رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه مسئولان قضایی فدراسیون در پرونده مالی وی «زیاده‌روی» کردند، گفت: قطعا در آینده پشت پرده این پرونده «جهت‌دار» را پیدا و افشا خواهم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پرونده‌ای که سال ۱۳۹۸ بر مبنای رسیدگی به تخلف مالی علی کفاشیان و عباس ترابیان تشکیل شده بود، با صدور حکم ابتدایی کمیته اخلاق همراه شد و رئیس پیشین فدراسیون و رئیس کمیته سابق بازاریابی به پنج سال محرومیت محکوم شدند.

با این حال به دنبال اعتراض کفاشیان و ترابیان، کمیته استیناف پس از بررسی‌های لازم علی کفاشیان را به یک سال و عباس ترابیان را به سه سال محرومیت از فعالیت‌های فوتبالی محکوم کرد که هر چند رئیس کمیته استیناف در گفتگو با مهر این کاهش محرومیت را تکذیب نکرد اما هنوز از سوی سایت فدراسیون به طور رسمی خبر آن اعلام نشده است.

علی کفاشیان که صحبت‌هایی هم در مورد بازگشتش به فدراسیون مطرح شده است صبح امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار مهر به سوالاتی در همین مورد پاسخ داد.

* خبرگزاری مهر: با کاهش محرومیت شما به یکسال احتمال بازگشت تان به فدراسیون قوت گرفته است.

- علی کفاشیان: خودم از این کاهش بی خبرم. البته قبلاً صحبتی با آقای صالحی داشتم اما اینکه محرومیت در نظر گرفته شده کاهش پیدا کرده خبر ندارم.

* با شناختی که جامعه فوتبال از شما دارد به نظر می‌رسد همین یکسال را هم ناعادلانه می‌دانید؟

- طبیعتاً همینطور است. ماجرای شرکت طرف قرارداد ما کاملاً روشن و شفاف است. ما قراردادی را برای جام جهانی برزیل بسته بودیم و بعد هم برای جام جهانی روسیه همین روال را طی کردیم اما شرکت طرف قرارداد بعد از پرداخت بخش‌هایی از آن در ادامه حاضر به همکاری نشد و سرنوشت طلب ما بلاتکلیف ماند.

* اما ظاهراً اعضای کمیته اخلاق و استیناف نظری غیر از این دارند و تصورشان این است که ۳۱۶ هزار دلار دریافت شده اما وارد چرخه مالی فدراسیون نشده است؟

- به هر حال دوستان نظر خودشان را دارند. همانطور که گفتم این ماجرا کاملاً شفاف است. وقتی شرکت طرف قرارداد به تعهداتش عمل نکرده و بخش پایانی قرارداد را پرداخت نکرده است چرا باید چنین ذهنیتی وجود داشته باشد؟

* شاید نظرشان این است که شما باید از طرف قرارداد فدراسیون شکایت می‌کردید تا این پول را دریافت کنید؟

- همان موقع این تصمیم را داشتیم اما وقتی بررسی کردیم دیدیم باید نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار هزینه این شکایت کنیم و احتمالاً در انتها هم چیزی دست ما را نخواهد گرفت. به همین خاطر پیگیری نکردیم. البته این شرکت سرِ چند کشور دیگر را هم کلاه گذاشته بود و پول شان را خورده بود. به همین خاطر شکایت کردن از شرکتی که دیگر وجود نداشت هزینه‌ای را به ما تحمیل می‌کرد اما ثمری نداشت.

* بقیه کشورهایی که سرشان کلاه گذاشته شده بود هم همین کار را کردند؟

- از آنها خبر ندارم اما ما ماجرا را برای فیفا و هیات رئیسه خودمان توضیح دادیم و آنها را در جریان این اتفاق قرار دادیم. ضمن اینکه کمیته اقتصادی فدراسیون هم پیگیری‌هایی را انجام داد.

* با این حال برخوردی که با شما به عنوان رئیس دو دوره فدراسیون شد، خیلی چهره خوبی در بین اهالی فوتبال نداشت.

