معاون گردشگری کشور تاکید کرد: فدراسیون فوتبال، مسؤول رسیدگی به تخلفات آژانسی است که برای اجرای تورهای جام جهانی برزیل انتخاب کرده است.

مرتضی رحمانی‌موحد - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره روند مداخله این سازمان در جریان برگزاری تورهای جام جهانی برزیل، توضیح داد: در ابتدا دو ستاد برای تورهای جام جهانی تشکیل شد، یکی در وزارت امورخارجه و دیگری در وزارت ورزش و جوانان. ما در هر دو همکاری داشتیم، حتی در تامین اقلام فرهنگی. رییس سازمان هم در نامه‌ای به‌طور ویژه دستور داد که کالاهای صنایع دستی و اقلام فرهنگی را برای جام جهانی تامین کنیم، وگرنه پیشنهاد اصلی برگزاری نمایشگاه‌های جامع برای گردشگری و صنایع دستی بود که به‌دلیل تخصیص ندادن بودجه‌، متوقف شد.

او وزارتخانه‌ای را که ستاد ویژه برای تورهای جام جهانی تشکیل داده، مسؤول گرفتن این بودجه دانست و گفت: این ستاد، چه در وزارت خارجه و چه در وزارت ورزش تشکیل شده باشد، به هر حال آن‌ها باید این بودجه را می‌گرفتند که ظاهرا نگرفتند، برای همین هم برنامه‌های فرهنگی ایران در جام جهانی متوقف شد.

رحمانی اضافه کرد: پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تشکیل ستادی ملی برای جام جهانی برزیل، با ابلاغ «دولت» بود که اگر این اتفاق می‌افتاد، بودجه هم در سطح بالاتری تامین می‌شد و برنامه‌ریزی‌ها نیز مشخص‌تر بود.

معاون گردشگری در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان در ستاد جام جهانی فوتبال به طور رسمی عضویت داشته و سطح مشارکت‌اش در آن ستاد به چه ترتیب بوده است؟ گفت: ما در هر کمیته‌ای که تشکیل می‌شد، مشارکت داشتیم؛ اما کسی برای ما ابلاغی به این نام نزد، جز وزیر ورزش که نامه‌ای را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نوشت و ستادی را تعیین کرد که بنده هم به عنوان نماینده سازمان معرفی شدم. برنامه‌های مختلفی هم طراحی شد اما به خاطر نداشتن بودجه، متوقف شد.

او همچنین درباره‌ی تفاهمنامه‌ای که گفته می‌شود بین فدراسیون فوتبال، بانک گردشگری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تامین هزینه‌ی اقلام فرهنگی و کمک به هواداران برای سفر به جام جهانی بسته شده است اما در ادامه منحرف شده، توضیح داد: من اصلا در جریان آن تفاهم‌نامه نیستم. اگر گفته شده آن تفاهمنامه در حضور معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امضا شده، منظور «من» بودم، چون معمولا من به عنوان نماینده این سازمان در چنین برنامه‌هایی معرفی می‌شدم اما از وجود چنین تفاهمنامه‌ای خبر ندارم.

رحمانی درباره‌ی تخلفات آژانس «تعطیلات رویایی» که تایید شده از سوی فدراسیون فوتبال برای اجرای تورهای جام جهانی و فروش بلیت بازی‌ها بود، گفت: فدراسیون معتقد است براساس مقررات فیفا باید یک دفتر تور رسمی را معرفی می‌کرد که آن‌را فقط وظیفه خودش می‌دانست و معتقد بود، نمی‌تواند این وظیفه را به دستگاه‌های دیگری محول کند. برای همین، با فدراسیون در جلسات مختلف صحبت کردیم و نگرانی‌ها و ملاحظاتمان را درباره‌ی انتخاب دفتری توانمند بیان کردیم.

وی اضافه کرد: در آن جلسات به فدراسیون فوتبال گفته شد که اگر قرار است دفتری رسمی معرفی شود، باید توانایی‌های این کار را داشته باشد و بعضی از شاخص‌ها را رعایت کند، مثلا برای جلوگیری از کوتاهی در تعهداتش، باید ضمانت‌نامه‌ی مالی بگذارد که اگر فعالیتش به شکایت منجر شد،‌ از طریق این ضمانت‌نامه رد خسارت شود. فدراسیون این موضوع را پذیرفت و گفت که آژانس انتخاب شده «دو میلیارد تومان» ضمانت‌نامه گذاشته است.

