مدرس بین‌المللی فیفا گفت: تیم ملی فوتبال ایران هم مثل کره شمالی مرموز است و این می‌تواند به نفع ملی‌پوشان ما باشد.
مرتضی محصص در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد ارزیابی‌اش از دیدار ایران و عراق که تنها بازی دوستانه ایران بود، گفت: تیمی که مقابل عراق بازی کرد تیم اصلی ایران نبود وقتی تیم ملی بدون امیرحسین صادقی و جلال حسینی به میدان می‌آید و پورعلی‌گنجی و بیگ‌زاده مدافعان وسط ما می‌شوند و بیرانوند دروازه‌بان اصلی مشخص است که این تیم ملی اصلی ایران نیست. نقطه مثبت این مسابقه نتیجه بازی نبود بلکه عملکرد ملی‌پوشان جوان ما بود. سروش رفیعی، وحید امیری، وریا غفوری و ... بازی بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشتند.

وی ادامه داد: سردار آزمون هم نشان داد که تجربه خوبی از لیگ روسیه کسب کرده است و با تیزهوشی تنها گل مسابقه را به ثمر رساند، مسابقه با عراق نشان داد که کی‌روش برای سه بازی مرحله گروهی ذخیره‌های بسیار خوبی را در اختیار دارد.

عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: نقطه قوت تیم ملی ما حضور ۴ مهاجم آماده است انصاری‌فرد، آزمون، جهان‌بخش قوچان‌نژاد می‌توانند برای ما بسیار مفید باشند و می‌توان در پست‌های مختلف از آنها استفاده کرد و اصل غافلگیری را به خوبی مقابل حریف پیاده کنند ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که وقتی باتجربه‌ها به این ترکیب اضافه شوند مثل نکونام، تیموریان و دژاگه در آن صورت شرایط تیم ملی ما بسیار خوب خواهد شد. این را هم بگویم که من به خاطر پیروزی مقابل عراق این حرف‌ها را نمی‌زنم اگر در بازی با عراق بازنده هم می‌شدیم همین صحبت‌ها را مطرح می‌کردم چون عملکرد فنی با نتیجه همیشه رابطه‌ مستقیم ندارند گاهی اوقات ممکن است عملکرد یک تیم خوب باشد اما در نتیجه‌گیری خوب عمل نکند در بازی با عراق ما هم عملکرد خوب داشته‌ایم و هم نتیجه بازی را کسب کردیم.

مرتضی محصص با اشاره به شرایط فنی تیم ملی فوتبال ایران گفت: فوتبال ۴ مرحله است دفاع و حمله دو مرحله ‌آن است و انتقال از دفاع به حمله و از حمله به دفاع هم دو مرحله دیگر. تیم ملی ما در مرحله انتقال از دفاع به حمله ضعیف عمل می‌کند و در واقع از زمانی که صاحب توپ می‌شود تا رسیدن به دروازه حریف ما به هماهنگی بیشتری نیاز داریم. کی‌روش با تجربه‌ای که در جام جهانی ۲۰۱۴ کسب کرد به خوبی می‌داند چگونه مقابل حریفان دفاع کند و بابت دفاع نگرانی نداریم. تیم ملی ما در دفاع خوب و منسجم است اما نگرانی ما بیشتر زمانی است که می‌خواهیم بازی را از دفاع به حمله انتقال دهیم.

مدرس بین‌المللی فیفا با اشاره به شیوه بازی‌های بحرین، امارات و قطر سه حریف ایران در مرحله مقدماتی و مرحله گروهی گفت: باید بگویم هیچ تیمی در این مسابقات از پیش برنده نیست و فاصله تیم‌ها با هم بسیار کم است. ژاپن و استرالیا هم نمی‌توانند از هم اکنون خودشان را قهرمان بدانند زیرا هم فاصله فنی تیم‌ها با هم کم شده و هم تیم‌ها اطلاعات بسیار خوبی از یکدیگر دارند فقط تیم کره شمالی تیمی ناشناخته و مرموز است زیرا کمتر تیمی از آنها شناخت دارد.

محصص ادامه داد: باید شروعی امیدوارکننده در مسابقات داشته باشیم خوشبختانه بازی با عراق نشان داد که ما جوانان ذخیره بسیار خوبی داریم و باید بدانیم که جام ملت‌های آسیا دقیقاً مثل جام جهانی و جام ملت‌های اروپاست یک دوی ماراتن است نه دوی سرعت که با یکی، دو بازی به نتیجه برسیم. بازیکنان ذخیره هم برای تیم‌ها تعیین‌کننده هستند زیرا در اواخر مسابقه بازیکنان خسته می‌شوند و تیمی که ذخیره‌های تأثیرگذار داشته باشد برگ برنده خوبی در اختیار دارد که خوشبختانه بازی با عراق نشان داد تیم ملی ما این پتانسیل را دارد.

