سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان، گفت: برخلاف اظهار نظرهایی که می شد ویتنام به هیچ وجه حریف آسانی نبود و آنها در ۲۰ دقیقه ابتدایی می‌توانستند دو گل به ما بزنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران روز گذشته موفق شد با کسب پیروزی مقابل ویتنام ضمن حضور در جمع چهار تیم برتر رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا مجوز حضور در جام جهانی ۲۰۱۷ را هم به دست بیاورد.

عباس چمنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد شرایط تیمش صحبت‌های زیر را انجام داد:

فارس: در مورد صعود به جام جهانی صحبت می‌کنید؟

از ۹ تیرماه که کارمان را آغاز کردیم در اولین جلسه با بازیکنان که صحبت می‌کردیم صعود به جام جهانی را به عنوان یک هدف بزرگ مطرح کردیم و گفتیم این اتفاق دور از دسترس نیست. هدف ما در مرحله اول صعود به جام جهانی و در مرحله دوم قهرمانی در رقابت‌های آسیا است. در این فرصت دو ماه و ۱۰ روزه‌ای که داشتم یک کار تمام وقت و شبانه‌روزی انجام دادیم. تمام کادر فنی که کنارمان بودند به صورت شبانه‌روزی تلاش کردند. آنها پیشرفت تیم را می‌دیدند و بازیکنان هم خودشان به این نتیجه رسیدند که می‌توانند اتفاق‌های بزرگی را رقم بزنند. روند رو به رشدی را که تا شروع مسابقات آسیایی در پیش گرفتیم ما را امیدوار به صعود به جام جهانی می‌کرد.

در این مسابقات استارت خوبی داشتیم و مقابل عربستان با وجود شکست ۲ بر صفر در نیمه اول بازی را با پیروزی ۳ بر ۲ به پایان رساندیم. هر بازی برنامه خاص خودمان را داشتیم و بازیکنان با تمرکز پیش می‌رفتند. هر بازی را به شکل یک پله نگاه می‌کردیم و می‌خواستیم پله پله بالا برویم.

فارس: در مورد پله اخیر و بازی مقابل ویتنام صحبت می‌کنید. این بازی در ۲۰ دقیقه اول دست ویتنام بود ولی به یکباره ورق برگشت تا به پیروزی ۵ بر صفر برسید.

بازی مرحله یک چهارم نهایی با توجه به شرایط سنی این بازیکنان بسیار حساس بود. بعد از دیدار مقابل هند از لحاظ روانی روی بازیکنان کار کردیم و سعی کردیم آنها را آماده حضور در این مسابقات کنیم. بر خلاف اظهار نظراتی که می‌شد و می‌گفتند ویتنام حریف قوی نیست این تیم عملکرد بسیار خوبی داشت. افرادی که ویتنام را حریف ضعیفی می‌دانستند بهتر است ۲۰ دقیقه ابتدایی بازیمان مقابل این تیم را یک بار دیگر نگاه کنند تا متوجه شوند که ویتنام چقدر تیم خطرناکی بوده است. در ۲۰ دقیقه اول حریف بسیار هجومی کار می‌کرد و بازیکنان ما تحت فشار بودند اما در ادامه خودمان را پیدا کردیم و توانستیم بازی را در اختیار بگیریم. ویتنام می‌توانست در ۲۰ دقیقه اول دو گل وارد دروازه ما کند. آنها اصلا دست و پا بسته نبودند و حساسیت‌های بازی را برای بازیکنان بیان کرده بودیم. اینکه بازیکنان بعد از ۲۰ دقیقه اول به بازی بازگشتند در این رده سنی اهمیت دارد.

پیش‌بینی کرده بودیم در صورت اینکه ویتنام بازی بسته و فشرده‌ای را ارائه کرد ما از کناره‌ها حمله کنیم و قفل دروازه این تیم را بگشاییم. از همین طریق به گل اول رسیدیم و در ادامه بازی را کنترل کردیم تا در نیمه اول پیروز به رختکن برویم. در نیمه دوم با تعویض‌ها و جابه‌جایی‌هایی که در بین بازیکنان به وجود آوردیم روند بازی خیلی بهتر شد. ما در سه بازی مرحله گروهی هم در نیمه دوم گلزنی کردیم و در این دیدار هم این اتفاق افتاد. اینکه بازیکنان در طول مسابقات به کیفیت بهتری می‌رسند جای تقدیر دارد. بر خلاف تصور معمولی که در فوتبال ایران وجود دارد و بر اساس آن بازیکنان را تاکتیک‌پذیر نمی‌دانم اعتقاد دارم که تیم ما چنین شرایطی ندارد و بازیکنان به خوبی برنامه‌های تاکتیکی را در زمین پیاده می‌کنند. از تلاش بازیکنان راضی هستم و خوشحالیم که توانستیم با کسب پیروزی به مرحله بعد صعود کنیم و مجوز حضور در جام جهانی را به دست بیاوریم.

فارس: امروز از بین تیم‌های کره شمالی و عمان یک تیم حریف شما در یک چهارم نهایی می‌شود. دوست دارید با کدام یک از این تیم‌ها روبه‌رو شوید؟

بعد از بازی دیروز به هتل بازگشتیم و بازیکنان نماز شکر به جای آوردند. از همان دیروز خودمان را برای مرحله نیمه نهایی آماده کردیم. اینکه ما دوست داریم با کدام تیم روبه‌رو شویم کمکی نمی‌کند و نمی‌توانیم نقشی در این مسئله داشته باشیم. بازی عمان و کره شمالی را از نزدیک نگاه می‌کنیم و هر کدام از این دو تیم به مرحله نیمه نهایی بیاید تلاش می‌کنیم تا برنده شویم. وظیفه ما این است که هر تیمی به مرحله نیمه نهایی آمد تدابیر لازم را بیندیشیم تا به آمادگی مطلوب برسیم. به دنبال تحقق دومین هدفمان کسب مقام قهرمانی هستیم.

