داور بین‌الملل سابق فوتبال ایران گفت: روشن ایرماتوف یک داوری مدرن را در بازی ایران و قطر به نمایش گذاشت.
علی خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد نحوه قضاوت ایرماتوف در بازی ایران و قطر گفت: ایرماتوف و دو کمک ازبکی و قرقیزستانی‌اش نشان دادند که بی‌دلیل نبوده که در ۹ بازی جام جهانی قضاوت کرده‌اند. او و کمک‌هایش هم تجربه و هم مدیریت داشتند و توانستند یک جاهایی دیده را نادیده بگیرند و در واقع داوری روز مدرن دنیا را به نمایش گذاشتند.

وی ادامه داد: هر چند هند مسلم نکونام می‌توانست برای او یک کارت زرد داشته باشد اما داور به موقع آوانتاژ داد و رسیدن توپ به بازیکن حریف باعث شد که نکونام اخطار نگیرد. آفساید مولکولی و با استفاده از کولیس کاچاکاروف کمک داور قرقیزستانی از سردار آزمون ما را مجاب کرد که خیلی در مورد آفساید نظر ندهیم زیرا آنچه را که ما می‌بینیم که آفساید است آنها آفساید نمی‌گیرند و آنچه را که ما آفساید می‌گوییم آنها آفساید نمی‌گیرند.

خسروی افزود: ضربه سر مهاجم قطر باعث شد توپ به دست مدافع تیم ملی ایران بخورد اما چون تحلیل خطای هند به اندازه تمام داوران روی کره زمین فرق می‌کند ایرماتوف هم این خطای هند داخل محوطه جریمه را پنالتی تشخیص نداد.

این داور سابق بین‌المللی با اشاره به رفتار دژاگه و آزمون گفت: این دو بازیکن مدام برای داور کمک داور دست بلند می‌کردند که برای من جای سؤال است که آیا این دو بازیکن هم در باشگاه‌های خود به عنوان لژیونر مدام چنین حرکتی را انجام می‌دهند؟

دژاگه در این بازی هم خطا کرد، هم پیراهن کشید و هم اعتراض کرد اما کارت زرد نگرفت که این نشان از مدیریت ایرماتوف در زمین دارد. همانطور که ضربه آرنج عمدی بازیکن قطر روی صورت پورعلی گنجی می‌توانست یک کارت زرد داشته باشد که باز هم این داور ازبک متخصص در سوت زدن در افتتاحیه‌های جام جهانی به بازیکن قطر کارت زرد نشان نداد.

وی با اشاره به صحنه تکل پولادی بر روی مهاجم قطر گفت: در اواخر نیمه اول آنچه که از تلویزیون دیدیم این بود که حرکت پولادی می‌توانست یک پنالتی باشد اما نزدیک بودن ایرماتوف به صحنه و همچنین ایرانی بودن ما به عنوان کارشناس ما را قانع می‌کند که بگوییم آن صحنه هم پنالتی نبود. در نیمه دوم هم آفسایدهای فنی که هر دو کمک داور اعلام کردند خیال هر دو تیم را بابت آفساید راحت کرده بود که آنها گل آفساید نخواهند خورد زیرا کمک‌ها به درستی صحنه‌ها را می‌دیدند، صبر می‌کردند و منتظر می‌شدند ببینند توپ به مهاجم که در موقعیت آفساید است می‌رسد یا نه و در واقع متن کتاب قانون را به خوبی در زمین اجرا کردند.

خسروی با اشاره به حرکت مهاجم قطر در اواخر بازی و درگیری که پیش آورد گفت: مونتاری مهاجم قطر قصد گول زدن داور را داشت و آنچنان تمارض کرد و خود را به زمین زد که من با ۳۳ سال حضور در داوری فکر کرم حتماً امیرحسین صادقی او را زده است اما تصاویر آهسته و کارگردانی خوب تلویزیون استرالیا نشان داد که مهاجم قطری قصد گول زدن همه را داشته است. برای اولین بار است که می‌بینم هیچ مدافعی از تیم ملی جنجال را ادامه نمی‌دهد و خود را کنار می‌کشد و داور با سه بازیکن قطری تنها می‌ماند.

وی ادامه داد: البته نباید از حرکت خوب جواد نکونام به عنوان کاپیتان گذشت زیرا او به خوبی تیم را مدیریت و کنترل کرد.

خسروی در مورد اینکه داور اجازه نداد تیموریان برای دست دادن به بازیکن تعویضی به کنار زمین بیاید گفت: تصمیم داور دقیقاً درست بود زیرا وقتی تیمی تحت فشار است و بازیکن قصد دارد برای اتلاف وقت از خط طولی زمین به بیرون برود داور می‌تواند او را از خط عرضی به بیرون هدایت کند که ایرماتوف این کار را کرد در واقع باید بگویم ایرماتوف دوندگی بی‌امانی داشت و دوندگی او با سرعت بالا و مثل برق و باد باعث شد که هر دو تیم به این داور اعتماد کنند به صورت مهربانی که دارد و زبان بدنی خوبی که در ارتباط با بازیکنان به کار برد نشان داد که او چرا بهترین داور آسیاست.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.