مدرس مربیگری فیفا گفت: علی دایی از جمله بازیکنان خوب ایران بود و وی در بازیگری موفق‌تر از مربیگری بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، میشاییل اونینگ، مدرس مربیگری فوتبال فیفا که از سوی فدراسیون جهانی فوتبال برای حضور در همایش دانش‌افزایی مربیان برتر ایران به کشورمان سفر کرده بود با ۴۹ سال سن، سابقه پوشیدن پیراهن‌ ۵ تیم بوندس‌لیگایی از جمله به نام‌های مونشن‌گلادباخ، ولفسبورگ، بوخوم، نورنبرگ و هامبورگ و تیم ملی دانشجویان آلمان را در کارنامه دارد.

بر همین اساس و با حضور اونینگ در ایران این فرصت دست داد تا به سراغ او رفته و در مورد موضوع مربیان ایرانی با او گفت و گویی را انجام دهیم که متن کامل آن در زیر می‌آید:

فارس: اهداف‌تان از حضور در ایران چیست؟ البته شما برای حضور در همایش هم افزایی به ایران آمده بودید، آیا از این کشور شناختی داشتید؟۱۰ سال پیش برای اولین بار به ایران سفر کردم و با مردم ایران آشنا شدم، مردمی بسیار مهمان‌نواز. وقتی از من سؤال شد که آیا باز هم برای حضور در همایش هم افزایی مربیان حاضر هستی به ایران سفر کنی؟ با کمال میل این دعوت را قبول کردم و خیلی هم خوشحال شدیم.

فارس: در خصوص فوتبال ایران تا چه اندازه شناخت دارید. تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ حضور داشت و تا چه اندازه نتایج تیم ملی ایران را دنبال کردید؟

از لیگ ایران خیلی اطلاع ندارم اما مسلماً بازی‌های تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ را تماشا کردم و اطلاعات خوبی به دست آوردم البته دوستان زیاد ایرانی‌ای دارم که در آلمان کار می‌کنند و یا آلمانی‌هایی که در ایران هستند و من مدام با آنها در ارتباط بودم که آنها از فوتبال ایران برای من تعریف کردند. چیزی که در مورد فوتبال ایران می‌دانم این است که فوتبال ایران طرفداران زیادی دارد و مثل آلمان تماشاگران زیادی برای تماشای بازی‌ها به ورزشگاه می‌آیند.

فارس: از لحاظ فنی تکنیکی و تاکتیکی، فوتبال ایران را در چه سطحی از فوتبال دنیا دیدید؟

در فوتبال ایران باید یک مقدار صبر داشت. تیم ملی ایران در حال حاضر در حالت تغییر نسل است. بازیکنان قدیمی زیادی بودند که سال‌ها در تیم ملی بازی می‌کردند و امروز پا به سن گذاشته‌اند و سن‌شان بالا رفته بنابراین باید یک مقدار صبر داشت و بازیکنان جوان‌تر جایگزین آنها شوند. در جام ملت‌های آسیا این موضوع را به خوبی دیدم و البته امیدوار بودم که تیم ملی ایران به مرحله نهایی این رقابت‌ها صعود کند که این اتفاق نیفتاد بنابراین باز هم می‌گویم که باید صبر کنیم تا نسل جدید فوتبال ایران جایگزین قدیمی‌ها شوند.

فارس: تیم ملی ایران طی دو سال اخیر همواره در رنکینگ فیفا تیم اول آسیا بوده است اما در جام ملت‌های آسیا همانطور که اشاره کردید نتوانستیم حتی به جمع چهار تیم برتر برسیم در این مورد چه صحبتی دارید؟‌ به نظر شما آیا ارتباطی بین حضور تیم‌ها در مسابقات بین‌المللی با رده آنها در رنکینگ فیفا وجود دارد؟

رتبه‌ای که در رده‌بندی به تیم‌ها می‌دهند به خاطر مسابقاتی هست که آنها انجام می‌دهند که هر کدام از آنها از نگاه فیفا امتیازی مربوط به خود را دارد. بنابراین تیم ملی ایران در همین جام ملت‌های آسیا و در مرحله مقدماتی توانست به سه پیروزی برسد. با این حال اکنون مهم این است که تیم ملی ایران بتواند در عرصه بین‌المللی با تیم‌های قدرتمندتر بازی کند که کمتر این موضوع برای تیم ملی اتفاق می‌افتد.

فارس: اما حدود دو ماه پیش تیم ملی ایران در اروپا با تیم‌های ملی شیلی و سوئد بازی کرد.

این بازی‌ها را ندیدم اما فکر می‌کنم که این راه درست برای پیشرفت فوتبال ایران باشد. شیلی در جام جهانی یکی از تیم‌های خوب این رقابت‌ها بود و این خوب است که تیم ملی ایران بتواند در عرصه بین‌المللی با تیم‌های قدرتمند هم بازی کند چرا که در آن زمان می‌توان به کیفیت واقعی فوتبال ایران پی برد.

فارس: آیا فوتبال ایران استانداردهای جهانی فوتبال را دارد؟

پاسخ به این موضوع مشکل است چرا که هر چهار سال یک بار می‌توان به صورت متمرکز فوتبال تمام دنیا را در یک تورنمنت تماشا کرد. در آسیا که تیم ملی ایران بدون شک در بین تیم‌های خوب است. مسلماً اگر جام جهانی نیز در آسیا برگزار شود شرایط برای تیم‌های آسیایی از جمله ایران متفاوت است.