او تاکید کرد: کسانی که از طریق این دفتر رسمی به برزیل رفته‌اند و اکنون شکایت دارند، باید به فدراسیون فوتبال که این آژانس را انتخاب کرده مراجعه کنند؛ اما در مرحله فنی و در صورت اعلام شکایت از طرف مسافران، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حتما وارد عمل خواهد شد.

معاون گردشگری همچنین گفت: ما همواره به فدراسیون مشاوره می‌دادیم که آژانس مورد نظر را به نحوی انتخاب کند که پاسخگوی احتمالی مشکلات باشد. معاونت گردشگری همواره در مقام مشاوره بوده و هیچ‌وقت در مقام تعیین تکلیف برای فدراسیون فوتبال نبود.

رحمانی ادامه داد: درباره وام‌هایی هم که قرار بود با ۴ درصد سود به هواداران برای انجام این سفر داده شود، حرف‌هایی زده می‌شد که ابتدا ما از آن استقبال کردیم؛ ولی تاکید هم کردیم که این شرایط را حتما در قرارداد لحاظ کنند و فقط در لفظ نباشد؛ اما متاسفانه تا این لحظه چه درباره‌ی ضمانت مالی و چه وام، هیچ چیزی مکتوب نشده است و ما هم ندیده‌ایم.

او همچنین درباره ادعاهای مطرح شده در مورد کلاهبرداری‌های مالی از مسافران و دریافت رقم‌های بیشتر برای اجرای تور نیز اظهار کرد: تمام قراردادهای آژانس‌هایی که تور جام جهانی را برگزار کردند، بررسی کرده‌ایم و هیچ قیمتی بیش از ۴۰ میلیون تومان نبوده است. هفت آژانس مسؤول اجرای تورهای جام جهانی برزیل بودند و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران پیش از آغاز اعزام مسافران به برزیل، این دفاتر را دعوت کرد و از آن‌ها تعهد و امضا گرفت.

وی افزود: قیمت متعارف تورهای جام جهانی، ۳۰ میلیون تومان بود. با حساب این‌که درصدی از خدمات در هتل‌ها، نوع بلیت و هواپیما برای برخی متفاوت باشد، محال است قیمت یک تور به ۶۰ میلیون تومان برسد. اگر این ادعا برای اعضای ستاد ویژه پشتیبانی از تیم ملی در وزارت خارجه ثابت شده، ادله‌ی خود را ارایه کنند، در غیر این‌صورت از یک دیپلمات حرفه‌ای بعید است، ادعاهای بی‌سندی را مطرح کند.

معاون گردشگری درباره این‌که این معاونت نسبت به تخلفات صورت گرفته، چه زمان وارد عمل و مداخله خواهد شد؟ بیان کرد: برحسب نظری که در مطبوعات بیان می شود، نمی‌توانیم عمل کنیم. کارشناسان ما دائم موضوع را مونیتور می‌کنند و با گروه‌های اعزام شده در تماس هستند. ناظری هم که به برزیل رفته است، گزارش‌هایش را به دست ما می‌رساند و ما در جریان هستیم. اتفاقا بیشتر اعتراض‌ها هم به آژانسی که فدراسیون فوتبال انتخاب کرده است، برمی‌گردد.

او تاکید کرد: مهم‌تر از گزارش ناظر، دریافت گزارش شکایت از مسافران است. ما نمی‌توانیم بدون سند، تخلف‌ها را بررسی کنیم. البته نحوه ارتباط آن دفتر گردشگری و فدراسیون فوتبال در درجه نخست به خودشان برمی‌گردد؛ اما در سطح فنی و در صورت اعلام شکایت از طرف مسافر، ما وارد عمل خواهیم شد.

رحمانی بیان کرد: قطعا آن‌هایی که برای خرید تور به آن دفتر مراجعه کردند، به رأی فدراسیون فوتبال اعتماد داشتند. حال همان مجموعه باید به اعتماد مردم پاسخ بدهد.

او سپس گفت: در این شرایط که مردم توجه‌شان به تیم ملی فوتبال و اعتلای کشور است، باید نسبت به انتشار اظهارنظر برخی که در این روند کمترین دخالت را داشتند و تا جایی که اطلاع دارم، کمترین مشارکت را هم برای رفع مشکلات دارند دقت نظر داشت. قطعا هرچه برخلاف روال عادی باشد و شکایتی هم مطرح شود، ما برخورد لازم را با آن خواهیم داشت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.