- درست است. بنده سال‌هایی که در فدراسیون فوتبال بودم میلیون‌ها دلار ورودی و خروجی مالی داشتیم اما ریالی یا دلاری جابجا نشد و کسی نتوانست ایرادی بگیرد. با همه حسابرسی‌هایی که صورت گرفت هیچ مورد منفی در فدراسیون وجود نداشت اما نمی دانم چرا کمیته اخلاق چنین تصمیمی را گرفت. حالا اگر شرکتی پول کشورها را خورده و تخلفی کرده است این دلیل نمی‌شود که با یک رئیس فدراسیون این طور برخورد شود.

* به نظر می‌رسد هنوز هم از این رای عصبانی و دلخور هستید؟

- طبیعتاً همینطور است. هنوز هم اعتقاد دارم در این پرونده زیاده روی کردند و همه خدماتی که من در ۸-۹ سال حضورم در فوتبال داشتم را نادیده گرفتند. حقم نبود که چنین رفتاری با من داشته باشند. من برای شرکتی مورد اتهام قرار گرفتم که طرفش صداوسیما بود و مراوده‌اش هم با این سازمان بود و فدراسیون بیشتر واسطه و هماهنگ کننده بود.

* شاید برخی قصد داشتند با این پرونده به اعتبار شما در فوتبال لطمه بزنند. بعد از این حکم‌ها تلاشی کردید تا پشت پرده این محرومیت را پیدا کنید؟

- نه دنبالش نبودم، چون آنقدر کارشان بد بود که از فوتبال منزجر شدم و تمایلی برای پیگیری نداشتم. البته در اینکه این پرونده و این حکم جهت دار بود و در راستای اهداف خاصی بود شک ندارم اما اینکه حالت جهتش به سمت چه کسی بود را نمی دانم. قطعاً در آینده پیگیری می‌کنم و متوجه خواهم شد از سوی چه کسی این پرونده «جهت دار» شد!

* موضوعی که الان فدراسیون را با چالش مواجه کرده اصلاح پیش نویس اساسنامه است که دردسرهای زیادی را ایجاد کرده. با شناختی که از فدراسیون و فیفا دارید، فکر می‌کنید چرا این اصلاحات زمان برده و هنوز حل نشده است؟

- خیلی در جریان ریز ماجرا نیستم. از من هم نخواستند که در این مورد اظهار نظر کنم و نظرم را بگویم. اگر بخواهند می‌توانم کمک کنم اما فعلاً خبری نشده است.

* پیش بینی خودتان از این ماچرا چگونه است؟

- به نظرم اگر هماهنگی و تعامل خوبی با فیفا داشتیم این مشکل کمتر بود. اینها بستگی به قدرت رئیس دارد که بتواند این تعامل را برقرار کند. قطعاً فدراسیون و عوامل حقوقی و بین الملل در این مورد بهترین تصمیم را خواهند گرفت.

* ولی ظاهراً این پیش نویس بدون اطلاع اعضای مجمع تنظیم شده و همین امر اعتراض‌هایی را به همراه داشته است؟

- طبیعتاً باید اعضای مجمع در جریان اصلاحات قرار داشته باشند و نظراتشان را اعلام کرده باشند. بدون مشورت که نمی‌شود کار را پیش برد. باید فرصتی را به اعضای مجمع بدهند که اساسنامه را خوب مطالعه کنند و بعد هم نظراتشان را به هیات رئیسه بدهند تا فدراسیون بهترین اصلاحات را داشته باشد و به فیفا هم ارسال کند.

* با شناختی که از فیفا دارید فکر می‌کنید چقدر احتمال دارد فدراسیون فوتبال ایران را تعلیق کند؟

- هیات رئیسه فدراسیون نباید بگذارد کار به اینجا برسد. باید هر چه سریع‌تر موانعی که وجود دارد را برطرف کنند و با تعامل و هماهنگی که با فیفا خواهند داشت مشکل را برطرف کنند.

* اگر شرایط فراهم شود تمایلی به برگشت دارید؟

- فعلاً که چیزی مشخص نیست و دوستان در حال کار کردن هستند. باید ببینیم در آینده چه می‌شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.