محصص در مورد اینکه موفقیت برای تیم ملی را در جام جهانی چگونه تعبیر می‌کند اینکه ما به نیمه نهایی برسیم یا قهرمان شویم گفت: تیم ملی اول باید آرامش داشته باشد و از حاشیه‌ها به دور باشد ضمن اینکه باید بدانیم اگر چه هر سه حریف ما از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس هستند اما شیوه بازی آنها با هم کاملاً متفاوت است زیرا مربیان متفاوتی دارند و ویژگی بازیکنان آنها هم متفاوت است. هیچ تیمی هم نمی‌تواند قول قهرمانی بدهد این عاقلانه و منطقی نیست و دور از عقل و خرد است که تیمی قول قهرمانی بدهد. کی‌روش هم می‌داند که باید در هر سه مسابقه مرحله گروهی استراتژی‌های متفاوتی داشته باشد این سه بازی برای ما بسیار حیاتی است و به تیم ملی کمک می‌کند که به هماهنگی بیشتری برسد و پیشرفت کند و همچنین به بازیکنان و تیم ملی اعتماد به نفس خواهد داد اگر ما در این گروه اول شویم رسیدن به نیمه نهایی ساده‌تر خواهد بود.

عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال در مورد اینکه حریفان ما بازی‌های تدارکاتی زیادی داشته‌اند ولی ما فقط یک بازی با ذخیره‌هایمان مقابل عراق انجام دادیم گفت: ما در آفریقای جنوبی هم یکی، دو بازی تمرینی داشتیم البته بازی بین دو کشور نبود ولی برای ما بازی‌های تدارکاتی بودند اگر چه برگزاری بازی‌های تدارکاتی خیلی مهم و خوب است و من هم دوست داشتم تیم ملی ایران هم مثل حریفان بازی‌های تدارکاتی زیادی داشت اما می‌خواهم نکته‌ای را بگویم اینکه باید مثبت‌اندیش باشیم و نباید با یأس و ناامیدی صحبت کنیم.

وی ادامه داد: تیم‌ها هر چه بازی تدارکاتی بیشتری داشته باشند حریفان راحت‌تر می‌توانند ‌آنها را آنالیز کنند و ویژگی‌های فنی تیم را به خوبی می‌شناسند. بنابراین ما چون بازی‌های تدارکاتی نداشته‌ایم مثل کره شمالی یک تیم مرموز و ناشناخته هستیم این می‌تواند یک ویژگی مثبت برای ما باشد و در طول جام هم با انجام بازی‌های مرحله گروهی تیم ملی به هماهنگی برسد و در انتقال بازی از دفاع به حمله هم به آ‌مادگی خوبی برسیم.

وی با اشاره به بازی اول مقابل بحرین گفت: بازی با بحرین خیلی از نقاط ضعف و قوت ما را مشخص می‌کند و اهمیت ویژه‌ای دارد به خصوص نیمه اول مسابقه برای ما بسیار مهم است اینکه چگونه حریف را تحت فشار و پرس قرار دهیم و چگونه ضدحمله بزنیم در کل ۹۰ دقیقه ما صاحب توپ نیستیم در دقایقی از بازی هم حریف مالک توپ است بنابراین اینکه چگونه و در کجای زمین پرس کنیم. در جام جهانی ۲۰۱۴ در بازی آرژانتین و نیجریه نشان دادیم که دفاع کردن را خوب بلدیم اما در بازی با بوسنی چون خوب دفاع نکردیم تنبیه شدیم و سه گل خوردیم.

عضو کمیته فنی فوتبال با اشاره به شیوه بازی ایران در مقابل عراق گفت: در این مسابقه کی‌روش تیم ملی را با دو شیوه به میدان فرستاد در نیمه اول پورعلی‌گنجی و بیگ‌زاده دو مدافع وسط ما فقط ۱۵ تا ۲۰ متر با بیرانوند دروازه‌بان تیم فاصله داشتند اما در نیمه دوم ما بیشتر در زمین حریف دفاع کردیم و توانستیم به عراق گل هم بزنیم. عراق را تحت فشار قرار دادیم که اگر غیر از این بود این تیم می‌توانست صاحب موقعیت‌های گلزنی شود این آزمایشی بود که کی‌روش با بازی با عراق انجام داد و ما در نیمه اول دفاعی و در نیمه دوم تهاجمی بازی کردیم و پرس را در زمین حریف انجام دادیم که من شیوه بازی تیم ملی در نیمه دوم را بیشتر پسندیدم.

وی در مورد اینکه تیم ملی نمی‌تواند مقابل بحرین مثل بازی با آرژانتین فقط دفاع کند گفت: بله ما در بازی با بحرین باید هجومی بازی کنیم البته همانطور که گفتم در دقایقی از مسابقه حریف صاحب توپ است که باید با منطق و عقل بازی کنیم نگرانی من بیشتر در انتقال بازی از دفاع به حمله است و اینکه چگونه می‌خواهیم در حمله به دروازه حریف هجوم ببریم ‌آیا قرار است از جناحین استفاده شود یا از میانه زمین در هر صورت همانطور که گفتم ۴ مهاجم آماده داریم ضمن اینکه جهانبخش و دژاگه هم هستند و بازیکنان سرزن و قد بلند هم داریم در کل ما هم مثل کره شمالی یک تیم مرموز هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: در کل فاصله تیم‌ها بسیار نزدیک است و همین عراقی را که ما با ذخیره‌های‌مان شکستش دادیم اگر در روز خوبش باشد می‌تواند بسیاری از تیم‌ها را در آسیا شکست دهد. ژاپن برنده مطلق مسابقات نیست حتی فلسطین و اردن هم می‌توانند حریفان را غافلگیر کنند و ما باید به جوانانمان در تیم ملی امیدوار باشیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.