فارس: دیدارهای تیم ملی نوجوانان پخش زنده نداشت. این مسئله باعث دلسردی اعضای تیم نشد؟

بازیکنان ما روی کار خودشان تمرکز کردند و در این مدت تمام تمرکزشان روی وظایفی بود که بر عهده داشتند. اینکه بازی پخش زنده می شود یا نه چندان مورد توجه بازیکنان نبود. اینکه ما تمرکزمان روی بازی بود به تیم برای ارائه کیفیت مناسب کمک کرد. اهالی رسانه حتی اگر پخش زنده نباشد توجه لازم را به تیم نوجوانان می‌کنند. این بازیکنان امیدهای آینده فوتبال کشور هستند و امیدواریم که از این پس توجه بیشتری به آنها شود و مسابقات تیم به صورت زنده هم به نمایش دربیاید.

فارس: بعد از اینکه تیم تحت هدایت حمید علیدوستی را بر عهده گرفتید چقدر در تیم تغییرات به وجود‌ آوردید؟

می‌دانید دو ماه و نیم قبل از مسابقات هدایت تیم را بر عهده گرفتم و با توجه به نزدیکی مسابقات متحمل یک ریسک بزرگ شدم. در این بین با اتکا به دو موضوع مسئولیت را بر عهده گرفتم. همان روز اول گفتم مسئولیت تیم در نهایت بر عهده من است و تحت هر شرایطی مسئولیت را بر عهده دیگری نمی‌اندازم. به کاری که انجام می‌دهم ایمان دارم و مسئله دوم باوری بود که به توان فوتبالیست‌های کشورمان داشتم. دو برنامه از شروع در دستور کار ما بود. سعی کردیم بازیکنان را از ابتدا به سمت کارهای گروهی و برنامه‌های تاکتیکی سوق بدهیم. برنامه دوم ما هم اضافه کردن تعدادی بازیکن جدید بود. از جمع ۲۳ بازیکنی که در حال حاضر در هند حضور دارند ۹ بازیکن نفراتی هستند که ما به تیم اضافه کردیم که ۶ تن از آنها روز گذشته در ترکیب اصلی بودند. این نشان می دهد که تیم‌مان نیاز به تغییر داشته است و باید برخی از پست‌ها را تقویت می‌کردیم و باورهای ذهنی بهتری را در تیم ایجاد می‌کردیم. خوشبختانه به یک رشد تاکتیکی و انسجام گروهی رسیدیم و با وجود اینکه نواقصی داریم به نظر می رسد شرایط قابل قبولی را به وجود آوردیم. خوشبختانه تیم به ثبات قابل قبولی رسیده است.

فارس: با این شرایط تیم نسبت به زمان علیدوستی تغییرات زیادی پیدا کرده است.

طبیعی است برای حضور موفق در آسیا که سطح بازی‌ها نسبت به مرحله مقدماتی متفاوت است باید شرایط بهتری را به وجود‌ آورد. این ۱۶ تیم منتخب کشورهای آسیا هستند که فوتبال قوی‌تری دارند. همه با امید و آماده پا به مسابقات گذاشتند و باید تیم را کاملا آماده شرکت در تورنمنت کرد. ما باید تیم را تقویت می‌کردیم تا بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم. در زمینه باورها و ذهنیت بازیکنان باید شرایط بهتری را ایجاد می‌کردیم.زمانی که در اختیارمان بود بسیار کم بود ولی به صورت شبانه‌روزی تلاش کردیم. کادر فنی یا حداقل می‌تواند خودم را مثال بزنم که شبی بیش از دو سه ساعت نمی‌خوابیدیم و به طور دائم در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به آمادگی بهتر بودیم. بخشی از کار را با به وجود آوردن تغییرات فنی و تاکتیکی و بخشی را با تغییر بازیکنان پیش بردیم. استعدادهای خوبی در کشورمان وجود دارد و معتقدم این که این استعدادها هنوز هم هستند . اگر فضا برای حضور در جام جهانی فراهم شد باید یک بار دیگر ارزیابی درستی از استعدادها داشته باشیم و اگر بازیکنی است که توانایی قابل قبولی دارد می‌تواند در تیم ملی حاضر شود و درهای تیم به روی استعدادها باز است. در رده سنی نوجوانان استعداد بازیکنان به طور دائم در حال فراز و نشیب است تا اگر بازیکنی کیفیتش دیده نشده بتواند به ما کمک کند.

فارس: و صحبت پایانی؟

از رسانه‌ها مخصوصا خبرگزاری فارس که در نشر اخبار تیم ملی نوجوانان تلاش زیادی کرد تشکر می‌کنیم.جا دارد صعود به جام جهانی را به شهدای عزیز مدافع حرم که با اهدای خونشان امنیت را برای کشور ما به ارمغان آوردند تقدیم کنیم. در سایه این امنیت توانستیم تلاش کنیم و به کسب افتخار برسیم. افتخار این پیروزی را هم صمیمانه به حمید علیدوستی تقدیم می‌کنم. او از بزرگان فوتبال ایران است و به سهم خودش زحماتی را برای این تیم کشیده است. برای ایشان آرزوی سلامتی دارم و افتخار این پیروزی را صمیمانه به ایشان تقدیم می‌کنم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.