و مجموعه وزارتخانه است و تاکید می‌کنم تمام معاونان و مدیران باید هماهنگ با معاون قهرمانی برای واگذاری و خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس اقدام کنند و مصوبات دولت در این موارد به سرعت انجام شود."

تصویب برنامه برای واگذاری قطعی دو باشگاه در سال ۹۹

بنابراین در اولین جلسه هیات‌ واگذاری شرکت‌های دولتی در سال ۱۳۹۹ که ۱۸ فروردین ماه سال جاری در وزارت امور اقتصاد و دارایی با حضور وزرای اقتصاد، ورزش و جوانان، دادگستری و نیز رییس سازمان خصوصی‌سازی، نمایندگان اتاق بازرگانی و سازمان بورس اوراق بهادار برگزار شد، برنامه اجرایی پیشنهادی سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری قطعی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال ۱۳۹۹ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

در این جلسه رییس سازمان خصوصی‌سازی و وزیر ورزش و جوانان گزارشی از اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۸ در این رابطه از جمله حسابرسی سالیان گذشته و برگزاری مجامع این دو باشگاه، شناسایی اموال و دارایی‌های مختلف آن ها، واگذاری قطعی دو ورزشگاه درفشی‌فر مرغوبکار به دو باشگاه و همچنین شفاف شدن بدهی مالیاتی آن ها و حل کردن بسیاری از دعاوی حقوقی در سال ۱۳۹۸ ارائه کردند و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز بر واگذاری هرچه سریع تر دو باشگاه طی مراحل قانونی در نیمه نخست سال جاری تاکید و به همه بخش‌های ذی‌ربط دستورات لازم برای انجام اقدامات اجرایی و قانونی را صادر کرد.

در ادامه جلسه نیز برنامه اجرایی مراحل مختلف واگذاری این دو باشگاه که توسط سازمان خصوصی‌سازی تهیه شده بود به جلسه پیشنهاد شد و مورد تصویب هیات عالی واگذاری شرکت‌های دولتی قرار گرفت.

دستور رییس جمهوری برای تسریع واگذاری

جمعه ۲۲ فروردین ماه سال جاری بود که رییس جمهوری، در گفت و گویی با فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور داد سریعا طبق مصوبه اخیر دولت، سازوکار عرضه سهام بنگاه هایی را که در اختیار دولت، نهادهای عمومی و نیروهای مسلح هستند، در بورس فراهم کند.

جدیدترین وعده آغاز واگذاری سرخابی‌ها در بورس

حال اما وزیر ورزش و جوانان در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرده است به مرحله حساس و تعیین کننده ورود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه نزدیک شده ایم طی دو تا سه ماه آینده، این دو باشگاه به بازار سرمایه وارد می‌شوند.

به گفته وی، طی دو تا سه ماه آینده بر اساس برنامه زمانبندی شده مصوب هیات عالی واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در هجدهم فروردین ماه سال جاری فعالیت‌های پیش خواهد رفت و مسئولان ذی ربط در حال تهیه اسناد و مدارک مربوط به املاک دو باشگاه هستند و با واگذاری ورزشگاه‌ها به این دو باشگاه، دارایی آنها افزایش خواهد یافت.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )