شاهرود - رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه رسیدن کرونا به ایران از مدت‌ها قبل کاملاً قابل پیش‌بینی بود، گفت: کرونا در ۸۰ درصد موارد خفیف و خطری ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر رضا چمن شامگاه سه شنبه در نشست خبری با موضوع شناخت ویروس کرونا و مسائل مرتبط آن با جامعه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران، با اشاره به اینکه کرونا مانند آنفولانزا ویروسی است که اگر بتوانیم وضعیت ژنتیکی آن را بشناسیم می‌توانیم زمان گیرایی، موج شیوع و … را بهتر درک کنیم لذا این امر به زمان بیشتری برای تحقیقات نیاز دارد، بیان کرد: درست است که کرونا ویروس از چین شروع شد اما در ۳۷ کشور جهان ۸۰ هزار ابتلاء و دو هزار و ۷۰۰ مرگ تشخیص داده‌شده است، لذا دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در اوایل بهمن‌ماه و زمانی که ویروس تازه در چین شیوع پیداکرده بود، همایش شناخت آن را برگزار و در همان زمان اعلام کردیم که دیر یا زود این ویروس به شاهرود و ایران هم می‌رسد.

وی افزود: حتی پیش‌بینی می‌شد که این ویروس در هفته اول و دوم اسفندماه در ایران شیوع پیدا کند چراکه امروز در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و نمی‌توان جلوی عواملی چون ویروس را گرفت، اگر از ما سوال شود آیا کرونا وجود دارد خواهیم گفت این ویروس حتماً همه‌جا وجود دارد و اگر نیست تشخیص درستی داده نشده است.

۱۵ مرگ از ۹۵ بیمار در کل کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه در بدو ورود ویروس به ایران همه حواس معطوف به چین بود درصورتی‌که این تصمیم اشتباه به نظر می‌رسید چراکه امروز دهکده جهانی تعاملات کشورها را آن‌قدر گسترش داده که ممکن است ده‌ها کشور دنیا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با چین تعامل داشته و بعد به ایران راه یافتند و اگر دیده می‌شود که آمار ابتلاء در ایران ممکن است بیشتر از سایر کشورها باشد یک دلیل آن این است.

چمن ادامه داد: علاوه بر اینکه ما به‌اشتباه فقط حواسمان را روی چین معطوف کردیم و از دیگر کشورها غافل شدیم، دلیل دوم این موضوع که چرا در ایران ۹۵ مورد مشاهده و ۱۵ مرگ رخ‌داده این است که ما نمونه‌های بسیار زیادی را به آزمایشگاه انیسیتو پاستور تهران ارسال کرده‌ایم آن‌هم از همه نقاط دنیا که این‌ها همگی به دلیل کمبود کیت، نیروی انسانی، وقت و … با دشواری و کندی روبرو شده که در صورت مشخص شدن جواب آن‌ها احتمال بسیار زیاد ایران در آمارها به همان میانگین جهانی استاندارد که رفتار ویروس نشان داده نزدیک خواهد شد.

وی بابیان اینکه رفتار ویروس نشان داده که در آب‌وهوای ووهان یعنی تقریباً آب‌وهوای نزدیک به شاهرود با دو درجه اختلاف دما و چندی درصد اختلاف رطوبت به‌خوبی رشد می‌کند و هر نفر می‌تواند ویروس را به دو الی چهار نفر منتقل کند که این میزان انتقال بسیار زیاد و البته سریعی است.

رفتار شناسی کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه کرونا دارای تباری است که بامطالعه بر روی آن می‌توان تا حد زیادی رفتار آن را شناخت و ازآنجاکه رفتارهای آن مشابه برخی ویروس‌های هم‌خانواده مانند آنفولانزا و کامان کور است می‌توان حدس زد که با فرارسیدن بهار و گرمایش زمین کم‌کم از شدت آن کاسته شود.

