سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در گفت و گویی با اس بی اس استرالیا تاکید کرد برداشت غلطی از دفاعی بازی کردن ایران مقابل آرژانتین وجود دارد.

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا با تیم های بحرین، امارات متحده عربی و قطر در گروه سوم رقابت ها قرار گرفته است. کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی ایران در گفت و گویی تصویری با اس بی اس استرالیا به صحبت در مورد وضعیت و شرایط تیم پرداخته است.

نظر شما در مورد باری که ۸۵ میلیون ایرانی روی دوش شما گذاشته اند، چیست؟ آنها دوست دارند تیمشان در جام ملت ها نتیجه بگیرد.

این پیراهن (بار) خیلی سنگینی است. هر روز که می گذرد بازیکنانم احساس می‌کنند این پیراهن سنگین ‌تر شده است. ممکن است امروز این پیراهن پنج کیلو باشد، فردا ۱۰ کیلو، روز بعد از آن به ۱۵ کیلو برسد و امروز هم سنگین‌ ترین بار بر روی دوش ما است. البته ما افتخار می کنیم نماینده ایران در استرالیا و جام ملت های آسیا هستیم. اگر موفقیتی در این دوره اتفاق بیفتد برای ما عالی است.

آیا واقع بینانه است اگر بخت ایران را در این تورنمنت کسب عنوان قهرمانی بدانیم؟

بعد از جام جهانی دوست داشتم تیمی خوب و جنگنده داشته باشم. تیمی که با داشتن ثبات برای حضور در جام ملت ها آماده شود. اگر چه برخی تحریم ها علیه ایران مشکلاتی برای ما در روند آماده سازی ایجاد کرد. بروز چنین اتفاق هایی برای ایران که بهترین تیم آسیا است بسیار بد بوده اما اینکه بتوانیم خودمان را از بخت های قهرمانی بدانیم دور از ذهن نیست اما نباید کشورهایی مانند ژاپن، استرالیا و کره جنوبی را هم از یاد ببریم. آنها هم بخت بالایی دارند. مشکل های زیادی از جمله کنسل شدن بازی های دوستانه و اردوهای تدارکاتی و نداشتن پول برای هزینه سفرهایمان وجود داشت. در واقع ایران با قلب و روح خود به این تورنمنت قدم گذاشته است. من به توانایی های بازیکنانم اطمینان دارم که این اعتمادی دو طرفه است. ما می خواهیم با هم از پس این مشکلات برآییم تا بتوانیم با تعهدی که داریم به هدف هایمان دست یابیم. باید با همکاری‌مان مشکلاتی که وجود داشت را فراموش کرده و به نوعی جبران کنیم. بازیکنانم پیش از این نیز نشان داده اند توانایی انجام این کار را دارند.

چرا در دیدار دوستانه با عراق تغییرهای زیادی در ترکیب تیم تان ایجاد کردید؟ دلیل این کار چه بود؟

تمامی تصمیم هایی که مقابل عراق گرفته شد برای فرصت دادن به جوان تر های تیم بود. می خواستیم آنها هم فرصت بازی برای تیم ملی را داشته باشند. در چنین تورنمنتی که در بازه زمانی کمی برگزار می شود، نمی توان فقط روی ۱۱ یا ۱۲ بازیکن تمرکز کرد. بازیکنان دیگر تیم هم کیفیت خوبی دارند و با استعداد هستند. بازی مقابل عراق آخرین فرصتی بود که داشتیم تا به آنها اجازه دهیم برای تیم ملی شان بازی کنند. این تصمیم را گرفتیم و بازیکنان هم با انگیزه زیادی در زمین حاضر شدند و نتیجه همان چیزی شد که می خواستیم. اینکه به برخی ها هم میدان ندادم به این خاطر بود که آنها فرصت های زیادی برای قرار گرفتن در ترکیب داشته اند و بیشترشان مقابل کره جنوبی در تهران بازی کرده بودند. نمی خواهیم بهانه آوری کنیم بلکه می خواهیم با وجود مشکل هایی که داشتیم انگیزه مان را بالا برده و با ذهنیت بهتری به مصاف حریفان برویم.

آیا تیم ملی ایران با وجود ارائه بازی های تدافعی در جام جهانی به خصوص مقابل آرژانتین، با تفکر متفاوتی در این تورنمنت بازی خواهد کرد؟

تصوری که از نمایش ما در جام جهانی وجود دارد به طور قطع درست نیست. ما نمی خواستیم در جام جهانی فقط به دفاع کردن بپردازیم. ما برای حمله روی دروازه حریفان هم برنامه هایی داشتیم. موضوع این است که ما مقابل تیمی قرار گرفتیم که ۶۰ درصد از زمان بازی توپ را در اختیار خود می گیرد. ما هم باید خودمان را برای دفاع ۶۰ درصدی آماده می کردیم. شیوه و سیستم بازی تیم ما بر اساس شیوه بازی حریفان چیده می شود. ما در این تورنمنت هم با توجه به مدل بازی حریفان، تیم را آرایش می کنیم. اگر مجبور شویم دفاع کنیم، باید این کار را به بهترین شکل انجام دهیم اما اگر فرصتی برای حمله هم دست داد، باید درست همانند دیدار با آرژانتین به سمت دروازه حریف حمله کنیم. این کار را هم فقط برای گلزنی انجام می دهیم. این همان کارهایی بود که مقابل حریفانمان در جام جهانی انجام دادیم. ما برای به دست آوردن توپ تلاش می کنیم. ما مقابل آرژانتین موقعیت های فوق العاده ای برای گلزنی داشتیم. داور هم پنالتی که روی بازیکن ما انجام شد را ندیده گرفت. در جام ملت های آسیا هم به همین شکل خواهد بود. اگر بنا به دفاع باشد، مدافعان خوبی خواهیم بود و اگر نیاز به حمله باشد، روی دروازه حریف حمله خواهیم کرد. همیشه گفته ام که باید با ۹ نفر روی دروازه حریف حمله کرد و با ۱۴ نفر از دروازه خودی دفاع کرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.