فارس: شما مدرس فیفا هستید، از نگاه شما مشکل اصلی ایران چیست که نمی‌تواند به سطح اول فوتبال دنیا برسد؟

فکر می‌کنم تبادلات بازیکنان ایرانی و انتقال آنها به کشورهای خارجی و برعکس حضور بازیکنان خوب خارجی در فوتبال ایران امروز کمتر اتفاق می‌افتد. چرا که این موضوع می‌تواند باعث رشد فوتبال ایران شود و این مشکل در اینجا نهفته است.

فارس: اما تا همین یک دهه پیش بازیکنان خوب زیادی از فوتبال ایران راهی کشورهای اروپای از جمله آلمان می‌شدند. مثل علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری و ...

درست است آن زمان تیم ملی ایران بسیار قدرتمند بود. بنابراین پیشرفت فوتبال ایران به همین موضوعی که گفتید بستگی دارد. آن زمان که بازیکنان زیادی در اروپا داشتید تیم ملی‌تان هم خوب بود و جالب است بدانید که بازیکنان ایرانی در کشور آلمان بسیار محبوب بودند.

فارس: می‌توانید کمی در مورد حضور کی روش در ایران صحبت کنید؟

نمی‌توانم به این سؤال پاسخ دهم چرا که ضرب‌المثلی بین مربیان وجود دارد که هیچ گاه در مورد همدیگر هیچ نظری ندهند.

فارس: اما کی‌روش برای تغییر و تحول به فوتبال ایران آمد؟ به نظر شما این اتفاق در فوتبال ایران افتاد.

 در این مورد نمی‌توانم نظری بدهم چون آشنایی با این موضوع ندارم.

فارس: البته بین آلمانی‌ها و پرتغالی‌ها همیشه یک تضاد وجود داشته است به همین خاطر در مورد کی‌روش صحبت نمی‌کنیم.

 اگر بخواهم در مورد کسی صحبت کنم بایدکارش را دیده باشم.

فارس: اما مسابقات جام جهانی و جام ملت‌های آسیا برگزار شد و شما هم خروجی کار کی‌روش را در تیم ملی دیدید.

من بازی تیم ملی را دیدم و نمی‌توانم در خصوص کار مربی تیم ملی ایران اظهارنظر کنم. اگر بخواهید در مورد یک مربی نظر بدهید باید ببینید چطور با بازیکنان کار می‌کند و چطور با آنها رفتار می‌کند. بنابراین نمی‌توان فقط بازی که ارائه شده است بسنده کرد و با اشاره به آن مسابقه گفت که یک مربی خوب است یا بد.

فارس: سطح دانش مربیان ایرانی را چطور دیدید؟

همین که در نشست هم افزایی سؤالات زیادی را مطرح کردند نشان‌دهنده آن است که خیلی به مربیگری فوتبال علاقه دارند و همین موضوع یک نکته مثبت به شمار می‌رود. برای من هم جالب بود که ببینم مربیان ایرانی چه نظراتی دارند و چه سؤالاتی را مطرح می‌کنند. آنها سؤالات خوب و سطح بالایی را مطرح کردند.

فارس: مربیان ایرانی را می‌شناسید؟

علیرضا مرزبان را به خوبی می‌شناسم و همچنین وحید هاشمیان را هم از وی شناخت دارم. البته مربیان آلمانی که برای مربیگری به فوتبال ایران آمده‌اند را هم می‌شناسم.

فارس: علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا را هم می‌شناسید؟

خیلی خوب! دایی به نظرم بازیکن خوبی بود تا یک مربی خوب. از لحاظ بازیگری نیز موفق‌تر بود تا بحث مربیگری. البته همین الآن هم چون هاشمیان ساکن هامبورگ است هر از گاهی با او بازی می‌کنیم و به خوبی او را می‌شناسم.

فارس: فکر نمی‌کنید یکی از نقاط ضعف فوتبال ایران بحث مربیگری باشد و فوتبال ایران از وجود مربیان به روز و با دانش بی‌نصیب است.

در این مورد نمی‌توانم به صورت دقیق پاسخگو باشم اما ظرفیت خوبی از این لحاظ در فوتبال ایران وجود دارد و بازیکنان خوبی هم دارید که در آینده می‌تواند مربیان ایده‌آلی شوند.

فارس: به فوتبال آلمان برسیم. با قهرمانی ژرمن‌ها در جام جهانی نمی‌توان گفت که دوباره حکم‌فرمایی تیم ملی کشورتان بر فوتبال دنیا آغاز شده است.

وقتی تیمی هدف دارد که قهرمان جهان شود راحت‌تر به هدفش دست پیدا می‌کند تا بخواهد آن قهرمانی را نگه دارد البته ما الآن بازیکنان مستعد خوبی داریم و فکر می‌کنم تا سال‌ها در سطح اول فوتبال دنیا باقی بمانیم. اما اینکه بتوانیم دوباره قهرمان جهان شویم این یک موضوع دیگر است.

فارس: لازمه‌های این قهرمانی چه بود؟

مهمترین کار همانی بود که از سال ۲۰۰۰ استارت خورد برای یک کار طولانی‌مدت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.