چمن درباره ویروس در شاهرود گفت: یک مورد فردی که در شاهرود مشکوک به این ویروس بود به بیمارستان اعزام و از وی نمونه‌برداری شد این نمونه به تهران ارسال و پاسخ آن آنفولانزا آمد این شهروند سپس به تهران رفت و پس از دو هفته در بیمارستان مسیح دانشوری دوباره آزمایش داد و این بار کرونای او مثبت شد درنتیجه کرونای او در تهران به ثبت رسید و با آمار این شهرستان ارسال شد اما اینکه فرد مذکور در شاهرود کرونا گرفت یا اینکه از بدشانسی آنفولانزا داشت و در تهران کرونا هم‌روی آن آنفولانزا آمد امری است که احتمال آن می‌رود.

وی بابیان اینکه باید کمک کرد تا از شیوع ویروس جلوگیری شود، افزود: اگر مردم دارای تب ضعیف یا ملایم شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی ساده دارند تنها کافی است در خانه‌مانده و استراحت کنند ۸۰ درصد کرونا از نوع ضعیف است که تنها با استراحت درمان می‌شود فقط ۱۴ درصد این بیماری شدید است که نیاز به مراجعه سرپایی به بیمارستان دارد که علائم آن جدی‌تر هستند از سوی دیگر چهار درصد از گیرندگان این بیماری اوضاع وخیم پیدا می‌کنند که نیاز به بستری و اورژانس و … دارند و تنها دو درصد می‌میرند پس همان‌طور که بیان شد غالب مردم اصلاً نباید نگران باشند ممکن است ما صدها نفر داشته باشیم که کرونا دارند، خوب هم شده‌اند و خودش آن‌هم نفهمیده‌اند.

علائم کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه اگر سه اثر شامل سرفه، تنگی نفس و تب را باهم کسی داشته باشد مشکوک به کرونا است معمولاً چون این‌گونه مشابه آنفولانزا است ممکن است فرد درد عضلاتی ضعف یا سردرد هم داشته باشد.

چمن درباره راه انتقال گفت: این بیماری فقط از سه‌راه منتقل می‌شود نخست پاشیدن مایعات دهانی و بینی مانند آب دهان به‌صورت فرد سالم و رفتن آن به درون‌بینی، چشم و دهان، دوم دست دادن با فردی که دستش به مخاط دهان و بینی آلوده است و زدن دست به چشم و دهان و بینی و سوم از طریق مدفوع و دست آلوده که آن‌هم به دهان برخورد کند و لذا این بیماری از هیچ راه دیگری منتقل نمی‌شود درنتیجه اگر کسی در یک متری فرد کرونا مثبت هم بایستد به دلیل اینکه مخاط دهان بر روی صورت او پاشیده نمی‌شود از بیماری مصون است.

وی بابیان اینکه راه عدم انتقال بیماری بسیار ساده است، گفت: رعایت بهداشت فردی، گرفتن دستمال جلوی دهان و زدن ماسک برای افراد بیمار و نه سالم به‌راحتی از شیوع بیماری جلوگیری می‌کند همچنین باید دست‌ها را شست. کرونا به دلیل اینکه کمی چسبندگی دارد توصیه می‌شود برای شستن دست‌ها از صابون استفاده کرد وگرنه اگر این چسبندگی نبود با آب خالی هم پاک می‌شد.

ورزش را تعطیل نکنید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه ابزار کار آلوده هم می‌تواند این بیماری را منتقل کند، گفت: سابقاً بیان می‌شد ۲۴ ساعت این ویروس بر روی سطوح و لباس می‌ماند اما امروز گفته می‌شود که چند روز این ویروس ماندگاری دارد درنتیجه کافی است دستمال یا ماسک را بعد از استفاده به‌درستی به سطل دربسته انداخت و دست‌ها را شست به همین راحتی می‌توان با نگهداری و خود مراقبتی از کرونا دوری کرد.

چمن بابیان اینکه دوره نهفتگی این ویروس دو الی ۱۴ روز است، گفت: نمی‌گوییم استخرها و باشگاه‌ها و فعالیت‌های ورزشی را به‌کل تعطیل کنیم چراکه دوری از ورزش برای سلامتی مضر است اما توصیه می‌شود که فعالیت‌های گروهی کمتر شده و حتماً مسائل بهداشتی و ضدعفونی و … رعایت شود همچنین درباره استخر باید گفت این ویروس در گرما نمی‌تواند منتقل شود درنتیجه استخر به‌خودی‌خود منتقل دهنده نیست مگر اینکه ویروس بر روی سطوح باشد که همه آن‌ها به بهداشت و شستشوی درست و… بازمی‌گردد.

