هیات مدیره استقلال درحالی از کادرفنی آبی‌پوشان حمایت قاطعانه‌ای داشته که باید دید که آیا در صورت ناکامی آبی‌پوشان، این افراد مسئولیت تصمیماتشان را گردن می‌گیرند یا همه چیز را به شخص امیر قلعه‌نویی ارجاع می‌دهند.
به گزارش ایسنا، مشکلات باشگاه استقلال در مسائل مالی و فنی به نوعی است که پرسش اساسی درمورد چیدمان هیات مدیره آبی‌پوشان این است که آیا آنها از وظایفشان و البته پاسخگو بودن درباره تصمیماتشان مطلع هستند یا نه. چراکه حمایت آنها از امیر قلعه‌نویی یک روی ماجرا است و رسیدگی به درخواست‌های سرمربی استقلال در مورد مسائل مالی نکته دومی است که ظاهرا اعضای هیات مدیره استقلال ترجیح می‌دهند خودشان را در این مورد خاص به بی اطلاعی بزنند.

* ابقای سرمربی با مسئولیت پذیری؟

هیات مدیره استقلال روز گذشته (دوشنبه) رای به ابقای قلعه‌نویی داد. این اتفاق درحالی صورت گرفت که برخی شایعات حکایت از برکناری سرمربی استقلال می‌داد و به این ترتیب می‌توان گفت که هیات مدیره استقلال با حمایت از قلعه‌نویی به نوعی مسئولیت نتایج چهار بازی بعدی استقلال را برعهده گرفت. آنها با ابقای قلعه‌نویی مسلما باید پاسخگوی نتایج استقلال در چهار هفته آتی باشند؛ چهار هفته‌ای که استقلال در آن می‌تواند حداقل سهمیه را کسب کند یا اینکه برای دومین سال متوالی نتواند راهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شود.

اعضای هیات مدیره استقلال در هفته‌های گذشته کمتر مصاحبه می‌کنند و چند تن از آنها مثل مسعود معینی ترجیح می‌دهند پاسخگوی سوالات نباشند؛ آنهایی که در زمان نتایج خوب استقلال مدام صحبت می‌کردند و از تصمیم خوب قلعه‌نویی جهت کنار گذاشتن تیموریان صحبت می‌کردند و از ضعف مفرط ملی پوشان این تیم سخن می‌گفتند. با این‌حال چند تن از آنها مثل معینی درحال حاضر سکوت اختیار کرده‌اند و آنهایی هم که صحبت می‌کنند می‌گویند که در مسائل فنی تخصصی ندارند و نمی‌توانند در این‌باره صحبت کنند. این اظهار نظر‌ها در هفته‌های گذشته در صبح دوشنبه بی اثر شد و هیات مدیره استقلال تمام قد پشت قلعه‌نویی ایستاد و صادق‌پور از اعضای هیات مدیره استقلال گفت کسی در هیات مدیره این تیم به دنبال کنار گذاشتن قلعه‌نویی نیست. حال باید پرسید که آیا این هیات مدیره در صورت ناکامی استقلال بازهم توپ را به زمین کادرفنی آبی‌پوشان می‌اندازد؟

* پولی که هیچوقت نیامد

بهرام افشارزاده در اظهاراتش که روز دوشنبه انجام گرفت و اکثر رسانه‌ها آن را پوشش دادند اعلام کرد که هیات مدیره استقلال قرار بوده ۵ میلیارد تومان به این تیم کمک کند اما هنوز ریالی از سوی آنها داده نشده است. هرچند افشارزاده مشخص نکرد که این قول و قرار در کجا بسته شده اما می‌توان به راحتی حدس زد که افراد حاضر در هیات مدیره استقلال پیش از آغاز فصل این قول را به وزارت ورزش و شخص امیررضا خادم داده‌اند که به استقلال پول تزریق کنند و نکرده‌اند. البته بارها اعلام شده که از جمع هیات مدیره استقلال پورحیدری و معینی از این مسئله معاف هستند اما سایرین که به زعم خودشان تخصص فنی ندارند، اگر قرار باشد پولی هم تزریق نکنند، پس برای چه در هیات مدیره استقلال حضور دارند؟

آنهایی که روز گذشته به ابقای قلعه‌نویی رای دادند، بهتر نبود که در کنار این ابقا ۵ میلیاد پول تعهد شده‌شان را هم پرداخت می‌کردند تا به قول قلعه‌نویی، بازیکنان این تیم به لحاظ روانی و انگیزشی شارژ شوند؟ چه آنکه سرمربی استقلال بارها در هفته‌های گذشته یکی از دلایل اصلی ناکامی تیمش را مشکلات مالی عنوان کرده و از بی انگیزگی شاگردانش سخن گفته است.

