آرای آسیایی نامزد سوئیسی احراز پست ریاست فدراسیون جهانی فوتبال رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از ماه مِی ۲۰۱۵ (اردیبهشت ۹۴) پس از رو شدن رسوایی گسترده اداری و مالی اعضای ارشد فیفا، شماری از اعضای این نهاد بازداشت و به فساد متهم شدند. در نهایت هم سپ بلاتر، رئیس این نهاد به همراه میشل پلاتینی، نایب‌رئیس فیفا هر یک به مدت هشت سال از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شد.

حالا قرار است انتخابات ریاست فیفا در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۱۶ (۷ اسفند ۹۴) در شهر زوریخ سوئیس با حضور ۲۰۹ اتحادیه عضو فیفا برگزار شود تا جانشین بلاتر مشخص شود. در این راه شیخ سلمان بن‌ابراهیم آل‌خلیفه ۴۹ ساله (رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا)، شاهزاده علی‌‌ بن‌حسین ۳۹ ساله (رئیس اتحادیه فوتبال اردن)، جانی اینفانتینو ۴۵ ساله (دبیرکل اتحادیه فوتبال اروپا)، موسیما گابریل «توکیو» ۶۲ ساله (تاجر اهل آفریقای جنوبی)، ژروم شامپاینه ۵۷ ساله (عضو پیشین فیفا) پنج کاندیدایی هستند که برای تکیه بر مسند ریاست فیفا با هم رقابت دارند.

روزنامه آلمانی «sueddeutsche» چاپ مونیخ در این ارتباط گزارش داد؛ رقابت اصلی در انتخابات پیش‌روی فیفا بین جانی اینفانتینو و شیخ سلمان بن‌ابراهیم آل‌خلیفه است. شیخ سلمان ۴۷ رأی آسیایی را می‌تواند پشتش داشته باشد، این در حالی است که با توجه به تفاهمنامه همکاری که اخیراً بین کنفدراسیون فوتبال آسیا و کنفدراسیون فوتبال آفریقا (CAF) به امضا رسید، می‌توان ۵۴ رأی این کنفدراسیون را هم به حساب این کاندیدای بحرینی نوشت.

رئیس بعدی فیفا از بین ۲۰۹ رأی ممکن برای رسیدن به پیروزی نیاز به ۱۰۵ رأی دارد. شیخ سلمان احتمالاً این رقابت را قدرتمندانه آغاز کرد، ولی پرسش اینجاست که اگر شاهزاده علی و شامپیانه روی هم ۳۰ رأی کسب کنند، رأی‌های او چقدر می‌تواند تعیین کننده باشد؟ انتظار هم می‌رود که موسیما گابریل، دیگر کاندیدای ریاست فیفا پیش از آغاز انتخابات از سمت خود انصراف بدهد. آیا آن موقع اینفانتینو از سد شیخ سلمان می‌گذرد؟

طبق اطلاعاتی که تاکنون به بیرون درز کرده، دبیرکل اتحادیه فوتبال اروپا تقریباً تمامی ۵۳ رأی اتحادیه‌های عضو اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) را پشت خود می‌بیند، این در حالی است که او آرای ۳۵ عضو کونکاف (کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و حوزه دریای کارائیب) و ۱۰ رأی کونومبول (کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی) را هم دارد. به این ترتیب اینفانتینو تا اینجا به راحتی ۹۰ رأی برای خود جمع‌آوری کرده است.

در کنار این باید به این توجه کرد که برخی رأی‌های آسیایی‌ها و آفریقایی‌هایِ شیخ سلمان هم به اینفانتینو خواهد رسید که به طور علنی از دبیرکل فیفا حمایت خود را اعلام کرده‌اند که از سودان جنوبی، اردن و ایران گرفته تا کشورهای آسیای شرقیِ چین، ژاپن و کره‌جنوبی از آن جمله هستند و مخالفان اینفانتینو تنها کشورهای حوزه دریای خلیج فارس هستند. همچنین نباید ۱۰ عضو اتحادیه فوتبال اقیانوسیه (OFC) فراموش کرد که به خاطر فرهنگ نزدیک به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مسلماً ترجیح آنها دبیرکل فیفا خواهد بود، نه رئیس AFC.

شیخ سلمان حالا عصبی به نظر می‌رسد، به خصوص اینکه بحث نقض حقوق بشر توسط وی این روزها دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. او متهم به این است که در سال ۲۰۱۱ در بهار عربی، در سرکوب کردن فوتبالیست‌های بحرینی که با مردم معترض این کشور همراه شده بودند، نقشی کلیدی داشته است. در جمع‌بندی کل باید گفت که با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد شانس اینفانتینو بیشتر از رقیب بحرینی‌اش برای پیروزی در انتخابات پیش‌روی فیفا باشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.