مربی اسبق تیم ملی المپیک با بیان اینکه نیجریه مناسب‌ترین حریف ایران برای گرفتن امتیاز است، گفت: تیم ملی با کارلوس کی‌روش مثل بازی‌های نخست تیم ملی در ادوار گذشته جام جهانی، بی‌مهابا حمله نمی‌کند و باتجربه عمل خواهد کرد.

امیرحسین پیروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه نیجریه ضعیف‌ترین حریف تیم ملی فوتبال ایران در گروه ششم جام جهانی۲۰۱۴ است، اظهار کرد: نیجریه تیمی است که تکنیک فردی و بازی قدرتی را در دستور کارش قرار می‌دهد و معمولا تیم تاکتیکی نیست. از طرفی تیم ما هم معمولا مقابل چنین تیم‌هایی موفق‌تر عمل می‌کند. بنابراین معتقدم در این گروه نیجریه برای ما مناسب‌ترین حریف برای گرفتن امتیاز است.

** بوسنی می‌تواند شگفتی‌ساز جام باشد

وی درباره مصاف با آرژانتین نیز تصریح کرد: آرژانتین اما داستان متفاوتی دارد و کارلوس کی‌روش هم به نظر امتیازی از این بازی کنار نگذاشته است. در بازی سوم مقابل بوسنی معتقدم احتمالا باید برابر یکی از شگفتی‌سازهای جام بازی کنیم. بوسنی تیم قدرتمندی است و برخلاف نظر برخی کارشناسان از نیجریه قوی‌تر است. آنها فوتبال باطراوات و بسیار تاکتیکی را ارایه می‌کنند که گرفتن امتیاز از این تیم فوق‌العاده سخت است، مگر اینکه برحسب اتفاقات فوتبالی و آنچه که نمی‌توان پیش‌بینی کرد بوسنی پیش از بازی با ما هیچ امتیاز نداشته و عملا از پیش حذف شده باشد. در آن صورت شاید حداقل ستاره‌هایش برای حفظ سلامتی شان انگیزه بالایی نداشته باشند.

** کی روش با تجربه مثل مربیان قبلی تیم ملی عمل نمی‌کند

این کارشناس فوتبال در پاسخ به اینکه با توجه به نتایج نامطلوبی که تیم ملی همواره در بازی‌های نخست جام‌های جهانی گرفته، پیش‌بینی می‌کند در این دوره با کارلوس کی‌روش مقابل نیجریه چه وضعیتی داشته باشیم، به ایسنا گفت: دقیقا همینطور است و تیم ملی در سه دوره جام‌جهانی که شرکت کرده با وجود عملکرد خوبی که در اولین مسابقه داشته اما شکست خورده است. اما با همه احترامی که برای مربیان ایرانی قائل هستم، در این دوره مربی بسیار باتجربه‌ای چون کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ایران نشسته است. در هر سه دوره جام‌های ۱۹۷۸، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ ایران در بازی‌های نخست تیمی بوده که بی‌مهابا حمله می‌کرده ولی مطمئنا در این دوره کی‌روش چنین اجازه‌ای را به بازیکنان نمی‌دهد.

** احتمالا مقابل نیجریه ۱-۵-۴ بازی می‌کنیم

وی با بیان اینکه کی روش فوتبال بسته را در دستور کار ملی‌پوشان قرار دهد، افزود: این تاکتیک که اخیرا با سبکی از مورینیو به دفاع اتوبوسی معروف شد اگرچه از زیبایی‌های فوتبال فاصله دارد اما شیوه‌ای است که کسب نتیجه از طریق آن محتمل‌تر است. او قطعا اجازه نفوذ بیش از حد تعیین شده بازیکنان کناری در خط دفاعی و میانی را نمی‌دهد. با توجه به سیستم ۱-۳-۲-۴ که برای تیم ملی می‌توان پیش‌بینی کرد به نظر می‌آید عملا با سیستم ۱-۵-۴ بازی خواهیم کرد. این بازی تماشاگرپسند نیست اما شاید راهی جز این برای تیم ملی نباشد.

** جام ۲۰۱۴ برخلاف گذشته با هیجان شروع شد

پیروانی در واکنش به اینکه " قبول دارید جام جهانی ۲۰۱۴ زیبا شروع شد و با ردوبدل شدن گل‌های زیاد و رخ دادن اتفاقات و حواشی مختلف، از همین ابتدا جام با هیجان آغاز شده است" به ایسنا گفت: بله، با این نظر موافقم. معمولا جام جهانی در دوره‌های قبلی تا بیاید شکل بگیرد، کمی زمان‌ می‌برد این جام از همین ابتدا با هیجان، گل‌های‌ زیاد حاشیه مربوط به تاثیرگذاری اشتباه داوری، نتیجه شگفت‌انگیز در روز دوم و... شروع شد. سطح رقابت‌ها بسیار بالاست و ما بازی های خوبی تاکنون دیده‌ایم. هیچ تیمی در این جام مطلقا ضعیف نیست و همه با حداکثر پتانسیلی که دارند وارد مسابقات می شوند. حتی استرالیا هم که از شیلی ۳ گل دریافت کرد را هم ضعیف ندیدم؛ آنها فوتبال پایاپایی انجام دادند. صاحب موقعیت‌های گلزنی متعددی شدند که از دست رفت و اگر یک بار دیگر آن بازی برگزار شود، استرالیا با نتیجه سه بر یک شکست نمی‌خورد.

** هلند در دفاع ضعیف است و اسپانیا به جام برمی‌گردد

مربی فوتبال ادامه داد: شاهد تاکتیک‌های مختلفی از تیم‌ها بودیم و بهترین بازی تاکنون هم که میان اسپانیا و هلند انجام شد و شاید برخلاف برخی نظرات معتقدم هلند همانطور که در حمله فوق‌العاده است، در دفاع ضعف دارد که اگر پوشش ندهد مقابل تیم‌های قوی‌تر با مشکل مواجه خواهد شد. از طرفی اسپانیا را هم در این حد از اختلاف گل با هلند ندیدم. بخاطر حضور تیم‌های اسپانیایی در مراحل پایانی لیگ قهرمانان اروپا هنوز آثار خستگی در بازیکنان این تیم مشهود بود. اسپانیا مقابل هلند شاداب نبود اما مطمئن هستم به جام برمی‌گردد.

** برزیل، آرژانتین، آلمان و ایتالیا مدعیان قهرمانی‌اند
پیروانی در پاسخ به اینکه چه تیم یا تیم‌هایی را مدعیان قهرمانی جام می‌دانید، تصریح کرد: برزیل و آرژانتین را در کنار آلمان و ایتالیا جزو مدعیان قهرمانی می‌دانم. جام در برزیل برگزار می‌شود و این تیم حمایت هوادارانش را دارد. برزیل مدافعین کنار توانمندی چون مارسلو و دنی آلوز را دارد که برای هر تیمی خطرناک هستند هرچند در برابر یک فوتبال بسته که کرواسی انجام داد، از میزان طراوات فوتبال تهاجمی آنها کاسته شد. خلاقیت نیمار در آن بازی بود که اول گره از کار برزیل باز کرد. آرژانتین تیم بسیار قدرتمندی است که شاید مهمترین مشکل آنها حمایت نشدن در برزیل باشد. ایتالیا هم اگر در مرحله گروهی دچار مشکل نشود معمولا در ادامه جام نتایج غیرقابل پیش‌بینی را رقم می‌زند هرچند آنها امسال بازیکنان آماده‌ای را از تیم‌های مختلف بویژه یوونتوس دارند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.