* چرخی که بدون بعضی‌ها نمی چرخد

اما همه ماجرا این نیست. در چیدمان هیات مدیره استقلال چند نکته وجود دارد و آن هم اینکه بر اساس چه ضابطه و قاعده‌ای برخی از این افراد در هیات مدیره حاضر شده‌اند؟ رضا نثاری یکی از این افراد است که دقیقا مشخص نیست با چه منطقی در هیات مدیره استقلال جای گرفته است. وی از شهرداران مناطق تهران است و طبیعتا انتظار این است که با حضورش به توسعه کمپ حجازی و سند مالکیت آن به نفع آبی پوشان اقدام کند که در مورد نکته اول آنطور که قلعه‌نویی و افشارزاده گفته‌اند، خودشان شخصا و با روابط دوستانه‌شان با برخی از افراد این کارها را می‌کنند و در مورد نکته دوم یعنی سند کمپ حجازی هم تا الان هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته است و این زمین همچنان مشکلات خودش را دارد.

نفر دومی که در هیات مدیره استقلال قرار دارد و دوشنبه به سمت ریاست هیات مدیره استقلال هم منصوب شد، مقداد نجف نژاد است. وی نماینده مجلس است و چیزی نزدیک به ده سال است که در هیات مدیره استقلال قرار دارد. پیش از آغاز فصل جاری، زمانی که قرار شد هیات مدیره جدید استقلال اعلام شود، نامبرده به صورت ضمنی حضورش در هیات مدیره بعدی استقلال را پیش بینی کرد و البته قدرت پیش بینی او آنقدر زیاد بود که این اتفاق به واقعیت تبدیل شد.

نجف‌نژاد یکبار لیست استقلالی‌ها را دیر به آسیا فرستاد و این اتفاق در بین اهالی فوتبال بعدها به نام فاجعه حذف از آسیا لقب گرفت. وی در فصل جاری در اکثر جلسات هیات مدیره تیمش بنا به گواه رسانه‌ها غایب بوده و اساساً مشخص نیست برای چه انتخاب شده و برای چه در این سمت مانده و برای چه سمتش از عضویت هیات مدیره به ریاست هیات مدیره ارتقا پیدا کرده است.

در گذشته بارها علی فتح‌الله زاده از تمایل وزارت ورزش برای کمک به تیمش خبر داده بود اما خودش هم می‌گفت که مجلس مانع از کمک وزارت ورزش به آنها شده است . حال پرسشی که مطرح می‌شود آن است که چگونه فردی مثل نجف نژاد همین یک مشکل را برای تیمش برطرف نکرده است؟ به صورت مشخص مقداد نجف‌نژاد که از قضا از حامیان اصلی قلعه‌نویی در استقلال هم هست، چرا جهت کمک به این تیم برای مسائل مالی در مجلس اقدامی نمی‌کند؟ اساساً او چه کار خاصی برای استقلال در سال‌های گذشته کرده که باید همچنان در هیات مدیره استقلال باشد و به خاطر خدماتش با ارتقا سمت هم روبه‌رو شود؟

انتخابات مجلس نزدیک است و باید از نجف نژاد پرسید که آیا کارهای حوزه انتخابیش انقدر کم است که فرصت می‌کند به کارهای هیات مدیره استقلال به عنوان رئیس رسیدگی کند؟ چه آنکه نامبرده در زمان عضویت معمولیش در هیات مدیره استقلال، در اکثر جلسات هیات مدیره با بهانه حضور در مجلس و کارهای مربوط به آن شرکت نمی کرد.

* جمع همه سوالات!

بخش پایانی این نوشتار را می‌توان صریح‌تر مطرح کرد. آیا هیات مدیره استقلال که صبح دوشنبه رای به ابقای قلعه‌نویی داده است، بهتر نبود مسائل مالی این تیم را هم حل می کرد تا به قول سرمربی استقلال، این تیم با مشکل انگیزه روبه‌رو نباشد و ۷ ماه باشد که آنها ریالی دریافت نکرده‌اند؟ آیا هیات مدیره استقلال در صورت ناکامی آبی‌پوشان در فصل جاری این شجاعت را دارد که قبول اشتباه کند و از هواداران استقلال عذرخواهی کند؟ یا اینکه آنها تنها آمده‌اند که در جلسات هیات مدیره حاضر شوند و وقتی که به اواخر فصل نزدیک شدند تلاش کنند خودشان را با حضور در تمرین این تیم و سخنرانی برای بازیکنان، به مردم نشان دهند؟ آیا آنها توجیه هستند که دلیل اصلی حضورشان در هیات مدیره استقلال بحث مالی بوده و چرا حتی هزار تومان هم از تعهد ۵ میلیاردی‌شان عملی نکرده‌اند؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.