وی افزود: درباره مدارس و دانشگاه‌ها و سربازخانه‌ها و دیگر تجمعات نیز تا جای ممکن ما توصیه‌ها را بیان کردیم حتی برای تعطیلی مدارس اعلام کردیم که با شیب ملایمی این امر صورت گیرد اما به‌واقع دانشگاه علوم پزشکی برای تعطیلی بسیاری از تجمعات توان قانونی ندارد و فقط می‌تواند توصیه گر باشد.

بیماران ماسک بزنند نه افراد سالم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: برخی مردم ماسک‌های آزمایشگاهیان ۹۵ را تهیه‌کرده و در خیابان مصرف می‌کنند که این امر اصلاً ضروری نیست و اجازه دهند که کادر بهداشتی و درمانی که با بیماران احتمالی سرکار پیدا خواهند کرد از ماسک استفاده کنند، وقتی ویروسی نیست چه ضرورتی به استفاده از ماسک است، انسان باید در معرض مخاط دهانی یک فرد کرونایی قرار گیرد تا ویروس به او منتقل شود درنتیجه ماسک الزامی نیست اما ازلحاظ روانی و اینکه کمک می‌کند تا مردم کمتر دست‌به‌دهان و چشمانشان بزنند شاید مفید باشد اما در کل امری لازم نیست مگر در محیط‌ها و درمانگاه‌ها و...

چمن بابیان اینکه نمی‌شود زندگی مردم را تعطیل کرد، گفت: به دانشگاه‌ها نیز توصیه‌شده تا با شیبی ملایم ابتدا تعطیلی و سپس با هماهنگی معاونت آموزشی غیبت‌ها را لحاظ نکنند اما بازهم بیان می‌شود که دانشگاه فقط توصیه‌گر است و در مجموعه‌هایی که توان قانونی داشته تماماً تمهیدات را لحاظ کرده است از سوی دیگر به کارمندان و ادارات هم توصیه می‌شود اگر تب‌دارند سرکار حاضر نشوند و مدیران هم سخت‌گیری نکنند تا بتوانیم جلوی بیماری را بگیریم.

وی افزود: پیشنهاد شده که دستگاه‌های اجرایی و دولتی و … هر کدام نماینده‌ای به علوم پزشکی معرفی کنند تا آموزش و آگاهی رسانی درباره کرونا به آنها داده و این افراد آن را به کارکنان دیگر منتقل کنند تا جلوی رشد آن را بگیریم از طرف دیگر باید گفت گشت‌ها با همکاری تعزیرات از داروخانه‌ها، اماکن و… تقویت شده‌اند.

داروی گیاهی نه تائید نه رد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با انتقاد از آنانی که در این امر بازار سیاه لوازم بهداشتی راه انداخته‌اند، بیان کرد: برخی افراد سودجو حتی قبل از مسئولان این ویروس را پیش‌بینی کرده و دست به مسائلی مانند احتکار و … می‌زنند که باید با آن‌ها برخورد جدی شود.

چمن در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره داروهای گیاهی، بیان کرد: داروی گیاهی باید آزمایش شود یعنی باید ابتدا مورد آزمایش قرار گیرند سپس جواب آزمایش‌ها و تست‌ها بیاید بعد داروها استفاده شوند، دوباره تست‌ها جواب داده شود و … ازآنجاکه این روند علمی وجود ندارد نه آن را می‌توان تائید کرد و نه رد چراکه پایه علمی بر اساس آزمایش دقیق درست ندارد.

وی در خاتمه و در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار مهر درباره پرونده پزشکی مرگ مادر باردار در شاهرود نیز گفت: ابتدا باید گفت این حادثه در بیمارستان خاتم الانبیا (ص) شاهرود بوده و از سوی دیگر ما تنها به عنوان کمیته تخصصی نظر کارشناسیمان را بر پرونده داده‌ایم و اینکه آیا رأی این پرونده صادر شده یا خیر را باید از مسئولان ذی ربط پرسید.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.